چوپان این روستا فوق لیسانس علوم سیاسی دارد

«بهشت گمشده»، «بوستان»، «شازده کوچولو»، «مسیرسبز»، «قانون»، «سیلاب بهاری»، «مناجات‌نامه»، «حافظ»، «شاهنامه»، «رودکی»، «کیمیاگر»، «هزار و یک شب»، «صد سال تنهایی» و «مثنوی معنوی»، اشتباه نکنید قرار نیست در این گزارش درباره این شاهکارهای ادبی جهان صحبت کنم.

به گزارش مشرق، قصه، قصه روستایی است که تمام این شاهکارهای ادبی روی سینه دیوارهای کاهگلی‌اش به عنوان اسم معابر، آن هم به سه زبان فارسی کردی و انگلیسی جا خوش کرده اند. علتش هم مردم کتابخوان و اهل مطالعه این روستا است.

روستای رسول آباد سفلی که ورودی اش با شاهکار ادبی میلتون به نام بهشت گمشده نامگذاری شده است. در ۲۵ کیلومتری شهر همدان قرار دارد و حالا ۴۰ روزی است که به خاطر ثبت جهانی کاروانسرای تاریخی اش که یادگاری از دوران قاجار بوده شهره جهانی یافته است. اتفاقی که می تواند در کنار جاذبه خیابانها و معابر روستا پای گردشگران بیشتری را به رسول اباد باز کند. خلاصه این که این روستا، به دنیای کتاب‌های معروف شهرت دارد.

جوانان روستای کتاب

جوانها در رسول آباد سفلی و اداره امور آن سهم بسزایی دارند. مصداقش «فردین یادگاری» جوان دهه هفتادی که دهیار روستا هم هست. او یکی از همین اهالی کتابخوان است. لیسانس حسابداری دارد اما تعداد کتابهای ادبی که از نویسنده‌های جهان خوانده از کتابهای درسی اش بیشتر است : «کتاب و کتابخوانی در این روستا قدمت چند ساله دارد.

پیرمردها وپیرزنهای روستا اکثر شاهنامه خوان هستند و ما بچه ها با قصه های شاهنامه بزرگ شده ایم. چند سال پیش اهالی روستا که همه اهل مطالعه و کتابخواندن هستند تصیم گرفتند نام کوچه ها و معابر را با شاهکارهای ادبی جهان نامگذاری کنند. در نوع خودش کار بی نظیری بود به خاطر همین مورد استقبال مردم گرفت.»

چوپان این روستا فوق لیسانس علوم سیاسی دارد

به گفته او رسول آباد سفلی در حال حاضر ۲۲۰۰ جمعیت ساکن دارد و اگر جمعیت مهاجرش که اغلب برای کار به تهران مهاجرت کرده اند برگردند جمعیت روستا بالغ بر ۳۳۰۰ نفر می شود : «اوایل کتابخانه نداشتیم. حمام قدیمی روستا رابا همت خود مردم تبدیل به کتابخانه عمومی کردیم حالا این کتابخانه ۷ هزار جلد کتاب دارد. هم اکنون مشغول آماده سازی و تجهیز اولین کتابخانه تخصصی کودک استان همدان در روستایمان هستیم.»

چوپان روستا؛ فوق لیسانس علوم سیاسی

فردین می گوید در روستای آنها همه کتاب می خوانند از کودکان خردسال تا پیرمردها و پیرزن های پا به سن گذاشته حتی چوپان روستا هم از کتابخوانان حرفه ای است و مدرک فوق لیسانس علوم سیاسی دارد. چوپانی که فردین از او یاد می کند نامش «امیر عواطفی» است.

از آن چوپان های عاشق طبیعت که حاضر نیست شغلش را با هیچ شغل دیگری عوض کند. به قول خودش کتابهای زیادی را زندگی کرده است : «وقتی کتاب می خوانم خود را در بطن همان قصه می بینم و غرق در آن می شوم. مثلا یک روز داشتم کتاب کلیدر از محمود دولت آبادی را می خواندم و با گل محمد قهرمان این کتاب راهی جنگ شده بودم که یکباره با سرو صدای گوسفندانم به خودم آمدم و دیدم گله پراکنده شده و هر کدام از گوسفندهایم در سمتی است.»

صحبت هایش را با خنده ادامه می دهد ومی گوید بار و بنه ام وقت چوپانی زیاد است به خاطر همین نمی توانم کتاب همراه خود ببرم اما با کتابهای صوتی جبرانش می کنم و اتفاقا این کتابهای صوتی مرا بیشتر می گیرد. »

گرچه به ظاهر فوق لیسانس علوم سیاسی دارد اما انقدر عاشق دامپروری و شغلش بوده که دو خواهرش را تشویق به تحصیل در رشته های دامپروری و دامپزشکی می کند: «تمام کتابهای درسی این دو رشته دانشگاهی را پا به پای خواهرانم خوانده ام فقط امتحان نداده ام در غیر این صورت در هر دو رشته هم فارغ التحصیل هستم.»

در خانه آنها هم همه اهل کتاب هستند از پدرش که با سواد ششم ابتدایی شاهنامه خوانی می کند تا مادرش که بیسواد است اما وقتی بچه ها برای او کتاب می خوانند حرف به حرفش را به خاطر می سپارد و برای کوچکترها روایت می کند.

زانیار؛ کتابخانه روستا

اهالی روستا حالا بعد از این که کتابخانه زانیار را با ۷ هزار جلد کتاب تجهیز کردند و کتاب و کتابخوانی را در روستا ترویج دادند با تمرکز روی کتابخوان کردن بچه ها قرار است کتابخانه تخصصی کودک را هم راه اندازی کنند این کتابخانه البته اولین کتابخانه تخصصی کودک استان همدان است که قرار است هفته آینده در روستای رسول آباد سفلی راه اندازی شود.

چوپان این روستا فوق لیسانس علوم سیاسی دارد

تمام کارهای پیگیری این کتابخانه را هم قباد یاری انجام می دهد دهیار سابق روستا : «وقتی قرار شد کتابخانه روستا را راه اندازی کنیم این خبر را در شبکه های اجتماعی اطلاعرسانی کردم دوستانی که این خبر را دیدند به طریقی ما را در تامین کتاب و تجهیزات کتابخانه یاری کردند یکی ۱۱۳ جلد کتاب به همراه یک قفسه فلزی کتاب اهدا کرد یکی دیگر هم ما را در تامین سایر تجهیزات یاری کرد کم کم نویسندگان و شاعران و صاحبان فروشگاه های کتابفروشی هم به یاری ما امدند و توانستیم کتابخانه ای قوی برای روستا ایجاد کنیم.»

منبع:همشهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    19 4
    بارک الله ، دمشون گرم
  • ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    14 5
    اینکه اسامی مناطق به زبان مردم هست خیلی عالی هست. کاش در همه نقاط ایران این اتفاق مبارک بیافتد
  • مورخ ایرانی ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    3 30
    هزار تا کتاب هم بخوانی چه فایده وقتی که همدم گوسفندا هستی نه آدمهایی که به اطلاعات اون کتابها برای بهبود و رشد زندگیشان نیاز دارند؟ اگر دقت کنید مشکل دقیقا همینجاست.
    • ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      3 0
      مهم اینه چه کتابی می خونی
  • حمیدرضا ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    11 4
    یه خبر خوب وامیدبخش!
  • ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    13 6
    لطفاً چوپون این روستا را برای وزارت خارجه معرفی کنید تا کمی روابطمان با جهان بهتر شود.
    • ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
      7 6
      رابطه با کشورهایی که در این روزها به این واضحی نشون دادند که چقدر گرگ صفت هستند را باید به قول یک پروفسور در دستشویی ریخت و سیفون آن را کشید.
    • ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
      6 2
      رابطه ما زمانی با آمریکا ، انگلیس فرانسه ، آلمان فاشیست و ...خوب خواهد شد که در برابر آنها زانو بزنیم و دست از مقاومت بکشیم و کشور و منابع آن را دو دستی تقدیم آنها بکنیم و دنبال رو و مطیع ِ آنها باشیم ...
    • ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      3 0
      خیلی عجیب است که بعضی ها اینقدر ساده لوح هستند.
    • ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      3 0
      "چوپان روستا؛ فوق لیسانس علوم سیاسی دارد "،کاش به جای حسن روحانی رئیس جمهور میشد!.
  • ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    5 2
    وقتی در روستا زندگی کنی قوه مخیله بهتر کار میکنه و خلاق و سرحال هستی. زندگی آپارتمانی با دود و دم و مزاحمت همسایگان چنگی بدل نمی‌زند. میتوانی مبتکر باشی و آرامش را لمس کنی، خوشا بحالت.
  • ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    2 3
    چقدر خطرناک ...؟؟
  • ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    6 0
    از اروپا به شما عزیزان تبریک میگم، شماها هستید که افتخار مایید، زنده وپاینده باشید ،انشالله
  • ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    1 2
    آقای چوپان فوق لیسانس فرق من و شما و امثال ما با آقایون دیگه تو انتخاب نوع دانشگاهه الان اگ امام صادقی بودیم کمتر از وزیر نمی‌شدیم البته قبلش باید زیرآب ی عده رو میزدیم ک خوردن این نون ها تو مرام ما نبود
  • ۰۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    1 1
    عزیزان این جای غصه داره !! طرف عاشق کار چوپانیه و رفته فوق لیسانس علوم سیاسی خونده و این رو اینجا ظاهرا همه افتخار میدونن !! ایشون اولا 6 سال از عمر شریفشون رو حرام کردن !! دوما حداقل 300 تا 400 میلیون تومن از بیت المال مردم بیچاره حیف و میل و حرام کردن و سوما جا و موقعیت افرادی رو که واقعا لیاقت و علاقه داشتن رو گرفتن !! یعنی من بجزات میگم پولی که سالیانه از بیت المال صرف این زینه های تحصیل بیخود و مهاجرت دانشجوهای نخبه میشه صدها میلیارد دلاره و هیییچکسی به این موضع توجه نمیکنه !! من کانادا هستم و دارم به عینه میبینم !!!
    • ... ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      0 0
      عزیز این قدر عقل داشت که عمرشو به هدر نده رفته زحمت کشیده نتونسته کاری بکنه کار گیرش نیومده رفته سراغ دامپروری بعدشم یه ادم باسواد هم خودشه نجات میده هم چندین نفرو فردا پس فردا فرزندان اگاه و با تربیت تحویل جانعه میده هزینه بیت المال هدر نرفته
  • ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    1 1
    ما مدرک داریم و بیکار هم هستیم. باید بریم کار بنایی ان هم اگر افغانیها بگزارند
  • خانواده محترم دامدار ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    3 0
    بی احترای به مشاغل و توسری زدن به مشاغل حلال باعث فاصله گرفتن جوانها از آنها میشه بیشتر ما به کلاسش نگاه میکنیم نه حلال بودن اونوقت باید دام وارد بشه و گرانی
  • یوسف از همدان ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    این روستا نام اصلیش روستای تاج آباد پایینه و چند سالیه که اسمشو عوض کردند و شده رسول آباد و دقیقا در سر راه گردنه اسد آباد قرار داره و مردمش به زبان کردی تکلم می کنند البته به دلیل قرار گرفتن در بین روستا های ترک نشین اهالی ترکی هم بلدند
  • ... ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    1 1
    شورای این ده رو بیارید وزیر فرهنگ و ارشاد کنید بدون پول کتابخونه زده ببین بودجه برسه چه میکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس