کد خبر 1536532
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰

به گزارش مشرق، احسان کیانی در یادداشتی در کانال تلگرامی خود به موضوع جنگ میان حماس و رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت:

اِمی‌زگارت، کارشناس «مؤسسه هووِر» طی یادداشتی در «فارن‌افرز» به ارزیابی دلایل شکست اطلاعاتی اسرائیل پرداخته است.

او که طوفان‌الاقصی را «یک حمله تروریستی خشن و جدی» می‌انگارد؛ معتقد است چنین عملیات بزرگی، نهایتاً رد پایی در یک جا فرومی‌گذارد، پس چگونه چنین پنهان مانده بود. علاوه بر اینکه، حماس یک دشمن ناشناخته نبود که اسرائیل از آن غفلت کند. رژیم باید همواره انتظار چنین حمله‌ای را می‌داشت.

به نظر او پرسش اصلی این است که آیا افسران اطلاعاتی از رصد هشدارها ناتوان بودند، یا اینکه هشدارها به رهبران سیاسی ارائه شد و آنان نادیده گرفتند. وی سه خطای جدی برای جامعه اطلاعاتی برمی‌شمرد که منجر به این غافل‌گیری شده است:

سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل بر تغییرات ناپیوسته حماس که منجر به یک گسست ناگهانی می‌شود، دقت نکرده‌اند. احتمالاً شواهدی از تحول در سازمان و توانایی حماس مشهود بوده ولی در جمع‌بندی این نقاط و تبدیل آن به یک پازل یک‌پارچه شکست خورده‌اند.

جامعه اطلاعاتی اسرائیل از درک اراده دشمن نیز ناتوان بوده است. صرف شناخت دشمن و درک سازمان و توانش کافی نیست. جامعه اطلاعاتی همچنین باید درک دقیقی از ادراک دشمن نسبت به خودش داشته باشد و اینکه چگونه تحولات سیاست داخلی اسرائیل، بر ادراک حماس از بازدارندگی این حکومت تأثیر گذاشته و محاسبه ریسک این گروه را تغییر داده است.

سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل بیش از حد به فناوری تکیه می‌کنند. آنها تهدیدهای بیشتری را با سرعت و داده‌های بیشتر رصد می‌کنند. اما در تحلیل اراده‌ها ناتوان هستند. سهولت کسب اطلاعات از طریق این فناوری، سبب شد تا جامعه اطلاعاتی اسرائیل از دریافت اطلاعات مهم‌تر ولی دشوارتر درباره اراده سیاسی حماس شکست بخورد.

خطای مهلک رژیم صهیونیستی این بوده که به جای سیاست، در تکنولوژی‌های اطلاعاتی و تجهیزات نطامی به دنبال راه‌حل بوده است. غافل از اینکه چنین راه‌حل‌هایی، نهایتاً اراده‌های انسانی را به تعویق بیندازد، ولی نابود نخواهد کرد. مشکل سیاسی تنها با یک راه‌حل سیاسی، به پایان خواهد رسید.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    2 5
    مرگ بر اسرائیل کودک کش
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    2 5
    لعنت ابدی بر رژیم آپارتاید کودکش صهیونیسم
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    2 4
    نماد و سبل کودکشی در جهان رژیم آپارتاید کودکش اسرائیل است
  • NL ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    3 1
    اینها همه اش - نقشه است. موساد از اول در جریان حمله بود. از روی عمد گذاشت تا عملیات صورت پذیرد - بعدش به تلافی کشتار مردم غیر نظامی و پشتیبانی افکار عمومی دنیا بزرگترین جا به جایی مردم فلسطین را رقم بزنه . این مصاحبه ها هم برای مظلوم نمایی اسراعیل است . گول موساد را نخورید. موساد در هر مجتمع مسکونی در غزه آدم داره و همه چیز را رصد می کرد.
    • FR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
      0 0
      همشهری انگار زیاد تلویزیون BFM را نگاه میکنی جو گیر تبلیغات رسانه ای جریان اصلی شدی …. فرانسه در حال زوزه کشیدنه که چطور با افکار عمومی ضد صیهونیستی کشور کنار بیاید
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    1 4
    یه تحلیل و تفسیر کنید ولی وعده و عذاب خداوند بر ستمگران از جایی وارد می شود که نمی دانند
  • FR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    0 0
    اشتباه بزرگشان این بود که با غرور احمقانه فکر میکردند دشمن آنها فقط ایران است و انرا هم « بدون کمک امریکا »با حمله نظامی می‌توانند شکست دهند !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس