قلعه‌نویی: تیم ملی نوجوانان حماسه آفرید و حتی باختش هم غیرتمندانه بود

سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان گفت: باید از شیربچه‌های تیم ملی نوجوانان تشکر کنم که با بازی‌های خوبشان حماسه آفریدند.

به گزارش مشرق، امیر قلعه نویی در نشست خبری پیش از بازی با هنگ کنگ، اظهار داشت: باید از شیربچه‌های تیم ملی نوجوانان تشکر ویژه کنم که با بازی‌های خوبشان حماسه آفریدند. حتی باخت آن‌ها (به انگلیس) نیز غیرتمندانه بود. از حسین عبدی و تک تک اعضای این تیم تشکر می‌کنم و به آن‌ها تبریک می‌گویم.

* هنگ‌کنگ در ضدحمله بسیار قوی است

وی افزود: به تیم هنگ‌کنگ خوش آمد می‌گویم. اندرسن مربی با تجربه‌ای است. درست است که این تیم در رنک ۱۵۰ جهان قرار دارد، اما در این چند سال روی تیم‌های پایه خوب سرمایه‌گذاری کردند. نمونه‌اش هم اینکه در بازی‌های آسیایی به جمع ۴ تیم رسیدند. این تیم دفاع فشرده خیلی خوبی را انجام می‌دهد. در ضد حمله هم بسیار قوی هستند. روی کاشته‌ها هم کار کرده‌اند. با آنالیزی که داشتیم این ۳-۲ مورد را متوجه شدیم. ۵ بازیکن دورگه و ۳ لژیونر دارند. ۲ نفر در سوپر لیگ چین و یک نفر در لیگ یک چین بازی می‌کنند.

* فقط دیروز، آن هم نصفه و نیمه تمرین تاکتیکی داشتیم

قلعه‌نویی گفت: تیمی دونده و با برنامه به خصوص در دفاع فشرده هستند. ما هم در این یکی دو ماه فقط دیروز، آن هم نصفه و نیمه توانستیم تمرین تاکتیکی داشته باشیم. بازیکنان سپاهان، پرسپولیس و برخی لژیونرها را هم مجبور شدیم به خاطر خستگی در تمرین آخر کم کنیم. برنامه‌ای که از قبل تعیین شده بود انجام نشد و ضررش را تیم ملی دید ولی باید با قدرت کار رسمی‌مان که از فردا شروع می‌شود را به نحو احسن و با کیفیت بالا انجام بدهیم.

* جام ملت‌ها و جام جهانی از فردا برای ما شروع می‌شود

سرمربی تیم ملی صریح کرد: خدا را شکر شرایط تیم ما خیلی خوب است. همه یکدل هستند. بزرگ‌ترهای تیم خیلی کمک می‌کنند. ان‌شاالله فردا با یک نتیجه خوب استارت بزنیم. هم جام ملت‌ها و هم جام جهانی از فردا برای ما شروع می‌شود. باید این ۲ بازی را به چشم بازی‌های مهم ببینیم. با همه کیفیت و با همه وجود باید بازی کنیم.

* می‌توانیم از تجارب گران‌بها در مدت کوتاه استفاده کنیم

وی در خصوص اینکه بازیکنان جوان لیگ چقدر امیدوار به نگاه قلعه‌نویی برای حضور در جام ملت‌ها باشند، گفت: ۲ سنِ شناسنامه‌ای و فیزیکی وجود دارد. اگر از کریستین رونالدو آزمایش بگیرند شاید نزدیک به ۳۰ سال باشد. وقتی بازیکنی مثل احسان حاج صفی در ۳۳ سالگی می‌تواند در باشگاه‌های اروپا مقابل مارسی بازی کند، نشان می‌دهد می‌توانیم از تجارب گران‌بها در مدت کوتاه استفاده کنیم. این را در مورد حاج صفی و امید ابراهیمی می‌گویم که سن‌شان از بقیه بالاتر است.

* نظر منتقدین قابل احترام است، اما ما کارهای خوبی انجام دادیم

قلعه‌نویی افزود: فوتبال ممکلت برای این‌ها هزینه داده و این هزینه را باید در جایگاه خودش، تا موقعی که توانایی دارند و می‌توانند کمک کنند تا لحظه‌ای که من باشم، استفاده کنیم. از نظرات بقیه هم ممنون هستم. منتقدین هم هر حرفی می‌زنند برای ما قابل احترام است ولی ما کارهای خوبی انجام دادیم. مثلاً تیم پزشکی ما هر هفته با تیم پزشکی باشگاه‌ها چه داخلی چه خارجی، در ارتباط است. آمار عملکرد فنی بازیکنان چه از نظر دوندگی و چه از نظر کیفی می‌گیریم. علاوه بر این، گروه آنالیز ما خودشان از روی فیلم آنالیز می‌کنند.

* تقویم‌مان واقعاً پر است

وی تصریح کرد: در این مسائل ما ادعا داریم. کارهای خیلی بزرگی انجام می‌دهیم. می‌توانید از تک تک بازیکنان بپرسید پس تا موقعی که این عزیزان می‌توانند به تیم ملی کمک کنند باید از آن‌ها استفاده کنیم. در بحث جوانگرایی؛ سال ۲۰۰۶ تیم ب درست کردیم. الان با توجه به اینکه تقویم ما واقعاً پر است، فقط می‌توانیم جوان‌ها را بیاوریم و عملکردشان را بررسی کنیم. الان ۵-۴ نفر بازیکن خوب آورده‌ایم.

* دوست ندارم در مورد خودم تبلیغ کنم

سرمربی تیم ملی گفت: یک خاطره از یاسین سلمانی بگویم بد نیست. او در جوانان اصفهان بود. سردار (آزمون) را هم من از جوانان آوردم. در کنار تیم ملی بزرگسالان و تقریبا در تمام اردوها هم با ما بود، اما کمتر به او بازی می‌رسید. یاسین را هم به سپاهان آوردم. هرچند در لیست نبود ولی او را آوردم گفتم استادیوم آزادی و چمن را ببین چون آینده فوتبال ممکلت هستی، خیلی از بازیکنان را معرفی کردم. زیاد دوست ندارم در مورد خودم تبلیغ کنم. بازیکنان زیادی را از جوانان آوردیم که در بزرگسالان بازی کردند.

* نگاه ویژه‌ای به جوانان داریم

وی افزود: در تیم ملی ۲۰۰۶ هم این کار را کردیم. الان هم نگاه ویژهای به جوانان داریم. این‌ها را می‌آوریم که مثلا محمد قربانی، سعید عزت الهی را ببیند. سعید سحرخیزان، سردار و طارمی را ببیند. این مساله از نظر روحیه و انگیزشی تاثیرگذار است. چون زمان کمی داریم و تقویم پر است مجبوریم این مدل کار کنیم ولی حتما نگاه ویژه‌ای به جوانان داریم. درگذشته هم چه در باشگاهی چه در ملی این کار را انجام دادیم. بالای ۸۰درصد تیم ملی ب ما در سال ۰۷-۲۰۰۶ به تیم بزرگسالان رفتند. الان که تقویم ما پر است باید نوع دیگری این کار را انجام بدهیم. خوشحالم که نگاه مربیان تیم ملی به لیگ خیلی خوب است. رصد می‌شود و بهترین‌ها را انتخاب می‌کنیم. به لیگ خیلی بییشتر اهمیت می‌دهم. سردار آزمون از لیگ ایران رفته، مربیانش زحمت کشیدند. پس در لیگ ایران هم امثال آزمون را داریم. پس باید نگاه ویژه‌ای به لیگ و جوانان داشته باشیم.

* زندگی اول تنبیه می‌کند و بعد درس می‌دهد

سرمربی تیم ملی در خصوص اینکه با توجه به ۴۸ تیمی شدن جام جهانی، بسیاری معتقدند ایران جزو ۳۲ یا حتی ۱۶ تیم برتر جهان خواهد بود اما به نظر می‌رسد نباید صعود به جام جهانی را ساده تصور کرد، عنوان کرد: در جام جهانی قبلی، اگر اشتباه نکنم در دور رفت مقدماتی مقابل بحرین و عراق نتایج بسیار بدی گرفتیم. محور صحبت‌های جلسه یک ساعت پیش ما همین بود که زندگی اول تنبیه می‌کند و بعد درس می‌دهد. اگر خدای ناکرده در دور برگشت یک اتفاق کوچک می‌افتاد، مثلا با یک مساوی، شاید جام جهانی را از دست می‌دادیم.

* اسم‌ها در زمین بازی نمی‌کنند

وی افزود: به بچه‌ها گفتم اسم‌ها در زمین بازی نمی‌کنند. کیفیت شما، شما را متمایز می‌کند. پس باید از فردا با جدیت وارد مسابقات شویم. هم برای جام ملت‌ها و هم برای جام جهانی باید با قدرت کار کنیم. مساله مهم هم، بازی‌های این مدلی است.برای بازی‌های سخت‌تر، خود بازیکن انگیزه خاصی دارد. مربی کمتر دغدغه دارد. باید در این بازی‌ها از نظر روحی و فنی سطح بازیکنان را بالا ببریم.

* به خاطر یک تسویه حساب سیاسی روی من معامله کردند

قلعه‌نویی در خصوص اینکه سال ۲۰۰۷ و پس از جام ملت‌های آسیا، این شانس را پیدا نکرد در انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی حضور پیدا کند، تیم ملی هم به آن رقابت‌ها نرفت و پس از آن سرمربیان خارجی آمدند، حالا پس از ۱۶ سال در انتخابی جام جهانی حاضر شده و از نظر شخصی چقدر انگیزه دارد که ثابت کند آن زمان هم می‌توانست هدایت تیم ملی را بر عهده بگیرد و از طرفی اکنون می‌تواند پس از حشمت مهاجرانی دومین مربی ایرانی باشد که تیم ملی را به جام جهانی می‌برد، اظهار داشت: سوالِ خاطره‌ای بود! ما را به حدود ۱۸ سال قبل برد. در آن دوره هم شرایط تیم ملی خوب نبود. دو گروه سیاسی به جان هم افتاده بودند. بدتر از آن کمیته انتقالی تشکیل شد که با مسئولان فدراسیون و سازمان تربیت بدنی وقت همدل نبودند.

وی افزود: به نوعی تسویه حساب کردند. روزی آخوندی در مجلسی گفت سر شما معامله کردیم! تیمی که در بدترین شرایط تاریخ فوتبال بدون باخت، با ۲ و ۱۱ امتیاز مربیش را جا به جا کنند، زدن سیاسی بود. نخودم را نمی‌گویم. از آخوندی بپرسید که چرا از قلعه نویی حلالیت طلبید. امثال صفایی فراهانی می‌خواستند با علی آبادی تسویه حساب کنند، معامله‌شان را سر من انجام دادند. خود آخوندی گفت. هرجایی مربیگری می‌کنم به تیمم می‌گویم اولین دوره مربیگری من است. توقعم از شما همین است که با همین انگیزه باشید.

* اشتباهات ۱۶ سال پیش را تکرار نمی‌کنم

قلعه‌نویی گفت: آمدیم به تیم ملی کمک کنیم. هرانچه در توان داریم با یک سری جوان‌های خوب، آنالیزورها و همکاران خیلی خوبی داریم. با همین آنالیزورها تنها کشوری بودیم که مقاله دادیم و فیفا از ما تشکر کرد. این اتفاق اگر در هرکشور دیگری می‌افتاد، یک هفته در مورد آن مقاله صحبت می‌شد. در سکوت، اشاره‌ای در رادیو کردند و تمام شد رفت. همکاران بسیار خوبی و قوی داریم. گروه ما هرروز از ساعت ۱۰ تا ۵-۴ بعد از ظهر حضور دارد. اگر بازی‌های لیگ باشد آن‌ها را آنالیز می‌کنیم. نباشد، لژیونرها را آنالیز می‌کنیم.

سرمربی تیم ملی افزود: در طول هفته همکاران و خودم کار می‌کنیم. مقطعی نیست که بگوییم اردو است یک هفته بیاییم. در گذشته اینطور بود که یکی دو هفته قبلش می‌آمدند ولی ما با پزشکان، بدنسازان و مربیان‌شان تیم‌ها ارتباط داریم. سردار می‌داند در طول هفته همکاران ما با بازیکنان در تماس هستند. وضعیت‌شان را بررسی می‌کنیم و اطلاعات جمع می‌کنیم. آنالیز می‌کنیم. در مجموع تا زمانیکه هستیم باید کارمان را به نحو احسن انجام بدهیم. خود من هم تغییراتی کرده‌ام. نسبت به ۱۶ سال پیش یقینا اشتباهاتی که داشته‌ام را با تجربه‌ای که به دست آوردم تکرار نمی‌کنم. وظیفه داریم به این ملت و ممکلت خدمت کنیم. حتی اگر یک دقیقه باشد، بعد از آن کت‌مان را بر می‌داریم و می‌رویم

* بازیکنان سربازان وطن و سفیران اخلاقی هستند

وی تصریح کرد: این بازیکنان سرباز وطن در زمین هستند. به واقع دیده‌ام. رفتار سردار در ۳-۲ بازی گذشته را ببینید. آمار دوندگی‌اش را ببینید. اصلا قابل قیاس نبود یا همین گلی که برای رم زد. در تیم ملی هم بر اساس آنالیزی که کردیم از نظر دوندگی آمار بسیار بالایی دارد. از نظر فنی که بالاخره شاگرد خودم در ۱۶ سالگی بود. مربی وقتی صداقت داشته باشد شاید بازیکن اوایل ناراحت باشد اما وقتی بعدها متوجه صداقت مربی می‌شود، بهترین کیفیت را ارائه می‌دهد. حتی در باشگاه ولی در تیم ملی مهمتر است چون حدود ۸۰ میلیون به پای این بازیکنان نگاه می‌کنند.

قلعه‌نویی گفت: پس بازیکنان هم سربازان وطن هستند هم باید سفیران کشور از نظر اخلاقی باشند. یقینا این تیم ملی این ۲ کار را انجام می‌دهد. بازیکنان بزرگ و خوبی داریم. سردار در این چند بازی همه دقایق که نبوده، ۲۰ دقیقه هم رفته بازی کرده با همه وجودش بازی کرده، طوری بوده که نمی‌توانسته بیرون بیاید و شوخی کند! چون مدام شوخی می‌کند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • وحید ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    0 1
    تو به پرسپولیسی ها خیانت کردی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس