کد خبر 1534988
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۰
نشانه‌های دانش‌آموزان بیش فعال

رفتارهای پرخاشگرانه با کودکانی که به اختلال بیش فعالی دچار هستند، اوضاع را بدتر خواهد کرد.

به گزارش مشرق، سیما فردوسی، روانشناس، در برنامه تلویزیونی به خصوصیات بیش فعالی کودکان و نحوه صحیح برخورد با آن‌ها سخن گفت.

فردوسی گفت: بیش فعالی به معنای فزون کنشی است. در واقع کنش در این کودکان بالاست و نمی‌توانند مدتی در یک جا بنشینند. آنها توان تحمل کلاس‌های درس را ندارد. آنها بسیار صحبت می‌کنند و حرف‌هایی فراتر از سن خود می‌زنند.

وی افزود: بعضا پیش می‌آید که کودکان بیش فعال از خود رفتارهای منفی مانند کتک زدن دیگران را انجام می‌دهند. آنها شب‌ها دیر می‌خوابند و عاشق خوراکی‌های انرژی‌زا هستند. این بیش‌فعالی گاهی با نقص دقت و توجه توام می‌شود.

این روانشناس اظهار داشت: نقص دقت عموما آشکارا خود را در عملکرد بچه در مدرسه نشان می‌دهد. این بچه‌ها در نوشتن مشق‌های خود به کرات دچار اشتباه می‌شود یا چیزهایی را جا می‌اندازند. در کنار آن نمی‌توانند بیش از چند دقیقه روی یک یک موضوع متمرکز شوند؛ مثلا نمی‌توانند یک کارتون را تا آخر تماشا کنند.

وی گفت: والدین این موضوع را در نظر داشته باشند که در صورتی که چنین علائمی را در کودک خود دیدند، به روانشناس یا روانپزشک کودک مراجعه کنند؛چرا که تمام اختلالات این چنینی بهتر است که در دوران کودکی معالجه شوند. این اختلالات عموما ناشی از این است که هورمونی به نام دوپامین در مغز متعادل نیست و به همین جهت در بعضی موارد مصرف دارو نیز توسط پزشک توصیه می‌شود.

فردوسی ابراز کرد: در اختلالات بسیاری از مسائل با یکدیگر همپوشی دارند که این ممکن است ما را به اشتباه بیاندازد. لذا باید تشخیص افتراقی توسط پزشک صورت بگیرد تا علائم به صورت تخصصی شناسایی شده و اقدامات لازم در جهت معالجه انحام شود.

این روانشناس پیرامون برخورد با کودکان بیش فعال،متذکر شد: ما انتظار داریم که در طول معالجه، علائم کودک نیز کاهش یابد. پیشنهاد می‌شود که این بچه‌ها در ردیف‌های جلویی بنشیند تا با معلم در تعامل باشد. همچنین معلم باید در جهت ارتقای اعتماد به نفس این بچه تلاش کند تا حس جدا بودن از همکلاسی‌هایش را نداشته باشد.

وی افزود: باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که رفتارهای پرخاشگرانه با کودکانی که به اختلال بیش فعالی دچار هستند، اوضاع را بدتر خواهد کرد. بعضی از این بچه‌ها روحیه‌ای انتقام‌جو دارند و در صورتی که برخورد بدی ببینند، در پی تلافی‌ کردن آن خواهند بود؛ لذا همین عامل حساسیت این موضوع را دو چندان می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس