‌

سخنگوی سازمان غذا و دارو، از قاچاق معکوس شیرخشک و همچنین خروج این محصول از زنجیره توزیع رسمی خبر داد.

به گزارش مشرق، سجاد اسماعیلی، در خصوص گلایه‌های مردمی در خصوص کمبود شیرخشک در بازار، اظهار داشت: در جلسه‌ای که با تولید کنندگان داشتیم مقرر شد تا زمانی که بازار به پایداری برسد، فراخوان برای واردات انجام شود و این کار هم برای حمایت از مصرف کننده انجام می‌شود و هم تا زمانی این واردات انجام می‌گردد که تولید کننده داخلی بتواند نیاز بازار را رفع کند.

وی افزود: برای حمایت از تولید داخل اجازه واردات پارت به پارت داده شده یعنی در پارت اول مجوز واردات ۴ میلیون قوطی شیرخشک داده شده که هم اکنون یک محموله یک میلیونی، وارد کشور شده و آزمایشات کیفی نیز انجام شده و ظرف ۴۸ ساعت آینده وارد بازار می‌شود تا نیاز باقی مانده بازار جبران شود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی در خصوص فروش شیرخشک با کد ملی نیز گفت:، چون شیرخشک ارز ۴۲۰۰ می‌گیرد متأسفانه این کالا در بخشی از زنجیره خارج می‌شود و در موادی حتی گزارش شده که در شیرینی پزی‌ها نیز استفاده می‌شود؛ به همین خاطر کد ملی گذاشتیم که زنجیره رصد شود. علاوه بر آن در بند «پ» ماده ۷ قانون احکام دائمی توسعه کشور آمده که کالاهای سلامت محور اعم شیرخشک باید از صفر تا صد در زنجیره رصد بشود و اکنون این زیرساخت مهیا شده که در سامانه ثبت شود.

وی، علت کمبود شیرخشک در کشور را ناشی از تأخیر در تائید ثبت سفارش‌ها و همچنین تغییر گروه‌های کالایی دانست و افزود: فرایند اصلاحی ثبت سفارش‌ها در سازمان توسعه تجارت و تغییر گروه کالایی شیرخشک طول کشید. علاوه بر آن تفاهمنامه‌ای که بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه با وزارت بهداشت مبنی بر تخصیص ارز ۴۲۰۰ به شیرخشک داشتند تمدید نشد، زیرا بانک مرکزی معتقد بود مابه التفاوت ریالی ارز ۴۲۰۰ پرداخت نشده و پس از پیگیری‌ها به دستور معاون اول رئیس جمهور این تفاهمنامه اواخر خرداد دوباره امضا شد.

اسماعیلی با اشاره به مصرف ماهانه ۶ میلیون قوطی شیرخشک در کشور، گفت: در سال ۱۴۰۱ ما حدوداً ۵ میلیون قوطی شیرخشک به صورت ماهیانه مصرف داشتیم، اما امسال برآوردها آن است که این میزان به ۶ میلیون قوطی رسیده و طبیعتاً به دلیل قاچاق معکوس مصرف افزایش پیدا کرده است. اما طی هفت ماه اول سال ۳۳ میلیون قوطی شیرخشک توزیع کردیم که البته این میزان نیاز بازار را فراهم نکرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    0 0
    ارز ۴۲۰۰ تومنی برای شیرخشک؟ هرقوطی شیرخشک ۹۲۰۰۰ تومن آخرین بار گرفتم.
    • ۰۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
      0 0
      یه شیرخشک نمی‌تونید مدیریت کنید بعد توقع دارید مردم بچه دار هم شوند
  • ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    0 0
    از ظرفیت خانه های بهداشت که زیر نظر وزارت بهداشت هم هستند نیز استفاده کنین
  • ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    0 1
    قطره خوراکی و قطره آهن مکمل سه ماهه مراکز بهداشت استان گلستان به کودکان نمیدن میگن نداریم
    • ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
      0 0
      در کشورهای غربی از این قطره‌ها مگه در موارد بسیار ضروری به بچه‌ها داده نمیشه. توی کشور ما دکترا و داروخانه‌ها واسه خودشون دکون باز کردن. در مورد نسخه هم همینطوره، دکتر مگه چطور بشه دوتا قرص بنویسه اما در ایران حتماً یکی دوتا دارو و ۳-۴ تا ویتامین و مکمل و... مینویسن و دکترا درصد خودشون رو از داروخونه‌ها میگیرن....
  • ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    0 0
    حتما باید کد ملی ها را وزارت بهداشت بدهدو درسامانه مربوطه مجوز صادر کند- این بهتر است- چون به مشکل برخورد میکند
  • ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    1 0
    اگر میخواهد قیمت را آزاد کنین-اما به خانواده ای که نوزاد دارد یارانه نقدی اش را بدهید تا خودشان آزاد تهیه کنند
    • ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
      0 0
      هرکی خربزه میخوره باید پای لرزش هم بایسته! یکی دیگه بچه دارشده اونوقت ازبودجه مملکت که به همه تعلق داره بهش یارانه بدهند؟؟؟؟؟
  • ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    0 1
    گند زدند با مدیریتشون....... بیچاره بچه ها....
    • صبا ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
      3 1
      مسئله همش مدیریت نیست. مسئله یک مشت دزد دلال هستند که دم از ایرانیت هم میزنن. راه دور نرو. یک نگاهی در آیینه انداز
  • محمد ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    0 0
    وقتی مردان باز نشسته هفتاد هشتاد ساله شیر خشک را از داروخانه می گیرند با چای نوش جان می کنند و افرادی که حیوان خانگی دارند برای نور چشمشان شیر خشک یارانه مناسب تهیه وتدارک می بینندو دیگر مشاغل مرتبط برای سود بیشتر به جای شیر تازه از شیر یارانه دولتی سوء استفاده می نمایند می خواهی شیر فراوان و در دسترس باشد.
  • ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    حالا دراین اوضاع واحوال بحرانی کدوم احمقی حاضرمیشه بچه دار بشه که نیاز به شیرخشک داشته باشیم؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس