کد خبر 1545799
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
مصوبه مجلس برای اصلاح الگوی مصرف بهینه آب

با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی وزارت نیرو مکلف به اصلاح الگوی مصرف بهینه آب و ارتقای بهره وری شد.

به گزارش مشرق، نمایندگان در جلسه علنی امروز (دوشنبه، ۲۲ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی،بند (الف) ماده ۳۹ لایحه برنامه هفتم توسعه را به تصویب رساندند و بر این اساس به منظور اصلاح الگوی مصرف بهینه آب و ارتقای بهره وری وزارت نیرو اقداماتی را انجام دهد.

ماده ۳۹ به منظور اصلاح الگوی مصرف بهینه آب و ارتقای بهره وری اقدامات زیر انجام می‌شود:
الف- وزارت نیرو موظف است تعرفه آب مشترکان خانوارهای کشور را به گونه ای- اصلاح نمایند که با رعایت مناطق جغرافیایی کشور تعرفه مشترکان تا سقف الگوی مصرف خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور برابر صفر، مشترکان تا الگوی مصرف به صورت یارانه ای مشترکان پر مصرف بالاتر از الگوی مصرف به صورت غیر یارانهای و براساس الگوی افزایش پلکانی آی بی تی تعیین شود. تعرفه به نرخ صفر آب خانوارهای مذکور براساس بعد خانوار محاسبه میشود میزان افزایش تعرفه مشترکان پر مصرف بالاتر از الگوی مصرف باید حداقل به اندازه های تعیین شود که بار مالی رایگان کردن تعرفه مشترکان کم مصرف را جبران نماید و نیاز به تأمین منابع جدید نداشته باشد تعرفه مشترکین روستایی و عشایری معادل پنجاه درصد (۵۰%) تعرفه آب شرب شهری نزدیکترین شهر) محاسبه می شود.
آئین نامه اجرائی این بند به پیشنهاد وزارت نیرو تهیه میشود و ظرف یک ماه پس از ابلاغ این قانون به
تصویب هیأت وزیران میرسد.
۱- حق انشعاب و آببهای مصارف تجاری و اداری حسب مورد بر اساس قیمت تمام شده آب، محاسبه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

۲ - معافیت یا تخفیف در تعرفه برای کاربریهایی که بر اساس قوانین مشمول معافیت یا تخفیف هستند صر در سقف الگوی مصرف یا ظرفیت قراردادی و یا پروانه بهره برداری و کاربری تعیین میشود. محاسبه تعرفه مازاد بر مصرف مذکور بر اساس قوانین موضوعه جاری صورت می پذیرد.

۳- شرکتهای ارائه دهنده خدمات آب و فاضلاب موظفند نسبت به نصب ابزار اندازه گیری هوشمند دارای استاندارد معتبر برای مشترکین جدید شهری و روستایی اقدام .کنند به شرکتهای مزبور اجازه داده میشود نسبت به تعویض این ابزار برای مشترکین موجود با اولویت پر مصرف اقدام کنند پرداخت هزینه نصب ابزارهای هوشمند برای مشترکین شهری بالاتر از الگوی مصرف بر عهده مشترکین یا بهره برداران بوده و به صورت اقساطی مجاز است. منابع مالی هزینه های نصب ابزارهای اندازه گیری هوشمند برای مشترکین شهری و روستایی در حد الگوی مصرف و پایینتر در بودجه سنواتی لحاظ میگردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 0
    باید جریمه ای برای پرمصرف ها در نظر گرفته شود.افزایش پلکانی آب بها کافی نیس .در مورد برق و گاز هم همینطور.ثروتمندان از افزایش پلکانی متاثر نمیشن.جریمه سنگین و قطع گاز و آب و برق مشترک پر مصرف هم باید در دستور کار باشه.آیا نماینده های ای ملت اینارو نمیدونن؟
  • ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 0
    حتما یه جایی کم آوردن وبا گران کردن آب بها میخوان جبران کنن!!!بدبخت مردم
    • ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      0 0
      کلا بارش کمه پس جلوی پر مصرف هارو بگیرین.توی خونه های لاکچری استخرشونو با چی پر میکنن؟افزایش پلکانی آب بها کافی نیس.قطع آب و جریمه سنگین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس