کد خبر 1558617
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲
کیک یا واقعی

در این میان در یکی از آیتم‌های کوتاه یکی از شب‌های یلدایی صداوسیما، حضور نوجوانی به چشم می‌خورد که این روزها بسیاری ویدئوهای او را دیده‌اند.

به گزارش مشرق، در دوره جدید صداوسیما و پس از وقایع سال گذشته، حضور سلبریتی‌ها و چهره‌های سیاسی در تلویزیون تا حد زیادی رو به افول گذاشت و این موضوع با نقد برخی منتقدان همراه شد.

اخیرا برنامه‌ شب یلدایی اخیر صداوسیما با حضور چهره‌های مطرح هنری و ورزشی، نشان از رویکرد جدیدی در مدیریت صداوسیما دارد.

در این میان نوجوانی اردبیلی که اخیرا ویدئوهای او (‌واقعیه یا کیکه) در شبکه‌های اجتماعی مورد استقبال قرار گرفته، پنجشنبه شب گذشته میهمان یکی از آیتم‌های برنامه یلدایی شبکه ۳ سیما بود و دقایقی با مجری در رابطه با فعالیت خود به گپ‌وگفت پرداخت که در ادامه به این موضوع اشاره خواهم کرد.

* رویه سابق بد است، رویه جدید خوب نیست


برخی رویه سابق صداوسیما را خالص‌سازی خوانده و حضور مکرر چهره‌هایی مثل مهران رجبی را نماد اقدام غلط صداوسیما در عدم دعوت و همکاری با چهره‌های متنوع می‌دانستند.

در چند مناسبت اخیر شاهد حضور چهره‌های متفاوت سیاسی و سلبریتی‌های مختلف روی آنتن صداوسیما بودیم. طبیعتا در این شرایط این دسته از شاکیان از رویه سابق صداوسیما باید رویه جدید را به فال نیک می‌گرفتند و آن را مثبت می‌خواندند اما در این بین شاهد هستیم که با تاکید بر حضور یک نوجوان در یک آیتم برنامه یکی از شبکه‌ها، بدون اشاره به اتفاقات مثبت و حضور ده‌ها میهمان یلدایی دیگر، آن را تبدیل به نماد ضعف صداوسیما کرده‌اند.

بیشتر به نظر می‌رسد این دسته اینجا خود نماد تناقض هستند، چرا که طبیعتا با اصلاح رویه باید رویکرد جدیدی اتخاذ می‌کردند، به این معنا که اتفاقاتی را که سابقا به آن نقد داشته‌اند و حالا رو به اصلاح است تحسین می‌کردند و اگر صرفا به حضور آن نوجوان نقد دارند، در کنار بیان نقاط مثبت به آن ضعف نیز در جای خود و به اندازه خود می‌پرداختند.


* ساخت برنامه بدون ایراد؟


در شب‌های یلدایی صداوسیما شبکه‌های مختلف میزبان میهمانان مختلفی بودند و آیتم‌های متنوعی را عرضه کردند؛ از حضور چهره‌های ورزشی و هنری تا چهره‌های فرهنگی و فرهیخته. به عبارتی شاید مجموع میهمانان مطرح صداوسیما در این ۲ شب حدود ۲۰۰ چهره باشد که در آیتم‌های مختلف حضور پیدا کردند. در این میان در یکی از آیتم‌های کوتاه یکی از شب‌های یلدایی صداوسیما، حضور نوجوانی به چشم می‌خورد که این روزها بسیاری ویدئوهای او را دیده‌اند.

برخی به حضور این نوجوان در صداوسیما نقد دارند که بعضی از این نقدها قابل تامل و توجه است. عده‌ای هم از حضور این نوجوان خرسند هستند و آن را وجهی از سرگرمی سالم می‌دانند که در صداوسیما جا دارد به آن پرداخته شود.

نکته‌ای که اما در اینجا حائز اهمیت است تبدیل یک از ۲۰۰ به یک نماد برای زیر سوال بردن همه اقدامات صداوسیما در شب‌های گذشته است. کدام منتقد منصفی می‌تواند حضور بیش از ۲۰۰ میهمان را که برخی از آنان نماد شکسته شدن تحریم سلبریتی‌ها هستند نادیده بگیرد یا برنامه‌های شاد و متنوعی را که در این ۲ شب تدارک دیده شده بود در نظر نگیرد و در عوض حضور یک نوجوان در یکی از آیتم‌های کوتاه یکی از برنامه‌ها را سر دست بگیرد و آن را نماد اقدامات صداوسیما در شب یلدا معرفی کند؟

به نظر می‌رسد در اینجا بحث فراتر از نقد به صداوسیما و حضور یک نوجوان در برنامه است و شاید به دعواهای جدی‌تری در سطوح دیگری برمی‌گردد.ساخت برنامه‌های متنوع و طولانی با میهمانان متفاوت نمی‌تواند بدون اشکال و خطا باشد و حتما نقدهایی به آن وارد است اما باید دید کفه مجموع برنامه‌های صداوسیما به کدام سمت سنگینی می‌کند؟ به سمت اصلاح رویه‌های پراشکال سابق یا استمرار آن رویه‌ها؟

باید دید رویه‌های جدید صداوسیما در مجموع به رشد و احیای آن کمک می‌کند یا در حال افول و عقب‌روی است؟
پاسخ به این سوالات می‌تواند نشان دهد که چقدر نقدها منصفانه است و جنبه کمک و دلسوزی برای صداوسیما دارد.

* دیدن مجازی، نماد تناقض؟


برخی حضور نوجوان اردبیلی روی آنتن صداوسیما را نماد تعارض می‌دانند، چرا که این شخص در پلتفرمی مطرح شده که در کشور فیلتر است، افرادی که این گزاره را مطرح می‌کنند احتمالا طرفدار خالص‌سازی هستند، چرا که صرفا با این پیش‌فرض است که دیدن واقعیت‌های فضای مجازی توسط رسانه ملی، به بهانه تناقض نقد می‌شود. در حالی که این مساله هم پاسخ دارد که اعمال محدودیت در یک فضا، تجویز نادیده گرفتن واقعیت‌ها و مسائل آن نیست.


با همه این اوصاف و نقدهای جدی که به صداوسیما وجود دارد، منتقد منصف به رویه‌های اصلاح شده آفرین می‌گوید و رویه‌های غلطی را که پابرجاست نقد می‌کند، با یک اشتباه کل اقدامات مثبت را زیر سوال نمی‌برد و از بیان رشدها هراسی ندارد چرا که او به گفته خود دلسوز و به دنبال اصلاح است، در این حال باید با اصلاح خوشحال شود نه آنکه در روند اصلاح نقطه ضعفی را سر دست بگیرد و مجموعه در حال اصلاح و مخاطبی را که شاهد اصلاح است دلسرد کند.

منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    3 1
    مشق خفه
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      1 0
      مشق؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      1 0
      مشرق خفه شو منظورشه
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    3 7
    واقعیت اینه که نه تلویزیون میتونه نقش فضای مجازی رو انکار کنه نه فضای مجازی میتونه نقش و تاثیر تلویزیون رو نادیده بگیره. هر کدوم جایگاه خودشون رو در زندگی مردم دارند
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      1 1
      تو بااین همه علم واطلاعات چرا نشسته ای وبه صداوسیما تشریف نمیبری تا ازاین همه علوم بهره ببرند؟؟؟!!!!!!!!!!!!!
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      1 1
      دوکلمه هم ازمادرعروس
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    1 0
    "اعمال محدودیت در یک فضا، تجویز نادیده گرفتن واقعیت‌ها و مسائل آن نیست." این جمله جز از یک ذهن پلشت و سوگرا خارج نمی شود . اگر واقعیت را قبول دارید چطور به وسایل آن متلزم نیستید؟ چرا مردم باید واقعیت خود را از سکوهای مد نظر شما نشان دهند؟
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    0 0
    اینا کلا میخوان غر بزنن و هرکاری امجام بشه ایراد میگیرن. بزرگترین تناقضشون هم اینه که میگن کسی تلویزیون نگاه نمیکنه و بعد راجع به همین تلویزیون نظر میدن. خب اگه کسی نگاه نمیکنه چه اهمیتی برای شما داره
  • Ti IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    0 0
    ما کلی رقص آذربایجانی داریم ، عاشق داریم کلی سنت چیله داریم رفتید ی تاجیک را آوردید اصلا معلوم نیست چی میخونه ، بعد این بچه را هم برا مسخره کردن خوب خودتا قضاوت کنید ،، شبکه سهند به جای موسیقی عاشق برای من برنامه طناب زنی گذاشته ،، و حرف حرف حرف ، کدوم رسم و رسوم را نشان دادید بعد انتظار دارن مردم بشینن این ها را تماشا کنن ، مردم هر جا که رسم و رسوم فرهنگش را نشان بده نگاه می کنن .
  • مهدی IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    1 3
    برای پیری جمعیت فکری بکنید باید به سمت چند فرزندی حرکت کنیم
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    1 0
    مگر اینستا فیلتر نیس
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    1 0
    پول فروش فیلتر شکن در ایران به جیب کی میره؟ سایتهای فیلتر شکن فروشی آزادانه در ایران فعالیت دارن و سایت فروششون فیلتر نیست
  • فدائی اسلام و ایران🇮🇷❤ IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 0
    مشرق سپاس.
  • Ti IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    0 0
    حالا ما چیکار کنیم ؟ آیا مجازاتشان را به دستان ما می سپارید که نظر ما را می خواهید ، برو از قاضی پرونده نظرش را بپرس .فکر نمی کنی ما کاری از دستمان بر نمی آید؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس