به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، قيمتهاي رسمي مربوط به نرخ مصوب سازمان حمايت مصرفكنندگان و توليدكنندگان است كه خودروسازان موظف به عرضه محصولات خود به آن نرخ هستند. قيمتهاي آزاد نيز در مواردي است كه نمايندگي فروش خودروساز در پاسخ به درخواست مشتري براي خريد خودرو اعلام ميكند اگرچه كارخانه توليدكننده عرضهاي به نرخ مصوب ندارد، اما آن خودرو به نرخ آزاد و البته بالاتر از نرخ مصوب موجود است.
در اين باره حسين اردوخاني - رييس اتحاديه نمايشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران، در بيان نقش برخي از نمايندگيهاي فروش خودروسازان در رشد قيمت خودروهاي داخلي در بازار، اظهار كرد: در برخي موارد تعدادي خودرو در اختيار نمايندگي رسمي فروش خودروسازان قرار گرفته و نمايندگي، اين خودروها را به قيمتهاي دلخواه خود عرضه ميكند.
وي ادامه داد: به عنوان مثال خودروساز تعدادي خودرو را به صورت سبدي و با كسب مبالغي به نمايندگي خود پيشفروش ميكند. نمايندگي پس از دريافت خودروها، آنها را بالاتر از نرخهاي رسمي به فروش ميرساند، زيرا معتقد است كه مبلغ كلاني را بابت پيش خريد خودرو به خودروساز پرداخت كرده و حال بايد با فروش گرانتر اين خودروها نسبت به نرخ مصوب، سود پول خود را هم كسب كند.
رييس اتحاديه نمايشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران افزود: اين در حالي است كه روال درست آن است كه خريدار قرارداد خريد خودرو را در نمايندگي منعقد كند و پس از آن نمايندگي قرارداد فروش را به خودروساز تحويل دهد. خودروساز نيز خودرو را براي نمايندگي ارسال كند تا به قيمت مصوب تحويل خريدار شود.
اردوخاني با بيان اينكه در گذشته سايت فروش مستقيم خودروسازان در مواردي به صورت محدود باز شده و خريداران ميتوانستند خودرو را به صورت مستقيم و به قيمتهاي رسمي خريداري كنند، خاطرنشان كرد: با اين حال به دليل مشكلات نقدينگي خودروسازان و البته مخالفت نمايندگيها با فروش مستقيم، اين موارد به شدت كاهش يافته است.
وي مدعي شد: در حال حاضر برخي نمايندگيهاي فروش خودروسازان تعداد قابل توجهي خودرو را به نام اقوام و آشنايان خود خريداري كرده و به جاي آنكه آنها را در محل نمايندگي با قيمتهاي رسمي بفروشند، با قيمتهاي آزاد عرضه ميكنند كه البته شركت خودروساز نيز در مواردي در جريان صوري بودن خريد اين نمايندگيها قرار دارد.
او با اشاره به اين كه نمايندگيها با فروش مستقيم و اينترنتي خودرو از سوي خودروساز مخالف هستند، گفت: اين در حالي است كه اگر خودروساز، خودرو را به صورت مستقيم و به صورت اينترنتي بفروشد، قيمت خودرو در بازار آزاد به سرعت كاهش خواهد يافت.
به گفته وي، اعضاي صنف نمايشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران نقشي در تعيين و رشد قيمت خودروها ندارند.
در اين باره حسين اردوخاني - رييس اتحاديه نمايشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران، در بيان نقش برخي از نمايندگيهاي فروش خودروسازان در رشد قيمت خودروهاي داخلي در بازار، اظهار كرد: در برخي موارد تعدادي خودرو در اختيار نمايندگي رسمي فروش خودروسازان قرار گرفته و نمايندگي، اين خودروها را به قيمتهاي دلخواه خود عرضه ميكند.
وي ادامه داد: به عنوان مثال خودروساز تعدادي خودرو را به صورت سبدي و با كسب مبالغي به نمايندگي خود پيشفروش ميكند. نمايندگي پس از دريافت خودروها، آنها را بالاتر از نرخهاي رسمي به فروش ميرساند، زيرا معتقد است كه مبلغ كلاني را بابت پيش خريد خودرو به خودروساز پرداخت كرده و حال بايد با فروش گرانتر اين خودروها نسبت به نرخ مصوب، سود پول خود را هم كسب كند.
رييس اتحاديه نمايشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران افزود: اين در حالي است كه روال درست آن است كه خريدار قرارداد خريد خودرو را در نمايندگي منعقد كند و پس از آن نمايندگي قرارداد فروش را به خودروساز تحويل دهد. خودروساز نيز خودرو را براي نمايندگي ارسال كند تا به قيمت مصوب تحويل خريدار شود.
اردوخاني با بيان اينكه در گذشته سايت فروش مستقيم خودروسازان در مواردي به صورت محدود باز شده و خريداران ميتوانستند خودرو را به صورت مستقيم و به قيمتهاي رسمي خريداري كنند، خاطرنشان كرد: با اين حال به دليل مشكلات نقدينگي خودروسازان و البته مخالفت نمايندگيها با فروش مستقيم، اين موارد به شدت كاهش يافته است.
وي مدعي شد: در حال حاضر برخي نمايندگيهاي فروش خودروسازان تعداد قابل توجهي خودرو را به نام اقوام و آشنايان خود خريداري كرده و به جاي آنكه آنها را در محل نمايندگي با قيمتهاي رسمي بفروشند، با قيمتهاي آزاد عرضه ميكنند كه البته شركت خودروساز نيز در مواردي در جريان صوري بودن خريد اين نمايندگيها قرار دارد.
او با اشاره به اين كه نمايندگيها با فروش مستقيم و اينترنتي خودرو از سوي خودروساز مخالف هستند، گفت: اين در حالي است كه اگر خودروساز، خودرو را به صورت مستقيم و به صورت اينترنتي بفروشد، قيمت خودرو در بازار آزاد به سرعت كاهش خواهد يافت.
به گفته وي، اعضاي صنف نمايشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران نقشي در تعيين و رشد قيمت خودروها ندارند.