سویه JN.۱ به سرعت در حال گسترش است

سویه جدید کووید موسوم به JN.۱ از سوی سازمان جهانی بهداشت به عنوان "نوع مورد توجه" نامگذاری شد، به این معنی که مقامات بهداشتی اکنون از نزدیک گسترش سریع آن را در سراسر جهان دنبال می‌کنند.

به گزارش مشرق، تاکنون مشخص نشده است که این سویه بسیار جهش یافته نسبت به سویه های قبلی ویروس کرونا باعث ایجاد بیماری شدیدتر شود. با این حال، سریع‌تر از جد خود، سویه BA.۲.۸۶ در حال گسترش است.

سازمان جهانی بهداشت در آخرین گزارش خود نوشت: «JN.۱ همچنان در چندین کشور گزارش شده و شیوع آن به سرعت در سطح جهانی در حال افزایش است.»

سازمان جهانی بهداشت انواع مورد توجه را آنهایی تعریف می‌کند که به اندازه کافی نگران کننده هستند تا مطالعات آزمایشگاهی و تحقیقات میدانی آنها را افزایش دهند.

انواع موردتوجه همچنین باید دارای جهش‌های ژنتیکی باشند که ویژگی کلیدی ویروس را تغییر می‌دهند، مانند قابلیت انتقال آن یا اینکه چگونه از درمان‌ها و واکسن‌ها فرار می‌کند. این سویه همچنین باید به گونه‌ای در حال رشد باشد که بتواند "یک خطر نوظهور برای سلامت عمومی جهانی" باشد.

با این حال، سازمان جهانی بهداشت گفت که شواهد اولیه نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد جهش‌های JN.۱ توانایی آن را برای رد شدن از دفاع ایمنی بدن افزایش می‌دهد.

سازمان جهانی بهداشت در گزارش خود گفت: «بر اساس ویژگی‌های ژنتیکی، JN.۱ ممکن است دارای برخی مزیت‌های آنتی ژنی باشد که از ایمنی قبلی جلوگیری می‌کند.»

این سازمان افزود، حتی با وجود گسترش گسترده JN.۱، انتظار می‌رود واکسن‌های به روزشده کووید ۱۹ در این فصل همچنان در برابر عفونت ناشی از سویه JN.۱ محافظت کنند.

سازمان جهانی بهداشت در گزارش خود خاطرنشان کرد: «علیرغم کاهش خنثی‌سازی JN.۱، محافظت توسط واکسن‌های تک ظرفیتی XBB.۱.۵ احتمالاً علیه JN.۱ مؤثر است».

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    11 4
    هر دم از این باغ بری می رسد/ تازه تر،از تازه تری می رسد/نخیر،این کرونا،دست بردارنیست.
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      14 2
      چرا فکر میکنی کرونا دست بر میداره وقتی که برای دولتها و ..هم نون داشته و هر سیاستی که خواستن سر مردم پیاده کردن
    • ایرانی IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      11 1
      لعنت به کسانی که ویروس تولید میکنن و لعنت به کسانی که این ویروس رو وارد میکنن. اینم یه نوع سیاست هستش
  • کارگر بدبخت IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    3 1
    لعنت بر فراماسونهای ضد بشریت!
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    1 1
    بالاخره هرجور شده یه راه واسه مردن دسته جمعی انسانها پیدامیکنند
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    3 1
    جنگ با اکراین یه نعمتی برای بشریت بود وهست چرا با ایجاد ازمایشگاهای میکروبیولوژی می خواستن انسانهای بی شماری به کام مرگ بکشانند باید هرجا چنین ازمایشگاهایی وجود داردتماما وکارکنان ان نیست ونابودشود....
  • US ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    2 0
    اسراعیل داره ورشکست میشه کمپانی های دارویی به کمک اسزاعیل شتافتند
  • مجید IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    1 3
    واکسن نزنید...واکسن هزار درد وارد بدن میکنه....کرونا ی چیز الکیه...فقط میخان...مردم سرگرم و خونه نشین کنن...چیزی ب نام کرونا نیس
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    0 0
    آخر فیلمی بود میگفت لعنتی ها من هنوز زنده ام این کرنا آدم های ضعیف و ناتوان را میکشه یه نسخه قوی ترش بدن بیرون فاتحه قیامت برپاست
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    0 1
    این ویروس ها را تو ازمایشگاه ها ساختن و می دن بیرون واکسن هم یک چیز الکی است تو سایت های خارجی نوشته بود کسانی که امپول ازمایشی که به دروغ به ان نام واکسن دادن چهار برابر خود کرونا کشته داده
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    0 1
    جا داره واقعا خطوط هوایی داخلی تعطیل و همه پرواز ها به انتقال مسافر از چین به ایران تمرکز کنند تا در سریعترین زمان ممکن این سویه رو وارد کشور کنند (همانند کرونا).

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس