کد خبر 1533920
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵
مدرسه

سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس از اجرای طرح کنترل سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان در سال جاری خبر داد.

به گزارش مشرق، این روزها حدود ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز در صدها مدرسه کشور در حال تحصیل علم و دانش هستند. همان دانش‌آموزانی که آینده سازان این مرزوبوم و چراغ به دستان هدایت جامعه در آینده‌ای نزدیک خواهند بود.

یکی از موضوعات مهم در تحصیل دانش‌آموزان بحث سلامت و پیشگیری از ابتلای دانش‌آموزان به بیماری‌های مختلف است که انجام این امر مهم در گرو همکاری وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش است تا با هم افزایی و هماهنگی لازم و اتخاذ تدابیر صحیح سلامت دانش آموزان در محیط مدارس را تامین کنند.

محیط مدارس به دلیل تنوع دانش‌آموزان از جهت میزان سلامتی و نوع و سبک زندگی متفاوت آنها مستعد درگیر کردن و ابتلای دانش‌آموزان به بیماری‌های مختلف است و این مهم ضرورت توجه بیش از پیش به امر سلامت آنها را مورد تاکید و تصریح قرار می‌دهد.

یک از مراکز اصلی‌ که باید در مدارس از امنیت تغذیه‌ای برخوردار باشد بوفه مدارس است؛ جایی که دانش‌آموزان در زنگ‌های تفریح و برای تجدید قوای جسمی خود به آن مراجعه کرده و مواد غذایی خود را تامین می‌کنند.موضوع خودداری از مصرف تنقلات بی ارزشی همچون چیپس و پفک و... در بوفه مدارس توسط فروشندگان و نیز دانش آموزان مورد تاکید صاحب نظران حوزه تغذیه قرار دارد و بارها و مکررا متولیان حوزه سلامت والدین را به خودداری از استفاده فرزندانشان از چنین مواد غذایی توصیه کرده‌اند.

والدین به منوی غذایی وزارت بهداشت توجه کنند

در همین راستا، صابر جباری، سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس درباره «عرضه مواد غذایی در بوفه مدارس»، اظهار داشت: توصیه داریم چون امکان بازرسی مستمر و مداوم از بوفه مدارس نیست، سطح سواد سلامت دانش‌آموزان، والدین و مدیران مدارس بالا رود و از عرضه مواد غذایی ناسالم جلوگیری شود.

وی ادامه داد: ما فهرست مواد غذایی سالم را به والدین معرفی کردیم تا در سبد غذایی دانش‌آموزان قرار گیرد.

۲۰ هزار نفر نیروی مراقب سلامت کم داریم

سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس ابراز کرد: ۶ هزار مراقب سلامت در استخدام آموزش و پرورش هستند اما ۲۰ هزار نفر نیرو در این خصوص کم داریم.اگر بخواهد کار اصولی انجام شود دولت باید مجوز استخدام مراقبان سلامت را بدهد.

بحث دیگر در حوزه دانش‌آموزان رصد و پایش مداوم سلامت جسمی و روحی دانش‌آموزان است؛ به طوری که آگاهی داشتن از میزان سلامت دانش آموزان نقش موقری در بالا رفتن راندمان و کیفیت آموزش و بهره برداری دانش آموزان از آموزه های معلمان در مدارس دارد. سلامت دانش آموزان در حوزه های مختلف همچون سلامت جسمی، روانی، بهداشت دهان و دندان و فعالیت های فیزیکی و رعایت امکانات رفاهی همچون استفاده از میز و صندلی مناسب برای استفاده دانش‌آموزان در مدارس است.

پیمایش سلامت دانش‌آموزان در آینده نزدیک

جباری در خصوص برنامه خاص برای دانش‌آموزان در سال تحصیلی،جاری تصریح کرد: قصد داریم پیمایش سلامت را برای دانش‌آموزان اجرا کنیم؛ این مربوط به بحث بوفه مدارس، سلامت جسمی، سلامت روان، بهداشت دهان و دندان و فعالیت فیزیکی دانش‌آموزان است که انجام می‌شود.

وی متذکر شد: الان دانش‌آموزان ما پرونده الکترونیک سلامت دارند و با وزارت آموزش و پرورش در تفاهم نامه نهایی هستیم تا داده‌های مربوط به دانش‌آموزان تبادل شود تا امکان رصد و پایش مستمر سلامت دانش‌آموزان به منظور حفظ و ارتقا سلامت شان عملیاتی شود.

غربالگری دهان و دندان دانش‌آموزان

سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس در خصوص «بهداشت دهان و دندان دانش‌آموزان»، افزود: تفاهم نامه بین دو وزیر بهداشت و آموزش و پرورش امضا شده و برنامه خاصی با تاکید بر مناطق محروم وجود دارد که در خصوص سلامت دندان و جلوگیری از پوسیدگی دندان دانش‌آموزان است.

جباری در خصوص «غربالگری سلامت دانش‌آموزان»، یادآور شد:آخرین پیمایش ملی ما در حوزه دانش‌آموزی مربوط به سال ۹۶ با عنوان کاسپین بود که در حال بروز کردن این پیمایش هستیم؛ به طوری که در ۸ حیطه مختلف از سبک زندگی، تغذیه و فعالیت بدنی، سلامت روان، بهداشت دهان و دندان و ... است.

وی خاطرنشان کرد:‌بر اساس آن در سه سطح پرسشنامه، معاینه فیزیکی و آزمایشات مختلف در حال طراحی این پیمایش هستیم تا سنجشی از وضعیت عمومی دانش‌آموزان در رده‌ها و مقاطع مختلف داشته باشیم و مداخلات آن را طراحی کنیم که این موضوع ظرف یک ماه آینده نهایی می‌شود.

توجه کنیم ! بهداشت جسمی و روحی دانش‌آموزان از اهمیت زیادی برخوردار است؛چراکه هر نوع نقص و کاستی در سلامت دانش‌آموزان زمینه ساز افت تحصیلی و کاهش راندمان آنها خواهد شد؛در نتیجه ضرورت توجه متولیان سلامت جامعه به سلامت آینده سازان جامعه بیش از پیش احساس می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس