دو شرکت کشتی‌رانی دیگر عبور از دریای سرخ را متوقف کردند

دو شرکت کشتی‌رانی دیگر با بی‌اعتنایی به وعده‌های ائتلاف آمریکا عبور از دریای سرخ را متوقف کردند.

به گزارش مشرق، شرکت آلمانی «هاپاگ لوید» و شرکت هنگ‌کنگی «او.او.سی.ال» اعلام کردند که عبور کشتی‌های خود از دریای سرخ را متوقف کرده‌اند.

شرکت هاپاک لوید گفته مسیر حرکت ۲۵ کشتی تا پایان سال جاری میلادی را تغییر داده است. عدم عبور این کشتی‌ها از دریای سرخ و کانال سوئز به معنی آن است که آنها باید مسیر طولانی‌تری را از طریق آفریقا بپیمایند.

نیروهای مسلح یمن در هفته‌های گذشته کشتی‌های تحت مالکیت یا تحت پرچم یا عازم اسرائیل را به دلیل حملات این رژیم در غزه هدف حمله قرار داده و از عبور آنها از طریق تنگه باب‌المندب، واقع در جنوب دریای سرخ جلوگیری کرده‌اند.

شرکت او.او.سی.ال هم گفت که به کشتی‌هایش دستور داده مسیر خود را تغییر داده یا سفرشان از طریق دریای سرخ را متوقف کنند.

بیانیه این شرکت‌ها نشانه دیگری از بی‌اعتنایی صنعت کشتی‌رانی به ائتلاف دریایی تازه تشکیل آمریکا است که مدعی شده قصد دارد امنیت تردد در دریای سرخ را تأمین کند.

پیش از این رویترز به نقل از منابعی در صنعت کشتی‌رانی جهان گزارش داد که شرکت‌های این صنعت اعتماد چندانی به ائتلاف دریایی جدید آمریکا در دریای سرخ ندارند.

این منابع گفته‌اند که بسیاری از کشتی‌ها کماکان ترجیح می‌دهند از دریای سرخ عبور نکنند یا قراردادهای خودشان را لغو کنند.

این منابع که مقام‌های صنعت کشتی‌رانی و امنیت دریایی را شامل می‌شوند همچنین عنوان کردند جزئیات عملی اندکی درباره این طرح در اختیار آنها قرار گرفته و آنها نمی‌دانند که آیا واشنگتن در صورت بروز درگیری مسلحانه به صورت مستقیم وارد عمل خواهد شد یا خیر.

کوری رانسلم، مدیر عامل شرکت دیراد گلوبال که یک شرکت انگلیسی برای مشورت در زمینه ریسک و امنیت دریایی است به رویترز گفت: «هنوز ابهام‌های زیادی درباره ائتلاف وجود دارد.»

رانسلم در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد که در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های کشتی‌رانی شناورهای خودشان را از مسیر آفریقا روانه مقصد می‌کنند و یا بعضی از آنها فعالیت‌هایشان در این منطقه را متوقف کرده‌اند.

انصارالله یمن که در حال حاضر کنترل بخش زیادی از این کشور را در اختیار دارد از زمان آغاز حملات اسرائیل در غزه اعلام کرده کشتی‌های تحت مالکیت یا تحت پرچم و یا عازم اسرائیل را در دریای سرخ هدف حمله قرار می‌دهد. انصارالله با وجود این تصریح کرده که دریای سرخ برای سایر کشتی‌ها امن است.

پایگاه خبری آکسیوس نزدیک به منابع آمریکایی و صهیونیستی هفته پیش گزارش داده بود تهدیدها و حملات ارتش یمن در روزهای گذشته موجب طولانی‌تر و گران‌تر شدن سفر کشتی‌های اسرائیلی شده است.

به نوشته آکسیوس در چند هفته گذشته کشتی‌هایی که عازم دیگر بنادر در خارج از اسرائیل بوده‌اند هم مجبور شده‌اند از مسیرهای طولانی‌تری استفاده کنند تا هدف حملات یمنی‌ها واقع نشوند.

در هفته‌های اخیر، به موازات شدت گرفتن حملات اسرائیل در غزه، ارتش یمن نیز عرصه را بر کشتی‌های اسرائیلی که قصد عبور از تنگه باب‌المندب در دریای سرخ دارند تنگ‌تر کرده است.

مقام‌های آمریکا و اسرائیل تا کنون نتوانسته‌اند راهکاری برای مقابله با ارتش یمن پیدا کنند. پایگاه آکسیوس در گزارش دو هفته پیش خود به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی مدعی شده بود کابینه جنگی نتانیاهو تصمیم گرفته فعلاً از دادن پاسخ نظامی به اقدامات انصارالله یمن در دریای سرخ علیه کشتی‌های اسرائیلی خودداری کند.

دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا از چندین کانال برای انصارالله پیام فرستاده و از آنها خواسته حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ را متوقف کنند.

اما آکسیوس نوشته مقام‌های آمریکایی اذعان می‌کنند که این هشدارها تا کنون تأثیری بر روی حوثی‌ها (انصارالله) نداشته و آنها از شدت حملات خود نکاسته‌اند.

تشکیل یک ائتلاف جدید دریایی از جمله دیگر گزینه‌هایی بوده که آمریکا و اسرائیل از طریق آن قصد داشته‌اند با اقدامات انصارالله مقابله کنند. با وجود این، احتمال موفقیت این ائتلاف از ابتدا در هاله‌ای از ابهام قرار داشته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس