کد خبر 1540594
تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
برق

وسایل سرمایشی از جمله مصرف‌کنندگان عمده برق محسوب می‌شوند که خاموش‌شدن آنها بار زیادی از دوش شبکه برق برداشته است و به قولی، شبکه می‌تواند نفس بکشد.

به گزارش مشرق، تابستان امسال به اعتراف دست‌اندرکاران تولید برق کشور یکی از داغ‌ترین تابستان‌ها بود به‌گونه‌ای که «علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیرو گفته بود: تابستان امسال به دلیل گرمای بیش از حد ۳۶ بار رکورد مصرف برق شکسته شد.

همان ایام گرم تابستان بود که «مصطفی رجبی مشهدی» سخنگوی صنعت برق از تشکیل گنبد گرمایی بر فراز هشت کشور همسایه خبر داده بود که کشورمان را نیز تحت‌تاثیر قرار داد.

افزایش دمای هوا سبب روی‌آوری بیشتر مصرف‌کنندگان به استفاده از وسایل سرمایشی به‌ویژه کولرها شده بود. این میزان استفاده بیشتر وسایل از سرمایشی بار سنگینی بر دوش شبکه سراسری برق تحمیل کرده بود.

اما اکنون که هوا روبه سردی گذاشته این بار از روی شبکه برق برداشته شده است.

در همین زمینه، سخنگوی صنعت برق گفت: خاموش‌شدن ۹۰ درصد کولرها و وسایل سرمایشی ۲۸ هزار مگاوات از مصرف برق کشور کم کرد.

بر اساس اعلام شرکت مدیریت شبکه برق ایران، «مصطفی رجبی مشهدی» افزود: میزان تقاضای مصرف برق در روز به حدود ۴۵ هزار مگاوات رسید که نسبت به اوج بار تابستان جاری که میزان تقاضا ۷۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات بود، ۲۸ هزار مگاوات کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر فقط در مناطق گرمسیر و آن هم در زمان محدود از کولر استفاده می‌شود، گفت: در تابستان میزان مصرف برق در مناطق گرمسیر به دلیل استفاده از وسایل سرمایشی تا سه برابر اضافه می‌شود و در مناطق عادی کشور نیز مصرف برق ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه ظرفیت صرفه‌جویی دوره اوج بار تابستان در مناطق گرمسیری بیش از مناطق عادی بوده است، افزود: شاهد همکاری خوبی از طرف مردم در مناطق گرمسیر بودیم.

وی بر استفاده درست از وسایل سرمایشی و تنظیم دما که از عوامل مهم در کاهش مصرف برق محسوب می‌شود، تاکید کرد و خواستار استفاده از تجهیزات استاندارد باتوجه‌به اقلیم هر منطقه شد.

تابستان امسال وزارت نیرو باهدف تشویق بیشتر مردم به رعایت مصرف طرح اختصاص پاداش سراسری به مشترکان را اجرایی کرد.

بر اساس این طرح، همه مشترکان حتی آنهایی که پرمصرف بودند می‌توانستند با هر میزان کاهش در مصرف برق از مشوق‌های در نظر گرفته شده برخوردار شوند.

پیش‌تر هم وزیر نیرو با اشاره به رکوردشکنی مصرف برق در تابستان امسال، تأمین برق و جلوگیری از تکرار خاموشی‌های گسترده سال‌های قبل از استقرار دولت سیزدهم را دستاوردی ارزشمند دانست.

وی افزود: تامین برق در تابستان امسال در شرایطی بود که کشور افزایش دمای تا سه درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین بلندمدت را تجربه کرد که این مساله باعث افزایش متوسط چهار هزار مگاواتی برق و در ایام پیک تا پنج هزار و ۷۰۰ مگاوات شد.

محرابیان تأکید کرد: افزون بر شکستن رکورد مصرف، در ۲ سال گذشته ۲ میلیون مشترک جدید و ۹۱۸ روستا نیز به شبکه برق کشور متصل شدند که منجر به افزایش مصرف این حامل مهم انرژی شد.

وزیر نیرو عنوان کرد که در تابستان امسال بخش خانگی ۴۰ درصد مشترکان با وجود گرمای شدید نسبت به سال گذشته مصرف کمتری داشتند و در بخش اداری نیز با مدیریت خوب اعمال شده، ۸۵۰ مگاوات برق صرفه‌جویی شد که نتیجه آن عدم خاموشی برنامه‌ریزی شده در بخش خانگی بود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس