هوش مصنوعی

آمارها حکایت از آن دارد که بیش از ۳۰۰ میلیون شغل تمام‌وقت در دنیا با موج جدید هوش مصنوعی ممکن است در معرض اتوماتیک شدن قرار گیرند.

به گزارش مشرق، آمارها حکایت از آن دارد که بیش از ۳۰۰ میلیون شغل تمام‌وقت در دنیا با موج جدید هوش مصنوعی ممکن است در معرض اتوماتیک شدن قرار گیرند.

حدود ۱۸ درصد مشاغل جهان نیز به این طریق، به صورت کامپیوتری انجام خواهند شد.

در اروپا و آمریکا حدود دوسوم از کل مشاغل فعلی با درجاتی از اتوماسیون هوش مصنوعی می‌شوند و همچنین بیش از یک‌چهارم کل مشاغل نیز به‌طور کامل با فناوری هوش مصنوعی انجام می‌شوند.

چند سال پیش که زمزمه ظهور فناوری هوش مصنوعی به گوش رسید، بسیاری از کارشناسان و محققان هشدار دادند که گسترش این فناوری می‌تواند برخی مشاغل را تحت‌تاثیر قرار دهد و حتی ممکن است برخی از آنها حذف شوند.

اما طبیعتا نمی‌توان اثربخشی این فناوری را در پیشبرد مشاغل و صنایع مختلف نادیده گرفت، به‌طوری که خودکار شدن بعضی مشاغل، راه را برای استفاده از فناوری هوش مصنوعی باز می‌کند که در کنار آن، علاوه‌بر اینکه کارها با سرعت و دقت بالاتری پیش می‌رود، در برخی مشاغل هم که امکان استفاده از نیروی انسانی وجود ندارد، می‌توان از تجهیزات مجهز به هوش مصنوعی بهره برد.

شواهد نشان می‌دهد که نرم‌افزار هوش مصنوعی ChatGPT سریع‌ترین نرم‌افزاری است که تنها در کمتر از پنج روز از رونمایی آن، بیش از یک میلیون کاربر آن را نصب کردند.

هوش مصنوعی به شیوه‌های مختلفی مانند تقویت رشد اقتصاد و تغییر در سبک کار و فعالیت افراد، اقتصاد کشورها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. تاثیر هوش مصنوعی بر مشاغل معمولا چندوجهی است.

در برخی موارد، هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین مشاغلی شود که پیشتر توسط نیروی انسانی انجام می‌شد و در مورد دیگر، هوش مصنوعی می‌تواند به‌عنوان مکمل عمل کرده و کاری را که نیروی انسانی انجام می‌داد، تسهیل کند.

این تاثیر را به‌طورکلی می‌توان در صنایع مختلف به شکل‌های متفاوتی مشاهده کرد. پژوهش‌هایی که به تازگی صورت گرفته نشان می‌دهد که پذیرش هوش مصنوعی در برخی صنایع از قبیل مشاغل مرتبط با فناوری‌های اطلاعاتی و مالی بیشتر و در برخی مشاغل شامل مراقبت‌های بهداشتی و ساخت‌وساز کمتر است. علاوه‌براین، تلاش برای درک اینکه هوش مصنوعی چگونه بر مشاغل تاثیر می‌گذارد درست مانند این است که تلاش کنید هدف متحرکی را مورد اصابت قرار دهید و این به دلیل پیشرفت مداوم فناوری هوش مصنوعی اتفاق می‌افتد.

از جمله نمونه‌هایی که می‌توان به‌عنوان مصداقی برای تداوم پیشرفت قابلیت‌های هوش مصنوعی اشاره کرد، پیشرفت‌های اخیری است که در نمونه‌های زبانی هوش مصنوعی اتفاق افتاده است.

از بارزترین نمونه‌های مدل‌های زبانی، نرم‌افزار ChatGPT است که توسط شرکت Open AI در اواخر سال ۲۰۲۲ از آن رونمایی شد و مدت کوتاهی پس از عرضه، توجه و جنجال زیادی را به خود جلب کرد. همان‌طور که نیویورک‌پست درباره تاثیر منفی ابزارهایی چون ChatGPT بر مشاغل عنوان کرده، این فناوری می‌تواند برخی مشاغل را به‌شدت تحت تاثیر قرار دهد. مدل‌های زبانی از قبیل ChatGPT بر مشاغل مختلفی تاثیر می‌گذارند که از آن جمله بازاریابان تلفنی و معلمان دوره متوسطه مانند زبان و ادبیات خارجی و نیز معلمان تاریخ هستند.

محققان همچنین دریافته‌اند آن دسته از صنایعی که در معرض پیشرفت مدل‌های زبانی تحت تاثیر پیشرفت هوش مصنوعی قرار می‌گیرند، شامل خدمات حقوقی و اوراق بهادار، کالاها و سرمایه‌گذاری‌ها می‌شوند.

هوش مصنوعی از آنچه فکر می‌کنید به شما نزدیک‌تر است

به گزارش nypost، قابلیت‌های این ابزار آنقدر امیدوارکننده است که مایکروسافت در بحبوحه اخراج ۱۰ هزار نفر از کارکنان خود و سرمایه‌گذاری چند ساله و چند میلیارد دلاری در این فناوری تحول‌آفرین، اعلام کرده است که روزبه‌روز هوشمندتر می‌شود. توسعه بیشتر سیستم‌های ماشینی، کارگران را بیشتر از هر قشر دیگری تحت تاثیر قرار می‌دهد. هوش مصنوعی بیش از همه می‌تواند جایگزین کارگران یقه سفید شود که اغلب کارگران حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای را شامل می‌شوند.

این فناوری بخش‌های مالی، مراقبت‌های بهداشتی، صنعت چاپ و شماری دیگر از صنایع را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما به نظر می‌رسد که با توسعه هرچه بیشتر فناوری هوش مصنوعی، بشر می‌آموزد که چگونه این فناوری را مهار کند و به نوعی یک زندگی مسالمت‌آمیز در کنار آن خواهد داشت.

در حال حاضر، هوش مصنوعی به‌ویژه پس از انتشار ChatGPT در حال تغییر زمینه‌های خاصی است. این نرم‌افزار منحصربه‌فرد یک چت‌بات هوشمند است که در نوامبر منتشر شد و استفاده از آن برای عموم رایگان است.

در بررسی‌های دانشگاهی مشخص شد که نرم‌افزار ChatGPT در آزمون MBA که در مدرسه نخبگانی «پن وارتون» برگزار شد، از بسیاری از نفرات شرکت‌کننده در این آزمون، نمره بالاتری کسب کرد.

به‌طورکلی، مشاغلی چون روزنامه‌نگاری، آموزش عالی، طراحی گرافیکی و طراحی نرم‌افزار، جزء حوزه‌هایی هستند که انتظار می‌رود با هوش مصنوعی تکمیل شوند و همین امر، خطر حضور نیروی انسانی را در این گروه از مشاغل بیشتر می‌کند.

۱۰ سناریوی جدید ChatGPT برای ۱۰ شغل پرطرفدار

کدام مشاغل با هوش مصنوعی کمرنگ می‌شوند؟

به خطر افتادن جایگاه معلمان در حوزه آموزش

در حال حاضر، از آنجایی که می‌توان از نرم‌افزار ChatGPT به صورت چندوجهی استفاده کرد و حتی ممکن است برای تقلب از آن بهره برد، استفاده از نرم‌افزار هوش مصنوعی ChatGPT در بسیاری از مدارس نیویورک‌سیتی ممنوع شده است.

این نرم‌افزار از چنان قابلیت بالایی برخوردار است که حتی می‌تواند بدون حضور استاد، یک کلاس درس را اداره کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که استفاده از این نرم‌افزار در سطوح راهنمایی و دبیرستان قابلیت‌های بالاتری دارد؛ چراکه به تقویت مهارت‌هایی می‌پردازد که پیشتر در دوران ابتدایی ایجاد شده بود.

اما نمی‌توان قابلیت این نرم‌افزار را در تقلید نقش معلم و استاد در کلاس درس نادیده گرفت. با نفوذ هرچه بیشتر این نرم‌افزار هوش مصنوعی در حوزه آموزش، معلمان مدارس و استادان دانشگاه‌ها شاهد تحولات یک‌شبه‌ای هستند که برای آنها رقم خورده است؛ از این‌رو، فضای رقابتی را پیش روی استادان ایجاد کرده است که باعث شده برای تطبیق روش‌های تدریس و برگزاری آزمون جهت همگام‌سازی با ChatGPT تلاش کنند تا بتوانند جای از دست رفته خود را بازگردانند.

امور مالی و محاسباتی دقیق‌تر

امور مالی وابستگی شدیدی به محاسبات دارد و از آنجایی که فناوری‌های هوش مصنوعی از طریق الگوریتم‌های مختلف کار محاسبات را انجام می‌دهد، در امور مالی به خوبی می‌توانند نقش‌آفرینی داشته باشند.

نرم‌افزار ChatGPT هم مانند بسیاری دیگر از ربات‌هایی که در سال‌های اخیر تولید شده‌اند، هر روز با پیشرفت بیشتری روبه‌رو می‌شود و این در حالی است که بسیاری از مشاغل همزمان با پیشرفت این فناوری‌ها از بین می‌روند و جای خود را به فناوری‌های جدید می‌دهند.

بدون قطع می‌توان گفت یکی دیگر از حوزه‌هایی که هوش مصنوعی می‌تواند روی آن تاثیرگذار باشد، حوزه‌های مالی و تجاری است که ارتباط مستقیم با محاسبات دارد.

حتی در بانک‌های سرمایه‌گذاری هم افرادی خارج از آن مجموعه جذب و استخدام می‌شوند و دو، سه سال از عمر خود را در آن بانک مانند ربات کار می‌کنند که منطقی‌تر این است که از یک ربات هوش مصنوعی با قابلیت‌هایی بیشتر و سرعتی بالاتر از نیروی انسانی برای انجام بسیاری از کارهای مالی استفاده کنند.

اما برخی محققان بر این باورند که تصمیمات مهم مالی و اقتصادی همواره در دست نیروی انسانی باقی خواهد بود و نمی‌تواند به‌طور کامل آن را با ربات‌ها جایگزین کرد.

کدنویسی پرسرعت به جای مهندسان نرم‌افزار

محققان هشدار می‌دهند که طراحان وب‌ سایت و مهندسانی که در حوزه کدنویسی فعالیت می‌کنند، خیلی ساده در معرض خطر نابودی قرار دارند.

بسیاری از افرادی که به دنبال طراحی وب سایت هستند، قادرند این کار را بدون نیاز به نیروی انسانی و تنها با سفارش به نرم‌افزار ChatGPT انجام دهند و از این‌رو، ممکن است به مرور چنین مشاغلی حذف شده و جایگاه خود را از دست بدهند.

هوش مصنوعی قادر است کدها را در فرآیند کدنویسی پیش‌نویس کند که به صورت دستی براساس درخواست‌ها و پارامترهای لازم به‌منظور ساخت سایت‌ها و سایر بخش‌های فناوری اطلاعات قابل تنظیم هستند که در کمترین زمان و با سرعت بالایی فرآیند طراحی نرم‌افزار و کدنویسی را انجام می‌دهد.

مقاله‌نویسی برای روزنامه‌نگاران

در حوزه خبر و روزنامه‌نگاری، زمانی که بحث جمع‌آوری اخبار به میان می‌آید، وضعیت کمی دشوارتر می‌شود. اما آزمایش‌هایی که روی فناوری هوش مصنوعی ChatGPT انجام شده نشان می‌دهد که این فناوری صلاحیت لازم را برای فعالیت در این حوزه به خود اختصاص می‌دهد.

یکی از کارهایی که خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در فرآیند خبرنویسی انجام می‌دهند، ویرایش متنی است که می‌نویسند و به اقتضای گزارش و اخباری که می‌نویسند، گاهی باید به خلاصه‌سازی و مختصرسازی یک مقاله و گزارش بپردازند.

یکی از کاستی‌های مهمی که در حال حاضر پیش‌روی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران و ویراستاران وجود دارد، ناتوانی ابزارهای موجود در انجام این کارهاست.

اگر شما هم در حرفه روزنامه‌نگاری و خبرنگاری فعالیت می‌کنید، می‌توانید با کمک نرم‌افزار ChatGPT، از آن بخواهید تا مقاله‌ای را برای شما بنویسد و داستانی را با نقل قول تولید کند. اما مشکلی که هنوز هم محققان نتوانسته‌اند در این نرم‌افزار برطرف کنند، این است که در بیان نقل قول‌ها تنها به بیان عبارات اکتفا می‌کند و قادر به برطرف کردن خطاهای ایجاد شده در آن نیست.

کشیدن تصاویر گرافیکی به جای طراحان گرافیک

شرکت سازنده نرم‌افزار ChatGPT در سال ۲۰۲۱ ابزار دیگری موسوم به DALL-E را عرضه کرد که قادر است تصاویری متناسب با دستورات داده‌شده به این نرم‌افزار را تولید کند. این ابزار در کنار سایر نرم‌افزارها تهدیدی برای طراحان گرافیک و خلاق محسوب می‌شود.

پیش از روی کار آمدن این نرم‌افزارهای هوش مصنوعی، افراد از عکاس‌ها یا طراحان گرافیک می‌خواستند تصویری گرافیکی را برای وب سایت آنها طراحی کنند اما حالا این کار با فناوری مشابه ChatGPT به‌طور کاملا خودکار و در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرم‌افزار جدید DALL-E در طراحی ظرایف خیلی موفق عمل نمی‌کند و این نقصی است که محققان در تلاش برای رفع آن هستند.

ساده‌سازی معادلات ریاضی برای ریاضی‌دان‌ها

شاید تصور کنید که ریاضی‌دان‌ها از خطر ChatGPT در امان هستند اما شغل آنها جزء پرخطرترین مشاغل به شمار می‌رود.

ریاضیات همیشه موضوعی بوده که مردم با آن به حل مسائل مختلف می‌پردازند. باوجوداین، با استفاده از آخرین مدل ChatGPT یعنی GPT-۴، می‌توان کارهای زیادی را انجام داد.

حتی این نرم‌افزار قادر است معادلات و فرمول‌های پیچیده ریاضی را حل کند. تنها چیزی که ربات هوش مصنوعی نیاز دارد، داده‌هایی است که در قالب پرسشی ساده مطرح می‌شود.

ChatGPT با استفاده از داده‌های ارائه شده، انواع مشکلاتی را که بسیاری از کاربران و استادان در حل آن ناتوان هستند، حل می‌کند. علاوه‌براین، قابلیت‌های این نرم‌افزار هوش مصنوعی با گذشت زمان افزایش می‌یابد که به حل مسائل پیچیده کمک می‌کند.

حامی ۲۶ زبان دنیا به کمک مترجمان کتبی و شفاهی می‌آید

مترجم‌ها به افراد در درک بهتر اسناد، متون و مدارکی که به زبان‌های دیگر نوشته شده یا گفته می‌شود، کمک می‌کنند.

با رونق فناوری هوش‌مصنوعی، نرم‌افزار ChatGPT بر این شغل تاثیرگذار هم سایه می‌افکند و کار بسیاری از مترجمان ممکن است تحت‌تاثیر این فناوری قرار گیرد و کمرنگ‌تر شود. نمونه بارز آن، گوگل‌ترنزلیت است که از زمان روی کار آمدن هوش‌مصنوعی از آن در زیرساختش استفاده می‌شد و هر روز این قابلیت بیشتر می‌شود.

نرم‌افزار GPT-۴ LLM (مدل زبانی بزرگ) از بیش از ۲۶ زبان مختلف پشتیبانی می‌کند که شامل زبان‌های پرکاربرد و زبان‌های ظریف‌تر می‌شود.

پشتیبانی از این تنوع زبانی نه‌تنها باعث می‌شود ChatGPT در دسترس باشد، بلکه در ترجمه جملات، اسناد و حتی کلمات مفید واقع می‌شود. استفاده از هوش‌مصنوعی در ترجمه کتبی و شفاهی مدتی است مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه‌بر گوگل‌ترنزلیت، سیستم تشخیص گفتار Whisper شرکت OpenAI به چند زبان ترجمه و رونویسی می‌کند، پشتیبانی گسترده‌ای از لهجه‌های خاص دارد و نیز ترجمه صوتی را فعال می‌کند.

علاوه‌بر این استفاده گسترده از هوش‌مصنوعی توسط برنامه‌های یادگیری زبانی مانند Duolingo انجام شده که جدیدترین نسخه GPT-۴ LLM را برای مجموعه‌ای از ویژگی‌ها در برنامه خود ادغام کرده است.

سرقت خلاقیت از شاعران و نویسندگان

یکی از مزیت‌هایی که انسان را از هوش‌مصنوعی متمایز می‌کند، وجود خلاقیت است و تصور اینکه هوش‌مصنوعی بتواند در خلاقیت از انسان جلو بزند کمی دور از ذهن است اما با رشد و توسعه هوش‌مصنوعی، صنعت خلاقیت دگرگون شده است.

به‌طورکلی هوش‌مصنوعی سعی می‌کند خلاقانه عمل کند. این نرم‌افزار با تکاملی که در مدتی کوتاه داشته، توانسته از نوشتن شعرهای کوتاه به داستان‌های تمام عیار برسد.

چت‌بات‌هایی مانند ChatGPT برای نوشتن سریع شعر یا داستان به کمترین داده نیاز دارند، به‌عنوان مثال می‌توانید تنها جزئیات حداقلی را ارائه دهید تا داستانی ۵۰۰ کلمه‌ای را در اختیارتان بگذارد. درواقع این نرم‌افزار با پیشرفتی که دارد می‌تواند تا سال‌های آتی کاملا جایگزین شاعران و نویسندگان شود و موقعیت شغلی آنها را به خطر بیندازد. شواهد نشان می‌دهد که بسیاری از افراد درحال‌حاضر از این نرم‌افزار برای نوشتن کتاب و فروش کتاب‌های الکترونیکی در آمازون استفاده می‌کنند.

طرح شکایت یک‌دقیقه‌ای به‌جای وکلا و حقوقدانان

درحالی‌که حقوقدانان و مدیران حقوقی مترجم تحت‌اللفظی نیستند، اما وظیفه مهم دریافت اسناد حقوقی پیچیده و تبدیل آنها را به عبارات خلاصه و مختصر برعهده دارند.

خلاصه و ساده‌سازی اسناد حقوقی به‌طوری‌که قابل هضم باشد، کار ساده‌ای نیست، با وجود این، هوش‌مصنوعی به‌خوبی در این کار موفق عمل کرده است.

نرم‌افزارهای هوش‌مصنوعی به‌راحتی می‌توانند از داده‌هایی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد، خلاصه‌های حقوقی و حتی پرونده‌های قضایی ایجاد کند.

در این فرآیند حتی نیازی به ارائه فرمت نوشتاری به نرم‌افزار هوش‌مصنوعی نیست و ربات به خودی‌خود می‌تواند فرمت صحیح را پیدا کند. پیش‌تر کاربران در اینترنت به استفاده از ChatGPT برای طرح شکایت علیه افراد و شرکت‌ها می‌کردند.

سرعت انجام این کار توسط هوش‌مصنوعی خیره‌کننده است، زیرا فرآیندی که چند روز زمان می‌برد تنها در کمتر از یک‌دقیقه انجام می‌شود.

صندوقداران فروشگاهی برای خریدی آسان

صندوقداری شغلی است که در عین سادگی دشواری‌های خود را دارد و کمی بالا و پایین شدن اعداد و ارقام می‌تواند تفاوت زیادی را در حساب‌وکتاب‌های آن کسب‌وکار ایجاد کند؛ از این رو این شغل یکی از مشاغل پرخطر در مواجهه با هوش‌مصنوعی است که حتی ممکن است تا سال‌های آینده به کلی از فروشگاه‌ها حذف شود.

مدیریت صورتحساب‌ها و موجودی صندوق نقش مهمی در پیشبرد هر کسب‌وکاری دارد. با وجود این با افزایش محاسبات کاری، این شغل نیز مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

ماشین‌های خودپرداخت ازجمله نمونه پلتفرم‌های پرداخت است که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند. مشتریان با اسکن اقلام خود، هزینه آنها را پرداخت می‌کنند و به‌سادگی از فروشگاه خارج می‌شوند.

این سیستم‌های خودبازپرداخت در فروشگاه‌های زنجیره‌ای موادغذایی بزرگ زیاد دیده می‌شوند.

از دیگر نمونه‌های صندوقداران هوش‌مصنوعی که رقیبی برای صندوقداران انسانی به‌حساب می‌آیند کیوسک‌های سفارش در برخی رستوران‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند که سفارش و پرداخت شما را تحویل می‌گیرند.

۱۰ سناریوی جدید ChatGPT برای ۱۰ شغل پرطرفدار

شرکت‌های بزرگ در برابر تحولات مدل‌های زبانی چه می‌کنند؟

آغاز سیاستگذاری سامسونگ برای استفاده از ChatGPT

به گزارش CNBC، شرکت‌های بزرگ و کوچک از قبیل سامسونگ درحال ایجاد سیاست‌هایی هستند که بایدها و نبایدهای کار ابزارهای هوش‌مصنوعی را برای کارکنان مشخص می‌کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که خطر هوش‌مصنوعی برای مشاغل کاملا به مدیران بستگی دارد که تصمیم می‌گیرند آیا می‌خواهند مانع از بروز این پدیده شوند یا خیر؟ به‌عنوان مثال در ماه می، شرکت سامسونگ بعد از اینکه متوجه شد یکی از کارمندانش یکی از کدهای حساس را در ChatGPT آپلود کرده، استفاده از ابزارهای مولد هوش‌مصنوعی را ممنوع کرد.

این امر باعث شد این غول فناوری سیاست خاصی را برای کارمندانش اعلام کند تا براساس آن و با محدودیت‌های تعریف‌شده از فناوری هوش‌مصنوعی مولد استفاده کنند.

استراتژی یک شرکت مانند سامسونگ درمورد خط‌مشی هوش‌مصنوعی مولد، شامل ایجاد موانع و مسئولیت‌پذیری نسبت به کار با آن است. درواقع ایجاد خط‌مشی شرکت درمورد هوش‌مصنوعی مولد بخشی از فرآیند انتقال ریسک محسوب می‌شود. سامسونگ نگران این موضوع است که کارکنانش بدون اطلاع از خطراتی که ممکن است متوجه‌شان شود، امنیت خود و شرکت را به‌مخاطره بیندازند.

مقامات این شرکت درنظر دارند اقدامات امنیتی را برای ایجاد محیطی امن هنگام استفاده از هوش‌مصنوعی مولد فراهم کنند تا درکنار حفظ امنیت کارکنان و شرکت، بتوانند بهره‌وری آنها را نیز بالا ببرند.

از این رو سامسونگ تا تدوین سیاست‌هایی که قرار است اعمال کند، استفاده از این نرم‌افزار را برای کارکنانش ممنوع و محدود کرده است. علاوه‌بر این سامسونگ از آنها خواسته تا اطلاعات تجاری حساس را توسط وسایل الکترونیک شخصی از قبیل کامپیوتر، گوشی و تبلت بارگذاری نکنند.

سیاست هوشمند استخدام کارمند در مایکروسافت و آمازون

در حالی که معرفی بیشتر هوش‌مصنوعی در فرآیند استخدامی شرکت‌ها می‌تواند برخی مشکلات را حل کند، اما نباید انتظار داشت این فناوری به‌طور کامل چگونگی جذب کارمندان جدید را توسط شرکت‌ها متحول کند.

به گزارش CNBC، براساس معیار استخدام کارکنان که از سوی شرکت‌های نرم‌افزاری در سال ۲۰۲۳ منتشر شده، درحال‌حاضر تنها ۱۲ درصد از متخصصان استخدام‌شده در شرکت‌ها از هوش‌مصنوعی در فرآیندهای استخدام یا مدیریت استعداد خود بهره می‌برند.

راه‌حل‌های هوش‌مصنوعی، از ساده‌سازی منابع گرفته تا تصمیم‌گیری‌های آگاهانه، بسیار فعال عمل می‌کنند. در مشارکت با شرکت‌هایی چون آمازون، مایکروسافت و برخی دیگر از شرکت‌ها، این اصول به شفافیت، عدم تبعیض، ایمنی، حاکمیت و پاسخگویی با استفاده از هوش‌مصنوعی در استخدام کارمندان منتهی می‌شود. استفاده از این هوش در فرآیند استخدام، به توسعه شرح آن شغل، جذب منابع استعداد، ایجاد و ارزیابی امتیاز، بررسی متقاضیان جدید، برقراری ارتباط با داوطلبان شغلی و آموزش کارکنان جدید کمک می‌کند.

درواقع استفاده از آن به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا به‌طور عادلانه تعداد داوطلبان شغلی خود را گسترش دهند. حدود یک‌دهه قبل، آمازون تلاش کرد فرآیند استخدام نیرو را خودکار کند اما این پروژه شکست خورد؛ چراکه این ابزار، داوطلبان شغلی توسعه‌دهنده نرم‌افزاری و سایر پست‌های فنی را به روشی خنثی- از نظر جنسیتی- رتبه‌بندی نمی‌کرد. به‌گفته کارشناسان، هوش‌مصنوعی دارای پتانسیلی قابل‌توجه است اما اینکه آیا این پتانسیل در یک مسیر مثبت حرکت می‌کند یا نه، بستگی به نوع استفاده از آن دارد.

اصول و پروتکل‌های هوش‌مصنوعی در استخدام تنها تلاشی برای کاهش ریسک در زمان استفاده از ابزارهای هوش‌مصنوعی توسط کارکنان محسوب می‌شود. مایکروسافت هم چندی پیش از نسخه جدیدی از ابزار هوش‌مصنوعی «بینگ» رونمایی کرد که ویژه کسب‌وکارهاست و از امنیت بالایی برخوردار است و از مکالمات کاربر و نرم‌افزار به‌منظور آموزش مدل‌های هوش‌مصنوعی استفاده نمی‌شود.

نگرانی اپل از درز اطلاعاتی

کمپانی اپل هم درکنار برخی دیگر از شرکت‌های بزرگ دنیا، در سال اخیر که از عمر این نرم‌افزار هوش‌مصنوعی ChatGPT می‌گذرد، با چالش استفاده از آن مواجه شده است. شواهد حکایت از آن دارد که اپل درحال ساخت و توسعه فناوری مشابه هوش‌مصنوعی ChatGPT است و از این رو برای جلوگیری از درز اطلاعات، کارمندان خود را نسبت به استفاده از این نرم‌افزار و سایر ابزارهای این هوش‌ منع و دسترسی آنها را محدود کرده است.

دلیل محتاط بودن اپل این است که شرکت سازنده این نرم‌افزار هوش مصنوعی، تمام تعاملات بین کاربر و نرم‌افزار را ذخیره می‌کند و سپس از این مکالمات برای آموزش و ارتقای سیستم‌های این شرکت استفاده می‌شود و به‌ همین خاطر، به اشتراک‌گذاری ناخواسته اطلاعات خصوصی یا محرمانه را ایجاد می‌کند.

درست است که این شرکت در ماه آوریل ویژگی جدیدی برای غیرفعال کردن حفظ سوابق چت کاربر با نرم‌افزار را ارائه داد اما از قرار معلوم مکالمات تا ۳۰ روز در حافظه باقی می‌ماند و همین امر می‌تواند باعث سوءاستفاده از اطلاعات تا قبل از پاک شدن اطلاعات شود.

«ورایزن» و محدودیت‌هایش برای کارکنان

کمپانی «ورایزن» در بیانیه‌ای عمومی- که چندماه پیش برای کارمندان خود صادر کرد- خبر از تعیین محدودیت‌هایی برای استفاده از نرم‌افزار ChatGPT داشت.

در این بیانیه آمده است: «از آنجا که استفاده از ChatGPT می‌تواند کنترل داده‌های مشتریان، کد منابع و موارد دیگر را به‌طور غیرقانونی منتشر کند، با اعمال محدودیت برای استفاده کارمندان این شرکت جهت استفاده از این نرم‌افزار هوش‌مصنوعی، به‌دنبال آن هستیم که با خیالی آسوده از فناوری‌های نوظهور استفاده کنیم. مقامات این شرکت فناور عنوان کرده‌اند که هوش‌مصنوعی جزء لاینفک استراتژی‌های بلندمدت آنهاست اما ChatGPT مترادف با هوش‌مصنوعی نیست و می‌توان از قابلیت‌های دیگر این فناوری نوظهور استفاده کرد، بنابراین نباید توسط کارمندان مورد استفاده قرار گیرد.»

منبع: فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    0 0
    من برنامه بدنسازی این دوره ام رو از چت جی پی تی گرفتم ، انصافا ترکیب خوبی داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس