کد خبر 15582
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۸۹ - ۲۲:۲۰

شبکه ماهواره اي من و تو1 (manoto1 ) با "استراتژي تفاوت و تمايز" شروع به کار کرده و درست جايي وارد عمل شده که رسانه ملي سکوت مي کند.

 مشرق- شبکه "من و تو1" (manoto1) اولين کانال از گروه شبکه تلويزيوني مرجان (MTN) در لندن بشمار مي رود که با انتخاب نامي آگاهانه ،  "ديپلماسي عمومي" را در ذهنمان تداعي مي کند. اين شبکه در شهر لندن متمرکز است و به گمان من تحت حمايت دستگاه ديپلماسي عمومي لندن است.
 اين شبکه ماه هاست که در حال آماده سازي براي پخش برنامه هايش از پايتخت انگليس است و خود را شبکه اي متفاوت و جنجالي براي بزرگسالان معرفي مي کند و ادعا مي کند قرار است از هر آنچه که بينندگان دوست دارند حرف بزند. اين شبکه اولين شبکه ماهواره اي فارسي زبان است که به سيستم پخش wide screen مجهز است. طبق آنچه که در وب سايت رسمي اين شبکه آمده، بالاترين کيفيت ممکن تهيه و پخش، تنوع و جذابيت برنامه ها را براي مخاطب جوان و بزرگسال مد نظر قرار داده است. manoto1 ماموريت خود را تسهيل ارتباط مستقيم مخاطب با خود در نظر گرفته است.
زماني که شبکه ماهواره اي فارسي 1 شروع به کار کرده بود، علي رغم بي تفاوتي کارشناسان فرهنگي و صدا و سيماي جمهوري اسلامي، اين شبکه از همان آغاز با اقبال عمومي در ميان مخاطبان فارسي زبان و خصوصا ايراني مواجه شد. تا مدتها صدا و سيما در کمال بي توجهي و با اعتماد به نفسي کاذب ، همچنان راه خودش را مي پيمود. البته اينجا يکي از ضعفهاي عمده رسانه ملي مشخص شد و اين رسانه، براي بهبود کاهش مخاطب، به سمت سريال سازي بيشتر، حرکت کرد. زماني کهBBC فارسي پايش را به ميدان رسانه هاي فارسي زبان گذاشت؛ دلسوزان نظام آن را تهديدي براي افکار عمومي دانستند؛ اما باز هم سازمان عريض و طويل صدا و سيما، شيوه سنتي خويش را مي آزمود و روي اسبي که هرگز برنده نخواهد شد شرط مي بست. در واقع BBC  فارسي بناي خود را روي ضعف و کاستي ديگري از رسانه ملي گذاشته بود و قويترين ضربه اش را به ضعيف ترين موضع ما مي زد.
مراد ما نواختن بر طبل تهيِ نقد صدا وسيما نيست. آنچه که مهم و موثر است "استراتژي مديريت تفاوت و تمايز" است که از سوي رسانه هاي معارض اتخاذ شده.
بخش فارسي BBC درست جايي وارد عمل مي شد که رسانه هاي ما سکوت مي کردند. زندگي در جهان بدون مرز، نفس کشيدن در محيط " ژئومديا " ست. مرزهاي جغرافيايي ما به اندازه برد امواج رسانه هاي ماست. عظمت ملت ما به تعداد مخاطبان رسانه هاي ماست. پس هرجا که سکوت کنيم؛ مرزهاي خودرا کوچک کرده ايم. بسيار کوچک تر از گربه ملوسي که از قوم قجر به ارث برده ايم.
 زماني که مجري BBC فارسي در فتنه 88 با هيجان مي گفت عمر اين رژيم ديگر به سر رسيده است و ديگر نفس هاي آخرش را مي کشد، رسانه ي ملي عموپورنگ و خاله شادونه و آموزش گلدوزي و تبليغات سود بانکي نمايش مي داد؛ و نفس هايمان در سينه حبس بود. ناکامي لشکر 28700 نفري سازماني به بزرگي صدا و سيما در مقابل BBC فارسي 200 نفره، فيلم دروغين 300 را برايمان تداعي مي کرد.
باور کنيد اصلا قصد نقد صدا و سيما را نداشتم. سه دهه از عمرمان را صرف اين ماهي بزرگ و قدرنشناس کرديم؛ حالا ديگر حتي نمي ارزد که طعمه کوسه ها (منتقدان) شود.
پس از آنهمه عقب نشيني دست آخر تصمصم گرفتيم در پخش خبرهاي شبکه اول ، مقداري رنگ و لعاب اضافه کنيم و موسيقي خبر را عوض کنيم. و صد البته قفل پولادين سکوت را همچنان حفظ کنيم. در واقع سهم مان از جنگ نرم فقط اختلال در امواج BBC فارسي و فارسي 1 بود.!!!
حالا ديگر در افواه پيچيده که شبکه "من و تو1" ( manoto1) دارد مي آيد. طبق آنچه که خودشان اعلام کرده اند قصد دارند برنامه هايشان را با بالاترين کيفيت ممکن تهيه کنند و به مخاطب ايراني تقديم کنند. و بنايشان را بر احترام به مخاطب گذاشته اند. در هفته اول پخش برنامه مسابقه " آکادمي موسيقي گوگوش" به ادعاي خودشان نيم ميليون تماس تلفني به اين برنامه شده بود که 75% آن از ايران بود. اين موضوع حکايت از آن دارد که در مدت کوتاهي همه مرزهاي جذب مخاطب را درخواهند نورديد.
TynLEBy.jpg
عمده افرادشان سابقه ژورناليسم حرفه اي و کار با مخاطب و رسانه دارند و بعضا با بخش فارسي شبکه BBC نيز همکاري داشته اند. آنها بنابر همان "استراتژي تفاوت و تمايز" تصميم دارند روي موضوعاتي دست بگذارند که مرزهاي کوچک صدا وسيما را کوچک تر خواهد کرد. موضوعاتي از قبيل برنامه پرمخاطب آکادمي موسيقي گوگوش. موسيقي پاپ، معرفي گروه هاي موسيقي شيطانپرستي و متال تهران، سينما ، فرهنگ و اقتصاد، بحث و گفتگو در مورد ايران، مذهب و خرافات، آموزش رقص عربي، اتاق خبر: پخش اخبار با شيوه ي متفاوت اتاق خبر ( newsroom ) که حتي در پايان هر هفته آخرين قيمت کالاهاي مصرفي در ايران و بريتانيا را مقايسه کرده و با جهت دهي مطابق BBC فارسي است، برنامه ثروتمندان ، مستند هاي حرفه اي و فوق العاده ، آشپزي : برنامه زرشک ، جادوگري توسط يک جادوگر جوان آمريکايي، سيرک هاي روز دنيا، ورزش زنان و...
تاکتيک جالب توجه مورد استفاده در  "من و تو1" (manoto1)  و تاکتيک مغفول مانده در رسانه ملي، استفاده از جايگاه ويژه ي celebrity diplomacy يا همان ديپلماسي مشاهير است. در اين نوع از ديپلماسي عمومي، از مشاهير و هنرمندان موسيقي و سينما و ورزش و... براي جذب و تاثير بر مخاطب استفاده مي شود. برنامه آکادمي موسيقي گوگوش و يا مصاحبه با خواندگان لس آنجلس نشين و شاعران و آهنگسازان آنها، واجد چنين ظرفيتي است. قطعا براي مردم ما عرصه خصوصي زندگي مشاهير و هنرمندان از اهميت ويژه اي برخوردار است که اين موضوع چنگاويزي موثر براي اقبال مخاطب ايراني است. براي مثال، برنامه greatest hits هر هفته يک آهنگساز يا ترانه سرا را معرفي‌ و ده اثر از کارهايش را گلچين مي‌کند تا بيننده‌ با چهره پشت آثاري که سالها با آنها ارتباط گرفته آشنا بشوند. (ازجمله خوانندگان لس آنجلسي ، داريوش ، ابي و..)
B155.jpg B100.jpg
دانستنش خالي از لطف نيست که، مکتب انحصاري امنيت فرهنگي کشور ما مکتب چهارم ، يعني مکتب اکازيوناليسم Occasionalism است. با اين معني که تهديد هايي که به درون فرهنگ کشور ما نفوذ مي کنند، نهايتا راه به جايي نبرده و تبديل به گوهري ناياب مي شوند. مدل مورد نظر در اين مکتب مدل صدف و مرواريد است. صدف همواره ريگي که به درونش نفوذ مي کند را در درون خود مي پروراند و آن را تبديل به مرواريد مي کند. گوهري با ارزش که قدر و قيمت صدف را نيز صد چندان خواهد کرد. شايد راه اندازي اين شبکه ها، عليرغم به هم زدن توازن امنيت فرهنگي کشور ما، به تعالي و رشد فرهنگي و قدرت نرم اين کشور بيانجامد و افق جديدي را پيش چشمان مسوولين رسانه ملي بگشايد.
جنگ نرم نيز چنين ماهيتي دارد، عليرغم گرفتن تلفات معدودي از ما، ما را به حقيقت انسان کامل نزديک مي کند و حقيقت دين را، چه در مقام نظر و چه در مقام عمل، به منصه ي ظهور مي کشاند و نردبان تعالي فرهنگ اسلام واقع مي شود.


به قلم : اسماعیل ارجمندی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد رضا صلاحلو ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    خیلی خوب بود
  • علی ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۱
    0 0
    عکسها قابل دیدن نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس