کد خبر 1546870
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۹

به گزارش مشرق، اسفندیار خدایی، دکترای مطالعات آمریکا از دانشگاه تهران مطلبی را از توماس فریدمن در کانال خود در تلگرام با عنوان اسرائیل با خطر واقعی روبروست منتشر کرد و نوشت:

فریدمن، کارشناس سرشناس آمریکایی مسائل غرب آسیا معتقد است رژیم صهیونیستی در خطر واقعی قرار دارد و «تل‌آویو بدترین رهبر تاریخ خود - شاید در تمام تاریخ یهود - را دارد که هیچ اراده‌ای برای حل مسائل نشان نمی‌دهد».

توماس فریدمن، روزنامه‌نگار سرشناس آمریکایی در مطلبی برای نیویورک‌تایمز تحت این عنوان که «من هرگز قبلا به این اسرائیل نرفته بودم» نوشت: «چند روز پیش مردم قبل از آمدنم به تل‌آویو به من هشدار دادند که اسرائیل ۷ اکتبر، اسرائیلی است که من قبلا به آنجا نرفته‌ام. آنها حق داشتند. این مکانی است که اسرائیلی‌ها هرگز قبلا در آن زندگی نکرده‌اند، ملتی که ژنرال‌های اسرائیلی قبلا هرگز مجبور نبوده‌اند از آن محافظت کنند، متحدی که آمریکا قبلاً هرگز مجبور به دفاع از آن نشده - البته نه با فوریت و اراده‌ای که باعث ‌شود رئیس‌جمهوری ایالات متحده سوار هواپیمایش شود تا به کل این ملت روحیه بدهد.

پس از سفر به اسرائیل و کرانه باختری، اکنون می‌فهمم که چرا این همه تغییر کرده است. برای من کاملاً واضح است که اسرائیل در خطر واقعی قرار دارد - بیش از هر زمان دیگری از زمان جنگ تاسیس خود در سال ۱۹۴۸. و این به سه دلیل کلیدی است:

  • اول اینکه، اسرائیل با تهدیدات مجموعه‌ای از دشمنان مواجه است که جهان‌بینی خود را با تسلیحات قرن ۲۱ ترکیب می‌کنند - و دیگر به‌عنوان گروه‌های کوچک شبه‌نظامی سازماندهی نمی‌شوند، بلکه به‌عنوان ارتش‌های مدرن با تیپ‌ها، گردان‌ها، قابلیت‌های سایبری، موشک‌های دوربرد، پهپادها و پشتیبانی فنی وارد کارزار می‌شوند. من در مورد حماس مورد حمایت ایران، حزب‌الله، شبه‌نظامیان اسلامی در عراق و حوثی‌ها در یمن و اینکه اکنون حتی ولادیمیر پوتین هم آشکارا حماس را در آغوش می‌کشد، صحبت می‌کنم. این دشمنان مدت‌هاست که بوده‌اند، اما به نظر می‌رسد که همه آنها در طول این درگیری کنار هم ظاهر شده‌اند و اسرائیل را به یک جنگ فوری ۳۶۰ درجه تهدید می‌کنند.

آنها به دنبال سازش ارضی با دولت یهود نیستند. هدف آنها این است که اعتماد اسرائیلی‌ها را از بین ببرند؛ اینکه سرویس‌های دفاعی و اطلاعاتی آنها نمی‌توانند از آنها در برابر حملات غافلگیرانه در سراسر مرزهایشان محافظت کنند. بنابراین اسرائیلی‌ها ابتدا از مناطق مرزی دور می‌شوند و سپس به طور کلی از این سرزمین می‌روند.

من از اینکه چه تعداد از اسرائیلی‌ها اکنون شخصاً این خطر را احساس می‌کنند، بدون توجه به اینکه در کجا زندگی می‌کنند، متحیر شده‌ام. دوستی که در اورشلیم (قدس) زندگی می‌کند به من گفت که او و شوهرش به تازگی مجوز اسلحه گرفتند تا در خانه سلاح داشته باشند. حماس، ترس را در درون بسیاری از اسرائیلی دور از مرز غزه ایجاد کرده است.

  • خطر دومی که من می‌بینم این است که تنها راه قابل تصوری که اسراییل می‌تواند مشروعیت، منابع، زمان و متحدان را برای جنگیدن در چنین جنگ سختی با دشمنان زیاد به دست آورد، داشتن شرکای تزلزل‌ناپذیر در خارج به رهبری ایالات متحده است. اما جو بایدن تنها در صورتی می‌تواند حمایتی را که اسرائیل به آن نیاز دارد، به‌طور پایدار ایجاد کند که اسرائیل آماده مشارکت در نوعی ابتکار دیپلماتیک در زمان جنگ علیه فلسطینیان در کرانه باختری - و امیدواریم در غزه باشد که نشان می‌دهد اسرائیل درباره نوعی راهکار دو دولتی بحث خواهد کرد، آن هم در صورتی که مقامات فلسطینی بتوانند در داخل خود را یکپارچه و منظم کنند.
  • این به طور مستقیم به سومین نگرانی عمیق من منجر می‌شود؛ اسرائیل بدترین رهبر تاریخ خود - شاید در تمام تاریخ یهود - را دارد که هیچ اراده یا توانایی برای انجام چنین ابتکاری را ندارد.

بدتر از آن، من از اقدام بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که همچنان به حمایت از پایگاه راست افراطی خود ادامه داده و سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل را بابت جنگ سرزنش می‌کند، حیرت‌زده شده‌ام؛ آن هم در شرایطی که او باید همبستگی داخلی را حفظ کرده یا دست به اقداماتی اساسی بزند که در راستای آنها بایدن بتواند منابع، متحدان، زمان و مشروعیتی که اسرائیل برای شکست حماس نیاز دارد، به دست آورد.

اگر پیام نتانیاهو به جهان مثل همیشه باقی بماند و او بگوید که "به ما کمک کنید تا حماس را در غزه شکست دهیم، در حالی که ما برای توسعه شهرک‌ها، الحاق کرانه باختری و ایجاد یک کشور برتر یهودی در آنجا تلاش می‌کنیم"، بایدن دیگر نمی‌تواند به اسرائیل کمک کند تا ائتلافی از آمریکا، اروپا و شرکای عرب میانه‌رو برای شکست حماس بسازد.

یک فرمانده بازنشسته ارتش اسرائیل، در گفت‌وگو با من، معظل استراتژیک جدید و پیچیده اسرائیل را که به دنبال حمله غافلگیرکننده حماس در هفتم اکتبر با آن مواجه شده، در دو کلمه خلاصه کرد: "کریات‌شمونه."

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
    2 7
    مرگ بر آمریکا و اسراییل ....مرگ بر آمریکا و اسراییل ....مرگ بر آمریکا و اسراییل ....مرگ بر آمریکا و اسراییل ....مرگ بر آمریکا و اسراییل ....مرگ بر آمریکا و اسراییل ....مرگ بر آمریکا و اسراییل ....مرگ بر آمریکا و اسراییل ....مرگ بر آمریکا و اسراییل ....
    • ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
      1 0
      این یارو یهودیه و کارش تفرقه و تمسخر هست
  • ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
    0 0
    با سلام هر آنچه که از عرب شنیده می شود اصرار بر حفظ تمامیت وضع موجود است. غرب یکپارچه طرفدار ایدئولوژی صهیونیستی است. غرب برتری ذاتی برای خود قائل است و با این ایدئولوژی کشتار و نسل کشی‌ را تجویز و تقدیس می کند. فرقی بین نتانیاهو و شولتز و بایدن و بن سلمان نیست. همه نهادها و تاسیسات غربی از این ایدئولوژی حمایت می کنند و گستاخانه آن را تقدیس می کنند. پس، چاره کار مقاومت است.
  • ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
    2 1
    یقین دارم دنیا بدون سلطه آمریکا و صهیونیزم جای صد در صد بهتری برای زندگی است.
  • ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
    0 1
    قشنگ تحلیل کرد بیطرفانه و حقوقی.
  • ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
    1 0
    فعلا که غزه به تلی از خاک تبدیل شده با بیش از12000کشته و یک میلیون آواره
  • ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
    0 0
    ابدااینطورنیست خوشبختانه غزه داره ازحالت سپرسازی خارج میشه وانبارسلاحها ازشهربازی وبیمارستان کشف وخنثی میشه
  • ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
    1 0
    کریات شمونعه یعنی چی؟؟؟
  • ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
    0 0
    الهی بپاشی فناشی که دنیا ز شرت رها شه
  • مصطفی IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    0 0
    اسرایل کمتر از 80 سال تاریخ داره ...اونا تاریحی ندارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس