کد خبر 1559169
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۳:۳۰
کووید ۱۹ تارهای صوتی نوجوانان را فلج می کند

محققان براساس یک مورد اخیر ابتلا به کووید می گویند به نظر می رسد کووید ۱۹ تارهای صوتی یک دختر نوجوان را فلج کرده و تنفس او را تا حدی که نیاز به عمل جراحی داشته باشد مسدود کرده است.

به گزارش مشرق، این مورد نشان می‌دهد که فلج تارهای صوتی ممکن است یک عارضه نادر عفونت کووید باشد که ناشی از تأثیر ویروس کرونا بر سیستم عصبی است.

دکتر «دانیل لارو»، محقق ارشد از بیمارستان چشم و گوش در بوستون، می‌گوید: «با توجه به شیوع این ویروس در بین کودکان، این عارضه بالقوه جدید شناسایی شده باید در هر کودکی که پس از تشخیص اخیر کووید ۱۹ از مشکل تنفس، صحبت یا بلع شکایت دارد در نظر گرفته شود.»

او گفت: «این موضوع مهم است زیرا چنین شکایاتی را می‌توان به راحتی به تشخیص‌های رایج‌تری مانند آسم نسبت داد.»

به گفته محققان، در حالی که چندین گزارش از فلج تارهای صوتی در بزرگسالان وجود دارد، این اولین گزارش از این عارضه در یک نوجوان است.

این دختر ۱۵ ساله، ۹ روز پس از تشخیص بیماری کووید، با مشکل تنفسی به بیمارستان مراجعه کرد.

پزشکان لوله قابل انعطاف را در گلوی او فرو کرده و متوجه شدند که هر دو تار صوتی در جعبه صدای او فلج شده است. آنها به این نتیجه رسیدند که فلج احتمالاً ناشی از عفونت کووید است، زیرا بررسی‌های گسترده هیچ علت دیگری را نشان نداد.

محققان خاطرنشان کردند که کووید به روش‌های دیگری بر سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد که شامل سردرد، سرگیجه، مه مغزی و تغییر طعم و بو است.

پزشکان ابتدا گفتار درمانی را برای تسکین علائم تنفسی دختر امتحان کردند. وقتی این کار جواب نداد، از جراحی برای ایجاد شکافی در نای او استفاده کردند که مشکلات تنفسی او را برطرف کرد (روشی به نام تراکئوستومی).

به گفته پزشکان، این دختر بیش از ۱۳ ماه به تراکئوستومی خود وابسته بود تا بتواند نفس بکشد که نشانه‌ای از این است که این نوع علائم عصبی ناشی از کووید ممکن است موقتی نباشد.

پزشکان تراکئوستومی او را ۱۵ ماه پس از قرار دادن آن برداشتند.

به گفته محققان، این نوع عوارض معمولاً در کودکان و نوجوانان جوان و سالم انتظار نمی‌رود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس