کد خبر 1558022
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷

توکن سوزی شیبا چگونه انجام می‌شود؟

شیبا یکی از ارزهایی است که علی رغم مدت زمان کم حضورش در مارکت توانست رشد فوق العاده‌ای را تجربه کند. این میم کوین جنجالی که مبتنی بر بلاکچین اتریوم است از سال 2020 پا به عرصه دنیای رمزارزها نهاد و امروزه کمتر کسی پیدا می‌شود که نامی از آن نشنیده باشد. شیبا اینو قصد دارد از طریق مکانیسم توکن سوزی، ارزش خود را بهبود دهد. از آن جایی که توکن سوزی شیبا تاثیر زیادی هم بر قیمت آن دارد در این مقاله قصد داریم با بررسی کامل این موضوع، نگاهی به آینده پیش روی این توکن داشته باشیم.

ارز شیبا اینو و تاریخچه آن

شیبا اینو در آگوست سال 2022 به دست گروه یا فردی با نام مستعار ریوشی آغاز به کار کرد که در ماه می همان سال در توئیتی خود را هیچ کس و غیر مهم توصیف کرد.

این میم کوین نام خود را از نژاد سگ بومی ژاپن که به دلیل ذکاوت و چابکی در گذشته برای شکار مورد استفاده قرار می‌گرفتند، گرفته است.

عرضه اولیه شیبا 1 کوادریلیون و با قیمت حدود 0.00000000051 دلار بود. پس از مدتی حدود 50 درصد از کل توکن‌ها در یک استخر نقدینگی SHIB/ETH در Uniswap قفل شد و 50 درصد باقیمانده طی سه تراکنش به کیف پول ویتالیک بوترین خالق اتریوم واریز شد. بوترین هم طی یک اقدام حمایتی بخشی از این توکن‌ها را با واریز به کیف پولی غیر دسترس عملا سوزاند و باقیمانده آن را هم به یک موسسه خیریه در هندوستان برای مقابله با بیماری کوئید اهدا کرد.

از زمان عرضه اولیه SHIB تا حدود 8 ماه بعد از آن اتفاق قابل توجهی برای این رمزارز نیفتاد و حجم معاملات آن تا پایان ژانویه بین 0 تا چند هزار دلار در نوسان بود. سرانجام نقطه عطف تاریخچه شیبا در 14 مارچ 2021 رقم خورد و با انتشار توئیتی از جانب ایلان ماسک که قصد خرید Shiba را دارد توجه سایر سرمایه گذاران و مردم عادی به سمت آن جلب شد و این توئیت آغازگر رشد تاریخی این توکن شد.

توکن سوزی شیبا چگونه انجام می‌شود؟

منظور از توکن سوزی چیست؟

توکن سوزی (Burn Token) به معنای حذف دائمی و نابودی بخشی از توکن موجود در یک اکوسیستم است.

وقتی توکنی سوزانده می‌شود، به این معنی است که توکن‌های معتبر و موجود در یک کیف پول یا منبع دیگری به طور دائمی از دسترس خارج می‌شوند و قابلیت استفاده و انتقال خود را از دست می‌دهند. بنابراین، توکن سوزی معمولاً به عنوان یک روش برای کاهش تامین موجودی توکن و ایجاد اثری مثبت بر عرضه و تقاضای بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد (هرچه عرضه کمتر باشد، ارزش توکن بالاتر خواهد بود).

با سوزاندن توکن‌ها، ارزش کلی توکن‌ها در چرخه عرضه کاهش می‌یابد و این می‌تواند باعث افزایش ارزش باقیمانده‌ی توکن‌ها و ایجاد تعادل در بازار شود. همچنین، توکن سوزی در برخی ارزها برای جلوگیری از تورم و افزایش پایداری ارز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به طور خلاصه، توکن سوزی یک روند نابود کردن و حذف توکن‌ها در ارزهای دیجیتال است که به منظور کاهش عرضه، افزایش ارزش باقیمانده و افزایش پایداری بازار استفاده می‌شود.

توکن سوزی شیبا

همان طور که در بالا با مفهوم توکن سوزی آشنا شدید، توکن سوزی شیبا نیز به منظور حفظ ارزش این میم‌کوین انجام می‌شود. طبق اصل عرضه و تقاضا در اقتصاد زمانی که میزان یک دارایی در گردش در جامعه افزایش یابد ارزش آن کاهش می‌یابد. این موضوع در دنیای رمزارزها نیز صادق است و به منظور متعادل کردن تعداد توکن‌های در گردش و حفظ ارزش ارز Shiba تعدادی از این ارز یه یک آدرس خورنده منتقل شده و از دسترس خارج می‌شود.

بسیاری از افراد برای خرید شیبا اینو همواره منتظر زمانی هستند که توکن سوزی آن اتفاق بیفتد اما این موضوع هیچ قطعیتی ندارد که یک ارز بلافاصله پس از توکن سوزی افزایش قیمت را تجربه کند.

توکن سوزی شیبا چگونه انجام می‌شود؟

چرا توکن سوزی شیبا اتفاق می افتد؟

به طور کلی می‌توان گفت که اهداف اصلی از توکن سوزی شیبا عبارتند از:

کاهش عرضه کلی توکن‌های شیبا

با سوزاندن توکن‌های شیبا در هر تراکنش، تعداد توکن‌های موجود در اقتصاد شیبا کاهش می‌یابد. این موضوع می‌تواند به محدود کردن عرضه توکن‌ها و کنترل تورم در طول زمان کمک کند.

افزایش ارزش باقیمانده‌ی توکن‌های شیبا

با کاهش تدریجی عرضه توکن‌ها، احتمالا ارزش باقیمانده‌ی توکن‌های شیبا افزایش یابد. این امر می‌تواند منجر به جذب سرمایه گذاری و تقاضای بیشتر در بازار شود.

تعهد توسعه‌دهنده نسبت به سرمایه‌گذاران پروژه

با سوزاندن این توکن‌ها، توسعه دهنده تعهد خود را نسبت به رشد پروژه نسبت سرمایه گذاران آن نشان می‌دهد.

برنامه های شیبا برای توکن سوزی

زمانی که برای اولین بار شیبا اینو در بازار عرضه شد هیچ برنامه مشخصی برای توکن سوزی ارائه نداد. اما سرانجام در آوریل سال 2022 توسعه دهندگان پورتالی را برای توکن سوزی ارائه دادند.

از طریق این پورتال دارندگان می‌توانند شیبا اینو رو به یک آدرس ارسال کنند و این دارایی برای همیشه از بین برود.

انگیزه‌ای که باعث ترغیب افراد به این کار می‌‍شود درآمد زایی در ازای آن است. در واقع این افراد در ازای سوزاندن این میم‌کوین،‌ توکنی به نام ریوشی دریافت می‌کنند. این پورتال دارای سه آدرس کیف پول مرده است که دو مورد از آنها کیف پول مرده و یکی آدرس “سیاه چاله” یا همان بلک هول (black hole) است. برای آگاهی بیشتر با برنامه‌های پیش روی این توکن می‌توانید به blog.shib.io مراجعه نمایید.

مقدار توکن های سوزانده شده شیبا تا امروز چقدر بوده است؟

تاکنون بیش از 410,671,887,633,247 از توکن شیبا سوزانده شده است که حدود 41 درصد آن مرتبط با ویتالیک بوترین است. از طرفی بیش از 180 میلیارد توکن شیبا نیز از طرف جامعه آن به روش‍های مختلف سوزانده شده است. ابتکارات زیادی برای سوزاندن شیبا صورت گرفته است. به عنوان مثال یکی از کمپانی‌های مطرح ارزدیجیتال به نام Bigger Entertainment بیش از یک میلیون از توکن‌های شیبا را به به روش‌های مختلف مانند تشکیل لیست SHIB Burner سوازنده است. البته این شرکت فعالیت خود را متوقف کرده است.

در حال حاضر پروژه‌های دیگری نیز در خصوص توکن سوزی شیبا فعالیت می‌کنند. یکی از این طرح‌ها بازی‌های NFT است که با استفاده از مفهوم بازی کردن برای سوزاندن، ذخیره‌ی شیبا را کم می‌کنند. یکی از این بازی‌ها، Brick Burner است که توسط Travis Johnson ایجاد شده است.

برنامه توکن سوزی شیبا در سال 2024

با توجه به مکانیسم پیشگامانه شیباریوم و افزایش 7,687,000٪ توکن سوزی شیبا می‌توان چشم انداز روشنی برای این میم‌کوین در سال 2024 متصور شویم. از طرفی یکی از توسعه دهندگان Shiba به نام Kaal Dhairya با انتشار وبلاگی از مکانیسم سوزاندن دو مرحله‌ای خبر داده است که در مرحله اول کنترل دستی دقیق توسط کیف پول رسمی توزیع کننده را امکان پذیر می‌کند و در مرحله دوم که در ژوئن 2024 رخ می‌دهد امکان کنترل خودکار فراهم می‌شود.

توکن سوزی شیبا چگونه انجام می‌شود؟

تاثیر توکن سوزی شیبا بر ارزهای دیجیتال

تأثیر توکن سوزی رمزارز شیبا (Shiba Inu) بر بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند چند جنبه داشته باشد. در مورد شیبا، این اقدامات می‌تواند تأثیرات زیر را داشته باشد:

افزایش قیمت: کاهش عرضه توکن‌ها می‌تواند به افزایش قیمت آن‌ها منجر شود، به شرطی که تقاضا برای خرید آن‌ها افزایش یابد.

تغییر درک بازار: اگر سوزاندن توکن‌ها به عنوان یک اقدام مثبت برای افزایش پایداری و ارزش درازمدت رمزارز در نظر گرفته شود، ممکن است تصویر عمومی از آن رمزارز بهبود یابد.

تأثیر بر سایر رمزارزها: اگر اقدامات توکن سوزی شیبا موفقیت‌آمیز باشد، ممکن است الهام‌بخش سایر پروژه‌های رمزارزی برای انجام اقدامات مشابه باشد.

نوسانات بازار: چنین اقداماتی ممکن است باعث ایجاد نوسانات در بازار شود، به خصوص اگر سرمایه‌گذاران تلاش کنند پیش‌بینی کنند که چه تأثیری بر قیمت خواهد داشت.

تأثیر روانی: توکن سوزی می‌تواند یک اثر روانی بر سرمایه‌گذاران داشته باشد، که در نتیجه ممکن است رفتار خرید و فروش آن‌ها را تغییر دهد.

با این حال، تأثیر واقعی این اقدامات به عوامل متعددی از جمله حجم توکن‌های سوزانده شده، وضعیت کلی بازار، و عکس‌العمل سایر فعالان بازار بستگی دارد.

ردیاب یا ترکر (tracker) توکن سوزی شیبا

SHIB Burn Trackers یا ردیاب‌های کنترل توکن سوزی شیبا وبسایت‌هایی هستند که کاربران از طریق آن‌ها می‌توانند سوابق تراکنش‌های سوزاندن را پیگیری کنند. تمامی این تراکنش‌ها شفاف هستند و می‌توان آن‌ها را بر روی بلاکچین اتریوم ردیابی کرد. از طریق این وبسایت‌ها می‌توان اطلاعاتی شامل آدرس‌هایی که توکن سوزی انجام داده‌اند، توکن‌های سوزانده شده و برچسب‌های زمانی فرآیند را پیگیری کرد. Shibburn و Shiba Burn Tracker دو وبسایت محبوب برای پیگیری نرخه توکن سوزی شیبا هستند.

آیا توکن سوزی شیبا ادامه خواهد داشت؟

با توجه به این که توکن سوزی شیبا یک فرایند ضد تورمی است که با از دسترس خارج کردن توکن‌های در گردش SHIB، باعث کاهش عرضه و افزایش قیمت این ارز دیجیتال می‌شود، توکن سوزی آن همچنان ادامه دار خواهد بود. در حال حاضر نیز تیم توسعه دهنده به‌ طور مداوم در حال سوزاندن میلیون‌ها واحد توکن SHIB است تا تعادل بین عرضه و تقاضا برای این رمزارز را برقرار سازد.

چه رمزارزهای دیگری توکن سوزی دارند؟

سوزاندن ارزهای دیجیتال تقریبا از سال 2017 رایج شده است و اصولا برخی رمزارزها امکان سوزانده شدن دارند. البته سوزاندن توکن‌ها همیشه باعث کمیابی یا حفظ ارزش یک دارایی دیجیتال نیست و گاهی مواقع برای فریب سرمایه گذاران اتفاق می‌افتد. گاهی توسعه دهندگان به جای کیف پول اصلی، این دارایی‌ها را به کیف پول خود منتقل می‌کنند. بنابراین مهم است که حتما به اندازه کافی در مورد ارز مورد نظر خود تحقیق کنید و یک دارایی امن را انتخاب کنید. در زیر، چند مثال از رمزارزهایی که از توکن سوزی استفاده می‌کنند را می‌توانید بیابید:

Binance Coin: بایننس کوین، توکن اصلی صرافی بایننس است که از مکانیزم توکن سوزی برای کاهش تدریجی تعداد توکن‌های در دسترس استفاده می‌کند.

Huobi Token: هوبی توکن نیز رمزارز صرافی هوبی Huobi است که برای کاهش عرضه از توکن برن استفاده می‌کند.

Ripple: ارز دیجیتال ریپل (XRP) یکی از رمزارزهای مشهور است. ریپل به عنوان یک سیستم پرداخت و انتقال پول با هزینه کم و سریع عمل می‌کند. در اصل، هدف اصلی ریپل ایجاد یک بانکداری جهانی امن و مبتنی بر بلاکچین برای انتقال پول در سراسر جهان است. ریپل نیز از مکانیسم سوزاندن برای بهبود اکوسیستم خود استفاده می‌کند.

Cardano: کاردانو یکی بلاکچین سطح بالا است که به صورت متن‌باز برای اجرای قراردادهای هوشمند و ارز دیجیتال بهینه شده است و با هدف ارائه یک زیرساخت بلاکچین پایدار، امن و قابل توسعه به کار می‌پردازد. این ارز نیز توکن سوزی انجام می‌دهد.

Solana: رمزارز سولانا (Solana) یک پلتفرم بلاکچین اثبات مبتنی بر قراردادهای هوشمند است که با هدف اجرای برنامه‌های بلاکچینی با سرعت بالا و هزینه کم طراحی شده است. سولانا با استفاده از الگوریتم Proof of History (PoH)، که اثبات تاریخچه است، این اجازه را به کاربران می‌دهد تا تعداد زیادی تراکنش را در ثانیه اجرا کنند و همچنین هزینه‌های تراکنش را به حداقل برساند. سولانا نیز در برخی موارد از توکن سوزی استفاده می‌کند.

رمزارزهای دیگری هم وجود دارند که از مفهوم توکن سوزی برای رسیدن به اهداف خاص خود استفاده می‌کنند. همچنین، برخی رمزارزها از سیستم‌های مشابهی به جای توکن سوزی استفاده می‌کنند که به طور کلی مفهوم کاهش عرضه را دنبال می‌کنند.

سخن پایانی

به طور کلی، سوزاندن توکن‌ها می‌تواند یک استراتژی سودمند برای پروژه‌های ارزهای دیجیتال باشد. این می‌تواند به کاهش عرضه توکن ها، افزایش تقاضا برای توکن ها، نشان دادن تعهد تیم توسعه به پروژه، کاهش نوسانات، افزایش ثبات و بهبود امنیت کمک کند. برای این منظور، تیم Shiba Inu چندین روش سوزاندن مختلف را معرفی کرده است که برای کاهش عرضه در گردش SHIB طراحی شده است. تاکنون بیش از ۴۱۰ تریلیون از ۱ کوادریلیون توکن اولیه سوزانده شده است. اگر شما هم جز کسانی هستید که به دنبال فرصتی برای خرید شیبا هستند توصیه می‌کنیم حتما از یک صرافی معتبر مانند ایرانیکارت استفاده نمایید. صرافی ایرانیکارت با بیش از ۱۰ سال سابقه در این عرصه انتخاب مناسبی برای خرید و فروش انواع ارزهای دیجیتال خواهد بود.


این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس