تهدید و اخراج دانشگاهیان در آمریکا به‌خاطر حمایت از ملت مظلوم فلسطین

دانشگاهیان در آمریکا به‌خاطر حمایت از مردم فلسطین و اعلام انزجار از جنایات رژیم صهیونیستی، در معرض تهدید و اخراج قرار گرفتند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: در حالی که برخی شهرهای آمریکا شاهد تظاهرات حمایت از فلسطین است، هیچ حرکتی از سوی افکار عمومی این کشور در حمایت از اسرائیل دیده نمی‌شود. داشگاه‌ها نیز وضعیت مشابهی دارند.

در همین حال خبرگزاری فرانسه گزارش داد: با اینکه دولت ایالات متحده با قاطعیت و بدون هیچ ابهامی از اسرائیل پشتیبانی می‌کند، اما دانشجویان و استادان دانشگاه‌های این کشور در این مورد اتفاق نظر ندارند. در هاروارد، استانفورد و دانشگاه نیویورک، بحث حماس و اسرائیل به‌شدت بالا گرفته و در شبکه‌های اجتماعی و محیط سیاسی- رسانه‌ای آمریکا توفان به پا کرده است. این موضوع حتی در برخی موارد بر آگهی‌های استخدام و تقاضاهای کار تأثیر گذاشته است.

درپی جنگ اخیر، نزدیک به سی انجمن دانشجویی دانشگاه هاروارد بیانیه‌ای را امضا کردند که باعث آغاز جنجال شد. این بیانیه «رژیم اسرائیل» را «تماماً مسئول خشونت‌ها» می‌داند و تأکید می‌کند که «خشونت اسرائیل حتی کوچک‌ترین جنبه‌های زندگی فلسطینیان را طی ۷۵ سال اخیر تحت تأثیر قرار داده است.»

در واکنش به این بیانیه تند، لاورنس سامرز رئیس پیشین دانشگاه هاروارد که زمانی نیز وزیر خزانه‌داری آمریکا بود، نوشت که «از سکوت مسئولان و مدیران هاروارد منزجر» شده است. او در شبکه «ایکس» نوشت که هاروارد «باید حداقل در قبال حملات تروریستی علیه دولت یهودی اسرائیل بیطرف بماند.» جیک اوکین‌کلاس، نماینده دموکرات ماساچوست هم که دانشجوی سابق هاروارد است، نوشت که «از دانشگاه خودش خجالت می‌کشد.

با اینکه مدیریت دانشگاه در این مورد واکنش نشان داده، اما منتقدان، بیانیه رسمی دانشگاه را محافظه‌کارانه و حتی بزدلانه دانسته‌اند. به همین دلیل خانم کلودین گِی، رئیس دانشگاه هاروارد ناچار شد در بیانیه دیگری تأکید کند که «بدون هیچ تردید، قساوت تروریست‌های حماس را محکوم» می‌کند.

همچنین به‌دنبال بالا گرفتن جنجال، فهرست انجمن‌های دانشجویی که بیانیه نخستین را امضا کرده بودند، از متن بیانیه حذف شد. حتی برخی از این اسامی همراه با عکس‌های امضاکنندگان روی یک صفحه ویدئویی، سوار بر یک خودرو در نزدیک دانشگاه نمایش داده شد. در زیر تصاویر، نوشته شده بود: «بزرگ‌ترین یهودستیزان هاروارد»! در نتیجه، برخی از انجمن‌های دانشجویی مجبور شدند امضای خود را پس بگیرند. اما ظاهراً، کار از کار گذشته، زیرا یک سرمایه‌دار آمریکایی به نام بیل آکرمان اعلام کرده که مدیران شرکت‌ها خواهان انتشار عمومی اسامی همه امضاکنندگان هستند، با این هدف که این افراد هیچ‌وقت در هیچ کجا استخدام نشوند.

در دانشگاه نیویورک (NYU)، رئیس انجمن دانشجویان رشته حقوق به عواقب همین تهدید گرفتار شده است. این زن جوان که قبلاً «مقاومت فلسطینیان» را تأیید کرده و اسرائیل را مسئول تلفات انسانی دانسته بود، پیشنهاد کاری را که از سوی دفتر وکالت معروف «وینستون و استراو» دریافت کرده بود، از دست داده است.

در کالیفرنیا، دانشگاه استانفورد نیز به نوبه خود هدف انتقادها و حملات زیادی قرار گرفته زیرا نصب یک بَنر طرفداری از فلسطین را با اتکاء به اصل آزادی بیان دانشجویان محکوم نکرده است.

همچنین گروهی از استادان دانشگاه جرج‌تاون (واشنگتن) در نامه‌ای خطاب به رئیس دانشگاه از «سکوت طولانی وی در قبال رنج فلسطینیان» شکایت کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    8 1
    رسانه های آمریکایی برای دعوت به اغتشاشات با شعار آزادی و زن زندگی آزادی کلی تبلیغ و هزینه می کنند بعد برای کشور خودشون نفس هرچی مخالف باشه رو می برند - حالا معلوم شد که آمریکا دیکتاتوره و طرفداران آمریکا هم که آمریکا ازشون حمایت میکنه نوچه های دیکتاتورند. چرا اغتشاش طلبهای داخی برای محکوم کردن دیکتاتوری توسط آمریکا صدایی ازشون در نمیاد و لال شده اند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس