کد خبر 1550389
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۱
مرگ بیش از ۳۲۰ هزار اروپایی در اثر آلودگی هوا

۲۵۳ هزار نفر در اتحادیه اروپا ظرف یک سال به خاطر به خاطر آلودگی ناشی از ریزگردها جان باخته‌اند. ۵۲ هزار نفر هم دراثر آلودگی ناشی از دی‌اکسید نیتروژن مُرده‌اند. ۲۲ هزار نفر دیگر در اثر استنشاق اُزُن جان باخته‌اند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: خبرگزاری فرانسه، به نقل از آژانس محیط زیست اروپا نوشت: حداقل ۲۵۳ هزار نفر در اتحادیه اروپا طی سال ۲۰۲۱ به خاطر قرار گرفتن در معرض ذرات ریز بالاتر از غلظت مورد تایید سازمان بهداشت جهانی جان باخته‌اند و اگر استانداردهای پیشنهاد شده توسط این سازمان رعایت می‌شد، این مرگ و میرها قابل اجتناب بود.

ریزگردها یا ذرات ریز کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون، معمولا در نیروگاه‌های برقی زغال‌سوز تولید می‌شود یا محصول جانبی خروجی اگزوز خودروها است و اندازه کوچک آنها باعث می‌شود تا عمق دستگاه تنفسی نفوذ کنند و باعث بیماری‌های ریوی، برونشیت و آسم شوند.

میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی ریزگردها در اتحادیه اروپا طی سال ۲۰۲۰ نیز ۲۳۸ هزار نفر گزارش شده بود که نشان از افزایش شمار قربانیان آلودگی هوا در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل آن دارد.

افزایش شمار مرگ و میر از ذرات معلق در هوا در اتحادیه اروپا همچنین به این خاطر نگران‌کننده است که کشورهای عضو اتحادیه طی دو دهه گذشته قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای مبارزه با آلودگی هوا اعمال کرده و شمار مرگ و میر ناشی از آلاینده‌های ریز هوا را از سال ۲۰۰۵ تا سال ۲۰۲۱ بیش از ۴۱ درصد کاهش داده بودند.

لینا یلا مونونن، مدیر اجرائی آژانس محیط زیست اروپا، در همین زمینه گفته است به‌رغم گام‌های بلند در سال‌های گذشته، تأثیر آلودگی هوا بر سلامت اروپایی‌ها همچنان بسیار زیاد است.

اما مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا تنها به مواد ذره‌ای دو و نیم میکرونی ختم نمی‌شود. در اتحادیه اروپا، مرگ و میرهای زودرس ناشی از قرار گرفتن در معرض دی اکسید نیتروژن نیز با افزایش اندکی به ۵۲ هزار نفر در سال ۲۰۲۱ رسیده است. در همین حال، مرگ‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض «اُزُن» که عمدتاً از ترافیک جاده‌ای و فعالیت‌های صنعتی ایجاد می‌شود، ۲۲ هزار نفر گزارش شده است.

آژانس محیط زیست اروپا می‌گوید آلودگی هوا همچنان بزرگ‌ترین تهدید زیست‌محیطی برای سلامت اروپایی‌ها است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس