کد خبر 1556268
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
داور دیدار استقلال و پرسپولیس ۳بار درخواست داوران عراقی را رد کرد

کارشناس داوری گفت: داوران عراقی اتاق سیستم کمک داور ویدیویی عملکرد خوبی در دربی صد و دوم نداشتند و کمکی به بنیادی فر نکردند.

به گزارش مشرق، حیدر سلیمانی در خصوص استفاده از سیستم کمک داور ویدئویی VAR در مسابقات لیگ برتر فوتبال اظهار داشت: تکنولوژی استفاده از سیستم کمک داور ویدئویی از سال ۱۹۹۰ توسط فدراسیون جهانی فوتبال فیفا آغاز شد و اکنون در دنیای فوتبال مورد استفاده قرار می‌گیرد. هرکسی که پشت این سیستم می‌نشیند باید به قدری تجربه داشته باشد که بتواند به داور وسط که قاضی میدان است، کمک کند.

او ادامه داد: اعتقاد من بر این است داورانی که در اتاق VAR حضور دارند یا باید در سطح داور وسط باشند یا از بالاتر باشند، خیلی از اتفاقات هر بازی به تصمیمات داوران VAR بستگی دارد. در تمام مسابقات جام جهانی و رقابت‌های اروپایی حداکثر داورانی که پشت سیستم کمک داور ویدویی نشسته‌اند حداکثر دو بار داور را فرا می‌خوانند تا خودش مجدد صحنه مورد نظر را بازبینی کند و تاکنون بیشتر از دو بار چنین اتفاقی در هر بازی رسمی و مهم رخ نداده است.

داور دیدار استقلال و پرسپولیس ۳بار درخواست داوران عراقی را رد کرد

داوران اتاق VAR باید تصمیمات مستقلی بگیرند

کارشناس داوری افزود: داوران اتاق VAR باید در بیشتر صحنه‌ها خودشان تصمیم بگیرند نه اینکه سر هر صحنه‌ای داور را به سمت مانیتور بکشانند تا او صحنه را بازبینی کند. مسؤولان فوتبال کشورمان از همین حالا باید آموزش اصولی برای داوران در نظر بگیرند تا کسانی که مسؤول نشستن پشت سیستم کمک داور ویدئویی هستند از خود داور وسط از سطح بالاتری برخوردار باشند. منکر اشتباهات VAR نیستم حتی در دیدارهای بزرگ که نمونه بارز آن می‌توان به دیدار تیم‌های لیورپول و تاتنهام اشاره کرد اما منظورم این است که اگر داور قرار است ۱۰ اشتباه در بازی داشته باشد باید با کمک این سیستم اشتباهات خود را نهایتاً به یک عدد برساند.

سلیمانی در پاسخ به این سوال که آموزش VAR فقط باید مختص داوران باشد یا مربیان، بازیکنان و هواداران هم باید در خصوص این سیستم آموزش ببینند، بیان کرد: بازیکنان به هیچ وجه اجازه ندارند که بابت هر صحنه به سمت داور هجوم ببرند تا او را وادار به استفاده از بازبینی صحنه کنند. داوران وسط اول برای برخوردهای مشکوک به پنالتی در محوطه جریمه و عبور توپ از خط دروازه باید از VAR استفاده کند، دوم در خصوص قرارگیری بازیکنان در منطقه آفساید است که اگر داوران اتاق VAR نتوانند تشخیص دهند از داور وسط می‌خواهند تا در این باره تصمیم نهایی را بگیرد؛ سوم در مورد استفاده از کارت قرمز است که سیستم کمک داور ویدئویی وارد صحنه می‌شود و باید دخالت کند.

داور دیدار استقلال و پرسپولیس ۳بار درخواست داوران عراقی را رد کرد

بازیکن استقلال باید اخراج می‌شد

کارشناس داور در مورد برخورد امید حامدی فر بازیکن استقلال با شهاب زاهدی مهاجم پرسپولیس در دقیقه ۶۰ دربی صد و دوم که اعضای پرسپولیس اعتقاد به اخراج بازیکن استقلال را داشتند، گفت: در آن صحنه بازیکن استقلال باید با دریافت کارت قرمز مستقیم از زمین بازی اخراج می‌شد و من عدم اخراج این بازیکن را تقصیر داوران VAR می دانم و بارها در صحبت‌های خود به خداداد افشاریان (رئیس کمیته داوران) هشدار داده بودم که داوران عراقی برای استفاده در این بازی آن هم در اتاق VAR بسیار سطح پایینی دارند و از اهمیت دربی با خبر نیستند، این دو داور نه تنها به موعود بنیادی فر کمک نکردند بلکه دخالت‌های بیجایی هم در کار او می‌کردند. بنیادی فر در این بازی ۴ بار به مانیتور کنار زمین مراجعه کرد که نشان از ضعف بزرگ این داوران است.

باشگاه‌ها باید به مربیان و بازیکنان خود آموزش VAR دهند

حیدری ادامه داد: در صحنه خطای حامدی فر روی زاهدی، یا اتاق VAR به بنیادی فر گفته که باید بازیکن استقلال اخراج شود و این داور از این کار سرباز زده یا اینکه آنها در این مورد مشورتی به بنیادی فر نداده‌اند. اطلاع دارم که بنیادی فر در ۳ صحنه خواسته داوران عراقی را رد و به آنها بی اعتنایی کرد. بازیکن استقلال با کف کفش خود مستقیم روی مچ پای بازیکن پرسپولیس رفت و بدون شکت باید کارت قرمز مستقیم می‌گرفت حالا شاید به دلیل جو بازی و فشارهایی که روی بنیادی فر بود او این تصمیم را نگرفت.

او خاطر نشان کرد: حتماً باید باشگاه‌ها آموزش‌هایی را برای بازیکنان خود در نظر بگیرند، همیشه تجربه‌های اول دارای ایراداتی است و امیدوارم در آینده اگر بخواهند از این سیستم در مسابقات داخلی استفاده کنند چنین اشتباهاتی رخ ندهد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    22 18
    تحربه اول نقش بسیار پررنگی در حا افتادن یک ابزار تازه دارد ، متاسفانه بی لیاقتی داور این مسابقه تا مدتها موجب فشل شدن سیستم var در فوتبال ایران شد. خیانت به فوتبال ایران شد نه فقط به تیم پرسپولیس، بهترین راه مقابله با این شروع غلط هم ارجاع صحنه های داوری این بازی به فیفا یا هر مرجع بین المللی مربوطه هست تا هم حق به صاحبش برسد هم مسیر از ابتدا روی ریل درستش بیفتد.
    • الیاس ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
      11 6
      تا الان هرچی اشتباه تاثیر گذار بوده به نفع شما بوده.ایرادی نداره همه را درست ببینن.تا اون وقت مشخص بشه دو متر بیرون محوطه پنالتی نمیگیرن
    • A B ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
      3 1
      ببینید دوستان اصلا بحث کردن نداره - شما خودتونم میدونین اما نمیخاین قبول کنین.. البته شکی نیست تیمی که میخاد ببره در جریان بازی باید دو سه تا گل بزنه تا کار به جارو جنجال نکشه و جای حرفو حدیث هم نمونه... ولی خدایی بازیکن آبی باید اخراج میشد و در اینصورت جریان بازی عوض میشد و دیگه کار به دقیقه 90 و پنالتی و var نمیکشید.. حالا باز بیاین بگین داور دو تا پنالتی ما رو نگرفت.
    • ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
      0 2
      خیانت جایی به فوتبال ایران شد که یه تیم بی لیاقت مثل لنگو جای تاج سر فوتبال ایران فرستادن اسیا تا همون دور گروهی حذف شه.خیانت اونجایی شد که تا هفته 11 لیگ تیم لنگ 12 امتیاز از داوری سود کرده.خیانت اونجایی شد که 2تا پنالتی واضح استقلالو تو دربی نگرفتن
  • Ti ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    6 5
    بله دیگه :باید از دقیقه یک بازی تا نود ، صد بار اون VAR را بالا پایین کنن تا راضی شن که ی پنالتی ی اخراجی ی ضربه کاشته ای ی اوت دستی ی حرف بدی ی نوک انگشت آفساید ی به نفع نشون بده اگه اینا نشد VAR بکشن تو تماشاگرها ی زبان در آوردن‌ حرکتی و یاشاسین گفتنی را بهانه بشه تا ی امتیازی بماسه اگه اینا نشد VAR دنبال طرفداران حریف بیافته بره سر کوچه و خونه و ی چیزی را ردیف کنه تا نفعی توش باشه، مثلا تو خونه با شلوارک نشستن و لیزر انداختن یا یاشاسین گفتن .
  • هادی ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    34 32
    ازین کارشناس لنگی تر نبود نظر بده هوچی گری از سرو کلش میباره
    • ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
      7 4
      حرف حق مثل ته خیار تلخه، ولی راهی جز قبول کردنش نداری! البته تا وقتی داور قاطعیت نداشته باشه و مثل بازیکن ها و مربی تیموتون از هوچیگری نتیجه بگیرید 100% بهش ادامه میدید. خورده هم نمیشه از شما گرفت این وظیفه کمیته انضباطی و داور هست که با قاطعیت برخورد کنه، فرقی هم نداره بازیکن و مربی از سپاهان، پرسپولیس، استقلال یا تراکتور باشه...
    • ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
      4 1
      يعني انتظار دارند برخورد و خطاي به اين روشني اونم نه يكي سه تا توي محوطه جريمه اتفاق بيفته بعد var هيچ عكس العملي نشون نده...چرا چون تيم سوگولي ناراحت ميشه ...خوب حالا بايد يه چند هفته اي براشون امتياز جمع كنند كه از دلشون دربياد....
    • ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
      1 0
      اسکل میگه داورای وار باید از داور وسط با تجربه تر باشن خخخخخخخخ خوب اسکل اگه با تجربه تر باشن که میذارنشون داور وسط خخخخخخخخخخخخ چقدر این تیم منفور لنگ مافیاست
  • استقلال بزرگ ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    27 11
    توپ از خط رد میشه نیم متر داور خودش میزنه اون راه که من ندیدم،،۳امتیاز بازی واستون حفظ میکنن،،گل افساید جلو هوادار قبول میشه ۳ امتیاز،،،جلو الومینیوم همینطور،،،جلوی نفت تیم رو ۱۰ نفره میکنن،،،خجالت چیز خوبی تو ۱۵ بازی این اتفاقا حاکم
    • ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
      5 5
      همه اینا که گفتی به پای پنالتی های معیشتی که هر بازی برای شما واریز می شه نمی رسه
    • ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
      1 1
      پنالتی معیشتی که واسه تیم لنگه.این فصل تا همینجا از همه بیشتر براتون پنالتی گرفتن.فقط 4تا گل افساید زدیذ.خداوکیدی خداییش با چه رویی از داوری حرف میزنید؟
  • محمد ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    11 10
    بله استقلال یک اخراجی باید می داشت و البته یک پنالتی دیگر هم باید می گرفت این حقیقت داوری است
    • ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
      9 8
      اون صحنه کارت زرد هم نداشت چه برسه به اخراج ، سعی کنید حرف منطقی بزنید
    • ۰۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
      0 1
      بله دقیقا یک اخراجی و یک پنالتی و داور نگرفت و این نظر کارشناسان داوری هست
  • ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    6 4
    این بنده خدا کارشناس بود یا پادوی پرسپولیس... درد همشون اینه حرف استقلال درست بود که باید VAR بیاد همه هوچیگریشون اینه که تو ادامه فصل داورها به نفع اینا بگیره دربی های قبلی یادشون رفت چه حالی میداد داورها بهشون
  • قاسمی ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    11 7
    ایشون ازاقوام ماست همه این داور وکارشناس داوری رو به اسم پرسپولیسی میشناسند.هم خودش وهم برادرنش پرسپولیسی هستند
  • ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    1 2
    بعضی افراد براساس تجربه تصمیم میگیرند ،پارسال هم وقتی تیم پرسپولیس داشت از صدر فاصله میگرفت ادم های باتجربه این تیم روان درمانی و جوسازی وفشار به تیم عدالت و انصاف را استارت زدند و سه گانه بردند وشدند ،کاش این شگرد در فرامرز هم جواب میداد.وقتی هوادار فراوان دارید و میتونید چرا نکنید ،فشار و ذبح عدالت وانصاف و البته موفقیت و ودرامدهای خوب.
  • هادی ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    4 2
    باید به این شیشتقلالیایی که نظری خلاف نظر این کارشناس داوری میدن اگر شیشتقلال میباخت بازم اینطوری حرف میزدید یا بازم داوری و زمین و زمان و مقصر میکردید؟ حالا که با کمک داور به زور از باخت فرار کردید داوری اوکی بود؟ راستی کجای دنیا سرمربی یه تیم یا بازیکنای اون تیم داور رو تحت فشار میزارن تا بره وی ای آر رو چک بکنه که بازیکنای شیشتقلال اینکارور میکردن؟ اگر یه داور درست و حسابی از کشور دیگه بود مطمئن باشید بابت دخالت بازیکنای شیشتقلال چندتا کارت زرد میگرفتن و در آخر اگر عدالت رعایت میشد و تو اون صحنه حامدی فر اخراج میشد شیشتقلالیا مطمئن باشن که راحت دو سه تا گل میخوردن اونوقت دیگه کار به پنالتی ام نمیکشید ای بابا تا بوده همین بوده شیشتقلا سالهاست که دیده تو زمین نمیتونه نتیجه بگیره رفته دنبال حاشیه و مسائل خارج از بازی و زد و بند با این و اون مثل افشاریان جالبه که همیشه ام دست پیش میگیرن پس نیوفتن هرکاریتون کنن شیشتقلالید و هوچی گر
  • سوسان ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    2 0
    فوتباله زیاد سخت نگیرید مگر اینکه مافیا بخواد پول در بیاره یک عده جونشون به یک توپ بسته شده چون مافیا نباید ضرر کنه مافیا دستور میده باشه یا نباشه سه تا تیم کدومش قهرمانه؟
  • ۲۲ ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    5 4
    کیسه کش دات کام.
  • ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    7 2
    نکونام باعث تمام بی نظمی ها و درگیریها بود چرا که با هر سوت داور حرکاتی نا مربوط و بیمورد از خود بروز میدا د وبه بازیکنان و هواداران انتقال میداد .انگار مربی یک تیم محلی است
  • حامد ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    6 3
    فساد آشکار تیم تاج حکومتی محرز شد داوران از حشدالشعبی اومده بودن
  • سید فروزان ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    4 1
    انجه را که بیشتر احتیاج دارند توپ شوت کنها ، درس و آموزش اخلاق و شعور است که اکثریت ندارند ، از نکونام تا زننده کل که فقط مانده بود شورتش را در بیاورد .
  • مسعود ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    1 1
    از اینکه دربی با برگزارvar شد و اجازه ندادند مثل همیشه تیم پرسپولیس با کمک عوامل مافیا برنده اعلام شود بسیار خرسندیم.امیدوارم در تمام بازیها از این فن آوری استفاده کنیم. قطعا آقای حیدری یکی از ناراحت ترین اعضای طرفدار پرسپولیس است که اینطور با غیض و کینه نظر داده!
  • Ali ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    0 1
    بازی ایرانی بدون وار جذابتر است..
  • ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    1 1
    شما یک نظر نمی بینید که حیدر سلیمانی علیه پرسپولیس گفته باشد. ایشان به شدت طرفدار پرسپولیس هستند. و لایق نظر خواهی در مورد داوری ها نیستند
  • ایرانی ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    0 0
    کمک ویدیویی چه باشه چه نباشه فرقی نمیکنه چون داوران ایران از جاهای دیگه خط میگیرن. اینو تو دربی دیدیم وگرنه دوچرخه‌سواران بازنده بود اما به لطف داور نزاشتن پرسپولیس برنده باشه
  • شاهین از اهواز ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    1 0
    کاملآ درست است .غیر از آن خطا حامدی فر در نیمه دوم فقط وظیفه داشت بازیکن پا به توپ را با خشن ترین خطا متوقف کند و اقای بنیادی فر یا نخواست یا اجازه اخراج نداشت.پنالتی هم به او تحمیل شد.حتمن به جز داوران عراقی کسان دیگری هم در اتاق وار بوده اند و میخواستند که این بازی را استقلال بازنده نباشد.همانطوریکه کمیته انضباطی بیش از یکماه است نسبت به سقف قرادادها بصورت منفعل و خنثی عمل کرده..
  • بیداد ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    0 0
    اون صحنه خطای بازیکن قرمز بود که تکل رفت جرا همه چیز را وارونه جلوه میدید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس