به گزارش مشرق، کانال ایتای بانوی تمدن ساز مطلبی را به قلم زهرا راد منتشر کرد:

حوزه علمیه خواهران و حکمرانی زنان در جمهوری اسلامی

تحصیل علوم دینی به شکل سازمان یافته و منظم در جامعه شیعی قدمت چندانی ندارد و معمولاً به صورت انفرادی، پراکنده و تحت نظارت برخی فقهای خاص و برای زنان خاص برگزار می‌شد. اولین مدرسه علمیه بانوان که دروس حوزوی را در سطوح مختلف و به رسم رایج حوزه‌های علمیه، به زنان ارائه داد، «مکتب توحید»، خوانده ‌می‌شد. این مدرسه توسط شهید آیت‌الله قدوسی و به سال 1352 در قم تأسیس شد و منشأ تکثیرو گسترش مدارس زنانه در قم و کل کشور قرار گرفت. پس از آن و در سال 1363، امام خمینی(ره) حکم تجمیع کلیه مدارس بانوان قم ذیل «جامعه الزهرا» را صادر کرد و همین حکم بزرگترین مدرسه علمیه بانوان در جهان اسلام را بنیان‌گذاری کرد. اما پراکندگی مدارس علمیه خواهران در سراسر کشور و نیازمندی به مدیریت کلان، سازماندهی و نظارت، شورای عالی حوزه علمیه قم را به تأسیس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، منتهی کرد. این مرکز از سال 1375 تا کنون به سیاستگذاری، ساماندهی و نظارت بر مدارس علمیه خواهران در سراسر کشور، اشتغال دارد.

این تاریخچه نشان می‌دهد که تفکر انقلاب اسلامی نگاهی مثبت و مبتنی بر ضرورت سنجی، نسبت به تحصیل علوم دینی بانوان داشته و بنیانگذاران مدارس خواهران، در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی با اهداف بلند و در راستای تفکر انقلابی دست به تأسیس این مدارس زدند. حکم امام راحل در مورد تأسیس جامعه الزهرا(س) وتجمیع مدارس ذیل آن پس از انقلاب نیز این ایده را تثبیت کرده است. به این ترتیب می‌توان به جرأت این تحول را، انقلابی در حوزه تعلیم و آموزش زنان شیعه تلقی کرد؛ با این وصف زنان شیعه هم به موازات تحولات تاریخی دچار یک تغییر بنیادین شده و می‌توانند در عالی‌ترین سطوح دانش دینی تحصیل کنند. این همه از نظریه سیاسی امام راحل در حوزه تشکیل حکومت نشأت می‌گیرد و زنان به عنوان نیمی از جامعه انقلابی که برای اولین بار و به دستور حضرتشان به عنوان یک فقیه شیعی، در سطوح مختلف مبارزات حضور یافتند، حالا پس از انقلاب توانستند حق تحصیل در مدارج علمی حوزوی را به دست آوردند تا بتوانند با پشتوانه دانش دینی به سطوح مختلف کنش سیاسی و اجتماعی ورود یابند.

اما سوال اصلی این است که حوزه علمیه خواهران به عنوان یک نهاد علمی – آموزشی که خود از برکات انقلاب اسلامی بوده و به نوبه خود انقلابی در حوزه آموزش زنان جمهوری اسلامی تلقی می‌شود، چه جایگاهی در امر حکمرانی زنان در جمهوری اسلامی دارد و چگونه در این مهم مشارکت دارد؟

پاسخ به این سوال به دو امر مهم بستگی دارد؛ اولی میزان دخالت زنان در حکمرانی جمهوری اسلامی بوده و دومی جایگاه حوزه علمیه خواهران در حوزه علمیه قم.

موضوع اول میزان دخالت عموم زنان در حکمرانی جمهوری اسلامی است؛ این موضوع به طور کلان محل یک بحث مهم و فراگیر است. جمهوری اسلامی تا به امروز تعریف روشنی از میزان و گستره دخالت زنان در امر حکمرانی ارائه نداده و اجماع مشخصی بر این مسأله وجود ندارد. اساساً حوزه زنان به شدت دچار تشطط و نابسامانی در امر حکمرانی زنان بوده و نیازمند یک اجماع نخبگانی و تجمیع تفکری در این عرصه است. این وضعیت باعث تغییر خط‌مشی‌ها و جهت‌گیری‌های کلان حاکمیت است که باید بر انگاره‌های تفکر انقلابی استوار باشد، اما دولت به دولت تغییر کرده و از بی ثباتی رنج می‌برد. پس وقتی حکمرانی زنان در سطح کلان به مدیریت و ساماندهی نیاز داشته و وضعیت مبهم و چالش برانگیزی دارد، جایگاه حوزه علمیه خواهران در آن نیز وضعیت مشخصی ندارد و یافتن این سهم‌تأثیر با چالش مواجه خواهد بود.

اما خود حوزه علمیه خواهران هم برای ایفای نقش موثر در امر حکمرانی زنان، به لوازمی نیاز دارد که به نظر می‌رسد تا به امروز در کسب آن موفق نبوده است. این بی‌توفیقی اما نه از ناتوانی این نهاد معتبر علمی نشأت می‌گیرد که ناشی از عدم وجود چنین نگاهی به جایگاه و نقش حوزه‌های علمیه خواهران بوده است.

اولین مسأله حوزه علمیه خواهران پس از انقلاب اسلامی، مسأله جایگاه آن در کل حوزه علمیه و نسبت آن با جامعه شیعه انقلابی ایران است. حوزه علمیه برادرن، قدمتی به درازای تاریخ شیعه دارد و نهاد روحانیت در همه این بیش از هزار سال، جایگاه هدایت و رهبری معنوی مردم را به عهده داشته و مردم روحانیت شیعه را با این جایگاه و نقش مرتبط با آن شناخته و پذیرفته است. پس از انقلاب اسلامی، روحانیت شیعه در قامت ولایت سیاسی و رهبری حکومتی بازتعریف شد و جامعه ایرانی به نگاهی جامع در شناخت روحانیت شیعه دست یافت و تصویر روشنی از آن پیدا کرد. اما بانوان طلبه به خاطر نداشتن عقبه تاریخی و متأخر بودن مراکز علمی حوزوی خواهران، جایگاه و نقش روشن و مشخصی در فرهنگ شیعی و جامعه ایرانی ندارند و جمهوری اسلامی در ایجاد این تصویر موفق نبوده است.

قبل از این‌که یک نهاد ملی بتواند نقش روشنی در تحولات یک جامعه ایجاد کند، لازم است تصویر و تعریف مشخصی از این نهاد و نسبتش با آرمان‌های انقلاب اسلامی ارائه شود. اگر در سطح جامعه ایرانی از حوزه علمیه خواهران پرسش شود؛ تصویری بیش از «خانم جلسه‌ای» از زنان طلبه ارائه نخواهدشد. روشن است که تبلیغ یکی از مهم‌ترین وظایف حوزه‌های علمیه خواهران است اما تربیت 《زنان فقیه سیاستگذار》، به عنوان یکی از وظایف این مرکز علمی، حتی در درون خود حوزه علمیه خواهران و برادرن هم ناشناخته است. بنابراین تصویری که زنان طلبه لازم است در سطوح مختلف فعالیت‌های نظام جمهوری اسلامی حضور داشته باشند، وظیفه خود حوزه های علمیه خواهران و حاکمیت جمهوری اسلامی است.

روشن است که حکمرانی نرم افزار اداره حکومت است و حاکمیت بدون این نرم افزار نمی‌تواند، حاکمیت خود را استمرار بخشد. زنان به عنوان تولید کنندگان فرهنگ در جامعه، دمنده روح حیات در کالبد سخت تمدن به شمار می‌روند. به نظر می‌رسد که دخالت زنان در امر حکمرانی به همین اندازه اهمیت دارد. بنابراین لازم است اداره امور زنان، به زنان واگذار شود و تولید نرم افزار مدیریت زنان که لزوماً حکومتی هم نیست، توسط زنان انجام پذیرد. حوزه علمیه خواهران در صورت برنامه ریزی درست و اصولی و هدف گذاری مشخص، می‌تواند راهبری تولید فرهنگ زنانه در جامعه را برعهده گیرد. این هدایت و راهبری می‌تواند در سطوح و مراتب مختلف حکمرانی صورت گیرد و امر تبلیغ تنها یکی از وظایف سنتی حوزه بوده که البته حوزه علمیه خواهران در این مورد هم نیازمند ساماندهی و برنامه ریزی است. حوزه علمیه خواهران باید بتواند به عنوان یک نهاد فرهنگی در تمامی شهرها و استان‌ها از ظرفیت‌هایش برای گسترش فرهنگ انقلابی استفاده کند و و با هدایت زنان به مسیرهای منتهی به آرمان انقلاب، وظیفه خود را در این حوزه انجام دهد.

از طرفی لازم است حوزه‌های اختصاصی زنان ناظر به مدیریت بدن، ورزش، بهداشت و سلامت، ازدواج، همسرداری، تربیت فرزند و مسائل دختران جوان و نوجوان و .... توسط حوزه علمیه خواهران مورد اهتمام و توجه قرار گیرد و برای ساماندهی و مدیریت زنان در این حوزه‌ها، تربیت نیرو و آموزش و هدفگذاری صورت گیرد. این مهم مستلزم توجه حوزه علمیه به امر فرهنگ زنانه بوده و تعریف آن به عنوان یکی از وظایف حوزه علمیه خواهران، ضروری به نظر می‌رسد.
از طرفی تربیت زن فقیه و مجتهد متخصص حکمرانی، سطح دیگری از وظایف حوزه علمیه خواهران است تا بتواند در مسائل زنان که ارتباط وثیق و جدایی ناپذیری با فقه شیعه دارد، تکلیف حاکمیت را روشن کند و فقه سیاستگذاری زنان را پایه‌گذاری و تدوین نماید. زن فقیه سیاستگذار کسی است که می‌تواند مبتنی بر فقه شیعه و به روش فقه جواهری، نیازهای حاکمیتی زنان را برطرف نموده و سیاست‌های جمهوری اسلامی را سامان دهد.
تشخص زن انقلابی که جمهوری اسلامی به او بخشیده، زمانی به کمال خود خواهد رسید که بتواند در سطح حکمرانی حضور پررنگ و فعالی داشته باشد و سهم تأثیر زنانه خود را به درستی ایفا کند. در این میان زنان طلبه نقش ویژه‌ای دارند و دلیل آن چیزی نیست غیر از این معنا که انقلاب اسلامی یک انقلاب دینی و مبتنی بر فقه شیعه است وآن‌چنان که مرجعیت دینی رهبری انقلاب را برعهده دارد، زنان فقیه و عالم به علوم دینی هم به پشتوانه دانش الهی خویش، باید نقش ویژه‌ای در سیاستگذاری و حکمرانی زنان در جمهوری اسلامی داشته باشند و بتوانند امر فرهنگ زنانه را سکانداری کنند.

امید است جمهوری اسلامی در یک تعامل سازنده با حوزه علمیه خواهران بتواند از این ظرفیت ارزشمند برای هدایت و راهبری زنان بهره برداری کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    2 1
    مطلب خوبی بود. اما اولین حوزه علمیه منسجم و با تدریس دروس مختلف توسط بانو امین اصفهانی سالها قبل از مکتب توحید تاسیس شده بود
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
    0 0
    بنده پیامی گذاشتم جوابی نگرفتم گفتم راهنمایی کنید مادر دانش اموز دبیرستان شهید مطهری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس