1

پس از راه افتادن طوفان الاقصی در مناطق اشغالی و افتادن بادهای موافق زیر پرچم مقاومت فلسطینی، برخی از اصلاح‌طلبان از گرفتن موضع صریح علیه رژیم صهیونیستی سرباز زدند!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز سه شنبه، دوم آبان ماه در حالی چاپ و منتشر شد که نشست ۳+۳ با حضور وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان، عقب‌نشینی تل‌آویو از عملیات زمینی و نوازش بدهکاران مالیاتی در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

مهم‌ترین خبر این روزها در صحنه جنگ، بدون شک به حمله یگان عملیات ویژه رژیم به خان یونس و کمین سنگین قسام برمی‌گردد. حمله از محور جنوب این اهمیت را دارد که در روزهای گذشته، اکثر اخبار حول حمله از محور شمال و شرق می‌چرخید؛ یورش از محور جنوب، علاوه بر جنبه تست و تمرین برای رژیم، نشان داد که مقاومت اسلامی در آمادگی کامل در همه محورها وجود دارد. تدبیر محور مقاومت برای این مسئله نیز، فعال‌سازی چهار اهرم برای کاهش فشار بر نوار غزه بوده است. با توجه به رویکرد حریف برای خرید زمان برای محاسبات بیشتر، بنابراین باید محاسبات ادراکی دشمن هر چه بیشتر تحت تاثیر قرار گیرد. اکنون برنامه ورود زمینی حزب‌الله به طور جدی در دستور کار است.

جنگ در غزه و احتمالات پیش‌رو مورد توجه روزنامه‌های اصلاح‌طلب است، روزنامه آرمان امروز نوشته است:

چهره خاورمیانه پس از این جنگ تغییر زیادی نمی کند اما باید توجه داشت که آینده خاورمیانه تا زمانی که مساله فلسطین حل نشود، روشن نخواهد بود. این مساله باید حل شود چه از طریق رجوع به مصوبات و قوانین بین المللی چه از هر روش دیگر. تا زمانی که یکپارچگی سرزمینی برای اعمال حاکمیت شکل نگیرد این بحران ادامه دارد.

در ادامه سرمقاله این روزنامه آمده است:

حتی اکر دو دولت تشکیل شود و باز هم میان غزه و کرانه باختری فاصله باشد باز هم ریشه هایی برای تنش وجود دارد. بدون یکپارچگی سرزمینی، تشکیل دولت درفلسطین غیرممکن است. ضمن آنکه نتانیاهو اصلا قائل به ایده دو دولت نیست! باید توجه داشت که روزگاری غزه جزئی از مصر بوده و اسرائیل آن را به تصرف خود درآورده و فلسطینی ها را به آنجا کوچانده و کرانه باختری نیز متعلق به اردن بوده و سرنوشتی مشابه نیز برای آن رقم خورده و فلسطینی‌ها را از سرزمین اصلی خود بیرون کرده و به این دو منطقه فرستاده اند.

انفعال برخی اصلاح‌طلبان درباره محکومیت اسرائیل مشکوک است/ مشاور میرحسین موسوی: مسئله من فلسطین نیست!

روزنامه هم‌میهن به برخی جریانات سیاسی و روشن‌فکری که این روزها در برابر جنایت صهیونیست‌ها سکوت کرده‌اند حمله کرده و می‌نویسد:

گرچه برخی از افراد این جریان موضع‌گیری‌های صریحی کرده‌اند ولی در مجموع به نظر می‌رسد که تحت تاثیر مواضع رسمی حکومت ایران می‌ترسند که هرگونه حمایت علنی آنان به حساب حکومت ریخته شود زیرا در ایران امکان اتخاذ موضع مستقل به‌شدت کم شده است. ولی نکته بسیار مهم این است که این وضعیت ۴۵ساله موجب شده که نسل جوان روشنفکری و اضصلاح‌طلب ایران از مسئله فلسطین فاصله بگیرند و احساس نسل پیش از خود را نسبت به این ماجرا نداشته باشند و بروز ندهند.

انفعال برخی اصلاح‌طلبان درباره محکومیت اسرائیل مشکوک است/ مشاور میرحسین موسوی: مسئله من فلسطین نیست!

روزنامه اعتماد نیز مقاله‌ای از فاتح مشاور رسانه‌ای موسوی از سران فتنه را منتشر کرده که در آن شعار نه غزه و نه لبنان را دوباره تکرار است، موسوی در روزهای اخیر روزه سکوت گرفته و برای خوش آمد رژیم صهیونیستی حاضر به محکومیت جنایت آنان نیست! در این یادداشت آمده است:

چنانکه می‌دانیم بخش بزرگی از ملت ایران از جمله منتقدان جدی نظام در کنار مردم فلسطین قرار دارند و در این حال موضوع فلسطین تا حدی تحت تاثیر شکاف‌های سیاسی حزبی در داخل و خارج قرار گرفته و بخشی از جامعه ایران را به دلیل دلگیری از حاکمیت از دیگر کشورهای اسلامی تا حدی مستثنا ساخته است. به نظر می‌رسد هم مسوولان جمهوری اسلامی و هم مخالفان و نخبگان در شکاف فعلی درباره فلسطین مسوولیت دارند. در میان برخی جریان‌های منتقد نظام، این دیدگاه وجود دارد که حمایت از فلسطین، حمایت از سیاست‌های رسمی نظام است و نباید در کنار آن ایستاد. آنها می‌گویند اگر نظام، حقیقتا برای فلسطین حق تعیین سرنوشت قائل است، چرا این حق انتخاب آزاد را از ملت ایران دریغ می‌کند؟

انفعال برخی اصلاح‌طلبان درباره محکومیت اسرائیل مشکوک است/ مشاور میرحسین موسوی: مسئله من فلسطین نیست!

پس از راه افتادن طوفان الاقصی در مناطق اشغالی و افتادن بادهای موافق زیر پرچم مقاومت فلسطینی، برخی از اصلاح‌طلبان سنتی، نهادی و حتی بخش‌هایی از جناح رادیکال آن به‌روشنی و گاهی دوپهلو از جنایت صهیونیست‌ها در غزه اعلام برائت کرده و حتی برخی پیشنهاد رفتن به جبهه مرکزی مقاومت را طرح کرده‌اند، اما برخی دیگر به بهانه‌های واهی سیاسی نمی‌توانند از جنایتکارترین رژیم تاریخ دست بکشند!

روزنامه شرق نیز در سرمقاله خود جنگ در غزه را ارزیابی کرده و درباره پیش نویس قطعنامه جدید آمریکا علیه مقاومت می‌نویسد:

به نظر می‌رسد که حملات اسرائیل علیه غزه، موجب تحولات مهمی در روابط ایران و آمریکا نیز شده است. در پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای که آمریکا درباره بحران غزه تقدیم شورای امنیت کرده‌ است، از ایران خواسته شده تا صدور سلاح را به «گروه‌های شبه‌نظامی و تروریستی که صلح را در منطقه تهدید می‌کنند»، متوقف کند. در پیش‌نویس همچنین از همه کشورها خواسته شده تا در راستای جلوگیری از گسترش خشونت از غزه به سایر مناطق و از جمله «توقف فوری همه حملات توسط حزب‌الله و دیگر گروه‌ها» تلاش کنند.

در ادامه این یادداشت آمده است:

پیش‌نویس آمریکا هم تعرضی دیپلماتیک علیه ایران است و هم در راستای اولویت آمریکا مبنی بر بازگذاشتن دست اسرائیل برای ادامه حمله به غزه و پیگیری هدف اعلام‌شده «نابودی حماس». برای این منظور آمریکا تاکنون ضمن مخالفت با آتش‌بس، هم‌زمان حداکثر تلاش را برای جلوگیری از گسترش جنگ و ورود دیگر بازیگران به درگیری انجام داده، با این هدف که اسرائیل هم‌زمان ناچار از جنگ در چند جبهه نشود.

انفعال برخی اصلاح‌طلبان درباره محکومیت اسرائیل مشکوک است/ مشاور میرحسین موسوی: مسئله من فلسطین نیست!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 6
  • FR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    2 2
    از سربازهای اسراییل در ایران که تا یکماه قبل هم آرزوی این روزهای اسراییل را برای ایران داشتند انتظار دارید ناگهان طرفدار حقانیت فلسطین شوند ! چند نفر از این اصلاح طلبان حرکت مضحک و حماقت امیز رضا ربع پهلوی را در سجده دیوار ندبه به تمسخر گرفتند ؟
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    2 2
    مسئله شما برندازی و همکاری با دشمنه امین
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    4 2
    بابا مشرق جان خودت رو خسته نکن در همین حال که شما داری با روشنگری پرده از خیانت های شبانه روزی این جماعت سرمایه های اسراییل در ایران بر می‌داری حضرات آلزایمر گرفته صدا و سیما و شبکه افق از این جماعت بعنوان کارشناس فلسطین شناس برای آگاهی! دادن به افکار عمومی دعوت می کنند
  • بختیاری IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    1 4
    هر کسی که مسئله فلسطین را جدا از سرنوشت ایران بداند قطعا یا بیسواد و کند ذهن هست یا حتما حتما حتما خائن و عامل نفوذی دشمن(محتمل ترین گزینه)
  • DE ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    4 2
    هرکس جنایات اسرائیل رو محکوم نکنه شرف نداره .
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
      2 2
      🙏🙏🙏🙏🙏🙏
  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    0 2
    انفعال برخی اصلاح‌طلبان درباره محکومیت اسرائیل مشکوک نیست، بلکه کاملا واضح و بدیهی است. چاقو دسته خودش رانمی برد
  • بهنام IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    2 2
    مسئله اصلی اغلب مردم ایران
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
      3 0
      سفره و زندگی است
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    1 1
    ظلم ستیزی زمانی ارزش دارد که اولا از روی انگیزه انسانی و اخلاقی و دینی باشد نه برای کاسبی سیاسی ثانیا با حفظ منافع ملی باشد ثالثا گرینشی نباشد
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
      0 1
      اولا گزینشی نیست دوما کاسب کارانه نیست سوماارزشهای اخلاقی ودینی رعایت میشه .
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    0 0
    اکراین اوج آرزوی چپگرایان مرکز فساد است به نقل از جونیور ترامپ
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    0 1
    مشاور میر حسین لابد مشکلت تو گرفتاری اربابت امریکا کهمثل خر گیر کرده توگل درمو مشاور میر حسین مشکل تو گرفتاری اربابت که غرب اسیا توچاله افتاده برو کمکش
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    3 2
    کی ازموسوی نظرخواسته که می گه مسئله من ....نیست ؟
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    2 3
    مشاور میرحسین موسوی؟؟؟!!!!!!!مورچه چیه که دیگه کله پاچه اش چی باشه؟!
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    4 1
    از سرمایه های اسقاطیل جز این انتظاری نیست تاریخ تکرار میشه 😈
  • مهدی IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    2 3
    نتانیابو : اصلاح طلبان بزرگترین سرمایه اسرائیل در ایران هستند.
  • ارسلان US ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    3 5
    چیزی که برای من مهم است نان است
  • 1 IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    4 5
    مگه قراره همه در مورد فلسطین نظر شما را تائید و از شما پیروی کنند.
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    1 0
    نزدیک انتخابات است
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    1 0
    دم یهودی زاده و بهایی زاده و فراماسون های مخفی خیلی خوب زده بیرون
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    0 0
    سعدی علیه الرحمه جواب شما را داده : خور و خواب تنها طریق دد است. بر این بودن، آیین نابخرد است.
  • GB ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    0 0
    اگر اشغال طلب جماعت وجود نداشت، نه منوتویی وجود داشت نه صدای آمریکای فارسی، نه بی بی سی فارسی نه رادیو فردا نه............ . بسیاری از کارکنای این شبکه ها تاولشون از اشغالیا زد بیرون.
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    1 1
    باید سریعتر میرحسین و طرفدارانش حذف سیاسی شوند
  • محمود IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    0 0
    ، می‌دانم مشکل شما فلسطین نیست مشکل شما مشکل ارباب است
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
    0 0
    درود بیکران بر شیخ زیکزاکی امام آفریقا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس