کد خبر 1558830
تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۳
افشاگری دیگری درباره انفجار های نورد استریم

روزنامه نگار کهنه‌کار آمریکایی در افشاگری دیگری درباره انفجار خطوط لوله نورد استریم گفت، دولت آمریکا با سازماندهی این انفجار به دنبال زهر چشم گرفتن از صدر اعظم آلمان بود.

به گزارش مشرق، «سیمور هرش»، روزنامه نگار محقق آمریکایی که تا کنون چندین افشاگری درباره نقش دولت آمریکا در انفجار سپتامبر ۲۰۲۲ در خطوط لوله انتقال گاز نورد استریم داشته اعلام کرد، هدف اصلی واشنگتن در اجرای این انفجار این بود که به دولت «اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان اخطار دهد که از پشتیبانی از اوکراین پا پس نکشد.

به نوشته پایگاه «راشا تودی»، سیمور هرش با انتشار مطلب افشاگرانه جدیدی در وبلاگ شخصی خود نوشت، هدف اول «جوبایدن»، رئیس جمهور آمریکا از اجرای طرح حمله به خطوط لوله نورد استریم بیشتر هشدار به آلمان بود تا به روسیه.

این روزنامه‌نگار آمریکایی ادامه داد، واشنگتن از روی این نگرانی که احتمالا دنباله‌روی آلمان از موضع آمریکا در قبال جنگ اوکراین متزلزل شود تصمیم برای از بین بردن این خطوط لوله انتقال گاز ما بین روسیه و آلمان گرفت.

سیمور هرش در این مطلب نوشت، آمریکا هفته‌ها قبل از آنکه جنگ روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ شروع شود دستور به خرابکاری علیه این خطوط لوله داد. این روزنامه نگار اظهار کرد، مقام‌های آمریکایی مامور پیگیری این عملیات تصور می‌کردند هدف آن بازداشتن مسکو است و طرح نهایی حمله به این خطوط لوله در اواخر ماه مه آماده شد اما «به دستور بایدن اجرای آن فعلا لغو شد.»

او در ادامه مطلب خود نوشت، تیم ماموران آمریکایی به جای اجرای انفجار مامور به کار گذاشتن بمب‌هایی با قابلیت انفجار در زمانی دیرتر به روی این خطوط لوله شدند و ظاهرا زمان اجرای حمله که در سپتامبر ۲۰۲۲ رخ داد بیشتر از آنکه نشان دهنده اخطار به مسکو بوده باشد، نشان دهنده اخطاری به برلین بود.

هرش نوشت: «ظاهرا زمانبندی بایدن برای دادن هشدار به اولاف شولتز صدر اعظم آلمان بود. عده‌ای در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بر این باور بودند رئیس جمهور آمریکا نگران بی میلی حامیان شولتز به حمایت از اوکراین و احتمال متزلزل شدن همراهی او با موضع آمریکا با فرا رسیدن فصل زمستان است چون صدر اعظم آلمان احتمالا نتیجه خواهد گرفت که تامین گرمایش مردمش و حفظ رونق صنایع کشورش مهمتر از حمایت از اوکراین در برابر روسیه است.»

سیمور هرش خاطر نشان کرد: «تخریب این خطوط لوله در نهایت نقش بزرگی را در ایجاد مشکلات اقتصادی برای آلمان داشت به نحوی که این کشور که زمانی با ماشین آلات صنعتی و خودروهای لوکس خود بر بازارهای جهانی تسلط داشت حالا گرفتار پروسه‌ای که برخی آن را صنعتی زدایی سریع خوانده‌اند شده است.»

آلمان در ادامه با معضل افزایش محبوبیت احزاب راستگرا همچون حزب «آلترناتیو برای آلمان» (AfD) درگیر شده و مشکلات اقتصادی‌اش بر این روند موثر بوده است.

به گفته سیمور هرش، غربی‌ها عمدتا «جنجالی‌ترین فاکتور موثر در بروز دوران سختی اخیر آلمان» یعنی تخریب خطوط لوله نورد استریم را نادیده می‌گیرند.

او خاطر نشان کرد: «در طول ۱۰ ماه گذشته از زمانی که من اولین گزارش خودم را درباره خرابکاری در نورد استریم منتشر کردم، دولت و رسانه‌های آلمانی، همچون همتایان آمریکایی آنها، یا این گزارش را نادیده گرفتند یا روایت‌های جایگزین دیگری در مورد اینکه چطور و چرا این خطوط لوله تخریب شدند ارائه کردند. این ایده که رئیس جمهور آمریکا بیاید به طور عمد منبع انرژی حیاتی یک متحد نزدیک خود را از بین ببرد آنطور که فروید روانشناس معروف می‌گوید، یک تابو است.»

این روزنامه نگار محقق مشهور آمریکایی روز هشتم فوریه ۲۰۲۳ (۱۹ بهمن ۱۴۰۱) اولین گزارش افشاگرانه خود را درباره حمله به این خطوط لوله در یک مقاله طولانی و با استناد به منابع ناشناس مطلع به برنامه ‌ریزی عملیات منتشر کرد.

این خبرنگار سرشناس آمریکایی فاش کرد که غواصان آمریکایی با دستور شخص جو بایدن مواد منفجره را زیر خطوط لوله نورد استریم جاگذاری کرده و عامل آن انفجار هستند.

سیمور هِرش که برنده جایزه پولیتزر شده فاش ساخت که در ژوئن ۲۰۲۲ غواصان نیروی دریایی آمریکا با حمایت نروژ تحت پوشش رزمایش «بالتاپس» (رزمایشی که هرساله توسط اعضای ناتو انجام می‌گیرد)، مواد منفجره را در زیر خطوط لوله نورد استریم یک و دو جاسازی کرده و نروژی‌ها نیز سه ماه بعد بمب‌ها را منفجر کردند.

«جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا چندی بعد این گزارش را تکذیب کرد اما «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه در ماه مارس گفت با یافته های این گزارش سیمور هرش که این انفجار به واشنگتن برای تقویت جایگاهش به عنوان یک رقیب تامین کننده گاز اروپا سود رساند، «کاملا موافق» است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس