تجهیزات نظامی اسرائیل

تنها چند ساعت پس از عملیات «طوفان‌الاقصی» در هفتم اکتبر امسال، همه دستگاه‌های سیاسی، اطلاعاتی و امنیتی ایالات‌متحده امریکا برای کمک به اسرائیل بسیج شدند.

به گزارش مشرق، تنها یازده دقیقه از انتشار اعلامیه تشکیل اسرائیل در ۱۴ مه ‌۱۹۴۸ گذشته بود که هری ترومن، رئیس‌جمهور وقت ایالات‌متحده امریکا به‌عنوان اولین رهبر جهان، موجودیت رژیم اسرائیل را به رسمیت شناخت. از آن روز تاکنون حفظ امنیت این رژیم بخشی از تعهدات ایالات‌متحده امریکاست.

۷۵ سال از آن روز گذشته و حالا این روزها غزه با کمبود دست و پنجه نرم می‌کند؛ از غذا و آب و برق گرفته تا منابع بهداشتی و درمانی و سوخت، اما آن سوی دیوارهای حائل، رژیم‌صهیونیستی دلارهایش را به حراج گذاشته تا منابع تسلیحاتی خود را ساماندهی و کمبودهایش را جبران کند. دلسوزی امریکایی‌ها برای درآمد بیشتر شرکت‌های تسلیحاتی خود نیز قرار نیست محدود به شمال اروپا و اوکراین شود، اسرائیل هم در صف ایستاده تا سهمی از این تولیدات نظامی داشته باشد

پول توجیبی از جنس توپ و تانک

آن‌طور که آژانس همکاری امنیتی دفاع امریکا گزارش داده، رژیم‌صهیونیستی هزینه هنگفتی را صرف خرید سلاح‌های امریکایی کرده‌ و تقریباً ۵۳.۵ میلیارد دلار در هفت دهه گذشته صرف خرید این تسلیحات کرده است که این مبلغ شامل هزینه ۶.۵ میلیارد دلاری در پنج سال منتهی به سال ۲۰۲۲ می‌شود.

تنها چند ساعت پس از عملیات «طوفان‌الاقصی» در هفتم اکتبر امسال، همه دستگاه‌های سیاسی، اطلاعاتی و امنیتی ایالات‌متحده امریکا برای کمک به اسرائیل بسیج شدند.

رفت‌وآمدهای سران امریکایی و متحدان اروپایی‌اش در قالب سفرهای دیپلماتیک و نظامی به تل‌آویو عجیب افزایش یافته است. وزارت دفاع اسرائیل در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که اولین محموله جیپ‌های زرهی ارسالی در چهارچوب بسته کمک‌های نظامی اختصاص داده شده از سوی واشنگتن به تل‌آویو دریافت شد که قرار است جایگزین خودروهای نظامی فرسوده اسرائیلی شود؛ کمک‌هایی که مقامات ارشد امریکایی بر این باورند که رژیم‌صهیونیستی سامانه‌های رهگیری بیشتری را بجز بسته کمک مرگباری که این کشور تاکنون در اختیار این رژیم قرار داده است درخواست کند.

البته این کمک‌ها قرار نیست صرفاً از امریکا تأمین شود. وزارت دفاع اسرائیل بجز جیپ‌های امریکایی، دستور خرید خودروها و تجهیزات سنگین به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیون شکل در اسرائیل و خارج از کشور را امضا کرده است.

بر اساس آنچه نیویورک تایمز نوشته است، قبل از حملات رژیم‌صهیونیستی نیز جنگ اوکراین و تصور تهدید فزاینده چین، شتاب جهانی به سمت خرید جت‌های جنگنده، موشک، تانک، مهمات و دیگر تجهیزات مرگبار را افزایش داده بود.

سرریز تسلیحات برای دفن غزه

افزایش تولیدات اسلحه‌سازی اولویت اول واشنگتن

افزایش فروش تسلیحات همچنین ناشی از تغییرات سریع فناوری در جنگ است که کشورهای مسلح را تحت فشار قرار داده تا نسل جدیدی از تجهیزات نظامی را برای حفظ رقابت‌پذیری خریداری کنند؛ اتفاقی که شاید این تعبیر را به همراه داشته باشد که واشنگتن غیر از تحقق اهداف سیاست خارجی خود در خاورمیانه و تثبیت اقتدارش میان کشورهای حامی امریکا به‌عنوان قدرت برتر، به دنبال بازار فروش سلاح برای شرکت‌های ساخت سلاح داخل امریکاست تا اقتصادش را از بحران نجات دهد.

همچنین تلاش برای تأمین سلاح‌های رژیم‌صهیونیستی، با تقلای پیمانکاران نظامی امریکا برای تأمین نیاز تسلیحاتی اوکراین و کمک به دیگر متحدانش در اروپا مانند لهستان به منظور تقویت قدرت دفاعی خود، همزمان شده است.

فایننشال تایمز نیز در گزارشی نوشته است: تولیدکنندگان سلاح‌های امریکایی در حالی که همین حالا هم تحت فشار ناشی از تسلیح اوکراین و احیای ذخایر تهی شده پنتاگون هستند، خود را برای افزایش تأمین تسلیحاتی رژیم‌صهیونیستی آماده می‌کنند؛ چالشی که به گفته تحلیلگران به فشارها بر پایگاه صنعت دفاعی این کشور خواهد افزود. اسرائیل بر خلاف اوکراین که صدها فروند تانک و خودروهای زرهی دریافت کرده، در وهله نخست به دنبال مهمات است. سامانه‌های رهگیری برای سامانه دفاع موشکی گنبدآهنین نیز در صدر فهرست نیازهای تسلیحاتی تل‌آویو قرار دارد.

امریکا و کمک ۸/۳ میلیارد دلاری

اما با ادامه درگیری‌ها، تحلیلگران می‌گویند نیروهای صهیونیستی همچنین به سامانه‌های هدایت شده موشکی از جمله پهپادهای مسلح و همچنین گلوله‌های توپخانه ۱۵۵ میلیمتری نیاز خواهند داشت که اکنون در اوکراین در رابطه با آنها کمبود وجود دارد.

جنگنده‌های اسرائیلی که غزه را بمباران می‌کنند، ساخت امریکا هستند و بیشتر تجهیزات هدایت دقیقی هم که اسرائیل به کار می‌برد از امریکا آمده است. بخشی از سیستم رهگیری پدافند هوایی «گنبد آهنین» هم در امریکا تولید شده است. پنتاگون اعلام کرد که سامانه‌های دفاع موشکی و ضدهوایی تاد و پاتریوت، دو سیستم قدرتمند دفاع موشکی خود را به خاورمیانه می‌فرستد.

امریکا حتی پیش از درخواست اسرائیل، در حال فرستادن و تأمین مجدد این تجهیزات بود. روز جمعه گذشته جو بایدن از کنگره امریکا خواست تا بودجه‌ای ۱۴ میلیارد دلاری برای کمک به متحد خود در خاورمیانه تصویب کند که بخشی از بسته‌ کمک‌های نظامی ۱۰۵ میلیارد دلاری امریکا محسوب می‌شود.

اسرائیل و اوکراین، مشتری دست به نقد

وعده و وعیدهای جو بایدن هم برای تأمین تسلیحاتی اوکراین و رژیم صهیونیستی برای پیشبرد اهداف خود علیه روسیه و حماس به نوعی امریکا و پنتاگون را می‌تواند برای دیگر عملیات پشتیبانی از جمله جنگ بر سر تایوان مجهز نگه دارد. امریکا تعهد داده است که بدون هیچ تردیدی از اسرائیل حمایت خواهد کرد و این وعده را با کمک‌های نظامی خود همراه کرده است. اما قول و قرار یانکی‌ها در حالی برای خوارج یهودی در حال تحقق است که زخم‌های دخالت‌های امریکایی‌ها از زمان حمله هیروشیما تا حمایتش از داعش هنوز ترمیم نشده است.

برخلاف آنچه در صحنه بین‌المللی برای اتفاقات غزه می‌گذرد و بمباران‌های هر روزه صهیونیست‌ها بر سر اهالی غزه و تأسیسات درمانی آنها، ست جی جونز، مدیر بخش امنیت بین‌الملل مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن اعلام کرده امریکا هیچ تمایلی برای دخالت مستقیم نظامی در جنگ غزه ندارد.

به باور او حضور ناوگروه‌های جنگی امریکا در منطقه «بدون شلیک یک گلوله» هم می‌تواند مفید باشد، چون در کمترین حالت، توانایی آنها در جمع‌آوری اطلاعات و پدافند هوایی به کار می‌آید. او می‌گوید که هر گونه درگیری مستقیم «آخرین راه چاره» امریکا خواهد بود.

بر اساس گزارش‌ها، دولت امریکا لایحه‌ای شامل کمک مالی به تل‌آویو و کی‌یف را به کنگره تحویل داده است. لایحه‌ای مضاف بر آنچه برای افزایش فروش تسلیحات به اسرائیل تصویب شده است.

از اکتبر سال ۲۰۲۳، ایالات متحده ۵۹۹ پرونده فروش نظامی خارجی به اسرائیل به ارزش ۲۳،۸ میلیارد دلار در دستور کار قرار داده است.

جنب و جوشی که نشان می‌دهد هدف دولت بایدن بالا بردن تصویر قدرت انظامی اسرائیل در منطقه خاورمیانه در پی عملیات طوفان‌الاقصی است، امریکا پیش از حمله حماس به اسرائیل نیز به بهانه‌هایی مانند مقابله با ایران در خلیج فارس حضور نظامی در منطقه را افزایش داده بود.

سرریز تسلیحات برای دفن غزه

می‌گوییم امریکا، شما بخوانید اسرائیل

رئیس جمهور امریکا در اولین واکنش به حمله حماس علیه اسرائیل به روشنی مشخص کرد که با کدام طرف است. او گفت: برای هر کسی که فکر می‌کند از این وضعیت به نفع خود سود ببرد، یک پیام دارم: فکرش را نکنید. هشداری که برای خیلی به وضوح نشان داد هدفش ایران و متحدانش بودند.

جو بایدن همچنین چهارشنبه سوم آبان در نشست خبری با نخست‌وزیر استرالیا گفت: هشدار من به آیت‌الله این بود که اگر به اقدام علیه این نیروها [امریکایی] ادامه دهند، ما پاسخ خواهیم داد و او باید آماده باشد. این هیچ ارتباطی با اسرائیل ندارد.

ایران، خار در چشم امریکا و اسرائیل

نگرانی‌های امریکایی‌ها در خصوص ایران به هشدارها و خط و نشان‌های رئیس جمهورش محدود نمی‌شود، آنطور که رسانه‌های‌شان مدعی شده‌اند، بیشترین نگرانی بین‌المللی امریکا و متحدانش درباره اقدامات نیروهای نیابتی ایران است.

روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی مدعی شده است حدود ۵۰۰ شبه‌نظامی از حماس و جهاد اسلامی فلسطین، چند هفته پیش از حمله به اسرائیل در ایران تحت آموزش‌های تخصصی قرار گرفتند. تعلیم آنها توسط افسران نیروی قدس انجام شده است.

ادعایی که نورنیوز رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، آن را تکذیب کرد و نوشت: «مقاومت فلسطین جریانی بالغ، مستقل و مورد حمایت مردم است و در جریان سال‌ها مبارزه توانمندی ذاتی و رو به توسعه خود را اثبات نموده است.»

با وجود تکذیب ایران برای دخالت در درگیری بین حماس و رژیم صهیونیستی و عدم حمایت نظامی ایران، امریکا در راستای حمایت از مواضع اسرائیل در برابر ایران و حزب الله، اعلام کرده یک ناوگروه ضربت در شرق مدیترانه مستقر کرده و به زودی یکی دیگر هم به منطقه خواهد فرستاد. بایدن همچنین هزاران سرباز امریکایی را در حالت آماده‌باش قرار داده تا در صورت لزوم راهی منطقه شوند.

دست‌های غیبی ایالات متحده برای حمایت‌های همه جانبه از اسرائیل، حالا از آستین بیرون آمده و تلاش می‌کند نه تنها فلسطینیان را در تنگنا قرار دهد بلکه تلاش می‌کند کشورهای حامی فلسطین مانند ایران و عراق و... را در تیررس تهدیدهای مختلف قرار دهد. آنها حتی به حضور وزیر خارجه ایران در نشست اضطراری مجمع سازمان ملل در خصوص غزه هم واکنش نشان دادند، مارک والاس، مدیر عامل سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای، با اشاره به حسین امیرعبداللهیان در نیویورک گفت: او که دستانش به خون امریکایی‌ها آلوده است، نباید اجازه ورود به خاک امریکا را دریافت می‌کرد.

جونی ارنست، سناتور جمهوری‌ خواه هم در واکنش به حضور نماینده ایران در نیویورک در شبکه مجازی اکس نوشت: در حالی که تروریست‌های تحت حمایت ایران به نیروهای امریکایی حمله کرده و شهروندان امریکا را گروگان گرفته‌اند، دولت بایدن به یک مقام ارشد ایران ویزا می‌دهد. این مماشات باید پایان یابد.

حمایت می‌کنیم حتی به زور ضرب و شتم

حمایت‌های امریکا از اسرائیل البته با انتقادات فراوانی هم روبه‌رو شده است، از بیداری اجتماعی در سراسر دنیا گرفته تا خبرنگاران و نویسنده‌هایی که یا اخراج می‌شوند یا صفحات‌شان تعطیل می‌شود، حتی چهره‌های سیاسی امریکا هم به عملکرد دولت‌شان نقد دارند. یاکوف کاتز، تحلیلگر نظامی و ستون‌نویس روزنامه «جروزالم پست» می‌گوید حمایت امریکا از اسرائیل به محض آنکه عملیات نظامی اسرائیل در غزه آغاز شود و تلفات غیرنظامیان افزایش یابد، با انتقاد روبه‌رو خواهد شد.

او معتقد است که چنین حمایتی در عرض چند هفته تحلیل خواهد رفت. آقای کاتز می‌گوید: «من فکر نمی‌کنم که در صورت به درازا کشیدن حمله زمینی، اسرائیل آزادی عمل بیشتری از سوی امریکا و بقیه جهان دریافت کند.»

آنگونه که کارشناسان امریکایی می‌گویند؛ به نظر می‌رسد فضای واشنگتن به سمت حمایت بی‌چون و چرا از تل‌آویو تغییر کرده است که جنگ اوکراین کمی از حالت بحرانی بودنش را از دست داده است و اتاق فکر کاخ سفید برای مشاوره سیاسی- اطلاعاتی، نظامی و امنیتی برای تل‌آویو فعال شده است. حجم بالای دخالت امریکا در جنگ فعلی بین حماس و رژیم صهیونیستی کار را به جایی رسانده که گویی جنگ راه افتاده بین امریکا و حماس است و اسرائیل فقط نقش یک سرباز مزدور را بازی می‌کند.

یونیسف عضو غایب دنیای کودکان

اما حضور گروه‌های مختلف مردمی در خیابان‌های نیویورک و سایر شهرهای امریکا صحت و سقم این ادعاها و نظر سنجی‌ها را زیر سؤال می‌برد. در هر حال، آنچه را که این روزها رسانه‌های موافق و مخالف امریکا و اسرائیل به تصویر می‌کشد نشان می‌دهد ایالات متحده کمک‌های نظامی خود را با هدف مقابله با گروه‌های تروریستی در خاورمیانه و مقابله با ایران توجیه می‌کند و برای اثبات فکر خود در صحنه رقابت بین‌المللی، ناوها و جنگنده‌های بیشتری راهی منطقه کرده است.

تا جایی که پنتاگون هم دستور داده تعداد بیشتری از جنگنده‌های امریکایی به پایگاه‌های این کشور در خاورمیانه اعزام شوند و محموله‌های بیشتری برای مقابله با حماس و حتی حملات احتمالی و قریب‌الوقوع حزب‌الله راهی سرزمین‌های اشغالی شود.

دستوری که معلوم نیست برای سران کاخ سفید و اهالی غاصب اورشلیم، نتیجه‌ای که برایشان مطلوب است را داشته باشد یا نه، اما آنچه این روزها پیش چشم جهانیان هر لحظه تصویر می‌شود، موفقیت و پیروزی امریکا و اسرائیل نیست، روی دست رفتن و زیر آوار ماندن بیش از ۳۰۰۰ کودک فلسطینی زیر سایه سکوت نهادی مدعی همچون یونیسف است.

منبع:ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
    12 5
    نباید حماس ازشهربرای راکت زدن استفاده کنه
    • ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
      2 1
      چقدر میگری گریه‌کنی؟
  • ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
    13 7
    هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید امام خمینی ره # مرگ بر آمریکا و اسراییل ... # مرگ بر آمریکا و اسراییل ... # مرگ بر آمریکا و اسراییل ... # مرگ بر آمریکا و اسراییل ...
  • ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    0 1
    حالا که شیرینیتونو خوردید برید کمک
  • ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    27 8
    # مرگ بر آمریکا و اسراییل ... امام صادق (ع) از پیامبر اسلام(ص) که فرمودند: «هر کسی که، صبح کند و اهتمامی به امور مسلمانان نداشته باشد، مسلمان نیست».[1] # مرگ بر آمریکا و اسراییل ...
  • ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    4 3
    امریکا زورش فقط یه مردم ضعیف میرسه همه دیدن روسیه اینا رو از اویزون کرده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس