کد خبر 1550387
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۹
ظریف

رفتار معقول حماس در اجرای متوازن و تقابل توافق آتش بس با اسرائیل، درسی برای برخی مدعیان آداب‌دانی دیپلماسی مانند آقای ظریف است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: وبسایت الف در این باره در یادداشتی نوشت: پریروز، اجرای بخش‌هایی از توافق آتش‌بس حماس و رژیم‌صهیونیستی برای تبادل اسرا با تصمیم مقاومت فلسطین به تعویق افتاد و علت این امر چیزی نبود جز نقض توافق از سوی اسرائیل. پس از تبادل گروه اول اسرا، صهیونیست‌ها که قرار بود اجازه کمک‌رسانی به فلسطینیان از شمال غزه را بدهند، در راه اجرای بندهای آتش‌بس سنگ‌اندازی کرده و همین مسئله موجب واکنش مقاومت فلسطین و تعلیق تبادل دومین گروه اسرا شد. این اقدام حماس حاوی نکاتی است و نشانه شناخت آن‌ها از ذات مذاکره، توافق و حتی مواجهه با طرف مقابل است. برای آنان، مذاکره زمانی واجد معناست که به نتیجه موردنظر منتهی شود و به‌همین جهت است که به‌صورت گام به گام، روند اجرای مفاد توافق را راستی‌آزمایی کرده و سپس برای برداشتن گام‌های آتی تصمیم‌گیری می‌کنند و این همان درایتی است که می‌تواند موجب خالی‌نشدن دست‌شان در مقابل اسرائیل شود.

این رویکرد حماس را با روند طی‌شده در برجام و اقدامات یکسویه و تصورات خوشبینانه تیم دیپلماتیک وقت مقایسه کنیم. آنها پیش از آنکه از کیفیت و چگونگی اقدامات متقابل طرفین توافق آگاهی یابد، گام‌های یکطرفه‌ای را برداشتند و قبل از ارزیابی عملی طرف‌های غربی در جهت رفع تحریم‌های اقتصادی، تمامی مفاد برجام را اجرائی و حتی برای حسن‌نیت خود، تن به اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی دادند. دولتمردان و دیپلمات‌های وقت، این تصور را داشتند که حرکت به‌سوی تنش‌زدایی و اجرای اقداماتی فراتر از چهارچوب مدنظر طرفین، به نزاع پایان خواهد داد اما بالعکس، این روند به نقطه‌ای منتهی شد که طرف‌های غربی دست برتر را پیدا کرده و اینان، به متضرری بی‌چون‌وچرا تبدیل شدند.

در اثنای حیات برجام، غرب ساختار تحریم‌ها را حفظ و حتی حاضر به تبادل مالی با بانک‌های ما هم نبود و تنها هر چندماه یک‌بار رئیس‌جمهور آمریکا فرمان تعلیق تحریم‌ها را تمدید می‌کرد. این روند فرسایشی کار را به‌جایی رساند که گلایه افرادی چون عباس عراقچی و ولی‌الله سیف نسبت به عدم انتفاع ایران از برجام بلند شد اما این شکوه‌ها دیگر محلی از اعراب نداشت. کار از کار گذشته و زیرساخت‌های هسته‌ای نابود شده و تیم ما کارتی برای بازی و امتیازگیری از طرف مقابل نداشت.

تلاش وافر دولت برای امضای توافق با غرب به هر شکل ممکن که چیزی جز دستاویز قراردادن مسائل ملی برای مطامع سیاسی، کسب رای و نشستن بر کرسی قدرت نبود، کار را به‌جایی رساند که عملاً کشور را مقابل بدعهدی غرب خلع سلاح کرد. هر چند که این تلاش اعتدالیون و حتی خوشبینی آنان و گام‌های عملی برداشته ‌شده پیش از آغاز اقدامات طرف مقابل، ریشه در اقتصاد سیاسی دولت وقت داشت که راه نیل به رفاه و توسعه را پذیرش هژمونی و نظم غربی می‌دانست.

این توافق خسارت‌بار که تا امروز هم‌گریبان کشور را گرفته، حاصل نگاه کسانی به مذاکره و توافق‌ است که با وجود شانتاژهای رسانه‌ای، با واقعیت‌های موجود عرصه بین‌الملل بیگانه‌اند. گذشت زمان ثابت کرد آن‌هایی که از سوی بلندگوهای رسانه‌ای، سردار دیپلماسی و امیرکبیر زمان ملقب می‌شدند، هم از بدیهی‌ترین الزامات مذاکره آگاهی نداشته و خسارتی نامتناهی را به صنعت هسته‌ای کشور و حتی اقتصاد تحمیل کردند و جالب اینکه همچنان هم مؤمن به اسلوب خویش‌ بوده و از خود دفاع می‌کنند و این تلخ‌ترین قسمت داستان گزنده و عبرت‌بار برجام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    0 0
    آفرین کیهان .گندم نما وجوفروش
  • alir ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    1 0
    تیم کیهان با کار شنکنی اجازه ندادید توفق هسته ای را به بار بنشیند. دشمن هم که ظریف و جلیلی براش فرق ندارد! مهم منافع و همکاری طرف ماقبله. دوم بله قطعا دولت روحانی اشتباهی داشت و سوم الان که حاکمیت و یکدست است چرا!؟؟؟ (اگرچه همان زمان نیز تصمیم حاکمیتی بود ولی روند اجرا در اختیار تیم دولتی بود!)
    • ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
      1 0
      تمام مراحل مذاکره برجام تحت نظر مقام معظم رهبری بوده و بدون نظر معظم له هیچ کاری انجام نشده است.
  • ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    0 0
    ۱۴هزار بی‌گناه کشته شدن معقوله؟
  • ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    0 1
    ظریف مذاکره نمیکرد فقط امتیاز میداد
  • ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    1 1
    بابا جمع کنید این حرفاتونو آقای ظریف بهترین وزیر خارجه بعد از انقلابه تاریخ همه چیزو ثابت خواهد کرد ‌♥
  • ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    1 1
    بابا جمع کنید این حرفاتونو آقای ظریف بهترین وزیر خارجه بعد از انقلابه تاریخ همه چیزو ثابت خواهد کرد ‌♥
  • ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    0 0
    این حرفا چیه؟ ما در برجام کاپ اخلاق گرفتیم! برد برد، همه رو دادیم برد! ولی اونا بد بودن، به ما حتی یه دونه گلابی هم ندادن، اما، اما، اینا چیزی از ارزش‌های ما کم نمی کنه و، ما همچنان امیدواریم که کدخدا یه گوشه چشمی بهمون داشته باشه! شما خشونت طلبا چشم دیدن آرامش و شادی ملت رو ندارین! همش بدبین و بد اخلاقی!
  • علی ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    0 1
    اگر یک شهروند آمریکایی موضوع حقوقی داشته باشد با وجود دانستن زبان مادری برای دادگاه وکیل تعیین میکند،اما آقای ظریف امور حقوقی پیچیده ملی را با تیم آمریکایی ورزیده و شیطان با آن انگلیسی الکن ؛ خود بعهده می‌گیرد که حتی بین تعلیق و تحریم تفاوت قائل نیست! نادان
  • ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    1 0
    حاج حسین عزیز! در خصوص این بزرگ مرد دیپلماسی ایران (دکتر ظریف) خیلی داری بی انصافی میکنی! انتقاد بکن ولی بی انصافی نکن ، بیاد داشته باش که همه ما توی یک کشتی هستیم، سیاسی بازی ما نباید منجر به رنجش خاطر یا خدای ناکرده دوری یاران بشه! دکتر ظریف خدمات زیادی به نظام کرده و باید قدردان زحمات ایشان باشیم. عادت نکنیم که هر کسی از گردونه خارج شد هر تهمتی بهش بزنیم و ناجوانمردانه اون رو ضایع و خراب بکنیم، دور از مروت و شأن انسانیست.
  • هادی ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    0 0
    بله واقعا به همه درس داد که اگر توان جنگ با کسی نداری الکی کری نخون و مملکت خودت رو به باد ندهید.حماس ملت بدبخت رو بدبخت تر کرد.
  • ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    1 2
    واردات واکسن کرونا توسط رئیسی بدون قبول برجام و قبول FATF اثبات کرد که در دولت روحانی هم امکان وارد کردن واکسن کرونا وجود داشته - همچنین اثبات کرد وارد نکردن واکسن کرونا با بهانه عدم قبول برجام و عدم قبول FATF توسط دولت روحانی و ظریف (طبق اعلان عباس عبدی بالا بردن تلفات مردم بیگناه از کرونا عمدی بوده و برای تحت فشار گذاشتن نظام بوده) برای زنده کردن برجام با ایجاد تلفات بالا در اثر کرونا بوده است. ظریف بخاطر جلوگیری عمدی از وارد کردن واکسن کرونا دستش به خون بیش از 130 هزار مردم بیگناه آلوده است. ظریف و روحانی را باید به تقاص از دست رفتن بیش از 130 هزار هموطن بیگناهمان محاکمه و مجازات کنند. دلسوزی ظریف برای مردم بوی تعفن و مرگ میدهد. چرا مردم و مسئولان با استناد به افشاگری عباس عبدی در مورد عمدی بودن بالا بردن تلفات کرونا برای زنده کردن برجام توسط ظریف و روحانی این دو فرد را محاکمه و مجازات نمی کنند. نتانیاهو "اصلاح طلبان سرمایه های ارزشمند اسرائیل در ایران هستند" - این سرمایه های اسرائیل عامل فوت بیش از 130 هزار مردم بیگناه با وارد نکردن عمدی واکسن کرونا در حال حاضر دارند برای نجات اربابشون اسرائیل که قاتل 13 هزار فلسطینیه از خودشان هزینه می کنند، ولی خودشان باعث فوت 10 برابر تعداد شهدای غزه شدند.
  • ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    0 0
    ولی اینها بازم درس نمیگیرند
  • ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    0 0
    چشم باز و گوش باز و این عمی حیرتم از چشم بندی خدا عده ای از سیاستمداران هوا پرست و غافل و ساده لوح و غربزده یا خدای نکرده خائن مصداق ایه شریفه اند که فرمود : "لهم اعین لایبصرون بها و لهم اذان لایسمعون بها ولهم قلوب لایعقلون بها " چشم دارند ولی نمیبینند . گوش دارند ولی نمیشنوند قلب دارند ولی درک نمیکنند . امام علی ع میفرماید : " ما اکثر العبر و اقل الاعتبار " مایه های عبرت زیاد اند ولی عبرت گیرندگان ( عاقل ) اندک اند .
  • ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    4 0
    مرگ بر آمریکا
  • ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    1 0
    خوابی مشرق؟! نظرات بازدیدکنندگان رو درج کن!
  • ایرانی ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    4 7
    یا ایرانی نیستی،یا توی ایران زندگی نمیکنی!!!! فقر رو نمیبینید؟
    • مریم ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
      0 0
      مثلا با خیانت وسازش تیم ظریف فقر از بین رفت ؟ این تویی که سیاست نمیذاره ببینی دوران اونا گرانی دقیقا صد برابر شد
    • ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
      0 0
      خب کودن این فقر رو همون ساده‌لوح‌های مذاکراتی به تو هدیه دادن و تو هنوز یقه دیگری رو گرفتی
    • ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
      0 0
      کشور پیشرفت می کنه میگن فقر هست تولید ناخالص ملی زیاد میشه میگن فقر هست آقا اصلا فقر فقط مال ایرانه تمام مردم جهان تو قصر زنگی می کنن
    • ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
      0 1
      منفی برای چی از این بدتر تا حالا دیدین؟
    • ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
      0 0
      شاید تو در ایران نیستی. برای کسی که درست کار کند و از تلاش و زحمت بخواهد پول در بیاورد شرایط اینطور که میگویی وحشتناک نیست در کمتر از دوماه گذشته یک نفر که وضع خوبی هم داشت ولی به علت اشتباه در معاملات بدهی بالا آورده فقط از کارگری ساختمانی بیش از ۴۰ میلیون از من دستمزد گرفته غیر لز عصرها که با وانتش کار میکند اما برای کسی که ساعت ۱۱ نشسته کامنت میذاره نمیشه نسخه زحمت پیچید
    • ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
      0 0
      اتفاقاً اگر بنا باشد یکی ایرانی نباشد، آن تو هستی که برای شکمبارگیت حاضری شرافت و استقلال کشورت را قربانیش کنی !!!!
  • ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    6 2
    ظریف نگو ضعیف بگو
  • ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    0 0
    توی ایران زندگی می کنیم واز مشکلات هم خبرداریم.ایااین همه در مقابل امریکاه کوتاه اومدن، برجام به سرانجام رسید وضع اقتصادی مردم بهتر شد،وشک نکنید اگر اینها به مقاصدشون میرسیدن الان وضع ایران به مراتب از خیلی جهات بدتر بودوتمام دستاوردهای هسته ای،نظامی،پزشکی،نانوتکنولوژی،ومهمتراز همه ی اینها خون پاک جوانان وطن رو که هیچ چیز با ارزشتر ازاون نیست رو هدر می دادیم
  • ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    1 0
    مرگ بر آمریکا و اسراییل و انگلیس و فرانسه و آلمان و .... و کشورهای خائن منطقه و منافقین داخلی و خارجی و کفار و مشرکین و توطئه گران و فتنه گران ...
  • ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    1 0
    اره خیلی روش خوبیه وایسیم پونزده هزار نفر ازمون بکشن بعد بریم مذاکره و بگیم پیروزیم!!!
  • ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    0 0
    حتماً درس مذاکرات حماس نه تنها برای ظریف بلکه برای رئیسی وتیمش هم است خصوصاً این گروه مه با خیلی خیلی ادعا پا به عرصه سیاسست گذاشتن که البته الان با گذشت دو سال واندی خیلی مسائل برای مردم روشن شده ازجمله ساخت اون مسکن کذایی.واردات خودرو ..و... خانه از پایبست ویرانش کرده اند.
  • ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    1 0
    یه سیخ هم به خودتون بزنین
  • ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
    1 0
    ای مشرق و ای مشرقیون! بدانید و آگاه باشید که همانند مار گزیدگانی هستید که از ریسمان سیاه و سفید هم می ترسید و این اصلاً نشانه خوبی نیست به خودتون بیاین و سعی کنید طبق نظر مقام معظم رهبری عمل کنید و مردم سالار باشید. درج نظرات بازدید کنندگان، الفبای مردم سالاریست!
  • ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
    1 0
    لطفاً نظرات مخالفین رو هم درج کنین.
  • ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
    1 0
    تا حالا 10 تا نظر فرستادم ولی هیچکدام درج نشده، چرا؟! نه به کسی در نظراتم توهین کردم و نه ادبیات رکیک بکار بردم پس چرا درج نکردین؟
  • ایرانی با غیرت ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
    0 1
    از مسئوولین محترم قوه قضائیه درخواست میشود اگر نمیخواهید این دولتمردان دولت تدبیر و امید را به خاطر ترک فعلهای انجام شده در 8 سال دادگاهی کنید لااقل از انها میخواستید دلیل اینهمه بیعرضگی انها را برای ملت توضیح دهند. جناب نوبخت میگفت : ما یک قطره نفت هم نمیتوانیم بفروشیم. شخص حسن روحانی میگفت : با امضای برجام اقتصاد ایران به مرحله ائی از توسعه میرسد که هیچکس احتیاج به یارانه چهل و پنج هزار تومانی نخواهد داشت. وزیر خارجه هم که امضای جان کری دوست فابریکش را تضمین میدانست بیاید توضیح دهد که چرا امریکا تمام تعهداتش را زیر پا گذاشت و برخلاف حدس ظریف به کلی از برجام خارج شد؟ از ان مهمتر این جناب به اصطلاح دیپلمات ( امیر کبیر سوم ؟ ) بیاید بگوید چگونه سروکله مکانیسم ماشه در برجام پیدا شد و انرا جاسازی کردند که شخص ظریف و تیم مذاکره کننده اش نفهمیدند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس