کد خبر 1550075
تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۶
ابوالفضل ظهره‌وند

امروز شاهد دست بالای حماس در معادلات عرصه نبرد هستیم و این جبهه مقاومت فلسطینی است که شرایط خود را به دشمن تحمیل کرده‌است

به گزارش مشرق، ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل بین‌الملل طی یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت: روند تبادل زندانیان میان حماس و رژیم‌صهیونیستی ادامه دارد و در روز دوم تبادل اسرا، ۴۲اسیر فلسطینی درمقابل ۱۴اسیر صهیونیست آزاد شدند.

تبادل‌اسرا اما در شرایطی انجام می‌شود که آزادی اسرای فلسطینی به کابوسی برای تل‌آویو تبدیل شده‌است. بررسی تاریخی تبادل‌اسرا میان دوطرف طی دهه‌های گذشته نشان می‌دهد بسیاری از اسرای فلسطینی که از زندان‌های رژیم‌صهیونیستی آزاد شده‌اند، با بازگشت به جبهه مبارزه، ضربات جبران‌ناپذیری به پیکره این رژیم وارد کرده‌اند؛ افرادی مانند یحیی سنوار و محمد الضیف ازجمله نمونه‌های آن هستند.

ازسوی دیگر، نگاهی به روند تبادل‌اسرا، نشان می‌دهد آزادی اسرای گروه‌های مقاومت حدودا ۳‌برابر صهیونیست‌هاست؛ موضوعی که موفقیت چشمگیری برای مقاومت به‌حساب می‌آید؛ این ‌درحالی ‌است که مقام‌های حماس اعلام کرده‌اند آزادی بقیه اسرا در گرو آزادی همه اسرای فلسطینی است. با توجه به این موضوع، هیچ راه‌حلی غیر از مذاکره و مسیر سیاسی نمی‌تواند در آزادی اسرای صهیونیست مؤثر باشد و ادامه درگیری‌ها نتیجه‌ای برای رژیم‌صهیونیستی نخواهد داشت.

درچنین شرایطی می‌توان اینگونه تحلیل کرد که نتانیاهو پس‌از پایان آتش‌بس موقت، ۲راه بیشتر ندارد؛ نخست اینکه آتش‌بس دائم را قبول کند که دراین صورت شکستی بزرگ برای او رقم می‌خورد و بحران داخلی پیامد دیگر آن است و مسیر دوم نیز این است که نتانیاهو حملات به غزه را ادامه دهد. در این صورت هم او منفورتر خواهد شد و معادلات منطقه‌ای نیز در مسیر جدیدی قرار می‌گیرد؛ روندی که معتقدم موجودیت این رژیم را هم بیش‌از گذشته به خطر می‌اندازد.

درچنین شرایطی هراس دیگر صهیونیست‌ها این‌است که پس‌از آتش‌بس، مردم غزه درحال برگشت به سکونتگاه‌های خود در شمال غزه هستند؛ این موضوع به بحران تازه‌ای برای صهیونیست‌ها تبدیل خواهد شد و توان مانور نظامی ارتش این رژیم را بسیار محدود می‌کند.

علاوه‌بر اینها، بی‌انگیزگی سربازان ارتش را نیز باید به سیاهه چالش‌های پیش‌روی مقام‌های این رژیم افزود.

درواقع با توجه به چنین مواردی است که می‌توان آتش‌بس اخیر را شکستی راهبردی برای نتانیاهو و حامیانش به‌حساب آورد. نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در روزهای ابتدایی جنگ ادعا می‌کرد قصد نابودی حماس را دارد، اما امروز شاهد دست بالای حماس در معادلات عرصه نبرد هستیم و این جبهه مقاومت فلسطینی است که شرایط خود را به دشمن تحمیل کرده‌است؛ این‌درحالی‌است که صهیونیست‌ها نیز در طول نبرد غزه، از بسیاری از ظرفیت‌های خود استفاده کرده‌اند و اکنون با مشکلات محسوس‌تری دست به‌گریبانند. ازسوی دیگر خسارت‌های اقتصادی تل‌آویو را نیز نباید نادیده گرفت. صهیونیست‌ها روزانه حدود ۲۵۰میلیون دلار برای جنگ خرج می‌کنند؛ این درحالی‌است که بخش عظیمی از هزینه این جنگ را آمریکایی‌ها تقبل کرده‌اند.

از طرفی بخش قابل‌توجهی از شهرک‌های صهیونیست‌نشین و دیگر چیزی به نام «اسرائیل امن» وجود ندارد.

در چنین شرایطی، گذر زمان نیز به‌ضرر رژیم‌صهیونیستی است؛ چراکه اکنون شاهد افزایش انگیزه فلسطینی‌ها هستیم. دراین‌میان اما اوج فضاحت رژیم‌صهیونیستی در نخست‌وزیر آن، یعنی نتانیاهو خلاصه شده‌است؛ جایی که دستورهای وحشیانه او مبنی بر حملات بی‌سابقه به مردم مظلوم غزه سبب بی‌آبرویی بیش‌از پیش این رژیم شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    4 0
    مجرم هایی که موقع ازادیشون بود دادن
    • ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      3 4
      مرگ بر آمریکا و اسراییل و انگلیس و فرانسه و آلمان و .... و کشورهای خائن منطقه و منافقین داخلی و خارجی و کفار و مشرکین و توطئه گران و فتنه گران ...
  • ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    20 5
    وقتی شما سه کیسه از یک جنس را بگیری ویک کیسه از همان جنس را بگیری یهنی یک کیسه ارزشش به اندازه سه کیسه است وبسی اذزشمند تر
    • ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      1 0
      یک تار موی فلسطینیهای اسیر میارزه به هزار تا از صهیونیستهای کثیف. این معادله ای که گفتی غلط اندر غلطه.
    • بی نام ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      1 0
      هر مثالی قرار نیس جای دیگه هم بتوان ازش استفاده کرد دوست گرامی در میدان جنگ یک اسیر با 3 اسیر تحویل گرفتن یعنی دست برتر داشتن در فشار به طرف مقابل
    • ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      0 0
      جنس ظالم و مظلوم یکیه؟ جنس انسان و حیوان یکیه؟ جنس عزرائیلی نژاد پرست با فلسطینی مظلوم یکیه؟ دلالی؟ کسی که حقیقت را نفهمد احمق و کسی که حقیقت را کتمان کند خائن است.
  • محسن ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    1 1
    وقتی یک گروه شبه نظامی کوچک بدون پدافند هوایی با یک ارتش کاملا مجهز جنایت کار جنگی مورد حمایت آمریکا می جنگد و اینچنین تاب می‌آورد و مقاومت میکند ، خود بزرگترین پیروزیست.
  • ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    1 0
    نمک بر زخم غزه ایها نریزید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس