کد خبر 1538419
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
مالیات بر زمین‌های خالی راهکاری برای کاهش قیمت زمین

مالیات بر زمین‌های خالی یک ابزار حکمرانی در راستای تحریک عرضه زمین و کاهش قیمت این بخش مهم در نهاده‌های اقتصاد است.

‌به گزارش مشرق، اخذ مالیات و عوارض از اراضی خالی یکی از راهکارهای تجربه‌شده در دنیا برای جلوگیری از حبس زمین به عنوان یک نهاده تولید و افزایش نقش این نهاده در توسعه اقتصادی است.

بر این اساس اخذ مالیات و عوارض زمین‌های خالی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.

در نامه‌ای که شورای عالی شهرسازی و معماری به عنوان مصوبه این شورا در تاریخ ۸ خرداد ۱۴۰۲ منعکس کرده است، مقرر شده ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها، ضمن بازپس‌گیری اراضی واگذارشده به تعاونی‌ها و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی که مطابق مفاد قرارداد احداث نشده است، نسبت به پیگیری تغییر کاربری اراضی مسکونی اقدام کنند.

بر اساس این مصوبه بازپس‌گیری اراضی دولتی واگذارشده به ترتیب در مراحلی شامل شناسایی اراضی، دارای کاربری مسکونی که در طی دوره در فرآیند ساخت و ساز قرار نگرفته‌اند، اعلام ضرب‌الاجل ۶ ماهه پس از شناسایی برای اقدام مالک به دریافت پروانه و احداث بنا و تعیین میزان کمبود کاربری‌های خدماتی عمومی انجام خواهد شد.

همچنین ادارات کل راه و شهرسازی موظف هستند، گزارش اقدامات انجام‌شده را به کمیسیون ماده ۵ ارائه کنند. مسئولیت هماهنگی و نظارت بر حسن اجرای این مصوبه نیز با استانداران بوده و استانداری‌ها مکلف هستند، گزارش دوره‌ای انجام مصوبه را به همراه مشکلات اجرایی و پیشنهادات استان به صورت ۶ ماهه به دبیرخانه شورای عالی ارسال کنند.

*کاهش قیمت مسکن با مالیات بر زمین‌های خالی

در این راستا فرشید ایلاتی، کارشناس حوزه مسکن با اشاره به برنامه دولت برای عرضه زمین گفت: باز کردن کمربند حریم شهری و ایجاد انگیزه برای سازندگانی که زمین خود را به بازار عرضه نکرده‌اند، می‌توانند سهم زمین از قیمت مسکن را کاهش داده و به ساماندهی مهم‌ترین و اساسی‌ترین نیاز مردم ختم شود.

برخی کارشناسان اعتقاد دارند علاوه بر سیاست‌گذاری برای ساخت مسکن در زمین‌های شهری، ابزار مالیاتی نیز می‌تواند اثر مثبتی بر بازار گذاشته و به عنوان یک ابزار نرم در جهت سیاست‌گذاری صحیح مسکن در اختیار تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران قرار گیرد.

بر این اساس بسیاری از کشورهای دنیا مالیات بر اراضی خالی (LVT) را در دستورکار قرار داده و از این طریق روند عرضه زمین و ساخت بنا بر آن را پیگیری می‌کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حمید IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    0 0
    بسیا عالی دیرهنگام اما مثبت.
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    0 0
    هر کس زمینش را نسازد و مسکونی نشد باید بفروشه مخصوصا در شهر های جدید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس