مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد داریوش مهرجویی

 مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر صبح امروز ۲۶ مهر در پهنه رودکی در حال برگزاری است.

به گزارش مشرق،مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر صبح امروز ۲۶ مهر در پهنه رودکی برگزار شد.

هنرمندانی چون مسعود کیمیایی، بهمن فرمان‌آرا، حسن پورشیرازی، مسعود جعفری جوزانی، فرامز قریبیان، همایون ارشادی، دانش اقباشاوی، احمدرضا درویش، جعفر پناهی، محمد رسول‌اف، محمدعلی نجفی، داریوش فرهنگ، همایون اسعدیان، حبیب ایل‌بیگی، مازیار میری، محسن امیریوسفی، مانی حقیقی، مسعود کرامتی، مهرداد صدیقیان، محمد کارت،، مسعود اطیابی، مرتضی شایسته، بهرام رادان، مسعود جعفری جوزانی، فرامز قریبیان، سام قریبیان، امیر دژاکام، رهبر قنبری، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی و ... در محوطه تالار وحدت حضور دارند.

بخش‌هایی از موسیقی‌های فیلم سینمایی «سنتوری» که این هنرمند فقید آن را کارگردانی کرده و با استقبال مواجه شده بود، در محوطه پهنه رودکی پخش شد.

این مراسم در ساعت ۱۰ صبح به صورت رسمی با قرائت آیاتی چند از کلام‌الله مجید آغاز شد.

سپس بهرام رادان که اجرای این برنامه را به عهده داشت روی صحنه آمد و با خواندن شعری عنوان کرد که این رفتن ناباورانه بود و از حضار خواست تا به احترام زنده‌یاد مهرجویی بایستند.

سپس فرهاد آییش روی صحنه آمد و گفت: علی نصیریان خارج از کشور است و نتوانست در این مراسم باشد، اما پیامی را ارسال کردند.

در این پیام آمده بود: «در غرب این خبر تکان دهنده بود، در بیماری با فکر و خیالات به سر می‌برم، مهرت بر دلم است. از اولین کار خلاقانه تو در کنارت بودم، افسوس که امروز در کنارت نیستم تا در آخرین سفر بدرقه در کنارت باشم و تابوتت را به دوش کشم. ای مهر فرزانه این چه روزگاری است که اشک و خون از آسمان می‌بارد.»

در ادامه مسعود کیمیایی روی صحنه آمد و بیان کرد: نمی‌توانم هیچ چیزی بگویم درباره او و رفتنش از این جهان، نمی‌توانم چیزی بگویم، درود بر همه.

سپس بهمن فرمان‌آرا پشت تریبون قرار گرفت و اظهار کرد: داریوش جان قرار نبود این ملاقات اینچنین باشد، ما کجا زندگی می‌کنیم؟ یکی از بزرگترین فیلمسازان این مملکت باید سلاخی شود؟ من و داریوش سال ۶۶ هر ۲ به ایران بازگشتیم، او به سمت فلسفه رفت و من به سمت کارگردانی سینما رفتم. با هم دوست بودیم، رفیق بودیم و روزها و شب‌های زیادی را گذراندیم، هیچ نمی‌شود گفت. چگونه همه دوربین‌ها کار نمی‌کنند وقتی دل‌شان بخواهد. داریوش باید تنها در کنار همسرش سلاخی شود؟ ما داریم کجا زندگی می‌کنیم؟ من حرف زیادی نمی‌زنم. دل ما شکسته است، همه چیز بد است، آیا قرار است هر هفته برای رفتن کسی اینجا جمع شویم؟ داریوش حقش بیش از اینها بود.

در ادامه علی مصفا برای خواندن پیام فریال جواهریان و صفا مهرجویی که در خارج از کشور هستند، روی صحنه آمد و این پیام را خواند:

«چطور می‌توانم از همه دوستان و شیفتگان داریوش تشکر کنم؟ چگونه چنین مرگ هولناکی برای این مرد بزرگ رقم خورد؟ دلم به این خوش است که نسل جدید فیلم‌هایت را کشف می‌کنند و معنای خاصی از آن پیدا می‌کنند. داریوش هنرمند واقعی بود و در همه آثارش لایه‌های مختلفی را به نمایش می گذاشت. چند سال است مشغول نوشتن خاطرات هستم اما افسوس که این هفت ماه اخیر با داریوش قهر بودم، نمی‌شود اینگونه بدون خداحافظی بروی، دلم پیش موناست که چگونه یک شبه تنها شد.»

در پیام صفا مهرجویی نیز چنین آمده بود:

«دنیا نه تنها یک هنرمند بزرگ که یک پدر خوب را از دست داد، امیدوار بودم بار دیگر او را در آغوش بگیرم و از رمان آخری که خواندم، برایش بگویم اما دنیا جور دیگری رقم خورد. یاد پدرم در خاطر بیشمار ایرانی و غیر ایرانی در سراسر دنیا زنده خواهد ماند؛ هم از طریق آثارش هم از زندگی شریفش. از صمیم دل قدردان هم‌میهنان هستم که در این لحظات اندوهناک به ما قوت بخشیدند به ویژه از هنرمندان که این گردهمایی را در غیاب من برای پدرم تدارک دیدند.»

سپس پیام کیانوش عیاری خوانده شد. در این پیام آمده بود:

«او متبحرترین ترسیم کننده زندگی بود. او در فیلم‌های پیچیده خود هم چنین ویژگی داشت. او با بینش ‌و دانش خود می‌توانست روایت مطلوبی از زندگی داشته باشد بدون اینکه آن را زندگی کرده باشد و اما این جنایت هولناک معمایی است که به زودی ابعاد آن روشن می‌شود.»

محسن امیریوسفی رییس کانون کارگردانان نیز روی صحنه آمد و گفت: قتل این کارگردان و وحیده محمدی‌فر همسرش را تسلیت می‌گویم. بعد از مرگ غم‌انگیز کیومرث پوراحمد شاهد مرگ فجیع این ۲ هستیم.

سپس پیام کانون کارگردانان قرائت شد.

در ادامه مرضیه برومند مدیرعامل خانه سینما عنوان کرد: نمی‌دانم چه بگویم. قرار بود متنی نوشته شود و دوستان ما دیروز در خانه سینما جمع بودند تا من به عنوان مدیرعامل بدبخت خانه سینما بخوانم اما هیچ کلماتی نمی‌توانست این درد بزرگ و این فقدان فجیع را توصیف کند. من مجبور شدم بیایم و صحبت کنم، نمی‌دانم چه بگویم. قاصرم از گفتن عظمت دردی که خانه سینما به دوش می‌کشد. خانه سینما الان عزادار است اما باید به هم تسلیت بگوییم، ما کارگردان درخشان و تاثیرگذاری را از دست دادیم، او با «دایره مینا» باعث شد سازمان انتقال خون احداث شود؛ این تاثیر هنرمند است.

وی ادامه داد: دکتر اقبال وزیر وقت چند سالی مانع پخش فیلم شد، پخش «گاو» هم ممنوع بود اما همین «گاو» توانست در سینمای بالنده ایران را روی جهان باز کند. تا هنرمندان زنده هستند به آنها برسید، بذر پوراحمد، مهرجویی، پسیانی در دل این هنرمندان جوان هست، بگذارید کار کنند. آنها دلسوز این مملکت هستند، آن‌ها جوان هستند، آستانه درد هنرمندان پایین و سیاستمداران بالا است. ما همه در این سرزمین ماندیم چون اینجا را دوست داریم، با ما خوب باشید ما حتی با اسراییل هم می‌جنگیم. به همه تسلیت می‌گویم.

سپس پیام مریم مهرجویی که در این مراسم حضور نداشت و در خارج از کشور بود قرائت شد. در این پیام آمده بود:

«از طرف خودم و برادرم از همه تشکر می‌کنم. از همه هنرمندانی که با پدرم همکاری داشتند تشکر می‌کنم. از همه دوستدارانش هم سپاسگزارم. عشق و محبت همه را حس می‌کنم، از تمام مردم ایران که در این مدت به ما پیام داده‌اند و درگیر این ماجرا شده‌اند، سپاسگزارم. همه ما در یک شوک بزرگ هستیم. همه ما شیفته داریوش مهرجویی بودیم، از طرف خودم می‌توانم بگویم که پدرم به قول حمید هامون تخته شلنگ می‌انداخت ولی با همه این کارها و ژست‌ها و ادا و اطوارها قلبش ساده و بی شیله پیله بود. به خاطر همین قلب و آن قدرتی که داشت، بیان آن لحظات معجزه آفرین زندگی سخت است. در همه بالا پایین ها فقط نور آن قلبش را می‌دیدم که ما را به جلو می‌برد.»

مونا مهرجویی فرزند کوچک این هنرمند هم گفت: نمی‌دانم چه بگویم. از همه تشکر می‌کنم که حضور پیدا کرده‌اند. من تنها احساسی که دارم این است که پدر و مادرم کنارم ایستاده‌اند، شانه‌های من را گرفته‌اند و از من می‌خواهند بایستم. می‌دانم کنارم هستند. به قول پدرم قاتلان میان ما هستند، امیدوارم بتوانیم هر چه سریع‌تر آنها را پیدا کنیم.

در ادامه پیکر این هنرمند و وحیده محمدی‌فر بر دوش هنرمندان و دوستدارانش به سمت خانه ابدی بدرقه شد.

مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد داریوش مهرجویی

مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد داریوش مهرجویی

مراسم تشییع داریوش مهرجویی و همسرش+ عکس و فیلم

مراسم تشییع داریوش مهرجویی و همسرش+ عکس و فیلم

مراسم تشییع داریوش مهرجویی و همسرش+ عکس و فیلم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 3
  • احمد..... IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
    20 3
    خداوند رحمتشان کند. وبه دختر نوجوانشان که اینگونه وبی رحمانه داغ پدر ومادرش رادید،صبر عظیم عنایت کند. ولی چرا دختروپسر بزرگش، درمراسم پدرشان حاضرنشده اند؟
    • IQ ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
      4 22
      بس که خوب بوده باباشون 🤣😂
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
      1 0
      آمریکا هستن
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
      7 0
      خارج بودن نتونستن بیان و پیام فرستادن که در مراسم قرائت شد
    • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
      12 2
      ایران نبودن و از زمان اطلاع از این اتفاق تا زمان تشییع لابد موفق نشدن بلیط تهیه کنن. خیلی تجسس هایی که فایده ای به حال دنیا و آخرتت نداره نکن
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
      5 9
      خذا رحمتشان کند . کسی اسم بچه اش را گذاشت و جرات نمیکرد او را صدا کند . این وضعیت ما در کشور است به عده ای که کارشان ادا در اوردن است چنین اعتباری داده ایم که تهدیدی برای خودمان شده اند . من با سینما گران کار کرده ام و اکثر این جماعت کلاه بردار و بیمار روانی هستند . با نامه امکانات زیاد دولتی را برای فیلم سازی میگیرند و انها را جداگانه میفروشند . بعضی از تهیه کننده ها دزد ترین ها هستند . پول را میگیرند و با تاخیر زیاد و از کار بعدی به طلبکاران میپردازند . ای کاش جایی بود تا چهره واقعی و فساد عوامل سینما را منتشر میکردیم . عوامل بخاطر انکه کار بعدی را بگیرند انها سکوت میکنند
    • پدی از پیج همسایه🙂 IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
      3 10
      امشب که جوخواب الود از اسراییل خارج شه، بازی خطرناک و جالب میشه🙁احساس میکنم یسریا قراره بدسوخت بدن،امیدوارم ملت ایران نباشن🙁
    • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
      0 1
      دختری که بدون حجاب و ارایش کرده برای دفن پدر و مادرش اومده اصلا براش مهم نیست پدر و مادر .... معلوم شد که چه جور خانواده ای بودن
  • مسافر IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
    11 11
    مسافران عاشق! در پناه یزدان پاک، آرام گیرید. داریوش هنرمند و فهیم! فدای اون درددلهایت. چقدر اذیّت شدی برای مجوّز فیلم‌های پرمعنا و پرمحتوایت، که مجوّزهایت را نیز گرفتند به نوعی خونت را در شیشه کردند و " دایره ی مینایی" تشکیل دادند. امشبی با مهربان همسر که " حقّ توست. سهم توست." ، " میهمان مامان" شو، ای عزیز دل مادر.
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
    7 9
    بیش باد بر سینماگران
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
    21 15
    اینا عزادرند؟ یا باز هم فکر میکنند در یک نمایش دارن بازی میکنند
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
      0 1
      انگار رفتن پارتی . همه بی حجاب و ارایش کرده ....
  • لیلا. ج IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
    8 2
    روحشون شاد خیلی دردناکه.
  • US ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
    12 6
    حمله به اقاطیل به وقتش اما اینایی که مرضیه برومند را هو کردن پس گردنی نمیخوان؟!
    • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
      1 1
      درگیر جنگشون میکنیم تا حالشون جا بیاد
    • یاشاسین اردبیل IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
      2 1
      اینهایی که هو کردن در واقع اعتراف کردند که وطن و مردم برای شان اهمیتی نداره چون خانم برومند حرف از وطن زده بود
  • سید فروزان CH ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
    27 10
    هیچی دنیا به آخر رسید ، یارو گفته باهاش قهر بوده ،اما حالا شده مرثیه خوان برایش ً. خدا بیامرزش خوب یا بد ، قرار نیست که هر کس در کار سینما است عمر نوح داشته باشد ، بکی اینطوری میمیرد ،یکی با تصادف ،بکی هم با سکته . این طیف سینمایی خودشان را تافته جدا بافته میدادند و توقع زیادی ،‌توقع دارند سالم و سر زنده باشند و پیر نشوند و ۱۵۰ سال هم عمر ، زرشک
    • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
      1 1
      آره .امین حیایی که سرطان پسیانی هم انداخت گردن بقیه
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
      6 1
      ایشالا چنین مرگ شیرینی هم نصیب خودت بشه فوفو جون !
    • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
      1 0
      در پاسخ به ۲۰:۵۹ اولا به دعای گربه سیاه بارون نمیباره ، حالا چرا به تو فشار اومده ؟ اگه عاشق و شیدای سلبریتی ها هستی لطف کن برو نزدیک منزل شون و نگهبانی بده تا اوخ نشن 😏😏 سلبریتی ها هم مثل بقیه مردم هستند چه فرقی با بقیه دارن ؟؟ مگه توی دنیا تا حالا قتل اتفاق نیفتاده ؟؟ یه جوری صحبت می کنید انگار تا حالا واژه قتل و قاتل به گوش مبارکتون نخورده
    • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
      1 0
      ۲۰:۵۹ پماد بمال 🤣🤣🤣
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
    1 0
    این جماعت کی میخوان بفهمن برای تشییع جنازه لخت و بی حجاب نمیرن ؟ حتی اروپایی ها هم تو همچین مراسم هایی شال میندازن سرشون
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
    1 0
    باید یک گوشمالی حسابی به این جمعیت مفتخور بدن. قوه قضاییه کجاست که تفاله زن، زندگی، آزادی جرات کردند با وقاحت ابراز وجود کنند. این جماعت صهیونیست مطرود برعنداز
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
    0 1
    به رامبد جوان و شهاب حسینی که تو این جمع بودند می گفتید همینجا برن از بازماندگان مقتول رضایت بگیرند برای مجازات نشدن قاتل
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
    1 0
    #نه_به_اعدام
  • فرهنگی IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
    2 0
    این نوع قتل وحشیانه در واقع یه جورایی توهین به همه مردمه ایرانه . چرا باید توی کشور مون اینطور افراد توی خونه هاشون سلاخی بشن ؟ به نظرم مردم باید نسبت به این جنایت واکنش شدید نشون بدن وخواستار پیگیری علل این جنایت و اشد مجازات برای جانیان آن بشه...
  • ن IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
    2 0
    ایکاش قاتل زود دستگیر بشه. ولی این بی شرفا که خانم برومند رو هو کردن کمتر از اسرائیل ملعون نیستن....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس