یلدای سیما

چرا دست به دامان فضای مجازی شده‌اید؟ چرا آواز پیرمرد گیلانی را خواندید؟ چرا این همه میهمان آوردید؟ چرا مردم را خوشحال و تلاش می‌کردید فضایی شاد برای خانواده‌ها به وجود آورید؟ و....

به گزارش مشرق، بعد از پخش برنامه‌های صداوسیما در شب یلدا فضای مباحثه میان مخالفان و موافقان این برنامه‌ها ایجاد شده است؛ از مخاطبان عادی تا فلان وزیر سابق و بهمان هنرمند؛ بحث‌هایی مثل اینکه سیما در چند روز منتهی به شب یلدا و بلندترین شب سال خوب بود یا بد؟ تلویزیون توانسته بود مخاطبانش را پای جعبه جادو نگاه دارد؟ برنامه‌های شب یلدا چطور بود؟ و...


اما واقعیت این است که شب یلدا و برنامه‌های پخش‌شده در این شب را - فارغ از کیفیت و محاسن و معایب‌شان - شاید بتوان نقطه عطفی در مسیر مواجهه تلویزیون با مخاطبانش دانست؛ نقطه عطفی که نشان داد صداوسیما قصد دارد مسیر قبلی را که بیشتر متکی بر کیفیت و هم‌آوازی تولیدات و برنامه‌ها بود تغییر دهد و پیش از همه اینها یک ویژگی اصلی را به عنوان ویژگی ثابت برای پس از یلدا ثبت کند و آن ویژگی هم چیزی نیست جز «اهمیت کمیت مخاطبان برنامه‌ها».

سیاست تلویزیون در شب یلدا قابل دفاع است؟

البته با این تاکید که موارد دیگری از کیفیت برنامه‌ها گرفته تا محتوا و... موجب خواهد شد بعضی برنامه‌ها حتی با وجود دارا بودن مخاطب پرتعداد هم ناچار شوند برای قرار گرفتن در باکس پخش، دست به اصلاح بزنند و بی‌محتوایی و حتی مفهومی مثل «هنر برای هنر» مجال ماندن و گسترده شدن نداشته باشد.


واقعیت این است که اگر بخواهیم خط‌کش دست بگیریم و مثل معلم‌ها بیاییم از روی نقاط مثبت و منفی به برنامه‌های تلویزیون در شب یلدا نمره بدهیم، حتما می‌شود کلی ایراد گرفت و مشکلات برنامه‌ها را برشمرد.


اما اگر بی‌طرفانه بخواهیم قضاوت درستی از کم و کیف برنامه‌ها داشته باشیم، نمی‌توان تغییر جدی برنامه‌سازی در شب یلدا را نادیده گرفت؛ تغییر ریلی که حتی شاید بتوان آن را بخشی از حرکت تحولی این سازمان دانست؛ حرکتی که نتیجه آن توجه به طیف‌ها و تنوع مخاطب و رضایت مخاطب خواهد بود.


شاید مدیران صداوسیما حتی با بخشی از این روند مشکل داشته‌اند اما چون محور و هدف اصلی، پذیرش اصل تنوع مخاطب بود، حاضر شدند بدون دخل و تصرف، خود به عنوان بخشی از مخاطبان به تماشای برنامه‌های یلدایی سیما بنشینند.

سیاست تلویزیون در شب یلدا قابل دفاع است؟


هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد فلان چهره استندآپ کمدی در قاب تلویزیون تلاش کند مردم را بخنداند یا آواز پیرمرد رشتی که منجر به تنبیه ضمنی او هم شده بود، پخش و توسط میهمانان برنامه همخوانی شود. یا اینکه فلان اینفلوئنسر پرمخاطب را به تلویزیون بیاورند یا حتی اجازه دهند مثلا یک شبکه با شبکه دیگر شوخی کند و از کم‌مخاطب شدنش بگوید و موارد دیگری از این دست که تا پیش از این تابو بود و هرکدامش می‌توانست محل کلی اعتراض و ناراحتی باشد؛ در واقع به این ترتیب نشان داده شد کلیشه‌های ذهنی ساخته و سیاسی، تطبیقی با واقعیات فضای مدیریتی و حکمرانی ندارد.


از سوی دیگر این نکته را هم نباید از نظر دور داشت که با مشخص شدن مسیر جدید سیما به نظر می‌رسد دم خروس بعضی‌ها که پیش‌تر خود را دلسوز صداوسیما و رسانه و مردم نشان می‌دادند، بیشتر بیرون زده است.

سیاست تلویزیون در شب یلدا قابل دفاع است؟


این جماعت گمان می‌کردند هنرمندان و چهره‌ها به دلایل مختلف تلویزیون را کنار گذاشته‌اند و به دنبال بستری دیگر برای حضور می‌گردند. پس با گرفتار کردن آنها در مارپیچ سکوت خواهند توانست مانع از حضور آنها در رسانه شوند. از آن پس هم طبیعتا فاصله بین مردم و هنرمندان روز به روز بیشتر خواهد شد و هنرمندان برای فراموش نشدن و ارتباط با مردم انتخابی جز پلتفرم‌ها و اساسا حضور در فضای مجازی نخواهند داشت. برای محکم‌کاری هم دست به دامان عدد و رقم دستمزدها شدند و اینکه چرا مهران مدیری فلان قدر برای کارگردانی و بازی در فلان برنامه گرفته و احسان علیخانی عدد و رقم زیادی خواسته و فلان چهره حاضر شده به قیمت حضور در یک فیلم سینمایی، به تلویزیون بیاید و....


تلاش آنها هم این بود دست و پای هنرمندان را چنان ببندند که دیگر حتی اگر بخواهند باز هم در تلویزیون کار کنند، از سوی مردم پذیرفته نشوند. هیچ‌وقت هم به این نکته اشاره نمی‌کردند که صاحبان فلان پلتفرم و بهمان بخش از یک رسانه در فضای مجازی به پیشنهاد خودشان حاضر شده‌اند به همین چهره‌ها که محبوبیت قابل قبولی دارند، حتی 3 - 4 برابر تلویزیون پول بدهند تا مثلا دست صداوسیما در مقابل رسانه‌های فضای مجازی و پلتفرم‌ها و... خالی باشد.


این، معادله‌ای بود که می‌شد با نگاه به پیشینه تلویزیون حدس زد که مدیران صداوسیما نسبت به آن واکنشی تدافعی خواهند داشت و محکوم به شکست خواهند بود. حرکت سنگین، دفاعی و واکنشی صداوسیما در سال‌های گذشته این ظن را تقویت می‌کرد که بسادگی همین اتفاق بیفتد.


اما یک باره در ایام منتهی به یلدا همه چیز عوض شد. این بار موضع صداوسیما کاملا عکس و موضعی کنشی و تهاجمی شد. مدیران رسانه ملی نه تنها تن به بازی بازی‌گردانان گذشته ندادند که حتی به صورتی کاملا منسجم در عوض دفاع، حمله کردند و در این میان حتی استفاده از ظرفیت اینفلوئنسرها را هم مدنظر قرار دادند؛ حرکتی که باعث شد آرامش چند ساله مخالفان تلویزیون به هم بریزد و با دستپاچگی به نقد موضوعاتی بپردازند که هرکدام از قضا نقاط قوت برنامه‌های سیما در یلدا بود: چرا دست به دامان فضای مجازی شده‌اید؟ چرا آواز پیرمرد گیلانی را خواندید؟ چرا این همه میهمان آوردید؟ چرا مردم را خوشحال و تلاش می‌کردید فضایی شاد برای خانواده‌ها به وجود آورید؟ و....

سیاست تلویزیون در شب یلدا قابل دفاع است؟


حالا اما اگر این گمان ما درست باشد و حرکت اخیر تلویزیون نه بر اساس سلیقه فردی و اتفاق، که برپایه تغییر مسیری هوشمندانه و با تاکید بر جذب و جلب مخاطب شکل گرفته باشد، می‌شود امیدوار و مطمئن بود صداوسیما بزودی به روزهای درخشان خود بازخواهد گشت؛ روزهایی که پربیننده‌ترین برنامه‌ها و تولیدات متعلق به سیما باشد و هنرمندان سرشناس با افتخار در سیما حاضر شوند و با علم به زیان رسیدن به محبوبیت‌شان و صمیمیت میان آنها و مردم در فضای پیشین، کارکرد مارپیچ سکوت را - با همفکری تئوریسین‌های این حوزه و مدیران خوشفکر رسانه - تا جای ممکن تضعیف کنند؛ روزهایی که تمام چهره‌ها، سیما را به عنوان مسیری برای کسب محبوبیت و شهرت هرچه بیشتر قبول داشته باشند و برای حضور در قاب تلویزیون از هم سبقت بگیرند.


قطعا مدیران صداوسیما این اصل بدیهی را می‌دانند که برای انتقال مفاهیم، ابتدا باید مردم را پای تلویزیون بنشانند، آنگاه مساله آرمانی دانشگاه بودن صداوسیما مورد پیگیری قرار بگیرد.

منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • ES ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    6 6
    این آقای ماهی مغز را که پیشرفت‌های کشور را تحقیر می کتد و شخص بی ادبی است چرا به صدا و سیما راه داده بودند.
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      11 2
      ولی خداییش برنامه‌هاشون مزخرف بود. بعدشم اگه اینستاگرام بده، چرا آدماشو دعوت می‌کنین تلویزیون. اگه خوبه، چرا فیلترش کردین؟!
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      1 1
      یک نفر ربطی چه به صد ها هزار کاربر دیگر که محتوا مناسب درست نمی کنند دارد ...
  • محمد IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    10 3
    یه عده کلا آفریده شده اند نق بزنند. شما صدا و سیما را طلا هم بگیری همی ن اند. ما که نشستیم پای تی وی ملی خودمون . خیالت راحته که بچه ها را با تلویزیون تنها بزاری. من حتی بچه هامو با نیسان آبی تنها نمیزارم خدا شاهده. تمام
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    4 1
    ظاهرا صدا و سیما که پتانسیل بالایی در کار فرهنگی و آموزش زندگی درست میتونه داشته باشه حالا داره خودشو میکُشه که مخاطب جذب کنه ، این یعنی کار دست کاردان و کاربلد نیست و به جای تولید برنامه های خوب و معقول و فرهنگی ، داره تکاپو میکنه تعداد بیننده رو افزایش بده . اینهمه تلاش در جهت نادرست حتی به قیمت برنامه های ضد فرهنگی . و عجب اینکه ادعای انقلابی بودن داره !
  • چه عجب IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    2 2
    رسانه زبان خودش را دارد که انشاالله بعد از این مدت یاد گرفته باشند
  • شاپرک GB ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    5 6
    واااا اسلاماااا وا اسفااااااا فقط اعدام
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      8 1
      بله از اون پرچم بالای نظرتون پیداست..!
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    4 2
    دو قشر را از مدیریت کشور کنار بزنید اوضاع درست میشود. اصلاح طلب ها و سوپر تندرو ها.
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    15 2
    برنامه تلوزیون در شب یلدا خیلی هم خوب بود دست مدیران درد نکند. به عنوان فردی از توده مردم از مدیران صدا سیما تشکر میکنم
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    4 1
    همش خوب بود به جزاون پسره واقعیه یاکیکه یه جوربی محتوائی وپوچی رو واسه برنامه به وجواورد
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    1 2
    پذیرش تنوع سلیقه ها اولین گام در جذب مخاطبی است که صدا و سیما سالهاست به آن بی محلی می کند اما شب یلدای امسال شعاع مدار خود را از شعاع پرگار مخصوص دبستانی ها بیشتر کرد. گرچه معلوم است که بزودی جبران خواهد شد و آن هم بعد از انتخابات مجلس
  • میثم IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    2 5
    کاری به برنامه مناسبتی شب یلدا ندارم اما مدت طولانی است که پر بیننده ترین ساعات شبکه سه که بعد از اذان مغرب تا ساعت 11 شب در اختیار برنامه های بی محتوا و آبکی مثل خودمونی و اعجوبه هاست که حتی برای پخش از شبکه 4 و نهال هم زیادی کسل کننده و بچه گانه است, مردم از سر ناچاری به نمایش خانگی و ماهواره پناه برده اند, ایکاش صداسیما به دوران اوجش در دهه 80 برگرده
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      3 1
      یعنی توی برنامه های نمایش خانگی و ماهواره اتم می شکافن و محتوا از سر و روی برنامه هاشون بالا میره؟؟
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    3 3
    شکست سیاست صداوسیما و ورشگستیش نمایان شد
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    3 2
    آنچه که نا دیدیم یک عده بودن که آمدن خودشان بین خودشان گفتن و خندیدن و رقتند! دریغ از یک لیخند بر صورت تماشاگر!
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    4 2
    برنامه های مسخره تو تمام کانالها چند نفر ایستاده حرف میزنند فکر میکنند هم خیلی بامزه هستند چند ساعتی حرف و آخرش تمام خوب بشینید چرا ایستاده خسته میشید با این همه هنرمندی
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    3 1
    برنامه صدا وسیما درشب یلدا خیلی هم خوب بود واز مسئولان وبرنامه ریزان تشکر می کنم مردم وجوانان نیاز به شادی وسرگرمی دارند✌️👏👏👏
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    2 5
    آنچه از صدا وسیما در شب یلدا دیدیم نه یک کنش فعال بلکه یک واکنش از سر استیصال بود که تیرخلاص به تمامی سیاست های پیشین آن سازمان و نیز اثبات بی اثر بودن فیلترینگ فضای مجازی و نمایش تناقض در رفتار و عمل مسئولان بود
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    5 0
    ماهم برنامه های شبکه دو و سه شب یلدا رو دیدیم
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    0 3
    ولی رقص خواننده ها قشنگ بود
  • US ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    0 0
    چه جالبه
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    3 1
    متاسفانه صداوسیما از گذشته دور بخاطر جذب مخاطب گاهی تن به ابتذال میدهد. لودگی‌های سخیف، ترانه‌های بدمحتوا که مضمون برخی ترانه‌های تولیدی در رژیم فاسد سابق از آنها شسته‌رفته‌تر است، حضور افراد بی‌مایه و لمپن فقط برای افزایش بیننده، مثالهایی از زدن به هر دری برای جذب مخاطب است. مخاطبی که فقط با وسایل غیراخلاقی جذب می‌شود، رسانه ملی را به سمت مسیر غیراخلاقی سوق خواهد داد.
  • علی IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    1 2
    برای اولین بار دو ساعت تمام جلوی تلویزیون نشستیم و خندیدیم کارخاصی نمیکردن فقط اجازه داشتن طبق روال عادی خودشون شوخی کنن بگن بخندن .واقعا کارعالی و بی‌نظیری بود که بدون محدودیت و خشک نظری اجازه دادن برنامه‌ها خودشون جلو برن .دم شون گرم.افراد معلوم الحال هرکاری کنی بازم به یچی گیرمیدن مثلا ما عقل کل هستیم روهرچی باید نظر مخالف بدیم از خاص بودنمون مثلا کم نشه
  • حمید US ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    4 0
    ۴۰ سال است مردم در این دانشگاه تلمذ می‌کنند ولی دریغ از یک فرهنگ سازی نهادینه شده د جامعه. حیف تمام بودجه های فرهنگی که در هر بخش این مملکت هزینه شده است. هیچ خروجی قابل قبولی نداشته است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس