کد خبر 1540607
تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰
کودک

دکترای تخصصی گفتاردرمانی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به شیوع بالای اختلالات گفتار و زبان در کودکان گفت: والدین باید نسبت به فرایند رشد گفتار کودکان حساس باشند.

به گزارش مشرق، هوشنگ دادگر افزود: اختلالات گفتار و زبان امروزه به علت تغییر سبک زندگی و شکل ارتباطی با کودکان بیشتر دیده می‌شود و کودکان بیشتری در این زمینه به متخصصان مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: اختلالات گفتاری در بیشتر مواقع وابسته به علل دیگری مانند کم‌شنوایی، بیش فعالی و اوتیسم است که این روزها اختلالاتی مانند اوتیسم شیوع بالایی دارد.

بی‌توجهی والدین عاملی برای مراجعه دیرهنگام برای درمان اختلالات گفتاری

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: در اغلب موارد، والدین با فکر اینکه این تاخیر گفتاری در والدین نیز وجود داشته نسبت به اختلالات گفتاری بی‌توجهی می‌کنند و مراجعه دیرهنگام دارند و وقتی که دیرتر مراجعه می‌کنند، محدودیت زمانی وجود خواهد داشت که رشد گفتاری کامل شود.

دادگر افزود: گاهی حتی تاخیر در مراجعه برای درمان اختلالات گفتاری کودک با سن ورود به مدرسه او همزمان می‌شود و کودک به این دلیل توانمندی ورود به مدرسه را پیدا نمی‌کند.

وی تاکید کرد: هرچه اختلالات گفتار و زبان را در کودکان زودتر شناسایی کنیم، درمان راحت‌تر و هزینه کمتر خواهد بود و گاهی با جلسات گفتار درمانی کمتر می‌توان مشکل را برطرف کرد.

دادگر با بیان اینکه شیوع اختلالات گفتار در کودکان درصد قابل توجهی را تشکیل می‌دهد، افزود: این امر نشان می‌دهد والدین نسبت به این پدیده باید حساس‌تر باشند.

تاخیر زبانی زمینه ساز مشکلات تحصیلی و ارتباطی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اختلالات گفتار و زبان تنوع و گستردگی زیادی دارد و باعث می‌شود جنس خدمات درمانی و میزان نرخ درمان آن متفاوت باشد و اگر همه اختلالات حوزه کودک را مثل اختلالات تلفظی، تاخیر زبانی، ناروانی‌های کلامی و موارد مرتبط به مسائل پزشکی در نظر بگیریم، شیوع بالایی خواهد بود که اهمیت توجه به آن چند برابر می‌شود.

دادگر با بیان اینکه ارجاع مناسب در زمان مناسب توصیه جدی است، افزود: در بسیاری از مواقع مشاوره ساده از طرف متخصص گفتار درمانی و تغییرات در محیط از سوی والدین می‌تواند برخی از مشکلات و اختلالات گفتاری را برطرف کند.

وی خاطرنشان کرد: در اغلب موارد تاخیر زبانی زمینه ساز مشکلات بعدی است و منجر به مشکلات خواندن و نوشتن در کودکان و مشکلات مهارت‌های ارتباطی ضعیف در مهدکودک و مدرسه برای کودک می‌شود و ممکن است به کودک آسیب برساند.

این دکترای تخصصی گفتاردرمانی ادامه داد: اختلالات گفتار و زبان علاوه بر چالش‌های تحصیلی می‌تواند مشکلات ارتباط‌گیری در محیط اجتماعی، مشکلات تعامل اجتماعی و دوست یابی را به همراه داشته باشد.

دادگر تاکید کرد: چالش زبانی از نگاه والدین ممکن است کوچک و خفیف باشد اما همین مساله خفیف می‌تواند مساله‌ای مانند تحصیل کودک را تحت شعاع قرار دهد.

خلأ غربالگری مهارت‌های زبانی و کلامی در سیستم بهداشت کشور

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران از خانواده‌ها خواست اگر در فرایند رشد و گفتار زبان کودک خطاهای ساده می‌بینند که از نظر آنها اهمیت ندارد با گفتار درمان مشاوره کنند.

دادگر با تاکیر براینکه والدین باید بر فرایند رشد کلامی کودک حساس باشند، افزود: برخی پایش‌های رشد در سیستم بهداشت و نظام سلامت کشور مربوط به حوزه‌های خاص است به طور مثال کودکی که به شبکه بهداشت ارجاع داده می‌شود بیشتر از لحاظ وزن، قد و اندازه دور سر پایش می‌شود اما پایش رشد مهارت‌های شناختی، حرکتی، زبانی و کلامی یا انجام نمی‌شود یا ناقص انجام می‌شود؛ بنابراین والدین باید در این موارد حساس باشند.

وی اضافه کرد: والدین با توجه به علائمی مثل تاخیر در صداسازی، توجه به اسم، شروع اولین کلمه یا ضعف در بیان جملات، خطاهای تلفظی یا ناروانی در کلام می‌توانند ضعف را شناسایی کنند. به طور مثال گاهی کودک چهارساله به متخصص گفتار درمانی ارجاع می‌شود که فقط چهار کلمه می‌گوید و والدین هنوز منتظر هستند که کودک زبان باز کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ؟ ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
    0 0
    کل این دردها کودکان بی گناه در اوتیسم ن وزبان وگوش وحرکتی وبریچ ،کل،مال واکسنهاو کرونا والدین وقبل کرونا برا واکسیناسیون خود کودک که آغشتعه ب جیوه وهزار درد بی درمانه ،از سوی بهداشت ایران وپزشکان غرب پرست سازمام whoزیر چکمه امریکا ویهودن ،چرا بیرار نمیشین ،سبک غذاها تراریخته و واکسنها چه نیاز که فرزند که خدا داده ساام واکسن کزاز ودیفتری بزنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس