هشدار فرمانده پیشین ناتو نسبت به تشدید تنش میان ایران و آمریکا

جیمز استاوریدیس فرمانده پیشین ائتلاف نظامی ناتو با اشاره به احتمال گسترش جنگ در سایه درگیری‌ها میان اسرائیل و حماس، نسبت به تشدید تنش بین ایران و آمریکا هشدار داد.

به گزارش مشرق، تارنمای خبری هیل نوشت: فرمانده پیشین ائتلاف نظامی پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، دیروز جمعه نسبت به تشدید تنش میان ایران و آمریکا هشدار داد.

استاوریدیس در مصاحبه ای با شبکه خبری MSNBC اضافه کرد: من هنوز شانس درگیری مستقیم میان ایران و آمریکا را اندک می دانم. زیرا هیچ یک از طرفین خواهان جنگ نیستند.

وی سپس مدعی شد: ایران خود با وضعیت داخلی و اقتصادی آشفته ای روبرو است و متحدان و شرکای بسیار کمی دارد و اساسا دوستی هم در منطقه ندارد.

این دریادار بازنشسته آمریکایی با این اظهارت چنین نتیجه گرفت که ایران واقعا خواهان ورود به جنگ با آمریکا نیست.

وی همچنین با اشاره به آخرین سال دوره نخست ریاست جمهوی جو بایدن خاطرنشان کرد که آخرین چیزی که دولت بایدن می خواهد آغاز یک جنگ است.

استاوریدیس به همین دلیل شانس آغاز جنگ میان تهران و واشنگستن را ۱۰ درصد ارزیابی کرد، اما همین میزان را هم زیاد دانست و افزود: چیزی که ما باید باید نگران آن باشیم، تشدید تنش است.

وی سپس پیش‌بینی کرد چنانچه ایران به اقدامی علیه امریکا دست بزند، واشنگتن تلافی می‌کند و در این میان است که حزب الله هم وارد این جنگ می شود و شلیک موشک به سمت اسرائیل را آغاز خواهد کرد.

اظهارات این مقام پیشین ناتو در حالی صورت می گیرد که سخنگوی پنتاگون روز سه‌شنبه هفته گذشته گفت که نیروهای آمریکایی مستقر در خاورمیانه از زمان آغاز جنگ میان اسرائیل و نیروهای مقاومت حماس، دستکم ۱۳ بار هدف حمله قرار گرفته اند. گفته می شود در اثر این حملات ۲۴ سرباز آمریکایی در نتیجه تهاجم پهپادها به پایگاه هوایی التنف و الاسد در سوریه زخمی شده اند.

از همین رو ناظران بیم آن دارند که درگیری میان نیروهای مقاومت فلسطین و اسرائیل که از تاریخ ۷ اکتبر (۱۵ مهر) در نتیجه حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل موسوم به طوفان الاقصی آغاز شده، گسترش یابد. کارشناسان نگران هستند که بازیگران منطقه ای از این درگیری برای گشودن یک جبهه اضافی یا بی ثبات کردن منطقه استفاده کنند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس