به گزارش مشرق، احسان کیانی یادداشتی را با عنوان دیدگاه آمریکایی‌ها به فلسطین، پیش از طوفان‌الاقصی در کانال تلگرامی خود منتشر کرد و نوشت:

نظرسنجی «شورای شیکاگو در امور جهانی » که اندکی پیش از وقوع عملیات طوفان‌الاقصی؛ از ۷ تا ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۳ با جامعه آماری ۳۲۴۲ نفر برگزار شده، نشان می‌دهد که جامعه آمریکا، قائل به گفتگو با حماس برای حل بحران فلسطین بوده است. نتایج این نظرسنجی، پس از عملیات و در تاریخ ۱۷ مهر ۱۴۰۲ منتشر گردید.

در این نظرسنجی، ۵۷ درصد از «مذاکره آمریکا با حماس» حمایت کرده‌اند که این میزان برای دمکرات‌ها ۶۱ درصد و برای جمهوری‌خواهان ۵۱ درصد بوده است. در حالی که در ۲۰۱۴، ۵۰ درصد مردم آمریکا حامی گفتگوی ایالات متحده با حماس بوده‌اند. نکته‌ای که نشان می‌دهد تجربه حملات پیشین موجب شده تا جامعه آمریکا، حماس را به عنوان یکی از بازیگران مؤثر در بحران تلقی کند. گرچه بازنمایی عملکرد حماس در طوفان‌الاقصی احتمالاً تأثیر منفی بر این گزاره گذاشته باشد.

نکته مهم در این نظرسنجی، روند تغییر نظرات افکار عمومی درباره ضرورت سوگیری دولت آمریکا به طرفین بحران فلسطین بوده است. گرایش به اینکه آمریکا باید حامی فلسطین باشد از ۴ درصد در ۲۰۱۶ به ۷ درصد در ۲۰۲۳ افزایش یافته بود. در حالی که گرایش به ضرورت حمایت از اسرائیل در این بازه از ۳۳ درصد به ۲۷ درصد کاهش یافت. هم‌چنین گرایش به اینکه آمریکا باید بی‌طرف باشد از ۵۹ درصد در این بازه به ۶۴ درصد افزایش یافته بود.

طبق این نظرسنجی، ۵۲ درصد مردم آمریکا از جمله ۶۲ درصد دمکرات‌ها و ۴۵ درصد جمهوری‌خواهان با گزاره «اِعمال محدودیت برای کمک‌های نظامی ایالات متحده به اسرائیل به گونه‌ای که نتواند از این کمک‌ها علیه فلسطینیان استفاده کند» موافق بوده‌اند و ۴۴ درصد با آن مخالفت ورزیده‌اند.

در عین حال که طی این نظرسنجی، ۵۳ درصد مردم آمریکا با «ارسال نیروی نظامی آمریکا برای کمک به اسرائیل در صورت حمله همسایگانش» موافق ولی ۴۵ درصد مخالف بوده‌اند. بیشترین میزان حمایت از این گزاره در میان جمهوری‌خواهان(۷۲ درصد) و بیشترین میزان مخالفت در بین دمکرات‌ها(۵۶ درصد) بوده است.

مهم‌ترین بخش این نظرسنجی، دیدگاه مردم آمریکا نسبت به راه‌حل بحران فلسطین است.

  • تشکیل کشور فلسطین در کرانه باختری و غزه؛ ۶۰ درصد موافق، ۳۲ درصد مخالف
  • تشکیل دولت واحد با حقوق برابر؛ ۶۱ درصد موافق، ۳۲ درصد مخالف
  • ادامه وضع موجود؛ ۳۳ درصد موافق، ۶۰ درصد مخالف

به نظر می‌رسد مهم‌ترین مسأله‌ای که در این افکارسنجی بروز کرده؛ گرایش مثبت افکار عمومی آمریکا به تشکیل یک دولت واحد با حقوق برابر برای یهودیان و فلسطینیان است. چنان‌چه ۶۶ درصد حامیان حزب دمکرات و حتی ۵۶ درصد حامیان حزب جمهوری‌خواه موافق هستند که «دولت یهود» ملغی شده و یک دولت واحد در تمامی گستره ارضی فلسطین تشکیل شود. گرایشی که در صورت تأثیر بر اراده آمریکا، می‌تواند کورسویی از امید به حل این بحران تاریخی را روشن کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    3 3
    دوحکومتی مقدسه
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    6 1
    اصلا نظر آمریکایی اصلا مهم نیست
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    0 0
    آمریکایی ها خر کی هستن نظر بدن! حیوانات غربی گمش برن سگدونی خودشون
  • سربدار IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    0 0
    یادآور وعده‌های الهی و صادق امام خمینی(ره) است که فرمود:«ما این واقعیت و حقیقت را در سیاست خارجی و بین‌الملل اسلامی‌مان بارها اعلام نموده‌ایم که درصدد گسترش نفوذ اسلام در جهان و کم کردن سلطه جهانخواران بوده و هستیم...ما در صدد خشکانیدن ریشه‌های فاسد صهیونیسم، سرمایه‌داری و کمونیسم در جهان هستیم. ما تصمیم گرفته‌ایم به لطف و عنایت خداوند بزرگ، نظام‌هایی را که بر این سه پایه استوار گردیده‌اند، نابود کنیم و نظام اسلام رسول‌الله(ص) را در جهان استکبار ترویج ‌نماییم و دیر یا زود ملت‌های دربند شاهد آن خواهند بود... ما می‌گوییم تا شرک و کفر هست، مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستیم.» (صحیفه امام خمینی ، جلد ۲۱، صفحه ۸۱)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس