دانشجویان «حق‌الناس‌بودن رای» را در میان مردم جا بیندازند

سخنگوی شورای نگهبان گفت: دانشجویان به عنوان گروه‌های مرجع افکار عمومی، می‌توانند با جهاد تبیین، حق‌الناس‌بودن رای را در میان مردم جا بیندازند.

به گزارش مشرق، «هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان، امروز در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی در دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: در پایان سال، دو انتخابات مهم مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را پیش‌رو داریم که هر کدام، اهمیت خود را دارند.

وی ادامه داد: یکی از حقوق‌هایی که در ایران در نظر گرفته شده، حق «تعیین سرنوشت» است و بر اساس قانون اساسی، اداره کشور با اتکای به آرای عمومی صورت می‌گیرد؛ لذا یکی از مصادیق تعیین سرنوشت مردم، برگزاری انتخابات است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: انتخابات، پدیده‌ای نیست که مختص کشور ما باشد چراکه همه نظام‌های سیاسی مردم‌سالار، انتخابات برگزار می‌کنند؛ وقتی از مفهومی نظیر مردم‌سالاری دینی سخن می‌گوییم، انتخابات وجوه متمایزی با سایر انتخابات در سایر کشورها پیدا می‌کند که یکی از این وجوه تمایز، حق‌الناس است که رهبر انقلاب با نگاه بلندی که دارند، این مفهوم متعالی را وارد حوزه ادبیات سیاسی کرده‌اند.

مفهوم حق‌الناس، مورد مداقه صاحبان قلم قرار نگرفته است

طحان نظیف با طرح این سوال که مفهوم حق الناس چیست، افزود: مفهوم حق‌الناس در انتخابات همچون مردم‌سالاری دینی، آنطور که شایسته است، مورد مداقه صاحبان قلم قرار نگرفته است؛ حق‌الناس یعنی اینکه مطابق آرایی که به صندوق ریخته می‌شود، باید سرنوشت انتخابات مشخص شود.

وی گفت: اینکه کسانی در انتخابات برای رقابت تایید صلاحیت شوند که بتوانند نمایندگان شایسته‌ای برای مردم باشند، می‌تواند مصداق دیگر برای حق‌الناس باشد. طحان نظیف اظهار کرد: جریان‌های سیاسی با تکیه بر شایسته‌سالاری، نامزدهایی را به مردم برای انتخاب معرفی کنند که هدف‌شان، تعالی کشور و خدمت به مردم باشد؛ این هم در نوع خود، حق‌الناس است که جریان‌های سیاسی باید به آن توجه کنند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه حق‌الناس را نباید به یک حوزه محدود کنیم، افزود: حق‌الناس، ابعاد مختلفی دارد؛ اینکه فردی به عنوان رای‌دهنده به شکلی انتخاب خود را انجام دهد که نتیجه آن برای هموطنان، خیر باشد، جزء مقوله حق‌الناس است.

جریان دانشجویی نباید تحت تاثیر جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای قرار بگیرد

وی ادامه داد: جریان دانشجویی و قشر دانشجو، در کنار فرهنگ انتخاباتی، بسیار موثر است که مرحله اول تاثیرگذاری دانشجو این است که جریان دانشجو، فرهنگ انتخابی خود را ارتقا بدهد؛ دانشجو می‌تواند مطالبه‌گر فرهنگ انتخاباتی صحیح باشد و خواسته خود را درست و مسوولانه انتخاب و مطرح کند و تحت تاثیر جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای قرار نگیرد.

طحان نظیف گفت: جریان دانشجویی می‌تواند جریان‌های سیاسی را وادار به فعالیت در تراز انقلاب اسلامی کند؛ یکی از مهم‌ترین وظایف و رسالت‌های جریان دانشجویی، می‌تواند اصلاح فرهنگ انتخاباتی مردم باشد؛ دانشجویان به عنوان گروه‌های مرجع افکار عمومی، می‌توانند با جهاد تبیین، حق‌الناس‌بودن رای را در میان مردم جا بیندازند. وی با اشاره به نقش دانشجویان در پُر شور برگزارشدن انتخابات، افزود: جریان دانشجویی می‌تواند موانع برگزاری پُر شور انتخابات را خنثی کند.

در حال تکمیل...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    45 0
    دوباره انتخابات شروع شد و اینا یاد حق الناس و تکلیف شرعی افتادن چرا وقتی مردم را تو سختی و تنگنا می بینید که با مدیریت امثال شما شکل گرفته یاد حق الناس و تکلیف شرعی نمی افتید
    • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
      1 16
      اینا چیه ؟ بفرمائید هادی طحان نظیف سخنگوی محترم شورای نگهبان حق الناس هم از ناس بخواه نه از ایشون
    • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      3 1
      چه کسی/کسانی روحانی رو تایید صلاحیت کردند؟
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    17 0
    هر وقت مسئولین فهمیدند که بیت المال حق الناس است و دست از چپاول برداشتند مردم هم خواهند فهمید که رای حق الناس است.
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    14 0
    شعر
  • تک سوتر DE ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    14 1
    وقتی شماها دارید افراد حاشیه دار رو به اسم مصلحت تایید صلاحیت می کنید و افراد انقلابی رو رد میکنید، دانشجوها دارن برای نظارت استصوابی بها می دن. بهتره قبل از اینکه به دانشجوها دستور بدید خودتون رو درست کنید.
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    40 0
    عجب آیا حقوق کارگران، حقوق بازنشستگان، فساد چای دبش؛ فساد صنعت خودرو، فساد فولاد مبارکه و.... هم حق الناس هست یا خیر؟
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    19 0
    واقعا فقط رای حق الناس دروغ مسئولین است وعده پوچ است حق الناس خریدن ماشین اشغال و سه برابر قیمت است خق الناس وام تقریبا ربا گونه بانک است و... جمع کنید بابا هنوز تو فاز روش تحریک احساسات با دین هستید دورش تمام شد
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    0 0
    چند تا از این نمایندگان مجلس به حق الناس اعتقاد دارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس