کد خبر 1548815
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۱

به گزارش مشرق، داود مدرسیان، فعال رسانه، در کانال ایتای خود نوشت:

ریشه جرم، فساد و گناه در جامعه چیست؟

دو کلمه: فقر مفرط یا ثروت بی‌حساب!

مطلب زیر را از علامه طباطبایی(ره) بخوانید:

آری، هیچ جرم و گناهی بقدر تعدی به حقوق مردم، جامعه را فاسد نمی‌سازد. زیرا مهم‌ترین چیزی که جامعه انسانی را بر اساس خود پایدار می‌دارد، اقتصادیات جامعه است که خدا آن را مایه قوام اجتماعی قرار داده و ما اگر انواع گناهان و جرائم و جنایات و تعدیات و مظالم را دقیقا آمارگیری کنیم و به جستجوی علت آن بپردازیم خواهیم دید که علت بروز تمامی آنها یکی از دو چیز است:

یا فقر مفرطی است که انسان را به اختلاس اموال مردم از راه سرقت، راهزنی، آدم‌کشی، گرانفروشی، کم‌فروشی، غصب و سایر تعدیات وادار می‌کند،

و یا ثروت بی حساب است که انسان را به اسراف و ول خرجی در خوردن، نوشیدن، پوشیدن، تهیه سکنی و همسر، و بی بند و باری در شهوات، هتک حرمتها، شکستن قرقها و تجاوز در جان، مال و ناموس دیگران وامی‌دارد.

و همه این مفاسد که از این دو ناحیه ناشی می‌شود هر یک به اندازه خود تاثیر مستقیمی در اختلال نظام بشری دارد، نظامی که باید حیازت اموال و جمع‌آوری ثروت و احکام مجعول برای تعدیل جهات مملکت و جدا ساختن آن از خوردن مال به باطل را ضمانت کند، وقتی این نظام مختل گردد و هر کس به خود حق دهد که هر چه بدستش می‌رسد تصاحب کند، و از هر راهی که برایش ممکن باشد ثروت جمع نماید قهرا سنخ فکرش چنین می‌شود که از هر راهی که ممکن شد باید مال جمع‌آوری کرد چه مشروع و چه نامشروع، و بهر وسیله شده باید غریزه جنسی را اقناع و اشباع کرد چه مشروع و چه نامشروع، و هر چند به‌ جاهای باریک هم بکشد.

و پر واضح است که وقتی کار بدینجا بکشد شیوع فساد و انحطاطهای اخلاقی چه بلائی بر سر اجتماع بشری درمی‌آورد، محیط انسانی را به صورت یک محیط حیوانی پستی در می‌آورد که جز شکم و شهوت هیچ همی در آن یافت نمی‌شود، و به هیچ سیاست و تربیتی و با هیچ کلمه حکمت‌آمیز و موعظه‌ای نمی‌شود افراد را کنترل نمود.

و شاید همین جهت باعث بوده که در آیه مورد بحث از میان همه گناهان تنها مساله اکل مال به باطل آنهم از ناحیه احبار و رهبان که خود را مربی امت و مصلح اجتماع قلمداد می‌کنند ذکر شود.

منبع: تفسیر المیزان، جلد ۹، ص ۳۳۰و۳۳۱

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    5 2
    یه خرده دیره شده .
    • ایرانی IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      0 0
      نه! هیچ وقت دیر نیست...
  • ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    2 1
    بنظرتان بنظر آن مرحوم زندگی در منازل لوکس مصادره ای، ابوالمشاغل بودن، آقازاده پروریدن و بازنشسته نشدن مصداق فقر مفرط است یا ثروت بی حساب؟
  • ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    8 1
    ریشه فساد از بیعدالتی و فساد حاکمانه یک جامعه هست که یه عده زیادی فقیر و یک عده از ثروت زیاد میترکن و بدتر مسئولین اون جامعه در سمت اشراف باشن
  • ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    9 1
    ریشه فساد در جامعه مسئولین و مدیران فاسد هستن
  • alir ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    0 2
    آقابزرگی، کارشناس بورس، درباره فرار سرمایه از بورس و رفتن به سمت بازارهای غیررسمی گفت: اگر موضوع را بخواهیم به این شکل بررسی کنیم که خروج پول حقیقی را بنایی برای خروج سرمایه از بورس تلقی کنیم، فرار سرمایه درست است. در سال 99 با آن فراز و نشیب و آن سر و صدایی که همه برای بورس تبلیغ می کردند، 25 همت پول وارد بورس شد؛ سال 1400 حدود 60 همت از بورس خارج شد. سال 1402 هم 40 همت خارج شد. الان 29 آبان 1402، دقیقا 31 همت از ابتدای سال تاکنون از بورس خارج شده است
  • ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    4 4
    ریشه فساد همیشه زمامداران هستن
  • ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    6 1
    قابل توجه دولت مردان و مسئولین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس