کد خبر 1537492
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
183 هزار «مسکن خالی» پُر شد

قانون مالیات بر خانه‌های خالی با تکمیل اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان اثر گذار شده و تاکنون ۱۸۳ هزار مسکن خالی به بازار عرضه شده است.

‌به گزارش مشرق، بر اساس اطلاعات دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تاکنون ۴۰۰ میلیون رکورد اطلاعاتی شامل منابع خود اظهاری سامانه ملی املاک و اسکان، طرح نهضت ملی مسکن، طرح ودیعه مسکن، طرح مسکن مهر، طرح اقدام ملی مسکن، بیمه‌نامه تامین اجتماعی، معاملات رسمی حساب‌های بانکی برای اشخاص حقیقی، حساب بانکی اشخاص حقوقی، گواهی پایان کار شهرداری تهران، معاملات دارای کد رهگیری و شناسه قبض برق مورد جمع‌آوری، تحلیل و استفاده قرار گرفته تا اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان کشور تکمیل شود.

بر این اساس تاکنون ۶.۵ میلیون سرپرست خانوار به سامانه مراجعه کردند و ۴.۲ مالکیت در سامانه ملی املاک و اسکان خود اظهاری شده است. تعداد کل کدپستی‌های مسکونی با مالکیت مشخص نیز از ۱۳.۵ میلیون کد پستی فراتر رفته و ۴.۵ میلیون اقامت نیز خوداظهاری شده است.

*رشد ۵ برابری مراجعه به سامانه ملی املاک و اسکان

در همین راستا ابوالفضل نوروزی سرپرست دفتر مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: تعداد مراجعه‌کنندگان به سامانه ملی املاک و اسکان در یک ماه گذشته یک میلیون نفر افزایش داشته و تعداد خوداظهاری اقامت از متوسط روزانه ۵ هزار مورد به ۲۵ هزار مورد رسیده است.

یکی از مهم‌ترین دلایل رشد مراجعه به سامانه ملی املاک و اسکان اتصال خدمات وزارت آموزش و پرورش به سامانه ملی املاک و اسکان است و بر اساس آمار تاکنون ۸ میلیون استعلام محل سکونت اولیای دانش‌آموز پاسخ داده شده و از این بین حدود یک میلیون به سامانه مراجعه و اقامت خود را به‌روز کرده و مابقی اقامت را تأیید کرده‌اند.

*عرضه ۱۸۳ هزار ملک خالی به بازار

در طول اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۵۷۰ هزار واحد مسکونی خالی شناسایی شده که از این تعداد ۱۸۳ هزار ملک در بازار عرضه شده است. همچنین ‌تاکنون ۱۱.۳ میلیون پیامک طی سه سال گذشته برای مالکان دارای خانه‌های خالی ارسال و از آنها درخواست شده تا نسبت به تعیین تکلیف واحد مسکونی خود اقدام کنند.

با توجه به اطلاعات وزارت راه و شهرسازی، تاکنون ۱۸ هزار و ۱۸۳ خانه خالی مرتبط با مالکانی که بالای ۲۰ خانه خالی دارند، به سازمان امور مالیاتی معرفی شده است. این اطلاعات که مرتبط با سال ۱۴۰۱ می‌باشد، ۱۲ مالک حقوقی را در بر گرفته که بالای ۱۰۰ واحد مسکونی خالی دارند و تعداد واحدهای مسکونی خالی متعلق به اشخاص حقوقی که بالای ۱۰۰ مسکن عرضه‌نشده به بازار دارند، ۱۲ هزار و ۴۳۶ واحد مسکونی است. همچنین ۸۱ شخص حقوقی دیگر نیز بین ۲۰ تا ۱۰۰ واحد مسکونی خالی دارند.

*مالیات بر خانه‌های خالی اثرگذار شد

در این راستا جواد احمدی کارشناس مسکن بیان کرد: در صورتی که ما قصد ساخت ۱۸۳ هزار واحد مسکونی را داشتیم و مساحت هر واحد مسکونی نیز به‌طور متوسط ۱۰۰ مترمربع در نظر گرفته شود، به رقمی بالغ بر ۱۸۳ هزار میلیارد تومان برای ساخت احتیاج بود، اما قانون مالیات بر خانه‌های خالی بدون صرف یک ریال هزینه زمین زمینه عرضه این تعداد واحد مسکونی را به بازار فراهم می‌کند.

این کارشناس مسکن گفت: خوشبختانه سرعت شناسایی واحد مسکونی خالی با تکمیل اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان سرعت گرفته و همین مسئله نوید خروج سوداگران از بازار مسکن را می‌دهد.

قانون مالیات بر خانه‌های خالی از سال ۱۳۹۳ برای اجرا به دولت ابلاغ شده بود، اما به دلیل عدم توجه به راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان، این قانون مسکوت مانده بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
    0 0
    چرا دولت به بانکها که میرسه شل میشه چون خودش بانک اقای رئیسی ملت به شمارای دادن این بت هارا بشکنی دوسه میلیون خونه خالی داریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس