بیشترین فرار مالیاتی کجاهاست؟/ تبعات کوتاهی نهادهای نظارتی در پیگیری اجرای قوانین

دولت با چه منطقی میزان درآمدهای مالیاتی را در بودجه سال آینده نزدیک به ۵۰درصد افزایش داده است؟ آیا این میزان رشد درآمدهای مالیات باعث فشار بیشتر بر مالیات‌دهندگان نمی‌شود؟

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: روزنامه همشهری ضمن طرح سؤال فوق، به برخی شبهات پاسخ داد و نوشت: قرار نیست مالیات زیاد از همه گرفته شود؛ چرا که تمرکز دولت بر شناسایی دانه‌درشت‌ها، فراری‌ها و مالیات‌گریزهاست و البته قرار است که «مالیات ندهندگان» هم سال آینده دخل خودشان را بدهند؛ ازجمله اینکه به‌گفته سازمان امور مالیاتی یکی از بخش‌هایی که مالیات کافی نمی‌دهد، برخی اصناف هستند. نیمی از اصناف و مشاغل، مالیات‌شان صفر است و ۴۰درصدشان هم سالانه کمتر از ۲۰میلیون تومان مالیات می‌پردازند؛ یعنی ۹۰درصد از اصناف و مشاغل کشور مالیاتی کمتر از ۲۰میلیون تومان می‌پردازند و سهم‌شان از کل مالیات دولت فقط ۵درصد است.

گذشته از اصناف، یکی از مطالبات مردم این است که دولت از بنیادها و نهادهای خاص هم مالیات بگیرد و فقط به‌دنبال گرفتن مالیات بیشتر از حقوق‌بگیران و دستمزدبگیران نباشد و از سوی دیگر سراغ کسانی برود که هر سال میلیاردها تومان درآمد دارند؛ تا جایی که ۴۰درصد اقتصاد، معاف از مالیات است. حالا دولت سیزدهم در حال تغییر ریل است و می‌خواهد معافیت‌های غیرضروری را بردارد. قرار است در قالب اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم بخش مهمی از درآمدهای مالیاتی کشور در سال‌های آینده از محل اصلاح این معافیت‌های غیرضرور و غیرکارآمد محقق شود. به‌گفته رئیس سازمان امور مالیاتی، این اقدام درآمد چندصدهزار میلیارد تومانی را به همراه خواهد داشت.

همشهری می‌افزاید: انتشار یک سند اولیه ۴۵صفحه‌ای از لایحه بودجه سال آینده کافی بود که انتقادها به شیوه بودجه‌ریزی دولت و البته منابع پیش‌بینی شده افزایش یابد. براساس این سند قرار است جمع منابع عمومی بودجه دولت در سال آینده نسبت به امسال ۱۸.۲درصد رشد کند و نکته مهم اینکه دولت سقف منابع پیش‌بینی شده از محل فروش نفت و میعانات گازی را در قالب واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ۱۱.۶درصد کاهش داده و به جای آن به افزایش ۴۱.۹درصدی درآمدها دل بسته؛ به‌گونه‌ای که پیش‌بینی شده میزان درآمدهای مالیاتی در سال آینده با رشدی ۴۹.۸درصدی به ۱۱۳۲میلیارد تومان برسد. با این حال دولت می‌گوید: بودجه سال آینده باز هم با کسری تراز عملیاتی مواجه خواهد بود؛ هرچند که شکاف بین دخل و خرج کمتر شده است.

این روزنامه همچنین در تحلیل دیگری خاطرنشان کرد: یکی از رویکردهای مهم در اصلاح ساختاری بودجه، مسئله تمرکز بر درآمدهای مالیاتی و حرکت به سمت کاهش و حذف کسری بودجه عملیاتی است به این معنا که درآمدهای پایدار مالیاتی و گمرکی، بتواند همه هزینه‌های جاری کشور را پاسخ دهد و دیگر به نفت برای هزینه‌های جاری کشور نیازی نداشته باشیم.

در کنار موضوع کاهش بار مالیاتی از روی دوش تولید، موضوع تمرکز بر مبارزه با فرار مالیاتی و همچنین افزایش مؤدیان مالیاتی مورد پیگیری قرار گرفته است. در ۷‌ماه ابتدای سال‌جاری با تقاطع‌گیری از داده‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی در اختیار، ۱۸ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی کشف و شناسایی شده است.

رویکرد سازمان امور مالیاتی در حوزه سیاست‌گذاری، تمرکز بر اخذ مالیات از فعالیت‌های غیرمولد و مخرب اقتصادی، نظیر سوداگری در بازارهای مختلف است. هدف؛ کاهش جذابیت و همچنین افزایش ریسک این نوع فعالیت‌هاست. این نوع اقدامات اصلاحی به‌خصوص در سال ۱۴۰۳هم پیگیری خواهد شد.

اجرای کامل سامانه مؤدیان و تحقق پایگاه جامع اطلاعات مالی و تحقق نظام مالیاتی سامانه محور از دیگر اصلاحات مهم مالیاتی در سال ۱۴۰۳است که در جهت تحقق آن، اقدامات متنوعی ازجمله تسهیل تکالیف مؤدیان مالیاتی و ایجاد مشوق برای پیوستن به سامانه مؤدیان درنظر گرفته شده است. با ایجاد پایگاه جامع اطلاعات مالی و استقرار کامل سامانه مؤدیان، امکان به‌کارگیری از ظرفیت سیستمی برای شناسایی فراریان مالیاتی و شرکت‌های صوری فراهم خواهد شد.

آمارها نشان می‌دهد مالیات بیش از نیمی از اصناف و مشاغل برای عملکرد سال ۱۴۰۱صفر و مالیات ۴۰درصد دیگر کمتر از ۲۰میلیون تومان، برای یک سال، بوده است. در مقابل بررسی‌ها و واقعیت‌های آماری نشان می‌دهد افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق تمرکز بر دانه‌درشت‌ها حاصل شده است.

یادآور می‌شود در حالی که تمرکز دولت بر اخذ مالیات از دانه درشت‌ها و فراریان مالیاتی و همچنین سوداگری‌های ضد تولید است، برخی رسانه‌ها سعی دارند مردم عادی را موضوع مالیاتهای جدید جا بزنند. بدین ترتیب می‌توان احتمال داد که رسانه‌های مذکور با دانه درشت‌های فراری از مالیات هم کاسه هستند و برای همان‌ها فضاسازی می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • پیروز ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    0 0
    یه کارمند عادی با حقوق بین ده تا پانزده تومن، الان هرماه ده درصد حقوقش رو برای مالیات مستقیم داره میده ،یعنی هرماه بین یک تا دوو خورده ای مالیات ، که نقدترین مالیات برای دولت هست، اما سرمایه داران با ندادن مالیات ، ازهمه امکانات دارند استفاده میکنند و مالیات گریز هم هستند و همیشه صداشون هم بلندتره ، مثلا آدمایی هستند که بین دو تا تا ده تا خودرو کامیون و تریلر دارند و براشون راننده گرفتند و حاضر نیستند مالیات بدن و سالی حدود دو تا سه میلیون مالیات براشون وضع میشه ، یعنی باندازه یه کارمند عادیهم صاحبان این خودروها مالیات نمیدن و از امکانات کشور از گازوئیل یارانه ، جاده و .... هم استفاده میکنند یا افرادی که در منازلشون بین دو تا پنج خودرو شخصی دارند و از بنزین یارانه ای دارند استفاده میکنند ولی خانه ای هم هست که یه دونه خودرو هم نداره و علاوه بر اینکه از بنزین یارانه ای استفاده میکنه از امکانات دیگه جاده و شهر هم استفاده میکنه و مالیات هم نمیدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس