آلمان‌ها در غزه به دنبال چه می‌گردند؟

جامعه آلمان سالهاست در وضعیت بحرانی سر می‌کند و از بحرانی به بحران دیگر منتقل می‌شود.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: انجمن زبان آلمان، عبارت «موقعیت بحرانی» را به عنوان کلمه سال ۲۰۲۳ در این کشور انتخاب کرد. هیات داوران این انجمن در میان ۱۰ واژه‌ای که در ماه‌های گذشته بیشترین کاربرد را در سطح عمومی و رسانه‌ای داشته‌اند، کلمات «موقعیت بحرانی» (Krisenmodus)، «یهودی‌ستیزی» (Antisemitismus) و «ناتوانی در خواندن متن‌ها» (leseunfähig) را به عنوان واژه‌های اول تا سوم سال انتخاب کردند.

به گزارش دویچه وله، در توضیح انتخاب «موقعیت بحرانی» به عنوان کلمه سال گفته شده: آنچه حالت فوق‌العاده تصور می‌شد به یک موقعیت پایدار بدل شده و جامعه آلمان از بحرانی به بحران دیگر عبور کرده است، از کرونا، بحران جنگ اوکراین، بحران انرژی و اقتصادی، بحران جنگ کنونی در خاورمیانه و بحران نظام آموزشی کشور که گزارش تحقیقی تازه‌ای بر آن گواهی می‌دهد.

در گزارش تازه‌ای که کل نظام‌های آموزشی کشورهای اروپایی را زیر ذربین برده، گفته می‌شود که دانش‌آموزان کلاس چهارم در آلمان در سال ۲۰۲۱ در قیاس با سال‌های گذشته به طرز محسوسی پسرفت داشته‌اند، از جمله در خواندن، حساب و حتی در نوشتن درست کلمات و جملات.

دشواری کودکان دارای خانواده مهاجر در همترازکردن خود با همکلاسی‌ها، بحران کرونا که آموزش را عمدتا به خانه‌ها منتقل کرد، کمبود آموزگار و مدارس فرسوده و عقب‌مانده در عرصه دسترسی به فناوری‌های نوین از جمله عوامل پسرفت یادشده عنوان می‌شوند. رئیس انجمن زبان آلمانی گفته است: «وضعیتی از بحران پایدار و متوالی» که از سال ۲۰۲۰ جامعه آلمان را با خود روبرو کرده، منشا ترس، ناامنی و آچمزی در میان مردم است. این نگرانی هم است که کسی نمی‌داند فردا چه خواهد شد.»

انجمن زبان آلمانی در توضیح انتخاب خود تاکید کرده است که بسامد واژه‌ها عامل اصلی در تعیین واژه سال نیستند، بلکه به این توجه می‌شود که واژه رایج‌شده تا چه حد رواج و مقبولیت دارد و تا چه در توضیح موضوع خود دقیق است.

واژه انتخابی سال ۲۰۲۲ «چرخش زمانی» بود، اصطلاحی که اولاف شولتس در اشاره به حمله روسیه به اوکراین به کار برد و منظور از آن واردشدن جهان به دوره‌ای متفاوت به لحاظ مسائل ژئوپلتیک، امنیت، راه‌های تامین انرژی، چند و چون جهانی‌شدن اقتصاد و... بود. سال ۲۰۲۰ واژه «کرونا» و سال ۲۰۲۱ «موج‌شکن» به عنوان واژه‌های سال انتخاب شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس