کد خبر 155879
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۱

چند روز دیگر مدارس بازگشایی می شود و بار دیگر مادرها نگران مشکلات غذایی فرزندان خودشان خواهد بود. والدین در طی 9 ماه مدارس باید به تغذیه کودکشان توجه بیشتری داشته باشند.

به گزارش گروه خواندنی های مشرق، تغذیه باعث رشد و تکامل بچه ها می شود و همچنین در سلامت آن ها نقش بسیار مهمی دارد. این مسئله در هنگام مدارس ممکن است دچار مشکلاتی شود که باید با دقت حل شوند چرا که در صورت بی توجهی می تواند باعث بروز بیماری های مختلفی در فرزند شما شمود.

مصرف صبحانه:

تغذیه سالم کودکان را در دوران مدرسه بهتر است از خانه و با وعده صبحانه آغاز کنید. صبحانه تامين كننده انرژي صبحگاهي براي فرد بوده و با صرف صبحانه مي توان به آغاز يك روز پر انرژي اميدوار بود. بررسي ها ارتباط معناداري بين عدم مصرف صبحانه و افت تحصيلي در دانش آموزان گزارش مي كنند.

مهمترين دلايلي كه موجب عدم مصرف صبحانه مي شوند، نداشتن زمان براي صرف صبحانه و يا بي ميلي دانش آموز عنوان مي شود. بر اين اساس توصيه مي شود خانواده هاي گرامي، شام را زودتر صرف كرده و امكان خواب آرام را براي كودك در شب هنگام فراهم كنند تا كودك صبح روز بعد زودتر از خواب بيدار شود و اين خواب كافي مي تواند همراه با صرف زود هنگام شام، موجب افزايش ميل كودك به صرف صبحانه شود.

بهترين مواد غذايي كه مي تواند در صبحانه همراه با نان صرف شوند، عبارتند از: تركيبي از پنير و گردو، كره بادام زميني و عسل، خامه و عسل و كره و عسل. در صورت تمايل كودك، مصرف آبميوه هاي طبيعي و شير نيز انتخاب هاي مناسبي براي اين وعده مي باشند.



میان وعده های مدرسه:

گاهی اوقات والدین توجهی به تغذیه ندارند و برای میان وعده تنقلات مضر را در کیف بچه ها قرار می دهند. اما اين نگراني وجود دارد كه با ادامه اين روند، پس از مدتي، كودكان ديگر ذائقه شان در مورد مصرف مواد غذايي مناسب تغيير يافته و به مصرف فرآورده هاي غذايي روي بياورند.

اين فرآورده ها كه در بسياري از موارد داراي مقادير زيادي از انرژي مي باشند، داراي مقادير اندك و نامناسبي از ريزمغذي ها بوده و تعادل مناسب را در برنامه غذايي كودك ايجاد نمي كنند.

بر اين اساس بهتر است مادران گرامي، ساندويچ هاي خانگي با همان تركيبات ذكر شده در صبحانه و نيز انواع ميوه هايي كه شسته شده و درون كيسه فريزر آماده مصرف مي باشند، را براي كودك به عنوان ميان وعده مدرسه تهيه و درون كيف او قرار دهند.

باید بچه ها را به خوردن آب تشویق و ترغیب کنید. نوشیدنی های شیرین مثل ساندیس و آبمیوه های مصنوعی برای یک رژیم غذایی سالم توصیه نمی شود. مصرف سه وعده در روز لبنیات برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن ضروری است. بهتر است تا حد ممکن از لبنیات کم چرب استفاده شود.



زمان صرف ميان وعده ها:

به دفعات شاهد هستيم كه كودكان هنگام خروج از مدرسه، تازه صرف ميان وعده خود را به خاطر آورده و شروع به مصرف آن ها مي كنند. اين مصرف ديرهنگام مواد غذايي موجب مي شود تا كودك اشتهاي كافي براي صرف ناهار نداشته باشد.

از معلمين عزيز بايد درخواست كرد تا صرف ميان وعده ها را به كودكان يادآوري كنند. بر اساس توصيه هاي موجود در فاصله زماني 2-5/1 ساعت قبل از صرف وعده هاي غذايي اصلي، مصرف هر نوع ماده غذايي ممنوع است. اين مواد غذايي شامل تنقلات، انواع ميوه، آب ميوه و حتي شير و شير كاكائو نيز مي باشد. مصرف هر يك از اين اقلام مي تواند اشتهاي كودك را براي صرف غذاي اصلي كاهش دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس