آیا کامرون برگزیت را اصلاح می‌کند؟

رئیس کمیسیون اروپا در حالی که طبق بیشتر نظرسنجی‌ها مردم انگلیس از برگزیت پشیمان شده‌اند، ابراز امیدواری کرد که این کشور بار دیگر به جمع کشورهای عضو اتحادیه اروپا ملحق شود.

به گزارش مشرق، اورسولا فون‌درلاین در حاشیه نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو ناتو در بروکسل گفت که اتحادیه اروپا در جریان خروج انگلیس از اتحادیه اشتباه کرد. وی به خبرنگاران گفت: «من همواره به فرزندانم می‌گویم، ما گاف دادیم و شما باید اصلاح کنید.» این مقام اروپایی ابراز امیدواری کرد که انگلیس در آینده به اتحادیه اروپا بازگردد.

این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که افکار عمومی انگلیس طبق نتایج بیشتر نظرسنجی‌ها از برگزیت پشیمان شده و برگزارکننده همه‌پرسی خروج این کشور از اتحادیه‌اروپا پس از شش سال دوباره به صحنه سیاسی بازگشته تا بر لزوم ترمیم روابط با اتحادیه تاکید کند.

همزمان دیوید کامرون نخست وزیر اسبق انگلیس در نخستین مصاحبه مطبوعاتی خود پس از بازگشت به صحنه سیاسی، بر لزوم ترمیم روابط امنیتی، تجاری و سیاسی با اتحادیه اروپا تاکید کرد.

کامرون کسی بود که در سال ۲۰۱۳ طرح برگزاری همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را به عنوان اهرمی برای چانه‌زنی با رهبران اتحادیه و گرفتن معافیت از اجرای برخی قوانین مهاجرتی سرزبان‌ها انداخت. وی بعد از آنکه موفق شد مجوز طرح موسوم به «ترمز اضطراری» را برای مهار پذیرش مهاجران در انگلیس کسب کند، اعلام کرد که در همه پرسی برگزیت به ماندن در اتحادیه اروپا رای می‌دهد.

نامبرده سه روز مانده به برگزاری همه‌پرسی «برگزیت»، طی یادداشتی که در روزنامه دیلی تلگراف منتشر شد نتایج این همه پرسی را بی‌بازگشت خواند و هشدار داد که یک فقر تمام ‌عیار در انتظار کشورش پس از خروج از اتحادیه اروپا، خواهد بود.

وی در این یادداشت با بیان اینکه انگلیس در چارچوب عضویت در اتحادیه اروپا در مسیر رشد و شکوفایی اقتصادی قرار دارد، افزود: چنانچه ما اتحادیه اروپا را ترک کنیم، تجارت در کشورمان آسیب خواهد دید و سرمایه‌گذاران با توجه به اینکه ما به بازار تجارت اروپا دسترسی نخواهیم داشت، دیگر در انگلیس سرمایه‌گذاری نخواهند کرد.

نخست وزیر اسبق انگلیس گفت: بحث‌های زیادی در خصوص عواقب ناشی از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مطرح است اما یک نظریه واحد و مطمئن وجود ندارد که ادعا کند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به نفع کشور تمام می‌شود.

کامرون همچنین جایگاه سیاسی انگلیس در عرصه بین‌المللی را مورد توجه قرار داد و هشدار داد که خروج از اتحادیه اروپا این جایگاه را به مخاطره می‌اندازد. «زمانی که ما از اتحادیه اروپا خارج شویم، یک ظرفیت بزرگ دیپلماتیک را در حل مشکلات بین‌المللی از دست می‌دهیم»

با این حال در همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ میلادی ۵۱.۹ درصد مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا و ۴۸.۱درصد آن‌ها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند و به این ترتیب کامرون از مقام خود کناره‌گیری کرد و سکان دولت دست ترزا می وزیر وقت کشور انگلیس افتاد تا پروژه برگزیت را اجرا کند.

سال ۲۰۱۹ در نتیجه سه سال چانه زنی دولت «می» با اتحادیه اروپا، دو طرف به توافقی دست یافتند که مجلس عوام انگلیس با آن موافقت نکرد. سرانجام نخست وزیر بریتانیا از مقام خود کناره‌گیری کرد تا بوریس جانسون، چهره‌ای به ظاهر تندرو موفق شد با برگزاری انتخابات زودهنگام، آرایش مجلس را به نفع حزب خود تغییر داده و توافق به عمل آمده را با اندکی اصلاحات از سد مجلس عبور دهد.

اما توافق حاضر نه به انگلیس آزادی ماهیگیری در آبهای خودش را می‌دهد، نه آن را از مقررات و استانداردهای اتحادیه اروپا آزاد می‌کند، نه حتی آنقدر آزادی عمل می‌دهد که انگلیس بتواند با سایر کشورها معاهدات تجاری مستقل امضا کند. حتی راه را برای دخالت اتحادیه اروپا در مرز داخلی بین ایرلند شمالی و سرزمین اصلی باز می‌گذارد.

بر اساس توافق بدست آمده، انگلیس امتیاز خاصی کسب نکرده و آنچه از آن با نام حفظ حاکمیت یا در دست گرفتن کنترل و سرنوشت کشور تعبیر می‌شود، در عمل با محدودیت‌های تحمیل شده در این توافق بی معنی است.

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد که بیشتر مردم این کشور معتقدند برگزیت به اقتصاد، تجارت، خدمات عمومی و جایگاه این کشور در جهان آسیب زده و میل برای به بازگشت به اتحادیه اروپا رو به افزایش است.

دیوید کامرون که سه هفته پیش به دعوت ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس در کسوت وزیر امور خارجه به دولت بازگشت به شبکه بی‌بی‌سی گفت که هرچند مردم این کشور به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند، اما انگلیس باید «یک دوست، همسایه و بهترین شریک ممکن» برای این بلوک بماند. وی تصریح کرد که برای ترمیم روابط با اتحادیه اروپا تلاش خواهد کرد.

وی همچنین دیروز در اقدامی خبرساز، با معاون رئیس کمیسیون اروپا و رئیس هیات اتحادیه اروپا در مذاکرات برگزیت، دیدار و گفت‌وگو کرد. گاردین نوشت: کامرون به طور رسمی برای شرکت در نشست ناتو به بروکسل سفر کرده است اما در لابلای برنامه‌هایش یک ساعتی را اختصاص داد تا با مقام‌های اروپایی دیدار کند.

خبری درباره محتوای این ملاقات‌ها منتشر نشده و یک سخنگوی دفتر نخست وزیر انگلیس هم ادعاها درباره تغییر موضع انگلیس نسبت به برگزیت را رد کرد. اما ناظران معتقدند که تحرکات کامرون به‌عنوان یک سیاستمدار کارکشته انگلیسی، نشانگر تلاش جدی لندن برای ترمیم روابط با بروکسل است که طی سال‌های اخیر و به ویژه در دوران نخست وزیری بوریس جانسون تیره شد.

کامرون حتی در اظهارنظرهای عمومی از جایگاهی صحبت می‌کند که گویی انگلیس عضوی از اتحادیه اروپاست. وی ساعاتی پیش، به خبرنگاران در بروکسل گفت که اتحادیه اروپا و ناتو در پی جنگ اوکراین، با درخواست کی‌یف برای پیوستن به این دو ائتلاف با گرمی و گشاده‌رویی پاسخ داده‌اند. «این‌ها دستاوردهای بزرگی است و کار ما این است که این مسیر را ادامه داده و به اوکراین در جنگ با روسیه کمک کنیم».

البته برخی چهره‌های دست راستی در انگلیس که پایگاهی در افکار عمومی ندارند، مواضع کامرون و دولت سوناک را به باد انتقاد گرفته‌اند اما از نگاه کارشناسان، ضربه اقتصادی ناشی از برگزیت به حدی سنگین است که نه تنها حزب حاکم بلکه قریب به اتفاق احزاب سیاسی، ترمیم روابط با اتحادیه اروپا را تنها گزینه واقع‌بینانه برای نجات اقتصاد بحران‌زده کشور می‌دانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس