نتانیاهو همین الان باید کنار گذاشته شود

«نتانیاهو دچار سرگردانی در جنگ شده، چرا که نه می‌تواند به آتش‌بس دائم تن دهد و دست خالی از غزه بیرون بیاید و نه برایش راحت است همین‌طور جنگ را ادامه دهد».

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: روزنامه اصلاح‌طلب آرمان درباره تحلیل فوق نوشت: در حالی که اسرائیل بلاتکلیف است، نتانیاهو سرگردان است. آمریکا به نفعش نیست جنگ غزه را گسترش دهد. از آن طرف قضیه، اسرائیل در غزه گیر افتاده و به دلایل مختلفی از جمله فشار فضای بین‌المللی افکار عمومی کاملا به ضرر آنها جریان پیدا می‌کند.

از طرفی خانواده‌هایی که فرزندان‌شان به اسارت گرفته‌ شده‌اند نتانیاهو را تحت فشار قرار گذاشته‌اند و دلیل اینکه نتانیاهو در اظهاراتی بعد از اعلام آتش‌بس چهار روزه گویا قصد دارد جنگ را متوقف نکند به‌خاطر این است که اگر این جنگ متوقف شود نتانیاهو سرنوشت بسیار غم‌انگیزی خواهد داشت و کابینه‌اش سقوط می‌کند و حتما به دادگاه کشیده خواهد شد و احتمالا به زندان می‌رود. چرا که این حادثه‌ای که روز هفتنم اکتبر اتفاق افتاد ضربه جبران‌ناپذیری به نتانیاهو و حزب لیکود وارد کرد و آنهائی که از حامیان نتانیاهو بودند از این حادثه راضی نیستند.

لذا نتانیاهو دچار یک سرگردانی در جنگ غزه شده چرا که نه می‌تواند به یک آتش‌بس دائم تن دهد و دست خالی از غزه بیرون بیاید و نه برایش راحت است همین‌طور که جنگ را در شمال با ویرانی آغاز کرد، در جنوب هم همین کار را انجام دهد. لذا فضای بین‌المللی بسیار به زیان اسرائیل ادامه پیدا می‌کند و هم دولت‌های غربی و هم غیرغربی و فضای بین‌المللی و درونی، مخالف اسرائیل است. آنچه تاکنون مشخص شده اینکه نتانیاهو در جنگ غزه گرفتار شده و هم فشار خانواده‌ها و هم فشار حزبی روی او بسیار است. در فضای غربی هم دل خوشی از نتانیاهو ندارند. لذا یک درهم‌پیچیدگی و بلاتکلیفی در اسرائیل رخ داده که نمی‌دانند به کدام سمت‌وسو حرکت کنند.

آرمان در تحلیل دیگری به قلم زیباکلام (که سابقه جانبداری از اسرائیل داشت) نوشت: در ایران رسانه‌ها آتش‌بس را پیروزی حماس اعلام کرده‌اند. در این معنا که اسرائیل مجبور شده است آتش‌بس را بپذیرد در حالی که اسرائیلی‌ها اعلام کرده بودند به هیچ وجه حاضر به پذیرش هیچ‌گونه آتش‌بسی نیستند تا آزادی کامل همه اسراها و نابودی کامل حماس! از این بابت قطعا دولت نتانیاهو کابینه جنگی وی و جریانات تندروی درون دولت نتانیاهو مجبور شده‌اند که تن به عقب‌نشنی بدهند. آنچه مسلم است در این بیش از یک و ماه نیم گذشته و به‌رغم حملات بسیار شدید علیه غزه

چه به‌صورت بمباران و چه بعد به‌صورت اعزام تانک و نیروی رزمی به غزه و تحمیل بیش از ۱۴هزار شهید که بسیاری از آنها زنان و کودکان هستند به فلسطینی‌ها. واقعیت آن است که نظامیان و سیاسیون دستِ ‌راستی اسرائیل نتوانسته‌اند به دو هدف اولیه و اصلی خود یعنی نابودی حماس و آزادی اسراها دست یابند. آتش‌بس به تعبیری نوعی پیروزی برای حماس به حساب می‌آید و اگر نگفته باشیم شکست، اما شاهد خرد شدن غرور نظامیان اسرائیل بودیم. نظامیان اسرائیلی یعنی مجبور شدند چیزی را بپذیرند که باورش را نداشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس