افشای تنفس مصنوعی اعراب منطقه به اسرائیل

تل‌آویو در پی حملات انصارالله یمن در دریای سرخ به کشتی‌هایش با چالش بزرگی مواجه شده و برای فرار از این مخمصه، کریدور عربی را با کمک تعدادی از کشورهای منطقه راه‌اندازی کرده است.

به گزارش مشرق، رژیم صهیونیستی به شدت به تجارت خارجی وابسته است؛ سازمان تجارت جهانی می‌گوید اسرائیل برای نهاده های تولید و کالاهای سرمایه گذاری به شدت به واردات وابسته است. که ۸۶ درصد از کل واردات را تشکیل می دهند.

افشای تنفس مصنوعی اعراب منطقه به اسرائیل


طبیعی است که عمده واردات و صادرات اسرائیل، به دلیل ژئوپلیتیک فلسطین اشغالی و محدودیت ارتباط با همسایگان خود، از راه دریا باشد. اما اکنون در پی حملات هفته‌های اخیر به کشتی‌های تجاری حامل کالا به رژیم اسرائیل، «بندر ایلات» واقع در جنوب اراضی اشغالی، از دور صادرات و واردات خارج شده است. با وجود اینکه حیفا و اشدود در شمال فلسطین اشغالی بزرگترین بنادر در حال صادرات و واردات هستند ولی بندر ایلات در دریای سرخ نقش کلیدی در تجارت این رژیم با جهان دارد زیرا ایلات سرزمین‌های اشغالی را به بازارهای شرق آسیا متصل می‌کند.

این بندر در هفته های اخیر بارها مورد حمله انصارالله یمن قرار گرفته است و کشتی‌های مبدا و مقصد این بندر نیز با تهدید یمنی‌ها متوقف یا تغییر مسیر داده‌اند. ارتش یمن به کشتی‌های مقصد بندر ایلات قبل از رسیدن به تنگه باب‌المندب هشدار می‌دهد که مسیر خود را تغییر دهند وگرنه با اقدام آنها مواجه خواهند شد. بسیاری از کشتی این هشدار را جدی می‌گیرند و تغییر مسیر می‌دهند و برخی آنها بدون توجه مورد حمله انصارالله قرار می‌گیرند.

افشای تنفس مصنوعی اعراب منطقه به اسرائیل
تغییر مسیر پر شمار کشتی‌ها از تنگه باب‌المندب بعد از تهدید یمنی‌ها


برخی از کشتی‌ها به مقصد اراضی اشغالی مسیر «دماغه امیدنیک» واقع در جنوب قاره آفریقا را انتخاب می‌کنند که این مسیر طولانی و پرهزینه برای رژیم تلاویو است.

افشای تنفس مصنوعی اعراب منطقه به اسرائیل
مسیر جایگزین دریای سرخ بسیار طولانی و پر هزینه برای رژیم صهیونیستی است


در حالی که یمنی‌ها با حملات‌شان به منافع اسرائیل، به تنهایی انتظارات عمومی از جامعه عربی را برای کمک به فلسطینی‌ها برآورده می‌کنند و توانسته‌اند تل‌آویو را از نظر نظامی و اقتصادی با چالش جدی روبرو کنند، برخی گزارش‌ها حکایت از مداخله کشورهای عربی نه به نفع فلسطین بلکه به نفع اسرائیل حکایت دارند!

وب‌سایت عبری «والا» در گزارشی فاش کرد که یک کریدور زمینی به عنوان جایگزین دریای سرخ راه‌اندازی شده است و کالاها به اسرائیل تحویل داده می‌شود تا کشتی‌ها مجبور نباشند آفریقا را دور بزنند و به بنادر اسرائیل برسند!

افشای تنفس مصنوعی اعراب منطقه به اسرائیل


بر اساس این گزارش، این کریدور از بنادر دبی آغاز شده و پس از طی ۲۰۰۰ کیلومتر از طریق عربستان و اردن به اسرائیل می‌رسد. مسیر دبی تا فلسطین اشغالی ۲۵۵۰ کیلومتر - ۴ روز - و از بحرین ۱۷۰۰ کیلومتر -۲ روز و ۷ ساعت - است. طبق اخبار والا، این کریدور به ازای هر کیلومتر ۱.۲ دلار هزینه دارد که کمی گرانتر از حمل و نقل دریایی از مسیر عادی است، اما در حال حاضر ارزان‌تر است.

رسانه‌های اردن در واکنش به گزارش خبری والا، این خبر را تکذیب کرده و مدعی شدند این گزارش‌ها «به قصد گیج کردن موضع قاطع اردن است که در مورد تجاوزات اسرائیل بیان شده است.» اما امارات و عربستان سعودی هنوز این خبر را تکذیب نکرده اند!

افشای تنفس مصنوعی اعراب منطقه به اسرائیل

به هرحال افشای راه‌اندازی این کریدور زمینی به مثابه خنجری در پشت مقاومت مردم فلسطین است که به نوعی تایید ادامه جنایات اشغالگران در غزه محسوب می شود. البته ناگفته نماند که بازیگری این کشورها در کمک به اسرائیل نه تنها دشمنی با یمن است بلکه اعتقادی به حقوق مردم فلسطین نیز ندارند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    9 1
    رژیمی که ادعا میکرد قدرت اول منطقه ست حالا اویزوون عربهای بادیه نشین حاشیه جنوبی خلیج فارسه-خود عربها هم اویزوون امریکان-امریکا هم در یک شب سه نامه با محتوای ملتمسانه به ایران ارسال میکنه
  • مورخ ایرانی IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    5 0
    شما چه انتظاری از اعراب حجاز دارید؟ مگر همینها نبودند که میراث پیامبر عزیز اسلام (ص) را هنوز کفن و دفن نشده بود را نابود کردند و فرزندانش را یکی پس از دیگری به شهادت رساندند؟ اصلا فلسفه غیبت حضرت مهدی (عج) رفتار شنیع همین اعراب با امامان قبلی بود. بعد شما میگویید چرا به مردم غزه ظلم میکنند و از اسرائیل حمایت میکنند؟ اینها تاریخشان پر از جنایت است. کار امروزشان فقط نیست.
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    6 0
    امان از این حکام عرب فاسد. احمق ها این اسقاطیلی که امروز کمکش میکنید فردا اراده تصرف خاک کشورهاتون رو داره بی شعورها
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    2 0
    حالا بزار اونها سرمایه گذاری کنند و بارگیری ها را شروع کنندویک شاهرگ حیاتی تبدیل بشه- فکر نکنیم که میتونند بیخ گوش ایران این کار را ادامه بدن
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
      0 3
      این شاهراه تشکیل میشه، اسرائیل از بین بره هم دست از این راه برنمی‌دارند ، منتظر خیانت عراق و سوریه هم باشیم
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    3 1
    کاسه لیس ها فوری بیایید و خودفروش های عربی را سفیدشویی بکنید! مخصوصا خودتحقیری و لگد زدن به کشور خودتان
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    8 1
    نفت و گاز اسراییلی ها چرا قطع نمیشه
  • رضا خ IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    4 0
    اول اینکه اینا غیرت ندارن دوم اینکه اینا حکومت کردن شان رامدیون آمریکا هستن هرسه کشور انتخابات ندارن دوتاپادشاهی یکی هم ریاستی وقبیله ایی
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    4 0
    غيرت رو بايد از يمني ها ياد گرفت.
    • DE ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
      2 0
      یمنی ها هم مثل مردم ایران قبل از بعثت رسول اکرم یکتا پرست بوده‌اند و فرهنگشان با اعراب حجاز فرق می کرده.
  • DE ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    9 0
    ما هم همچنان بایستیم و عبور این کالاها از تنگه هرمز خودمون به مقصد دوبی و بحرین رو تماشا کنیم و دلخوش به اینکه ناوهای آمریکایی موقع عبور و خروج از تنگه مثلا به ما تمکین کنند. کاش ما هم یمنی داشتیم.
  • یوزار IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    1 0
    رژیم اشغال گر قدس ، دروغ می گوید تا تفرقه بیندازد!
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 0
    صحت این اخبار معلوم نیست شاید عملیات روانی باشد اما اگر واقعیت داشته باشد ،اینجاست که ایران باید وارد عمل شود و تنگه هرمز را مثل یمنی ها کنترل کند
  • الی IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 0
    اگر همین کشورهای به اصطلاح مسلمان با هم متحد بودند اسراییلی در کار نبود ننگ بر آنها باد که همه شرافتشان را به هم آغوشی با صهونیزم نجس فروختند خدای کودکان غزه همه خائنان را رسوا خواهد کرد
  • شهروند IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    0 0
    پس غیرت اعراب که که بسیار مدعی هستند که هوای هم زبان یا هم نژاد خود را دارند کجاست؟ اینها فقط وقتی در برابر ایران قرار میگیرند با غیرت میشوند؟ (به استثنای عرب زبانهای عزیز کشور خودمان)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس