کد خبر 1536213
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۶
چراغپور: کی روش اشکالات تیم ملی ما را فاش خواهد کرد

کارشناس فوتبال گفت: برای خودم بازی با قطر بسیار جالب است و دقیق آن را نگاه خواهم کرد. می‌خواهم ببینیم کی‌روش چگونه می‌خواهد از نقاط ضعف معماری خود استفاده کند؟

به گزارش مشرق، جلال چراغپور در مورد فینال دوستانه ایران و قطر در تورنمنت چارجانبه اردن اظهار داشت:‌ چند موضوع در این فینال جالب به نظر می‌آید. به قلعه‌نویی و همکارانش توصیه می‌کنم فیلم بازی ایران و قطر و ایران و اردن را بعد از برگزاری این فینال چند بار ببینند و یادداشت‌برداری کاملی از آن داشته باشند زیرا روی این دو مسابقه و به خصوص بازی با قطر نکات بسیار مهمی دستگیرشان می‌شود. البته که این دو مسابقه از نظر نتیجه و بحث ژورنالیستی جذابیت‌های خودش را دارد اما ما باید با یک نگرش عمیق فنی به این بازی توجه کنیم.

وی افزود: کی‌روش معمار تیم ملی فوتبال کشورمان است و اکنون می‌خواهد جلوی این معماری خودش بازی کند. اگر من به عنوان کارشناس نکاتی از تیم ملی می‌دانم و هشت سال این تیم را تعقیب کرده‌ام شاید حدود ۶۰ درصد اشکالات این تیم را بدانم اما کی‌روش صددرصد اشکالات تیم ملی را می‌داند و کاملاً به آن آگاه است چون خودش معمار این تیم بوده است. به نظر من برای کادر فنی تیم ملی نباید نتیجه این بازی اهمیت داشته باشد بلکه باید ببیند تیم ملی مقابل معمار خودش با چه ترفندهایی روبه‌رو می‌شود. تیم قطر به خوبی می‌تواند اشکالات تیم ملی ما را نمایان سازد. باید ببینیم کی‌روش چه دام و چه تله‌ای و چه ترفندی برای تیم ملی ما قرار می‌دهد.

چراغپور: کی‌روش اشکالات تیم ملی را فاش خواهد کرد

این کارشناس فوتبال تأکید کرد: نکاتی را که به نظرم در بازی با قطر می‌تواند برای ما مهم باشد را اکنون بازگو می‌کنم. من بازی ایران و اردن را دیدم ۴۰ دقیقه این بازی را دیدم، مدام تکرار مکررات بود. شکل بازی تیم ملی ما کاملاً تکراری بود. ۱۱ سال بود که با اردن بازی نکرده بودیم آنها هم نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده بودند و تیم ملی ما هم تحت فشار قرار گرفت که این مربوط به اشکالاتی است که تیم ملی ما دارد.

بیشتر بخوانید:

جدال جذاب قلعه‌نویی و کی‌روش به روایت AFC +عکس

چراغپور با اشاره به اشکالات فنی تیم ملی عنوان کرد: مهم‌ترین مشکل تیم ملی ما سمت چپ آن است، کل سمت چپ تیم ملی معیوب بازی می‌کند و فوتبال کاملی بازی نمی‌کند. در واقع می‌توان گفت جناح چپ ما «خودصرفه‌جویی» یا «خود تقسیم نیرویی» می‌کند و فوتبال را خودش برای خودش تعریف می‌کند. حاج‌صفی با توجه به توانایی که دارد در سمت چپ ما بازی می‌کند. دقیقاً مثل مارسلو در روزهای آخرش در رئال مادرید در همان روزها برای این بازیکن جناح چپ نوشتند مارسلو دیگر مارسلو نیست چون خودش تعریف می‌کند چگونه بازی کند و نیروی بدنی‌اش را خوب می‌شناسد. اکنون حاج صفی در سمت چپ ما همین ویژگی را پیدا کرده و همان کار را انجام می‌دهد.

وی افزود: پشت سر حاج صفی شجاع خلیل‌زده است که او هم کاملً بازی نمی‌کند و دست به عصا است. شاید به خاطر شرایط سنی اش است. جلوتر از حاج صفی هم بازیکنی مثل محبی است که خیلی بلد نیست در سمت چپ بازی کند. او بازیکن تخصصی سمت راست است. بنابراین این اشکال در سمت چپ تیم ملی ما وجود دارد اینکه یکی سمت چپ را بلد نیست، یکی تقسیم نیرو می‌کند و یکی هم ضعیف همپوشانی می‌کند. چپ تیم ملی ما خیلی اشکار دارد. من اینها را می‌گویم تا کادر فنی در زمان باقی‌مانده تا جام ملت‌ها بتوانند ایرادهای تیم ملی را برطرف کنند.

این کارشناس فوتبال با اشاره به اشکال دوم تیم ملی عنوان کرد: اشکال دوم تیم ملی در جایی است که دو مدافع وسط ما بازی می‌کنند شجاع خلیل‌زاده و کنعانی‌زادگان و بین این دو و هافبک دفاعی تیم ملی یک مربی خالی داریم یک نیم‌اسپیس( نیم فضا) ؛ دلیلش هم این است که شجاع خلیل‌زاده نمی‌آید کنعانی‌زادگان را به خوبی همپوشانی کند و کنعانی‌زادگان هم این کار خوب انجام نمی‌دهد. آنها سوآپ( SWAP) نمی‌کنند یعنی دست به دست نمی‌کنند خوب همدیگر را پوشش نمی‌دهند. کی‌روش خودش سرمربی تیم ملی ما بود و برای ترکیب مدافعان مرکزی ترکیب‌های متفاوتی را به کارگرفته از کنعانی‌زادگان و پژمان منتظری تا مجید حسینی و روزبه چشمی و پورعلی‌گنجی و ... او ۷-۸ نفر را برای این منطقه امتحان کرده اما دید آنها هم به خوبی این پوشش و سوآپ را انجام نمی‌دهند و این اشکال را داریم.

چراغپور تأکید کرد: به همین دلیل سه گل از ژاپن در جام ملت‌ها خوردیم. کی روش خودش این تیم را معماری کرده بود و نتوانست این اشکلات را برطرف کند. ما در منطقه D ZONE ( قوس هجده قدم که در واقع باید گفت D ZONE) این اشکال را داریم. اگر هم بخواهیم دو هافبک دفاعی استفاده کنیم این فضا بیشتر خواهد شد چون نوراللهی و عزت‌اللهی به خوبی همدیگر را پوشش نمی‌دهند و فضای بزرگ‌تری در آن منطقه ایجاد می‌شود. از همین منطقه DZONE و جناح چپ انگلیس و آمریکا در جام جهانی به ما گل زدند. قلعه‌نویی باید بداند که تیم معیوبی دارد و عیب تیم ملی هم فقط در این دو منطقه است جناح چپ و D ZONE. بقیه‌ بخش‌های تیم ملی خوب و نرمال است. گوش راست آن جهانبخش است که در اروپا بازی می‌کند. طارمی و آزمون در اروپا بازی می‌کنند و بقیه موارد هم مشکلی نداریم اما در این جناح چپ و D ZONE مشکلات‌مان بسیار زیاد است.

چراغپور: کی‌روش اشکالات تیم ملی را فاش خواهد کرد

چراغپور در مورد اینکه چه راهکاری برای رفع این مشکل و ایراد تیم ملی برطرف می‌کند، گفت: باید مربی دانش و شجاعت داشته باشد. سرمربی تیم باید شجاعت این را داشته باشد که بگوید احسان حاج صفی تمام شده و به دنبال بازیکن جایگزین از بین ۹۰ بازیکن و تیم های لیگ برتری که در اختیار دارد جایگزین خوبی برای او پیدا کند. در بازی با کنیا هم ما از سمت چپ گل خوردیم. ۸ سال کی‌روش در این تیم حضور داشته و ۲ سال است که او رفته و در این ۱۰ سال بزرگترین مشکل تیم ملی جناح چپ آن است. در واقع ما چه با تیم اروپایی بازی کنیم چه تیم افریقایی همه یک جمله را در مورد تیم ملی می‌گویند، از چپ ایران حمله کنید. با همین یک جمله تیم ملی ما را به خوبی آنالیز می کنند!

وی با اشاره به فینال سه‌شنبه شب گفت: برای خودم بازی با قطر بسیار جالب است و دقیق آن را نگاه خواهم کرد. می‌خواهم ببینیم کی‌روش چگونه می‌خواهد از نقاط ضعف معماری خود استفاده کند و نوک تیز خط حمله‌اش را روی آن منطقه قرار می‌دهد. می‌خواهم بدانم معمار تیم ملی ما با اشکالات تیم ملی چگونه برخورد می‌کند و این برای من و کادر فنی مهم و حیاتی است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ایرانی با غیرت IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
    1 1
    سرمربی تیم ملی که نباید بازیکن بسازد! این باشگاه ها هستند که بایستی بازیکنان جوان و اینده دار را به بازی بگیرند و چند روز برای انجام بازی های ملی در اختیار سرمربی تیم ملی قرار دهند. امیر قلعه نوعی که مسئوول این نیست که ما دفاع چپ جوانی بهتر از حاج صفی نداریم! مسلما اگر بازیکن جوانی در هر پستی بهتر از بازیکنان پا به سن گذاشته موجود بود حتما کادر فنی که مرکب از بازیکنان نامی گذشته ایران هستند ( عزیزی .آندو تیموریان) میباشد انها را به سرمربی تیم ملی معرفی یا توصیه میکردند. شاید از اینکه امیر قلعه نوعی بازیکنان پرسپولیس را کمتر به خدمت گرفته ناراحت هستید .مثلا نبودن وحید امیری 34 ساله در تیم ملی؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس