کد خبر 1550084
تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸
ایران در مسیر عکس ژاپن/ در جست‌وجوی طلای تازه

تیم ملی فوتبال ایران از جام ملت‌های آسیا تاکنون تغییری در ترکیب اصلی خود نداشته و برای ظهور و درخشش بازیکنان باآتیه برنامه‌ریزی نشده است.

به گزارش مشرق، در حالی که چرخه حضور و رفتن از تیم های ملی در خیلی از تیم های دنیا ادامه دارد و این اتفاق در گذر زمان پویایی و طراوت تیم می‌شود، به نکته نگران کننده‌ای در تیم ملی ایران می‌رسیم. تیمی که تقریبا ۵ سال است با یک ترکیب برابر حریفانش قرار می‌گیرد و بازیکنان بسیار کمی بودند که در این سال‌ها از تیم ملی کنار گذاشته شدند، آن هم نه با رضایت خودشان!

مقیاس اول ما بازی تیم ملی فوتبال ایران در سال ۲۰۱۹ برابر ژاپن بود؛ جایی که تیم ملی فوتبال ایران با ۳ گل در نیمه نهایی باخت و از رسیدن به فینال بازماند و در نهایت آن بازی آخرین حضور کارلوس کی روش در تیم ملی ایران شد (البته کی‌روش بعدها دوباره برای حضوری کوتاه مدت به تیم ملی ایران برگشت).

از ترکیب ۱۱ نفره ژاپن در آن دیدار برابر ایران، هیچ کدامشان برابر سوریه (آخرین بازی رسمی ژاپن) در زمین نبودند و تنها ۲ بازیکن از آن تیم ژاپن برابر تیم ملی آلمان در دیداری دوستانه به میدان رفتند. این مساله به خوبی نشان می‌دهد که ژاپن نه تنها برای هر پست چند بازیکن آماده دارد، بلکه ورودی و خروجی از تیم ملی در این کشور سرعت بسیار بالایی داشته است.

بیشتر بخوانید:

اعزام تیم فنی برای بازدید محل کمپ تیم ملی در قطر

ترکیب ژاپن برابر ایران در سال ۲۰۱۹

شوئیچی گوندا
یوتو ناگاتومو
واتارو اندو
گاکو شیباساکی
گنکی هاراگوچی
تاکومی مینامینو
یویا اوساکو
تاکهیرو تومیاسو
هیروکی ساکای
ریتسو دوان
مایا یوشیدا

از این ترکیب تنها واتارو اندو و تاکهیرو تومیاسو در دیدار چند ماه اخیر برابر آلمان در ترکیب ثابت سامورایی‌ها قرار گرفتند و نکته جالب اینکه در دیدار اخیر برابر سوریه که با برد پرگل ژاپنی ها همراه شد، تمامی ۱۱ بازیکن کنار گذاشته شده بودند و نفرات جدیدی در ترکیب بودند.

ایران چطور عمل کرده است؟

حالا نگاهی به ترکیب اصلی ایران برابر ژاپن و نفرات ذخیره می‌اندازیم. شاید اگر تیم ملی مصدومی نداشت، در دیدار با ازبکستان با ۱۰ بازیکن از ترکیب چهار سال پیش به میدان می‌رفت. مرتضی پورعلی‌گنجی، وحید امیری و علیرضا جهانبخش مصدوم هستند و به همین خاطر از ترکیب دور بودند.

در واقع تنها اشکان دژاگه بازیکنی است که از ترکیب اصلی ایران در آن سال جایی در تیم فعلی ندارد.

علیرضا بیرانوند
احسان حاجی صفی
میلاد محمدی
مرتضی پورعلی‌گنجی
امید ابراهیمی
وحید امیری
محمدحسین کنعانی زادگان
علیرضا جهانبخش
سردار آزمون
اشکان دژاگه
رامین رضاییان

نکته نگران کننده اینجاست که در بین بازیکنان ذخیره هم تغییر چندانی ایجاد نشده است و سعید عزت اللهی که در دیدار با ژاپن غایب بود نیز باید به این فهرست اضافه شود.

وریا غفوری
روزبه چشمی
احمد نوراللهی
مسعود شجاعی
کریم انصاری فرد
سامان قدوس
پژمان منتظری
مهدی ترابی
سیدمجید حسینی
سیدپیام نیازمند

ایران در مسیر عکس ژاپن/ در جست‌وجوی طلای تازه

تیم ملی در این سال‌ها حتی برابر افغانستان و تورنمنت کافا نیز جسارت میدان دادن به بازیکنان و ترکیب جدیدی نداشته است و به بهانه اتیکت (نسل طلایی) که معلوم نیست به چه دلیلی به تیم داده شده است، از یک ترکیب در بازی‌های خود استفاده کره است. مگر در این سال‌ها کم بازیکن جوان در تیم‌های شان درخشیدند ولی راهی به تیم ملی نداشتند؟ درست است که پشتوانه سازی و معرفی بازیکن باید در رده‌های باشگاهی صورت گیرد و قطعا نقص‌هایی در این زمینه بوده ولی همان بازیکنانی را که در این سال‌ها در فوتبال باشگاهی دیدیم، نباید در تیم ملی کشورمان ببینیم؟

میانگین سنی بازیکنان ایران اخیرا به طرز نگران کننده‌ای بالا رفته است. این در حالی است که جام جهانی ۲ سال بعد از جام ملت ها برگزار می‌شود، یعنی همین ترکیبی که مسن‌تر هم شده و در سال‌های اخیر همیشه بازی کرده قرار است در جام جهانی بازی کند یا بعد از تغییر و تحولات بعد از جام ملت‌ها بازیکنان جوانی را در تیم ملی خواهیم دید که تجربه ملی چندانی ندارند؟

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    24 6
    بیخود نیست بهمون میگن جهان سوم
    • ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      3 23
      خب گورتو گم کن و برو جهان اول
    • ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      4 8
      برای روحیه دادن به مردمشون و رسیدن به یه سری اهداف پلید گفتند شما جهان اولید و اونا جهان سوم. وگرنه جهان اول رو هم دیدم. چهارم هم نبود.
    • علی ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      12 1
      خود تحقیری که خوب نیست میشه همین حرف رو با کلمات بهتری گفت اما؛ واقع مطلب اینه که ایراد اصلی در رئیس بی کفایت فدراسیون فوتبال ایران هست.تمام
  • پریسا متفکر ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    24 5
    به ضرس قاطع میگم ایران در جام ملتهای آسیا 6 بر صفر به ژاپن می بازه
    • ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      5 50
      تو برو بفکر یک شوهری برای خودت باش!
    • ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      5 38
      حالاچی به تو میرسه عقب مونده؟
    • ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      3 30
      بااین افکارمنفی کسی پیدانمیشه تورو خوشبخت کنه
    • ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      3 39
      دوکلمه هم ازمادرعروس
    • پریسا متفکر ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      30 3
      لطفاً مودب باشید من جای خواهر بزرگتر شما هستم و احترامم واجب است بر شما
    • ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      8 1
      حالا بذار ببینیم به بازی با ژاپن می رسیم یا نه، قبل رسیدن به ژاپن بخوریم به تور کره یا عربستان حذفیم... فعلا که تیم ملی با پول بیت المال بریز و بپاش میکنه و طلبکاره، آخر پاییز جوجه ها رو میشمریم،این تیم غیرت نداره
    • ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
      2 0
      خانم مفتکر شما اول خودت احترام خودت را حفظ کن وبعدتوقع داشته باش دیگران احترامت را حفظ بکنن
    • ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
      1 0
      به ضرس قاطع میگم: لال ازدنیا بری ایشالله
    • ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
      0 0
      ما خواهر بی ادب و بدنیت نمیخوایم.
  • ایرانی ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    6 2
    باید بازیکن بالای ۳۰ سال به تیم ملی دعوت نشود مگر اینکه واقعا ستاره و بدون جایگزین باشد مثل طارمی
  • UHF ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    12 2
    ژاپن امسال قهرمان آسیا میشه
  • صادق ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    9 0
    شماها که میگفتین مربی ایرانی خوبه بفرما اینا همشون ومدن خودی نشون بدن نه اینکه تیمی نشون بدن همون پروهی حذف هستیم شک نکنید
  • ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    8 0
    خیلی اوضاع خیته
  • ... ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    41 0
    تو ایران فقط جنگ باشه از جوانان استفاده میکنن جای دیگه اینقده میچسبن به جایگاهشون ادم فکر میکنه مادرزادی مسئول بودن این اخلاق تو ورزش هم هست مثلا ریاست جمهوری تو 85میلیون ایرانی کلا هفت هشت نفرن که صلاحیت دارن اونم بالای 60سالن
  • ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    0 2
    فوتبال اساسا ورزش بسیار تصادفیه. بهترین تیم ها را نمی شه گفت حتما موفق اند و بالعکس. شاید همین تیم به ظاهر ضعیف ایران قهرمان آسیا بشه. به قول معروف توپ گرده. من که به رغم وجود دروازه بان و سرمربی نچسبش دوست دارم قهرمان بشه. حداقل خیلی از هموطنانم خوشحال میشن.
  • طبا ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    4 1
    مدافعین ما هیچکدومشون قدرت بازیسازی ندارند و با یه پرس ساده سریع پاس رو به عقب میدن و در نهایت یکیشون میزن زیرش !!!! جالبه خط هافبک هم مثل مدافعین ما بازی بدون توپ بلد نیستند و بعد از یه پاس نصف و نیمه، نمیرن در زوایا و از بازیکن تحت فشار توپ بگیرند و اکثراً خودشون رو به ندیدن میزنند !!!! در چرخش ها و استارت ها هم که نگو و نپرس !!!! یه بازیکن حریف با یه استارت ساده و نه انفجاری، براحتی دفاع رو چند متری جا میذاره !!!! پس انتظار اینکه با این بازیکنان، توپ از خطوط دفاع و وسط به خط حمله منتقل بشه، یه خیال پوچه و در مقابل ژاپن و کره و حتی عربستان دریافت چند گل بدور از واقعیت نخواهد بود !!!!!! سر مربی هم که فقط به بزن زیرش اعتقاد داره و از تاکتیک و غیره سر رشته ایی نداره !!!!!
  • ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    3 0
    ما تیم درجه 3 آسیا هستیم هم ملی هم باشگاهی عمرا از مقدماتی بازیها بریم جلوتر چون برنامه نداریم.... بازیکنان ومربی های ما باید یاد بگیرن که از جام جهانی قطر وقت اضافه هر نیمه در حد 10دقیقه هست یکی باید بهشون بگه یا خودشون درک کنند نیان دقیقه94شل کنند و گل بخورن واوت بشن 110دقیقه حمله 110دقیقه دفاع در آخر باز میگیم تمرین تمرین وباز تمرین
  • سوسان ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    8 1
    با این اوضاع که تیمهای مافیایی بوجود آوردند و پول مفت بیت المال رو خرج گندکاریهاشون میکنند 6 تا از مالدیو میخوریم
  • ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    2 0
    مشکل تیم ملی فقط مربی نیست آکادمی های ضعیف قرارداد های نامتعارف مرکز هزینه های غلط درآمدهای مفنی مدیریت های ضعیف انتخابهای سلیقه ای و... مهمترین مشکلات ورزش ما هستن که به این راحتی ها هم قابل حل نیستن
  • بنده خدا ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    7 0
    اولا احترام همدیگررا فراموش نکنید.بعدببینید وقتی هدف پبشرفت فوتبال نیست خوب همین آشه وهمین کاسه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس