مسئول بهداری قرارگاه خاتم‌الانبیاء: تقدیم سه هزار شهید بهداری رزمی در دوران دفاع مقدس/ اهتمام به بیان تاریخ شفاهی بنا بر تکلیف رهبری بود

سردار فتحیان گفت: به علت تکلیفی که رهبر معظم انقلاب بر فرماندهان و رزمندگان در دوران دفاع مقدس گذاشتند بنده هم بر تکلیف خود عمل کرد و اهتمام به بیان تاریخ شفاهی داشتم.

به گزارش مشرق، مراسم رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی سردار سرتیپ پاسدار «نصرالله فتحیان» مسئول بهداری قرارگاه خاتم‌الانبیاء با حضور سردار سرلشکر «سیدیحیی صفوی» دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا، «محققی» معاون وزیر بهداشت، «عوض زاده» معاون بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح، «بینات» معاون بهداشت و درمان سپاه پاسداران، «پیرحسین کولیوند» رئیس جمعیت هلال‌احمر، سردار «علایی» فرمانده قرارگاه نوح در دوران دفاع مقدس، سردار «غلامپور» فرمانده قرارگاه کربلا در دوران دفاع مقدس، سردار «علی‌محمد نائینی» رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و جمعی از پزشکان، کادر درمان، پژوهشگران و راویان، در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد.

کار بزرگ را شهدای بهداری رزمی انجام دادند

سردار «نصرالله فتحیان» در ابتدا با گرامی‌داشت یاد و خاطر شهدای بهداری رزمی گفت: کار بزرگ را شهدای بهداری رزمی انجام دادند هزاران امدادگر شهید و صدها پرستار شهید و ده‌ها پزشک قهرمان. واقعاً من در مقابل شهید رهنمون احساس عجز می‌کنم، در مقابل شهید ممقانی، شهید عارفی و شهید آرشیان احساس کوچکی می‌کنم، این‌ها مسئولین بهداری لشکرها بودند. ما ماندیم برای ما کتاب نوشته شد، کتاب‌ها نشان داده شد. آن‌ها در آسمان‌ها خیلی معروف‌تر هستند.

اهتمام به بیان تاریخ شفاهی بنا بر تکلیف رهبری بود

وی با بیان این‌که به علت تکلیفی که رهبر معظم انقلاب اسلامی بر فرماندهان و رزمندگان در دوران دفاع مقدس گذاشتند بنده هم بر تکلیف خود عمل کرد و اهتمام به بیان تاریخ شفاهی داشتم، اظهار کرد: رهبر عزیزمان فرمودند که هر ملتی سرمایه و دارایی دارد و بزرگ‌ترین سرمایه و دارایی ملت ایران فرهنگ ملت ایران است. یکی از جلوه‌های مهم فرهنگی ملت ایران، روحیه جهادی است و تبلورش دفاع مقدس است. ایشان فرمودند اگر نیایید نگویید آن‌هایی که خودشان حضور داشتند بعد می‌آیند یک چیزهایی می‌نویسند که با آن چیزی که بوده است خیلی متفاوت است. من حقیقتاً آن روز این تکلیف برایم احساس شد.

مسئول بهداری قرارگاه خاتم‌الانبیاء افزود: به هر شکل من حدود چهل جلسه به مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس آمدم و در این جلسه باید از سردار ملا و جناب مقدم و ویراستارها و گروه تاریخ شفاهی این مرکز که خیلی زحمت کشیدند تا این گفتگوها به شکل کتاب دربیاید، تشکر و قدردانی می‌کنم.

مهم‌ترین اقدام بهداری رزمی چه بود؟

وی با بیان این‌که هنر بهداری رزمی سپاه یا بهداری رزمی جنگ این بود که یک ظرفیت ایجاد کرد، تصریح کرد: ما یکی از کارهایی که در دفاع مقدس به همت همه نیروهای بهداری لشکرها و قرارگاه‌ها انجام دادیم، یک ظرفیت فراهم کردیم. چون از آن‌طرف امام برای حضور در جنگ فرمان داده بود، از آن‌طرف باید بالاخره سازوکارش فراهم می‌شد، سپاه ظرفیتش همین یگان‌های رزمی بود که فراهم کرد. گردان و تیپ و لشکر و قرارگاه، ولی ما هم باید ظرفیت تخصصی فراهم می‌کردیم، ما نتوانستیم پزشک حاذق جراح درجه یکمان را بیاوریم و در بیابان بگوییم هر کاری می‌خواهی انجام بده.

سردار فتحیان اظهار داشت: مهم‌ترین کاری که بهداری رزمی انجام داد یک ظرفیت از خط مقدم تا عقبه در جنوب، غرب و شمال غرب ایجاد کرد. این ظرفیت پست امداد بود، هزاران پست امداد، صدها اورژانس عملیاتی، این‌ها حرفش آسان است، ولی زیر خط آتش این‌ها را ایجاد کردن کار خیلی خیلی دشواری است. ده‌ها بیمارستان صحرایی، چون مجهزترین امکانات را آنجا کشیدند.

وی با بیان این‌که ایجاد شبکه زنجیره‌ای از خط مقدم تا اقصی نقاط ایران برای تخلیه مجروحین، دومین اقدام در بهداری رزمی جنگ بود، گفت: برای این مهم باید ناوگان زمینی، ناوگان ریلی و ناوگان هوایی به کار گرفته می‌شد تا حمل مجروح انجام می‌شد. به لطف و عنایت خداوند رکورد تخلیه مجروحین را در جنگ‌ها شکستیم، اما این کار بدون این زنجیره موفق نمی‌شد.

فعالیت ۱۵۰ هزار نفر نیروی بهداری رزمی در جنوب، غرب و شمال غرب

مسئول بهداری قرارگاه خاتم‌الانبیاء با بیان این‌که ما در طول جنگ ۱۵۰ هزار نفر نیروی بهداری رزمی در جنوب، غرب و شمال غرب در طول هشت سال داشتیم، متذکر شد: بعضی از این نیروها تکراری بودند، ۵۰ نفر پزشک و پرستار بودند. ماکزیمم حدود ۱۵ درصد کادر اعم از ارتش و سپاه بودند و ۸۵ درصد نیروی بسیجی و داوطلب بودند. نیروی داوطلب با فرمان امام برای تکلیف آمده بود.

در صورت نبود امکانات بیش از صد هزار نفر به شهدا اضافه می‌شد

وی با اشاره به این‌که بهداری رزمی به دنبال فراهم کردن امکانات برای پزشکان و جراحان بود، توضیح داد: این نیروی داوطلب اگر در عملیاتی تا آخر می‌آمد، ولی امکان عمل جراحی برایش فراهم نبود نمی‌توانست عمل جراحی قلب باز انجام بدهد، یک سازوکار و امکاناتی می‌خواست، آن امکانات باید فراهم می‌شد، کار بهداری رزمی این بود که آن امکانات را فراهم کند.

سردار فتحیان با اظهار به این‌که در طول دفاع مقدس بیش از یک‌میلیون مجروح و مصدوم شیمیایی را مورد معالجه و درمان کادر درمان قرار دادیم، درعین‌حال گفت: اگر همین مراکزی که عرض کردم نبود به تعبیر متخصصینی که در این حوزه تخصص و احاطه کامل دارند بیش از صد هزار نفر به شهدای ما اضافه می‌شد؛ بنابراین، این نقش یک رسته تخصصی در جنگ است که قطعاً اگر نبود به آمار شهدا اضافه می‌شد.

بازدید ۱۹ ساعته مقام معظم رهبری از مجموعه بهداری رزمی

وی به بازدید ۱۹ ساعته مقام معظم رهبری در دوران ریاست جمهوری از مجموعه بهداری رزمی اشاره و بیان کرد: ما توفیق داشتیم که نوزده ساعت مقام معظم رهبری بازدید داشتند، از اذان صبح تا ساعت ۱۱ شب، آن موقع آقا رئیس‌جمهور بودند، همین چند ماه آخر جنگ بود و آقا همه این شبکه‌ها را دیدند، اصلاً آن روز آقا تعجب می‌کردند. به بیمارستان صحرایی علی بن ابیطالب (ع) زیر تلی از خاک آمدند، دیدند همه آن امکاناتی که در تهران موجود است اینجا هم وجود دارد. همه متخصصینی که در بیمارستان امام و شریعتی و خاتم هست در زیر خط هم هست.

مسئول بهداری قرارگاه خاتم‌الانبیاء افزود: آقا بعداً در خطبه‌های نماز جمعه تهران فرمودند این امکاناتی بوده که فراهم شده است. این امکانات را بالاخره بستر بهداری رزمی فراهم کرد وگرنه این‌ها نمی‌توانستند این کارهای بزرگ را انجام بدهند. حالا این کار بزرگ با یک ایثارگری و فداکاری بزرگ جامعه امدادی و پزشکی کشور انجام شد.

تقدیم سه هزار شهید بهداری رزمی در دوران دفاع مقدس

وی گفت: بهداری رزمی سه هزار شهید در دوران دفاع مقدس تقدیم کرد که بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر از آن‌ها امدادگر شهید بودند که در حین انتقال در زیر آتش به شهادت رسیدند و متأسفانه تا امروز هم کار بزرگی برایشان انجام نشده است. ان‌شاءالله به همت آقای کولیوند این کار انجام خواهد شد.

سردار فتحیان از سایر شهدا در بهداری رزمی گفت و بیان کرد: بیش از پانصد نفر پرستار و پزشک و داروساز و دندانپزشک شهید شده‌اند. درواقع ما در همه رشته‌های تخصصی در راه خدا شهید داده‌ایم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس