به گزارش مشرق، یک کمیته نظارتی کنگره آمریکا تحقیقاتی را درباره پروژه هواپیمای نظامی عمود پرواز «وی-۲۲ اوسپری» بعد از جدیدترین سقوط مرگبار این هواپیما در اواخر ماه نوامبر در ژاپن و کشته شدن هشت سرباز عملیات ویژه نیروی هوایی آمریکا در این حادثه به جریان انداخت.
به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، به دنبال سقوط یک فروند هواپیمای نظامی «اوسپری» ارتش آمریکا مستقردر ژاپن حین ماموریت آموزشی در ۲۹ نوامبر، کل ناوگان این مدل هواپیما به جز تعداد محدودی از آنها که مختص پروازهای اضطراری یگان تفنگداران دریایی هستند، زمینگیر شدند.
در تمام طول عمر پروژه تولید و استقرار هواپیماهای عمود پرواز اوسپری در ارتش آمریکا، تا کنون بیش از ۵۰ سرباز آمریکایی در سقوطهای متعدد این هواپیماها جان خود را از دست دادهاند که ۲۰ نفر از این تلفات مربوط به چهار سقوطی است که در عرض ۲۰ ماه گذشته اتفاق افتاد.
هواپیمای عمودپرواز اوسپری، این قابلیت را دارد که هم مثل یک بالگرد به صورت عمودی و هم مثل یک هواپیمای عادی پرواز کند اما سقوطهای متعدد این هواپیما منتقدان را به هشدار درباره وجود نواقصی در طراحی آن وا داشته است.
دولت ژاپن تنها شریک بین المللی آمریکا است که این هواپیماها را استفاده میکند اما از بعد از حادثه سقوط ۲۹ نوامبر، این دولت نیز ناوگان هواپیماهای اوسپری خودش را زمینگیر کرد.
کمیته نظارت و پاسخگویی مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه نامهای را به لوید آستین وزیر دفاع این کشور فرستاده و درخواست تحویل حجمی قابل توجه از اسناد و مدارک مربوط به ایمنی هواپیماهای اوسپری به این کمیته تا چهارم ژانویه را مطرح کرد.
جیمز کامر، رئیس جمهوریخواه این کمیته در این نامه نوشت: «سربازان ما در صورت حل نشدن نواقص مکانیکی شناخته شده این هواپیماها در خطر خواهند بود. به لحاظ آماری هواپیماهای اوسپری به اندازه برخی از دیگر هواپیماهای نظامی خطرناک در نظر گرفته نمیشوند اما کمیته ما نگران این مساله است که اکثر سقوطهای مرگبار این هواپیما در جریان مانورهای تمرینی و نه در جریان عملیاتهای رزمی اتفاق افتاده اند.»
چند سناتور آمریکایی شامل اد مارکی، الیزابت وارن و ریچارد نیل که همگی دموکرات هستند نیز اخیرا اعلام کردند، خواستار پاسخگویی لوید آستین نسبت به مسائل مربوط به ایمنی هواپیماهای اوسپری خواهند شد.
هواپیماهای اوسپری در سال ۲۰۰۷ بعد از چند دهه آزمایش شدن عملیاتی شدند. از آن زمان به بعد این هواپیماها به یکی از مولفه های اصلی عملیاتهای یگان تفنگداران دریایی و فرماندهی عملیاتهای ویژه نیروی هوایی آمریکا تبدیل شدند.
نیروی هوایی آمریکا علت سقوط ۲۹ نوامبر این هواپیما را وجود یک نقص فنی در هواپیما دانسته و گفت که خدمه هواپیما اشتباهی مرتکب نشدند.