کد خبر 1556516
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۰
ورزش‌های مناسب و نامناسب برای آلودگی هوا

ورزش‌های هوازی باعث افزایش تنفس دهانی و در نتیجه ورود هوای بیشتر به ریه می‌شوند.در روزهای آلوده با انجام این فعالیت‌ها ذرات آلودگی بیشتری وارد سیستم تنفسی بدن می‌شود.

به گزارش مشرق، بیش از ۱۸۰ نوع آلاینده هوا تا به حال شناسایی شده است. این آلاینده‌ها عمدتا دستگاه تنفسی را آلوده می‌سازند که به دلیل سطح مواجهه گسترده دستگاه تنفسی با آلاینده‌ها است.

آلودگی هوا نه تنها موجب به خطر افتادن سلامتی و افزایش مرگ ومیر بیماران پرخطر می‌شود بلکه بر کارکرد ورزشی ورزشکاران نیز تأثیر منفی دارد.

مطالعات متعددی نشان داده‌اند که اثرات سوء آلاینده‌های هوا بر انسان با افزایش فعالیت فیزیکی افزایش یافته و مواجهه با آلاینده‌های هوا هنگام ورزش بر کارکرد ریوی و کارایی ورزشکاران تأثیر سوء دارد.

بررسی‌ها نشان داده که هنگام ورزش کردن، میزان جای‌گیری ذرات معلق در ریه بطور مستقیم متناسب با میزان تهویه ریوی در دقیقه است و در مقایسه با تنفس‌های سطحی و سریع، تنفس‌های عمیق و آهسته سبب رسوب میزان بالاتری از این ذرات در ریه می‌شوند. میزان رسوب ذرات معلق کمتر از یک دهم میکرون در ریه در حین ورزش با شدت متوسط حدود ۵ برابر حالت استراحت گزارش شده است.

فعالیت‌های هوازی مانند دوچرخه سواری و دو و میدانی به دلیل افزایش تنفس دهانی باعث می‌شود که هوای بیشتری وارد ریه شود و تنفس نیز عمیق‌تر شده و ذرات آلودگی بیشتری وارد سیستم تنفسی بدن ‌شود و هرچه حجم هوای ریوی در این فعالیتها بیشتر باشد، بیشتر تحت تاثیر آلاینده‌ها قرار خواهند گرفت.

ورزش‌های مناسب و نامناسب برای آلودگی هوا

در روزهای آلوده با رعایت این شرایط ورزش کنید

شرایط جوی باعث شده تا شهروندان بسیاری از شهرهای کلان در روزهای زیادی از سال آلودگی را تجربه کنند و اگر قرار باشد افراد در روزهای آلوده تحرک نداشته باشند خود بی تحرکی باعث آسیب‌های جدی به سلامتی می‌شود.


به گفته کارشناسان در روزهای آلوده با توجه به برخی نکات می‌توان ورزش کرد.

-نوع و شدت فعالیت ورزشی

با افزایش شدت فعالیت و تنفس دهانی به ویژه در ورزش‌های هوازی میزان نفوذ آلاینده‌ها به بدن بیشتر می‌شود و سدهای محافظتی بدن بعد از گذشت زمان اندکی کارآیی لازم را نخواهند داشت. لذا توصیه می‌شود بیشتر به ورزش‌های سبک پرداخت شود.

طبق بررسی‌های انجام شده ظرفیت انتشاری ریه با ورزش افزایش می‌یابد که ممکن است باعث افزایش انتشار گازهای آلاینده از طریق ریه در حین ورزش شود و سبب تشدید اثرات منفی آلودگی هوا بر انسان و در نتیجه منجر به استرس اکسیداتیو (عدم تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌ها در بدن) و التهاب شود.

ورزش‌های مناسب و نامناسب برای آلودگی هوا

-مکان‌های مناسب ورزش در زمان آلودگی هوا

روزهایی که هوا آلوده است بیشتر در اماکن و فضاهای بسته و دور از مراکز ترافیکی شهرها باید ورزش کرد.

-زمان مناسب برای ورزش در روزهای آلوده

صبح‌ها قبل از ساعت ۷ صبح میزان آلاینده ها به میزان قابل توجهی کمتر است

-تغذیه ورزشکاران در روزهای آلوده

فعالیت ورزشی در زمان آلودگی هوا الزاما باید با تغذیه مناسب باشد. مصرف کافی سبزیجات، میوه‌جات، آب و مایعاتی نظیر شیر به ورزشکاران توصیه می‌شود.

ورزش‌های مناسب در زمان آلودگی

در روزهای آلوده ورزش‌هایی مانند سبک برای تقویت قفسه سینه، دیافراگم و عضلات سر و گردن، توصیه می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس