خانه‌تکانی اساسی در تیم ملی وزنه‌برداری

رییس فدراسیون وزنه‌برداری گفت: پیش‌بینی کرده بودیم که وزنه‌برداری در بازی‌های آسیایی هانگژو نتیجه خوبی نگیرد و ورزش ایران از یک سال قبل اطلاع داشت وزنه‌برداری مدال طلا نمی‌گیرد.

به گزارش مشرق، سجاد انوشیروانی در پاسخ به این پرسش که وزنه‌برداری در بازی‌های آسیایی هانگژو یک مدال نقره گرفت و این نتیجه تا چه اندازه برای او قابل قبول بود؟ بیان کرد: ما این پیش بینی را کرده بودم و حتی ضعیف‌تر از این را پیش بینی کرده بودیم. کارشناسان کمیته ملی المپیک هم با توجه به شرایط و نتایج هم این پیش بینی را داشتند. با این حال تلاشمان را کردیم. شرایط به گونه‌ای بود که ما اصلا شانس مدال نداشتیم و این را کارشناسان کمیته ملی المپیک می‌توانند اقرار کنند و در بررسی های خود این را گفته بودند. با این حال با توجه به موجودیت وزنه‌برداری، تلاش کردیم و وزنه‌برداران تا نزدیکِ مدال رفتند اما وزنه‌هایی که آنها را به مدال می رساند را نزدند. اینکه مدال طلا نگرفتیم را هم ورزش ایران از یک سال قبل می‌دانست و ما هم اطلاع داشتیم، شانس مدال طلا نداریم.

او در پاسخ به این پرسش که وزنه‌برداری شانس گرفتن مدال برنز و نقره بیشتر هم نداشت؟ گفت: ما ۱۰ - ۱۲ روز قبل از بازی های آسیایی، مسابقات قهرمانی جهان را داشتیم و مصطفی جوادی هر کاری کرد، بدنش برنگشت. جوادی تمریناتی را انجام داده بود که بتواند در قهرمانی جهان رقابت کند و این کار را هم انجام داد. علی داودی هم موفق شد که در قهرمانی جهان رقابت کند. برخی از وزنه‌برداران در قهرمانی جهان هم خوب کار نکردند؛ برای نمونه انتظار داشتم که رضا دهدار، مهدی کرمی و امیر حقوقی به مدال برسند اما وزنه‌ای که روی مدال بود را کشیدند اما نتوانستند بزنند.

خانه‌تکانی اساسی در تیم ملی وزنه‌برداری

تمام زورمان را می زنیم از این نسل مدال در بیاوریم

او ادامه داد: اصلا نمی‌خوام توجیه کنم اما بارها اعلام کردیم که با دنیا فاصله زیاد داریم و باید این فاصله را کم کنیم. در حال حاضر بیشتر تمرکز ما روی این است که نسلی جوان بسازیم. هر فرد دیگر که سال گذشته جای من به فدراسیون می‌آمد، وضعیت وزنه‌برداری به گونه‌ای بود که ۱۰ وزنه‌بردار خوب نمی‌توانست جمع کند تا تیم ملی را تشکیل دهد. فدراسیون هیچ کم و کسری برای اردوها نگذاشت و تا جایی هم که توانست حمایت کرد و این را خود بچه ها هم می‌توانند بگویند. ما تمام زورمان را می زنیم که از این نسل مدال در بیاوریم. تلاش می‌کنیم با این نسل به المپیک برویم و به مدال برسیم. ما دنبال نسل‌سازی رفتیم و این کار حدود دو سال دیگر جواب می‌دهد. شاید برخی از آنها بتوانند در قهرمانی جهان ۲۰۲۴ بحرین وزنه بزنند. در کل سال ۱۴۰۴ مشخص می‌شود که ما چه کار کرده ایم.

بیشتر بخوانید:

حساب‌کشی از فدراسیون‌های ضعیف در هانگژو؛ روسای ناکام بروند

بعد از قهرمانی جهان بدن وزنه‌برداران برنگشت

انوشیروانی با اشاره به عملکرد وزنه‌برداری گفت: برخی می‌گویند بدترین نتیجه است و من هم این را قبول دارم اما از یک سال پیش‌بینی می‌شد. بارها گفته‌ام زمانی که وزنه‌برداری را تحویل گرفتیم، ببینید چند نفر در هر وزن داشتیم. قبلا من که در تیم ملی بودم، حدود ۳۰ نفر را داشتیم. در فوق سنگین پنج، شش نفر بودیم که رقابت داشتیم. الان تهی از استعداد هستیم و به بهانه کرونا نسل‌سازی انجام نشده است.

او ادامه داد: نسل قبلی تمام شده است و اکنون دستمان خالی است. استعدادهایی که باید به آنها رسیدگی می‌شد مثل علیرضا سلیمانی، علیرضا دهقان و رضا بیرانوند را از دست دادیم. سعی می‌کنیم آنچه را که داریم به نتیجه برسانیم. بعد از قهرمانی جهان، بدن بچه‌های ما برای بازی‌های آسیایی برنگشت. ازبکستان هم همین شرایط را داشت و فقط ژورائف خوب وزنه زد.

خانه‌تکانی اساسی در تیم ملی وزنه‌برداری

دلیل موفقیت ازبک‌ها نسبت به وزنه‌برداران ایران

رییس فدراسیون در مورد اینکه وزنه‌برداران ازبکستان حتی اگر خوب نبودند اما موفق شدند مدال بگیرند اما وزنه‌برداران ایران به مدال نرسیدند و از لحاظ بدنی هم در شرایط خوبی قرار نداشتند، تاکید کرد: اکبر ژورائف به اقرار مربیانش در تمرینات، ۱۹۵ کیلوگرم در یک‌ضرب و ۲۳۵ کیلوگرم در دوضرب وزنه زده است و در بازی‌های آسیایی چند کیلو پایین‌تر از آن وزنه زده است. مهدی کرمی ۲۲۲ - ۲۲۳ کیلوگرم را در تمرینات زده است و در مسابقات هم همان وزنه را کشید که نتوانست بزند. وزنه‌برداری همین است. با این حال برخی نفرات از سال گذشته تاکنون تکان خورده‌اند. ما در قهرمانی جهان بدشانسی هم آوردیم و اگر حسین سلطانی زانویش در پشت صحنه درد نمی‌گرفت می‌توانست به مدال جهانی برسد. با داشته هایمان تلاش کردیم به مسابقات برویم. به خاطر المپیک مجبور بودیم با همین نفرات جلو برویم اما در پشت صحنه داریم بر روی نفرات جوان‌تر کار می‌کنیم. با این حال همین نفرات حال حاضر هم روندشان خوب بوده است. آیا کسی قبلا از علی داودی رکورد ۲۰۳ کیلوگرم در یک‌ضرب و ۲۵۵ کیلوگرم در دوضرب دیده بود؟

چرا وزنه‌برداری با سهمیه کامل رفت؟

انوشیروانی در پاسخ به این پرسش که وقتی اطلاع داشتند وزنه‌برداران نتیجه نمی‌گیرند، چرا اصرار کردند با سهمیه کامل به هانگژو بروند؟ بیان کرد: بازی های آسیایی جوایز خاص دارد و در هر رشته‌، به هر کسی که می‌توانست مدال بگیرد این شانس داده شد. ما هم این کار را کردیم. نفراتی مثل حسین سلطانی، مهدی کرمی اگر وزنه‌ها را می‌زدند به مدال می‌رسیدند اما نشد. آیت شریفی اگر در حرکت یک ضرب مصدوم نمی‌شد شانس گرفتن مدال را داشت. ما می‌خواستیم این شانس را به وزنه برداران بدهیم تا با گرفتن مدال بتوانند از تسهیلات مدال بازی‌های آسیایی استفاده کنند. به هر حال وزنه‌برداری رشته درآمدزایی نیست.

در المپیک شانس بیشتری برای مدال داریم

او در پاسخ به این پرسش که از الان باید نگران بود که وزنه‌برداری نمی‌تواند مدال المپیک پاریس را بگیرد؟ تاکید کرد: در المپیک دو موضوع وجود دارد. اول اینکه زمان خوبی تا المپیک داریم و می‌دانیم که علی داودی را باید به رکورد ۲۱۰ یک ضرب و ۲۶۰ دو ضرب برسانیم تا بتواند مدال بگیرد یا مصطفی جوادی باید به رکورد ۱۷۳ یک‌ضرب و ۲۲۲ دوضرب برسد. رسول معتمدی اگر دستش اجازه دهد و رضا دهداراز شانس‌های ما هستند. حسین سلطانی را به یک وزن بالاتر می آوریم. از طرفی در المپیک، هر کشور سه نماینده دارد. شطرنج المپیک متفاوت است و شانس بیشتری برای خودمان قائل هستیم و تلاش می‌کنیم، از سه سهمیه خود نهایت بهره را ببریم. ما در دوره قبل المپیک مدال نقره داشتیم و باید تلاش کنیم در المپیک پاریس به مدال بهتری برسیم.

خانه‌تکانی اساسی در تیم ملی وزنه‌برداری

بررسی نتایج تیم ملی در کمیته فنی

انوشیروانی در مورد ارزیابی عملکرد نواب نصیرشلال سرمربی تیم ملی در پشت صحنه مسابقات، نوع تمرینات و ریکاوری وزنه‌برداران در سه مسابقه گذشته، گفت: او تا الان خوب، با برنامه و منظم کار کرده است. تیم ملی کم حاشیه است و بچه‌ها افزایش رکورد داشتند. ما قبل از قهرمانی جهان در تمرینات دیدیم که چه رکوردهایی را می‌زنند. برخی‌ها توانستند در مسابقات نتیجه بگیرند و برخی دیگر نتوانستند آن عملکرد خود را داشته باشند. علی داودی تکان خورد. آیت شریفی واقعا تکان خورده است اما نمی‌دانم در مسابقات چه اتفاقی افتاد که نتوانست نتیجه بگیرد و باید روی این مسئله کار کنیم اما من با توجه به چیزهایی که در تمرینات و کوچ کردن دیدم، از عملکردش راضی هستم. با این حال کمیته فنی فدراسیون هفته آینده تشکیل جلسه می‌دهد و نتایج و کار را از لحاظ کمی و کیفی بررسی می‌کند.

به رده بزرگسالان دختران به اندازه کافی شانس دادیم

رییس فدراسیون در مورد عملکرد ناموفق دختران در بازی‌های آسیایی گفت: دختران خوب کار نکردند. فکر می‌کنم در رده بزرگسالان به اندازه کافی دیگر شانس داده‌ایم. یک مقدار آسیب دیدگی سراغشان آمد و روند رو به رشد دارند اما کُند است. در بخش دختران هم چشم امید به نسل جوان داریم تا در یکی، دو سال آینده بتوانیم یک تیم خوب، یک‌دست و وزنه‌بردار داشته باشیم. چون اکثر دوستان نسل حال حاضر، وزنه‌بردار نبوده‌اند و از رشته‌های دیگر آمده‌اند. نسل جدید از اول وزنه‌بردار است و یک مقدار شرایطشان متفاوت می‌شود.

خانه‌تکانی اساسی در تیم ملی وزنه‌برداری

خانه تکانی در تیم ملی مردان و زنان

او در پاسخ به این پرسش که قرار است خانه تکانی در تیم ملی بزرگسالان مردان و زنان صورت گیرد؟ بیان کرد: ۱۰۰درصد. احتمال دارد به جز یکی، دو نفر، یک خانه تکانی اساسی انجام شود. وقتی در یک رشته، نسل تمام می‌شود نباید دست و پا زد و باید به سراغ نسل دیگر و استعدادهای جدید برویم. البته دستمان خالی است و زیرساخت ما دچار مشکل هستند. همچنین در استان‌ها و تیم ملی تجهیزات نداریم.

سال ۲۰۲۶ وزنه‌برداری را دربازی آسیایی متفاوت ببینید

انوشیروانی در مورد اینکه این انتظار وجود دارد به عنوان رییس فدراسیون شروع به رفع مشکلات تجهیزات و زیرساخت‌ها کند؟ گفت: ما از هر توانی استفاده می‌کنیم که مشکلات را حل کنیم اما نیاز به حدود ۱۰۰ میلیارد بودجه داریم. مشکلات از قبل بوده و حل نشده است و ما هم نمی‌توانیم در این چند ماه معجزه کنیم با این وجود، در حال رایزنی هستیم و قطعا این مشکلات یک به یک حل خواهد شد. در سال ۲۰۲۶ که سال آخر دوره ما است، مطمئن باشید بازی‌های آسیایی متفاوتی را برای وزنه‌برداری خواهید دید.

تداوم همکاری با کوروش باقری

او در مورد ادامه همکاری با کوروش باقری گفت: آقای باقری استاد و بزرگ من است و کارش را بلد است. این افتخاری است برای ما که با آقای باقری کار می‌کنیم.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    0 0
    المپیک لندن بعد از لو رفتن دوپینگ حریفان شدیم 3 طلا و 2 نقره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس