به گزارش مشرق ،سید عبدالرضا موسوی در گفتوگو با فارس با اشاره به اینکه هزینه شرکتهای هواپیمایی، ارزی و بر اساس دلار است، به نوسانات اخیر نرخ ارز اشاره کرد و افزود: پیشبینی میشود اگر دولت در هفته جاری فکری به حال هزینههای ایرلاینها نکند، یا فعالیت شرکتها متوقف خواهد شد و یا شرکتهای هواپیمایی 100 درصد افزایش قیمت خواهند داشت.
وی تصریح کرد: مگر میتوان یک ساعت صندلی پرواز را در اختیار مسافر قرار داد و 60 تا 70 هزار تومان دریافت کرد اما تمام هزینههای ایرلاین را با ارز 2500 تومانی پرداخت؟
رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی ادامه داد: بانک مرکزی روز یکشنبه به تمامی شرکتهای هواپیمایی اعلام کرده است که ارز دولتی از این پس به ایرلاینها اختصاص نمییابد و خود ایرلاینها باید ارز را از بازار آزاد تهیه کنند.
مدیر عامل شرکت هواپیمایی زاگرس افزود: سازمان هواپیمایی کشوری طبق هماهنگی با بانک مرکزی، ماهانه مبلغی ارز 1226 تومانی را در راستای حمایت از حمل و نقل هوایی به ایرلاینها اختصاص میدادند تا شرکتها حداقل زیان چندانی در نوسانات نرخ ارز نبیند اما این امر در مدت زمان کوتاهی اجرا و سپس منتفی شد.
موسوی با بیان اینکه ایرلاینها در شرایط فعلی با دلار 2500 تومانی پرواز میکنند، خاطرنشان کرد: اگر همین حجم درخواست ارزی ایرلاینها به سوی بازار سرازیر شود، میزان تقاضای ارز را بسیار بالا میرود و این مورد موجب افزایش سرسامآور نرخ ارز خواهد شد.
رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی اضافه کرد: دولت اجازه نمیدهند که نرخ بلیت هواپیما یک ریال افزایش یابد ضمن انکه ایرلاینها خدمات خود را به ریال میفروشند، اما شرکت فرودگاهها خدمات خود را به صورت ارزی به ایرلاینها میفروشد.
موسوی با اشاره به اینکه ایرلاینها از نظر هزینه در شرایط نامناسبی قرار دارند، تصریح کرد: وقتی قیمتهای بلیت هواپیما بسیار پایین بوده و جبران هزینههای ایرلاینها را نمیکند و در کنار آن با نوسانات نرخ ارز مواجه هستیم، تکلیفی بودن نرخ بلیت هواپیما جای تأمل دارد.
رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی ادامه داد: شرکتهای هواپیمایی خارجی هر صندلی پرواز خود را در هر ساعت یکصد دلار که معادل 250 هزار تومان میشود ارائه میدهند در حالی که ما با هزینههای ارزی خود هر ساعت صندلی پرواز را 60 هزار تومان میفروشیم که این امر از لحاظ منطقی و سیاست اقتصادی اصلاً مناسب نیست.
موسوی تصریح کرد: از همین 60 هزار تومان هم 5 درصد به شهرداریها اختصاص مییابد و مبلغی نیز شرکت فرودگاههای کشور (5000 تومان) بابت عوارض مسافر از ایرلاینها دریافت میکند.
رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی خاطرنشان کرد: هزینههای نشست و برخاست، هواشناسی، ناوبری، عبور از فضا و از این قبیل برای ایرلاینها به دلار محاسبه میشود، اما ایرلاینها باید خدمات خود را به ریال بفروشند که این امر هیچ توجیه اقتصادی منطقی ندارد و دولت باید هر چه سریعتر فکر به حال قوانین بازرگانی هزینههای ایرلاینها و حمل و نقل هوایی تجاری کشور کند.
وی تصریح کرد: مگر میتوان یک ساعت صندلی پرواز را در اختیار مسافر قرار داد و 60 تا 70 هزار تومان دریافت کرد اما تمام هزینههای ایرلاین را با ارز 2500 تومانی پرداخت؟
رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی ادامه داد: بانک مرکزی روز یکشنبه به تمامی شرکتهای هواپیمایی اعلام کرده است که ارز دولتی از این پس به ایرلاینها اختصاص نمییابد و خود ایرلاینها باید ارز را از بازار آزاد تهیه کنند.
مدیر عامل شرکت هواپیمایی زاگرس افزود: سازمان هواپیمایی کشوری طبق هماهنگی با بانک مرکزی، ماهانه مبلغی ارز 1226 تومانی را در راستای حمایت از حمل و نقل هوایی به ایرلاینها اختصاص میدادند تا شرکتها حداقل زیان چندانی در نوسانات نرخ ارز نبیند اما این امر در مدت زمان کوتاهی اجرا و سپس منتفی شد.
موسوی با بیان اینکه ایرلاینها در شرایط فعلی با دلار 2500 تومانی پرواز میکنند، خاطرنشان کرد: اگر همین حجم درخواست ارزی ایرلاینها به سوی بازار سرازیر شود، میزان تقاضای ارز را بسیار بالا میرود و این مورد موجب افزایش سرسامآور نرخ ارز خواهد شد.
رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی اضافه کرد: دولت اجازه نمیدهند که نرخ بلیت هواپیما یک ریال افزایش یابد ضمن انکه ایرلاینها خدمات خود را به ریال میفروشند، اما شرکت فرودگاهها خدمات خود را به صورت ارزی به ایرلاینها میفروشد.
موسوی با اشاره به اینکه ایرلاینها از نظر هزینه در شرایط نامناسبی قرار دارند، تصریح کرد: وقتی قیمتهای بلیت هواپیما بسیار پایین بوده و جبران هزینههای ایرلاینها را نمیکند و در کنار آن با نوسانات نرخ ارز مواجه هستیم، تکلیفی بودن نرخ بلیت هواپیما جای تأمل دارد.
رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی ادامه داد: شرکتهای هواپیمایی خارجی هر صندلی پرواز خود را در هر ساعت یکصد دلار که معادل 250 هزار تومان میشود ارائه میدهند در حالی که ما با هزینههای ارزی خود هر ساعت صندلی پرواز را 60 هزار تومان میفروشیم که این امر از لحاظ منطقی و سیاست اقتصادی اصلاً مناسب نیست.
موسوی تصریح کرد: از همین 60 هزار تومان هم 5 درصد به شهرداریها اختصاص مییابد و مبلغی نیز شرکت فرودگاههای کشور (5000 تومان) بابت عوارض مسافر از ایرلاینها دریافت میکند.
رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی خاطرنشان کرد: هزینههای نشست و برخاست، هواشناسی، ناوبری، عبور از فضا و از این قبیل برای ایرلاینها به دلار محاسبه میشود، اما ایرلاینها باید خدمات خود را به ریال بفروشند که این امر هیچ توجیه اقتصادی منطقی ندارد و دولت باید هر چه سریعتر فکر به حال قوانین بازرگانی هزینههای ایرلاینها و حمل و نقل هوایی تجاری کشور کند.