دوازدهمین سالگرد شهادت سردار طهرانی‌مقدم فردا برگزار می‌شود

مراسم دوازدهمین سالگرد گرامیداشت سردار شهید حسن طهرانی‌مقدم پدر موشکی ایران و شهدای اقتدار پنجشنبه ۱۸ آبان‌ماه برگزار می‌شود.

به گزارش مشرق، دوازدهمین سالگرد گرامیداشت شهادت سردار حسن طهرانی‌مقدم پدر موشکی ایران و شهدای اقتدار فردا (پنجشنبه، ۱۸ آبان‌ماه)‌ با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالله حاجی‌صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ساعت ۸ صبح در حسینیه امام رضا (ع) نیروی هوافضای سپاه برگزار می‌شود.

شهید طهرانی مقدم یکی از نخستین افرادی بود که اولین جرقه‌های شکل گیری توپخانه سپاه را زدند و توانستند تا با یک آتشبار توپخانه ۱۵۵ میلی‌متری کششی، یک توپخانه ۱۳۰ میلیمتری و و یک آتشبار ۱۰۵ میلی‌متری پرتغالی غنیمیتی از ارتش بعث عراق در ۱۳۵۹ توپخانه سپاه را تشکیل دهند و بعدها با استفاده از این توپخانه در لشکر امام حسین (ع) اصفهان مواضع دشمن بعثی را بمباران کنند. همین گروه بعدها و در سال ۱۳۶۱ واحد و یگان توپخانه سپاه را تشکیل دهند.

وی نخستین موسس و ایجاد کننده فرماندهی موشکی سپاه بود که این واحد را در آبان‌ماه سال ۱۳۶۲ تاسیس کرد و ۲۱ اسفندماه ۱۳۶۳ اولین موشک ایران را به کرکوک شلیک کرد. دومین موشک سپاه هم در بامداد روز ۲۳ اسفندماه سال ۱۳۶۴ به بانک ۱۸ طبقه رافدین بغداد اصابت کرد و موشک بعدی در باشگاه افسران ارتش عراق در بغداد فرود آمد و حدود ۲۰۰ نفر از فرماندهان عراقی را به هلاکت رساند.

پس از صدور فرمان تاریخ امام (ره) مبنی بر تشکیل نیروهای سه گانه سپاه پاسداران، شهید مقدم در سال ۱۳۶۴ به عنوان فرمانده موشکی نیروی هوایی سپاه منصوب شد.

شهید حاج حسن طهرانی مقدم نخستین موشک ایرانی را در سال ۱۳۶۶ با نام نازعات طراحی و شلیک کرد. پس از این بود که همین واحد در سال ۱۳۷۷ موفق به دستیابی موشک دوربرد و قوی شهاب ۳ شد.

وی در دهه پایانی زندگی خود مسئولیت‌های جانشینی نیروی هوا فضای سپاه پاسداران در سال ۱۳۸۴ و ریاست سازمان جهاد خودکفایی سپاه در سال ۱۳۸۵ را بر عهده داشت و تا آخرین روز عمر در این سمت باقی ماند.

پدر موشکی ایران تا روز آخر عمر نیز به عنوان مسئول این سازمان در ایجاد یک توان علمی و دانشی پایه و زیر بنایی مشغول کارهای علمی و تحقیقاتی بود و روز ۲۱ آبان ماه سال ۹۰ در حالی که در پادگان امیرالمومنین (ع) شهرستان ملارد برای آزمایش موشکی آماده می‌شد، بر اثر انفجار زاغه مهمات، به یاران شهیدش پیوست.

پس از آن نیز، موشک‌های متنوعی در جمهوری اسلامی ایران طراحی و ساخته شده است که باید آن را مرهون تلاش‌های سردار حسن طهرانی مقدم و یارانش بدانیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس