کد خبر 1541682
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۸
ریز تراش

با افزایش حملات سایبری و اعمال محدودیت‌های آمریکا چین به دنبال بومی سازی محصولات فناورانه است

به گزارش مشرق، تنش‌های بین امریکا و چین وارد مرحله تازه‌ای شده و حالا امریکا تمام تلاش خود را برای محدود کردن دسترسی چین به ریزتراشه‌های پیشرفته و فناورانه و درنتیجه، توسعه تکنولوژی در این کشور به کار گرفته تا رقیب سرسخت و جدی خود را از گردونه رقابت خارج کند.

تحقیقات و گزارش‌ها نشان می‌دهد که در مقابل، چین هم در این جنگ سرد به‌دنبال فاصله گرفتن از تجهیزات فناوری غربی با افزایش تولید محصولات بومی‌فناورانه و کاهش وابستگی به شرکت‌های غربی است.

محدودیت ورود تراشه به چین

با محدودیت‌هایی که امریکا اعمال کرده، میزان واردات ریزتراشه‌ها به چین کاهش چشمگیری یافته و حتی بزرگترین کشورهای تولیدکننده تجهیزات فناوری و ریزتراشه‌ها هم طی همکاری با امریکا صادرات ریزتراشه‌ها به چین را محدود کرده‌اند.

مشکلات چین با تایوان که TSMC، بزرگترین سازنده ریزتراشه را در خود جای داده هم موضوع را بغرنج‌تر کرده است.

چین همچنین نگران جاسوسی‌های امریکا و حمله‌های سایبری برنامه‌ریزی شده ازطریق فناوری‌ها و قطعات و تراشه‌هایی است که از کشورهای خارجی به چین صادر می‌شود.

با افزایش اعمال محدودیت‌های واشنگتن برای صادرات قطعات مهم و حیاتی و فناوری‌های نوین به چین به‌عنوان رقیب امریکا، این کشور به افزایش هزینه برای جایگزینی فناوری‌های غربی با نمونه‌های بومی‌و داخلی روی آورده است.

تغییر استراتژی چین

چین به تازگی با تغییر استراتژی خود، برای جایگزین کردن تجهیزات کامپیوتری، ارتباطی و مخابراتی هزینه‌های سنگینی انجام داده و ازآنجا که احتمال می‌رود پرداخت‌های دیجیتال و سیستم‌های مالی و بانکی در این کشور مورد حمله هکرهای امریکایی قرار بگیرد این بخش هم به‌عنوان بخش‌های آسیب پذیر

مورد توجه قرار گرفته و برای افزایش امنیت سایبری آن تلاش و هزینه زیادی توسط چین انجام شده است.

مشکل اینجاست که شرکت‌های خارجی همچنان بر چشم‌انداز فناوری اطلاعات چین تسلط دارند و این موضوع مقامات چینی را نگران کرده به همین دلیل هم بیش از بودجه از پیش تعیین شده، برای امنیت و جایگزینی بخش‌های مختلف تکنولوژی این کشور هزینه می‌شود.

به گزارش رویترز، چین در حال سرعت بخشیدن به تلاش‌های خود برای کاهش اتکا به فناوری‌های خارجی، با تمرکز بر جایگزین‌های داخلی است.

این تغییر استراتژیک تحت تأثیر محدودیت‌های سخت‌تر دولت ایالات متحده بر صادرات فناوری پیشرفته به چین بوده است و تلاش می‌شود رایانه‌های شخصی، تجهیزات مخابراتی و نرم‌افزار داخلی در چین گسترش یابد.

گردش صدها میلیارد دلار در بازی فناورانه چین

طبق گزارش First New Voice، یک نهاد تحقیقات فناوری اطلاعات، در سال ۲۰۲۲ چین ۱.۴ تریلیون ین (معادل ۱۹۱ میلیارد دلار) را به جایگزینی سخت‌افزار و نرم‌افزار خارجی با جایگزین‌های داخلی اختصاص داد که نشان دهنده افزایش ۱۶.۲ درصدی نسبت به سال قبل از آن است.

البته یکی از مشکلات چین تأمین ریزتراشه و چیپ‌های پیشرفته است که باعث شده هنوز پکن نتواند به طور کامل محصولات فناورانه خود را با آلترناتیوهای کاملاً بومی‌جایگزین کند.

به گزارش روزنامه ایران، تحلیلگران ادعا می‌کنند تلاش‌های پیشین چین برای جایگزینی محصولات بومی‌تاکنون چندان جدی نبوده ولی حالا عزم چین کاملاً جزم است و حتی در زمینه تولید تراشه نیز می‌تواند در آینده‌ای نزدیک خودکفا شود؛ موضوعی که برخی دیگر با تردید به آن می‌نگرند و معتقدند چین نمی‌تواند بدون واردات ریزتراشه‌ها، در مسیر پیشرفت تکنولوژی قدم بردارد و از رقیب خود امریکا پیشی بگیرد.

گام بزرگ شرکت‌های دولتی

خبرنگار رویترز با دسترسی به پایگاه داده وزارت دارایی چین دریافت که شرکت‌های دولتی (SOE) در این کشور پیش از این هم در زمینه بومی‌سازی محصولات خود تکالیفی داشته‌اند.

طبق این گزارش، این شرکت‌ها موظف شده بودند با توجه به زیرساخت‌های حیاتی و حساس خود، تا سال ۲۰۲۷ همه سیستم‌های نرم‌افزاری دفاتر خود را با محصولات بومی‌جایگزین کنند.

ازسوی دیگر گزارش این پایگاه داده که به دست رویترز رسیده نشان می‌دهد که تعداد پرداخت‌ها و مناقصه‌ها با هدف ملی کردن تجهیزات مورد استفاده توسط شرکت‌های دولتی (SOE) تقریباً دو برابر افزایش یافته است و از سپتامبر ۲۰۲۲ تا سپتامبر ۲۰۲۳ از ۱۱۹ عدد به ۲۳۵ مورد رسیده است.

طبق این گزارش، ارزش پروژه‌ها در این دوره نیز سه برابر شده و در مجموع به ۱۵۶.۹ میلیون ین (۲۱.۴۴۸ میلیون دلار) رسیده است. یکی از این مناقصه‌ها ارزش ۴.۴ میلیون ین دارد و به منظور جایگزینی تجهیزات سیستم جمع‌آوری اطلاعات با کمک هوش مصنوعی بوده است چراکه دولت چین نگرانی‌های فزاینده‌ای درباره هک شدن تجهیزات غربی توسط نیروهای خارجی دارد.

سال گذشته هم پکن به‌دلیل نگرانی‌های منطقه‌ای، خواستار تقویت دفاع در برابر هک‌ها و حمله‌های سایبری احتمالی به زیرساخت‌های مالی شد تا به‌عنوان مثال وابستگی برخی سیستم‌های مالی و بانکی این کشور به نرم‌افزارهای امریکایی کاهش چشمگیری یابد و آسیب‌پذیری‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در کانون توجه فعالان حوزه امنیت سایبری قرار بگیرد.

جنـگ سـرد ریـــزتراشــه‌هــا

سخت‌افزار و نرم‌افزار بومی در مسیر توسعه

برای سال‌ها کمپانی‌های فناوری غربی کدهای منبع خود را به اشتراک گذاشته‌اند و با شرکت‌های چینی همکاری داشته‌اند که همین موضوع نگرانی‌های مقامات در پکن را افزایش می‌دهد.

در همین راستا تلاش چین برای ساخت یک سیستم محاسباتی فناورانه مستقل حداقل به برنامه ۵ ساله این کشور برای توسعه علم و تکنولوژی باز می‌گردد که در آن، بخش‌های تراشه و رساناها و همچنین سیستم‌های نرم‌افزاری از اولویت‌های ملی محسوب می‌شوند.

بخش قابل توجهی از تلاش‌های چین در زمینه سخت‌افزارها با هدف جایگزین کردن ماشین‌ها و قطعات خارجی با سخت‌افزارهای داخلی است.

صنعت ارتباطات از راه دور نیز تحت نظارت است و برنامه‌هایی برای انتقال به فناوری‌های داخلی در دست اجراست تا وابستگی به شرکت‌های غربی به حداقل برسد.

علاوه بر این، تلاش‌هایی برای اصلاح سیستم‌های زیرساختی حساس مانند استفاده از تجهیزات جمع‌آوری اطلاعات داخلی وجود دارد.

چین در حال برنامه‌ریزی برای بازنگری بخش‌های مختلف نرم‌افزار با راه‌حل‌های داخلی است. فناوری‌های مالی بویژه مواردی که در تراکنش‌های دیجیتال و پایگاه‌های اطلاعاتی بانکی به کار می‌روند هم برای اصلاح برنامه‌ریزی شده‌اند چراکه حرکت به سوی نرم‌افزارهای داخلی، زمینه ساز تقویت امنیت و استقلال است.

درحال حاضر رد پای ۵ نقش آفرین خارجی اصلی در زیرساخت‌های فناوری چین دیده می‌شود که عمده آنها امریکایی هستند ولی روند حضور آنها روز به روز کم رنگ‌تر شده است.

مطابق گزارش مؤسسه پژوهشی و تحقیقاتی IDC، میزان حضور این شرکت‌های خارجی از ۵۷.۳ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۲۷.۳ درصد در پایان ۲۰۲۲ رسیده است.

هوآوی، بازیگر اصلی در تحولات فناوری چین

هرچند همچنان شرکت‌های خارجی تأمین کننده عمده مدیریت دیتابیس تلکام و بانکداری چین هستند اما این همه ماجرا نیست و حالا هوآوی به‌عنوان بازیگر اصلی در تحولات فناوری چین ظاهر شده است.

ما شاهد رشد قابل توجهی در بخش کسب و کار سازمانی هوآوی هستیم که شامل فناوری‌های مرتبط با نرم‌افزارها و خدمات رایانش ابری می‌شود. در سال ۲۰۲۲، شرکت هوآوی میزان فروش ۱۳۳ میلیارد ین (۱۸.۱۸۱ میلیارد دلار) را گزارش کرد که نسبت به سال قبل از آن، ۳۰ درصد افزایش داشت.

طیف گسترده محصولات این شرکت و چابکی آن در استقرار محصول، از عوامل کلیدی در رونق این شرکت در چین با وجود تحریم شدن توسط امریکا محسوب می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • SE ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    0 0
    کوبیدن و تصرف تایوان همه شرایط را معکوس میکنه
  • CA ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    9 11
    ایران هم در تکنولوژی ریزتراشه ها حرفهای زیادی برای گفتن دارد البته در کارگاههای چوب بری و رنده چوب و نه در زمینه الکترونیک. خخخخخخ
    • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
      0 0
      ریز تراشه کاری برا ادم نمیکنه دسترسی به انهم با دو سه سال تلاش چند مهندس امکانپذیر است کلا ادمیزاد با حواس 5 گانه خدادادی از دنیا لذت میبره و بعد از مرگ هم اگر مومن باشد مثل ایرانیها لذت ابدی مافوق تصور بهشت اگر خونخوار باشد مثل یانکی ها عذاب غیر قابل باور ابدی جهنم این وسط ریز تراشه و ایفون و این چیزا سوءتفاهمی بیشتر نیست شبیه جقجقه دست بچه بود و نبودش تاثیر نداره کما اینکه گذشتگان بهتر بیشتر شادتر بی استرستر زندگی میکردند
    • IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
      1 0
      این نظر احمقانه فقط و فقط از ذهن کسانی بر می آید که حامی تفکر پوچی بودند که می گفت آمریکا می تواند تمام تجهیزات نظامی ایران را با یک دکمه از کار بیندازد و طی ۸ سال دولتشان با گره زدن همه چیز مردم و کشور به بستن با آمریکا شیطان بزرگ به اندازه ۵۰ سال ایران را عقب نگه داشتند
    • وحید IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
      4 0
      نمکدون
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
      5 0
      تو چقدر خود تحقیری کم عقل
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
      4 0
      خود گویی و خود خندی
  • سید مرتضی IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
    1 0
    ادم حیف میگیره ما هنوز سرمایه گذاری خوبی نکردیم در این صنعت مهم و اساسی و راهبردی واقعا هم مواد اولیش هم تولید چیپست ها
  • IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
    0 0
    ین یا یوان؟! مساله این ست...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس